[Artikel] Bästa skidfilmerna för uppesittarkvällen

Redaktionen

Aktiv medlem
puff_filmer2-1000x517.jpg

Dagen före dopparedagen är dagen då vi vanligtvis spelar Bingolotto av någon oförklarlig anledning? Detta måste få ett stopp. Därför vill vi på Freeride nu tipsa om ett gäng sevärda skidfilmer och serier som passar lämpligare att fördriva stundande fredag med.

Läs hela artikeln:

defitinionen av uppsittarkväll kanske varierar men hos oss känns bingolotto lite 90-tal trots att loket saknas. Men filmkväll för 3 generationer inklusive glögg och kopiösa mängder choklad, ja tack. Men i detta sammanhnag känns de föreslagna filmerna lite väl seriösa. Jag slår ett slag för Sällskapsresan snowroller. Passar alla mellan 3-90 år

Rimliga alternativ! För vår del blir det till att damma av en film som i min värld borde betraktas som en klassiker inom svensk skidfilm. While We Can av Ante Olofsson.

defitinionen av uppsittarkväll kanske varierar men hos oss känns bingolotto lite 90-tal trots att loket saknas. Men filmkväll för 3 generationer inklusive glögg och kopiösa mängder choklad, ja tack. Men i detta sammanhnag känns de föreslagna filmerna lite väl seriösa. Jag slår ett slag för Sällskapsresan snowroller. Passar alla mellan 3-90 år
Då kan du nördkrydda det med Åbergs första skidfilm Se upp i backen. Finns på SVT Öppet arkiv.

Slår ett slag för Hr. Ehrenmark, På Toppen, lite små puttrigt om skidåkning i början på 80-talet i franska alperna

All Burnt Up såg jag innan jag skulle göra säsong i Valdi och den blev mer eller mindre min målbild och vision för säsongen.

"416" har fantastisk känsla, särskilt Adelboden från 4:30. Låten heter, för alla er utan Shazam, Honigmelonemond av Büne Huber.

Dessa är sannolikt de filmer jag sett flest gånger och jag blir lite ledsen varje gång jag tänker på hur verk som dessa försvinner i mängden material som dyker upp varje vinter och vår.

Tillbaka
Topp