Kantvinkel och hängning på gamla storslalomskidor

Har plockat fram ett par Salomon Equipe 10 2V GS med raceplatta ur gömmorna.185 cm 100-66-93 och 23m radie.

Vad borde man köra för trim på ett par sådana skidor? 88 grader på kanten och 0.75 i hängning? Har handverktyg för 88/89 grader så det vore mest praktiskt att inte gå ner till exv 87 grader. Kommer endast köra dem i hårda och nypistade förhållanden.

Kör 88-89/1 på alla mina andra skidor, men det är allmountain och puderskidor.

Kan du kantställa så pass att du saknar en grad. En 88 perfekt slipad kant räcker väldigt långt för en icke raceåkare.
Du skriver inte vilken nivå det handlar om, men min gissning är att hade du bakrund som raceåkare hade du inte frågat här.
Så mitt tipps: 88 ut och carva.
Ha de!

Ingen racebakgrund men hyfsad nivå, inte kört rena pistskidor på länge men vill utveckla det nu när jag är på säsong igen.

Min erfarenhet är att hängningen gör större skillnad än kantvinkeln, så frågan rör kanske mer det, dvs 0.75 gentemot 1 grad.

Ingen racebakgrund men hyfsad nivå, inte kört rena pistskidor på länge men vill utveckla det nu när jag är på säsong igen.

Min erfarenhet är att hängningen gör större skillnad än kantvinkeln, så frågan rör kanske mer det, dvs 0.75 gentemot 1 grad.
Håller med. När det gäller sidokantsvinkeln tycker jag det är svårt att känna skillnad mellan små skillnader som tex 87 mot 88, men att gå från 0,5 till 1 grads hängning eller tvärtom är en otroligt stor skillnad.

På ett par skidor som bara är för hård snö hade jag gått på 0,5 och sen snällat till den manuellt om det hade behövts. Sidokanten på 87 och verktyg för 88/89 gör att det går superlätt att skärpa kanten, men skidan kommer gradvis att bli ytterst lite mindre aggressiv (men det är mer teoretiskt än att man verkligen känner det enligt ovan resonemang).

Håller med. När det gäller sidokantsvinkeln tycker jag det är svårt att känna skillnad mellan små skillnader som tex 87 mot 88, men att gå från 0,5 till 1 grads hängning eller tvärtom är en otroligt stor skillnad.

På ett par skidor som bara är för hård snö hade jag gått på 0,5 och sen snällat till den manuellt om det hade behövts. Sidokanten på 87 och verktyg för 88/89 gör att det går superlätt att skärpa kanten, men skidan kommer gradvis att bli ytterst lite mindre aggressiv (men det är mer teoretiskt än att man verkligen känner det enligt ovan resonemang).
Just det, smart med 87, då tar man ju bara lite närmast kanten och sedan gradvis mer till 88.

Hur skulle du snälla till den rent tekniskt, trubba kanterna med diamantbryne eller försöka hänga lite extra på frihand, mer i vinkel med belaget?

Tur man åker i Kläppen o i Alperna så man slipper oroa sig för slipvinklar och 0.5 grads hängning hit eller dit…. 😉😉

Just det, smart med 87, då tar man ju bara lite närmast kanten och sedan gradvis mer till 88.

Hur skulle du snälla till den rent tekniskt, trubba kanterna med diamantbryne eller försöka hänga lite extra på frihand, mer i vinkel med belaget?
Ingen trubbning. Då riskerar man att tappa all form av precist spår mycket snabbare än man tror. Jag föredrar att hänga lite extra någon dm fram eller bak isf om det är absolut nödvändigt. Men oftast räcker det att ta 10 åk till så har man vant sig och efter 2 dagar är nyslipskärpan borta och greppigheten är inte längre ett problem. Pistlagg ska sitta. Annars kan jag lika gärna köra nåt brett. Men visst. Ibland MÅSTE man snälla till en slip. Men gör det inte innan du har gett det lite tid.

Haha ja jäklar.
Det finns hopp trots allt!
Huvudsaken är att man har roligt, det är hela grejen.
Helst i en något för trång fartdräkt😃

Låter som ett par roliga skidor! Jag kör 87 och 0,5-0,75 på mina raceskidor. Jag upplever dem som ganska kantsökande och lite ”huggiga” vid vissa fören, typ kall greppig kanonsnö. Kör atomic och har hört de ska vara ovanligt aggressiva och kantsökande. De vill liksom gå på räls.

Låter som ett par roliga skidor! Jag kör 87 och 0,5-0,75 på mina raceskidor. Jag upplever dem som ganska kantsökande och lite ”huggiga” vid vissa fören, typ kall greppig kanonsnö. Kör atomic och har hört de ska vara ovanligt aggressiva och kantsökande. De vill liksom gå på räls.
Vad menas med ”huggig”? Hackig, smal och stötig på is?

Termen slängs med hela tiden och jag skulle gärna veta vad som menas.

Vad menas med ”huggig”? Hackig, smal och stötig på is?

Termen slängs med hela tiden och jag skulle gärna veta vad som menas.
Motsatsen mot att ha slöa kanter istället för att skidorna halkar undan så vill de hugga fast och inte sladda en millimeter när du far över en isfläck.

Tillbaka
Topp