Pjäxfunderingar, flex?

alatan

Medlem
Pjäxfunderingar, flex?
Hej, jag har insett att mina gamla Salomon evolution 7.0 ger mig onödigt mycket smärta och obehag i åkningen. Så det är dags för ett par nya. Jag har lite bredare fötter, så jag testade ett par K2 bfc rx flex 80 och dessa satt som en smäck. Men jag snålade ur och åkte hem tomhänt. Detta ångrar jag nu, så jag tänkte beställa dessa från nätet då butiken jag testade dem i ligger 22 mil bort.

Men jag började fundera lite över flex siffran, när jag läser på nätet så verkar 80 vara väldigt i underkant för en man på 180cm 80kg. Jag är ingen avancerad åkare men jag vill påstå att jag har tekniken sen yngre dagar för att åka hyfsat hårt, men då jag bara åker någon gång per år numera är jag ringrostig och svag i skidmusklerna. (Det kan hända att jag överskattar min förmåga också) Kan svänga mig ner för svarta branter om det säger något i sammanhanget.

Jag vet inte vad mina gamla Salomon har i flex så jag har ingen riktig referens.

Problemet är att dessa i rätt storlek endast finns i flex 80 att få tag i, så gör jag bort mig om jag beställer dessa? Bör jag vänta tills det kanske dyker några i högre flex på lager eller hitta en annan pjäxa?

Pjäxfunderingar, flex?
Lästen på den pjäxan är 103mm. Så har du breda fötter så kan jag förstå att de är komfy. Och de är mjuka, låg flex, så det också leder att du känner dig comfy :) Men mjuka pjäxor är oftast riktade mot nybörjare, och har du någon ambition att åka lite mer, testa lite carving, så blir det kanske för mjukt. Skulle rekommendera att du pratar med någon erfaren boot säljare, men är det inte praktiskt, hitta 3 pjäxor med hög läst, typ 103mm, beställ lite olika flex, runt 100-110, se hur det känns. Sen behåller du dom som känns bäst.

Pjäxfunderingar, flex?
Flex på pjäxor är ju inte en standard 80 hos Salomon kan vara 60 hos Nordica. Stirra dig inte blind på det. Tycker dock som föregående talare att 100 och över i flex ska du ha för att ha något att bygga på. Är de för mjuka så är det kört om du blir sugen på att köra lite hårdare. Framtidssäkrar ju även om du blir sugen på nya skidor. Jag har också väldigt breda fötter. Tittade på främst Salomon, Nordica och Dalbello. Av alla deras 120-130 flex så kändes Dalbello Panterra tveklöst bäst i kvalite. De värmde inneskon i butiken. Det tog några åk att justera inställningarna men nu behöver jag inte byta på länge.

Pjäxfunderingar, flex?
Som @SaintX nämner är flex inte en standard, inte ens mellan olika modeller från samma märke. Det är en jämförelse mellan de olika varianterna i samma modellserie. Så att en pjäxa har flex 130 säger egentligen, i regel, bara att den är styvaste i aktuell serie.

Om jag inte missminner var evolution-serien (jag vill minnas att den fanns både som skid och pjäxserie) lite enklare serier under xscream/xwave/crossmax och allt vad de hette.

Pjäxfunderingar, flex?
Tack för svar! Det visade sig att intersport hade k2 bfc pjäxan med 100 i flex hemma i lager, hittade inte det av någon anledning när jag googlade tidigare.

Så jag gjorde slag i sak och köpte dem. De var 500 kronor dyrare än de med 80 i flex men fortfarande bra pris tycker jag (2999).

Pjäxfunderingar, flex?
Grattis till dina nya pjäxor. Den femhundringen extra ligger garanterat i en bättre innersko.
Tack!

Men nu kom ytterligare en fundering. Om mina bindningar verkligen funkar med gripwalk? Samtidigt som jag köpte pjäxorna lämnade jag in skidorna och fick bindningarna bakflyttade och injusterade till nya pjäxorna. Då tycker man ju att personalen borde noterat om mina bindningar var för gamla.

Det finns nämligen ingen märkning om grw på bindningarna. Jag tog lite bilder om nån kan avgöra genom dessa. Pjäxan knäpper på plats utan problem, men om de inte är gjorda för grw så kanske utlösningsfunktionen påverkas?

Det är ett par Salomon L10, årtal okänt men troligtvis 2013-2015. Köptes samtidigt som skidorna.

Bilagor

• PXL_20230116_184958544.jpg
    PXL_20230116_184958544.jpg
    732.6 KB · Besök: 146
  • PXL_20230116_185007477.jpg
    PXL_20230116_185007477.jpg
    790.2 KB · Besök: 148
Senast ändrad:
Pjäxfunderingar, flex?
Tack!

Men nu kom ytterligare en fundering. Om mina bindningar verkligen funkar med gripwalk? Samtidigt som jag köpte pjäxorna lämnade jag in skidorna och fick bindningarna bakflyttade och injusterade till nya pjäxorna. Då tycker man ju att personalen borde noterat om mina bindningar var för gamla.

Det finns nämligen ingen märkning om grw på bindningarna. Jag tog lite bilder om nån kan avgöra genom dessa. Pjäxan knäpper på plats utan problem, men om de inte är gjorda för grw så kanske utlösningsfunktionen påverkas?

Det är ett par Salomon L10, årtal okänt men troligtvis 2013-2015. Köptes samtidigt som skidorna.
Den bindningen är inte godkänd för gw då den normen inte existerade när Salomon gjorde bindningen.

Höjden justerar sig självt på den bindningen (om den höjden räcker vet jag inte utan att ha sakerna framför mig) och så länge pjäxan följer med den rörliga AFDn (plattan som kan åka sidledes under tår/trampdyna) utan att haka i eller skapa friktion mot andra delar av bindningen bör det inte vara några bekymmer.

Det finns, oftast, alpina bottenplattor att byta till om du vill vara på den säkra sidan.

Pjäxfunderingar, flex?
Den bindningen är inte godkänd för gw då den normen inte existerade när Salomon gjorde bindningen.

Höjden justerar sig självt på den bindningen (om den höjden räcker vet jag inte utan att ha sakerna framför mig) och så länge pjäxan följer med den rörliga AFDn (plattan som kan åka sidledes under tår/trampdyna) utan att haka i eller skapa friktion mot andra delar av bindningen bör det inte vara några bekymmer.

Det finns, oftast, alpina bottenplattor att byta till om du vill vara på den säkra sidan.
Vilket jäkla mörker när man försöker göra någonting, kanske lika bra att lämna tillbaka pjäxorna och pensionera skidkarriären.

Jag vet inte om det säger dig något men jag tog två bilder med pjäxorna monterade. Bild 1 är nya gripwalk och bild 2 mina gamla.

Plattan verkar pressas ned av bägge pjäxorna ungefär lika mycket. Själva knölen på gw sulorna tar inte i. Däremot känns det som att anliggningsytan på gw sulorna lutar en aning mer uppåt än de gamla.

På bild nr 3 ser det ut som att glidytan i bindningen går fri från gummiytan på sulorna.

Bilagor

• PXL_20230116_194804986.jpg
    PXL_20230116_194804986.jpg
    478.2 KB · Besök: 145
  • PXL_20230116_195026029.jpg
    PXL_20230116_195026029.jpg
    330.3 KB · Besök: 143
  • PXL_20230116_200043084.jpg
    PXL_20230116_200043084.jpg
    311.1 KB · Besök: 141
Senast ändrad:
Pjäxfunderingar, flex?
Vilket jäkla mörker när man försöker göra någonting, kanske lika bra att lämna tillbaka pjäxorna och pensionera skidkarriären.

Jag vet inte om det säger dig något men jag tog två bilder med pjäxorna monterade. Bild 1 är nya gripwalk och bild 2 mina gamla.

Plattan verkar pressas ned av bägge pjäxorna ungefär lika mycket. Själva knölen på gw sulorna tar inte i. Däremot känns det som att anliggningsytan på gw sulorna lutar en aning mer uppåt än de gamla.

På bild nr 3 ser det ut som att glidytan i bindningen går fri från gummiytan på sulorna.
Blir alltid lite lurigt när normer förändras, oavsett bransch.

Hur som är det på det stora hela ett litet, lösbart problem. Bara en sån sak som att hitta ett par pjäxor man trivs med är långt mycket värre.

Det är lite svårt att avgöra på bilderna men som sagt så är det inte ok enligt pappret. Däremot går det. Och vill du som sagt få det ur huvudet så finns det alpinsulor. En snabb googling gav detta https://www.google.com/search?q=alp...e&ie=UTF-8#scso=_la7FY_6_JvCDxc8P6LmK4AQ_21:0

Pjäxfunderingar, flex?
Blir alltid lite lurigt när normer förändras, oavsett bransch.

Hur som är det på det stora hela ett litet, lösbart problem. Bara en sån sak som att hitta ett par pjäxor man trivs med är långt mycket värre.

Det är lite svårt att avgöra på bilderna men som sagt så är det inte ok enligt pappret. Däremot går det. Och vill du som sagt få det ur huvudet så finns det alpinsulor. En snabb googling gav detta https://www.google.com/search?q=alp...e&ie=UTF-8#scso=_la7FY_6_JvCDxc8P6LmK4AQ_21:0
Har jämfört lite mer mellan pjäxorna monterade. Och jag känner mig ganska säker på att gw kommer att funka. Så jag kör nog på det så länge. Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp