Är Hafjell och Kvitfjell på väg att köpas upp av Skistar?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Info från Skistars aktieägargrupp på fejjan:

(Går detta igenom blir Skistar All- kortet riktigt attraktivt. ..)

Haffjell och Kvittfjell är två norska skidorter, nära varandra i Lillehammers kommun. Skidorterna ägs av Alpinco.

Skistars storägare (ca 19%) Aeternum har enligt uppgift försökt få köpa ett 40% innehav i Alpinco från Borgen Investment Groups (BIG). En affär som inte gick i lås, utan istället ökade AB Invest till ca 80% i Alpinco.

Nu har det via FI insynsregister meddelats att BIG köpt 503.033 aktier i Skistar från Aeternum. Det är 0,64% av aktierna i Skistar. Det framstår som det är en del i helheten för få igenom affärer.

Skistar skulle förmodligen få problem hos konkurrensmyndigheten om de gör förvärv i Sverige, däremot i Norge borde det fungera bra.

Skistars styrelse är också bemyndigat från bolagsstämma att ge ut nya aktier i Skistar, vid t.ex. förvärv.

Min prognos är att det kommer bli ett förvärv, sedan om det blir inom närtid, eller kommer att ta tid, är svårare att gissa.

Det kan också tänkas att olika former av samarbeten startas upp, t.ex. med liftkort, bokningssystemet och olika delar av driften.

AB Invest (Anders Buchardt) är verksam med fastighetsexploateringar. Jag har också förstått att han har en positiv grundinställning till Skistar.

Skistar åkte väl på pumpen av norska konkurrensverket första gången dom försökte köpa Trysil?

Info från Skistars aktieägargrupp på fejjan:

(Går detta igenom blir Skistar All- kortet riktigt attraktivt. ..)

Haffjell och Kvittfjell är två norska skidorter, nära varandra i Lillehammers kommun. Skidorterna ägs av Alpinco.

Skistars storägare (ca 19%) Aeternum har enligt uppgift försökt få köpa ett 40% innehav i Alpinco från Borgen Investment Groups (BIG). En affär som inte gick i lås, utan istället ökade AB Invest till ca 80% i Alpinco.

Nu har det via FI insynsregister meddelats att BIG köpt 503.033 aktier i Skistar från Aeternum. Det är 0,64% av aktierna i Skistar. Det framstår som det är en del i helheten för få igenom affärer.

Skistar skulle förmodligen få problem hos konkurrensmyndigheten om de gör förvärv i Sverige, däremot i Norge borde det fungera bra.

Skistars styrelse är också bemyndigat från bolagsstämma att ge ut nya aktier i Skistar, vid t.ex. förvärv.

Min prognos är att det kommer bli ett förvärv, sedan om det blir inom närtid, eller kommer att ta tid, är svårare att gissa.

Det kan också tänkas att olika former av samarbeten startas upp, t.ex. med liftkort, bokningssystemet och olika delar av driften.

AB Invest (Anders Buchardt) är verksam med fastighetsexploateringar. Jag har också förstått att han har en positiv grundinställning till Skistar.
I så fall två skidanläggningar till att stryka från listan över potentiella anläggningar att besöka.
Monopol är alltid dåligt för konsumenten, och leder alltid till högre priser och sämre service.
Konkurrens är konsumentens bästa vän.

I så fall två skidanläggningar till att stryka från listan över potentiella anläggningar att besöka.
Monopol är alltid dåligt för konsumenten, och leder alltid till högre priser och sämre service.
Konkurrens är konsumentens bästa vän.
Var i kvitfjell och hafjell efter nyår och att servicen skulle vara bättre än på Skistar orter köper jag inte. Dels kostade det pengsr när de justerade bindningarna, och jag fick göra det två gånger på samma skidor för att de inte ställt in dom rätt första gången. Sådant brukar vara gratis på Skistar. Säger inte att det är fel att ta betalt för det, men jag håller inte med om ditt argument. Tycker inte heller att det rent allmänt var billigare än t.ex Skistars orter, men där finns det säkert någon som har exakta prisjämförelser. Sen är det ju inte en monopolsituation även om Skistar är en stor spelare.

Var i kvitfjell och hafjell efter nyår och att servicen skulle vara bättre än på Skistar orter köper jag inte. Dels kostade det pengsr när de justerade bindningarna, och jag fick göra det två gånger på samma skidor för att de inte ställt in dom rätt första gången. Sådant brukar vara gratis på Skistar. Säger inte att det är fel att ta betalt för det, men jag håller inte med om ditt argument. Tycker inte heller att det rent allmänt var billigare än t.ex Skistars orter, men där finns det säkert någon som har exakta prisjämförlser.
Ajamen, förstod du inte inlägget?
Det handlar om långsiktig jämförelse av marknadstrukturer generellt (inte vilken hjälp du har fått med att justera bindningarna på det ena eller andra stället).
Eller anser du att DDR var bättre på att tillgodose konsumenternas behov än Västtyskland?
Resultatet av Skistars dominans på den svenska marknaden har redan lett till att det de erbjuder sina kunder är skit jmf med vad du för samma pengar får t ex på skidorter i Österrike.
- Parkeringsavgifter vid liftarna (i Österrike har jag alltid parkerat gratis, även i nya fina P-hus).
- Underdimensionerade liftsystem i förhållande till mängden turistbäddar som ger långa liftköer under högsäsong.

Får man monopol på svenska eller nordiska fjällen, så kan man höja priset och försämra produkten ända tills alla drar till Alperna i stället. Och det ska mycket till innan alla gör det, och de kommer att testa hur långt gränsen kan flyttas eftersom det hela tiden ökar vinsten. T ex att med turistbäddar kunna härbärgera fyra ggr så många turister per lift och och sälja fyra ggr så många liftkort med en fjärdedel av driftskostnaden för skidsystemet.
Ex 1, Vad kostade en Trabant i DDR och vad blev den värd när landet slogs samman med Västtyskland?
Ex 2, Vad hade liftkortet kostat i Vemdalen om Österrike hade legat i Dalarna?

Det finns ju en orsak till att det finns lagstiftning och övervakning mot monopolisering och även karteller. Vår marknadsekonomi bygger på maximal konkurrens övervakad av myndigheter. Dålig konkurrens ger nog aldrig lägre priser, varken i detalj eller i stort.

.

Senast redigerad av en moderator:
Tittar man på sälen så är prisskillnaden inte så värst stor mellan kläppen, skistar och stöten? Monopol är såklart dåligt.
Nej, det är ju en oligopolmarknad redan.
Ta det där med Trabanten igen, eller flytta (virtuellt) Österrike till Dalarna och se vad som skulle hända med Skistars priser.
Men jag vet inte om skistar verkligen gör nåt helt annat än alla andra aktörer? Även i alperna byggs det fler o fler boende. Samma i alla andra svenska/nordiska område. Skistar har nog kraften att göra det snabbare än stöten/idre/ gausta eller vem som helst.
Jo, det är en otroligt stor skillnad.
Har du missat alla de beräkningsjämförelser "liftkapacitet vs. turistbäddar" som jag har gjort här på forumet. T ex har Åre ett 4-5 ggr sämre kapacitetsförhållande än en genomsnittlig österrikisk skidort.

EDIT: Och Alperna är en väldigt mycket större marknad med en konkurrens som fungerar på ett helt annat sätt.

Säga vad man vill om Skistar men de är duktiga på att locka kunder/turister.

Märkligt nog så lockas merparten av skidturisterna till massturism: det är där ”det händer”, bra party osv. För de flesta tycks själva skidåkningen var sekundärt

Ja, de har ju hittat en bra affärsmodell, det måste man erkänna.
Och tyvärr så är det ju inte mycket av den som lockar oss som sätter en fin skidresa främst.
Märkligt nog så lockas merparten av skidturisterna till massturism: det är där ”det händer”, bra party osv. För de flesta tycks själva skidåkningen var sekundärt
Det gäller ju för många av alporterna också.

Men ingen lockas väl av långa liftköer?

Varför gav de upp sitt engagemang i St. Johann in Tirol?
Gick det inte att införa det nordiska "konceptet" på den marknaden?

Det är ju samma överallt pga sociala medier. Kolla Barcelona, Venedig, Verzascatal osv. Alla förstörda för att de är överrända av idioter, men folk vill ändå dit och posta samma bild som miljoner andra.
Luzern lider lite av samma. Kommer ihåg tiden när jag fortfarande var på kontoret, gick förbi dussintals amatörer med kamerastativ på morgnarna, som ville ta exakt samma bild av Kapellbrücke i soluppgång som tusentals andra redan tagit och lagt upp på nätet. 🤦‍♂️

Dvs, spelar mindre roll hur kass det är i Åre, huvudsaken är likes på IG och FB (och att inte erkänna att det är kass).

.

Jag har sett de. Men vadå. Jag stod i kö i alperna och hade folktomt i duved.
Jämför generellt högsäsong mot högsäsong. "Undantagsjämförelser" är ointressanta. Sen är det betydligt värre om det är liftköer i svenska fjällen än i Alperna om man inte är nybörjare och tar lång tid på sig för att åka ner. Stå 15-20 min i kö för ett par hundra fhm är meningslöst.
I Alperna har du oftast en stor lift upp från byn och sedan sprids alla åkare ut i systemet, i Sverige är det bara topp till dal hela tiden (utom i Åre).
Jag har bott mrd 6 pers i en dubbelrum i alperna och med 4 i en stuga för upp till 12 i duved. Är det med i de siffrorna?
Nej @fati , jag har inte tagit med några speciella beräkningar för dig. ;)
I sverige få jag mycket gratis som folk i alperna skulle skratta åt mig. Typ tänk att fråga i alperna om du kan använda en mikro i nån restaurant ocv bara sitter och äta din egen lunch 😂.
Har inte sett någon restaurang i Sverige där man får äta egen medhavd mat som man värmer i restaurangens kök.:rolleyes:
Snåljåpar kan sätta sig i en värmestuga (som inte finns eller behövs i Alperna) och äta sin medhavda mat där.;)
Jag skulle iaf blir förvånad om skistar kan tar över kvittfjell o hafjell helt å hållet. Då blir de otroligt stort i norge.
Ja, det vore tråkigt.
Jag gillar att ha möjligheten till kortresor till Norge för några skiddagar. Men jag gillar inte att göda oligopolbolag med mina pengar.

.

.

Ajamen, förstod du inte inlägget?
Det handlar om långsiktig jämförelse av marknadstrukturer generellt (inte vilken hjälp du har fått med att justera bindningarna på det ena eller andra stället).
Eller anser du att DDR var bättre på att tillgodose konsumenternas behov än Västtyskland?
Resultatet av Skistars dominans på den svenska marknaden har redan lett till att det de erbjuder sina kunder är skit jmf med vad du för samma pengar får t ex på skidorter i Österrike.
- Parkeringsavgifter vid liftarna (i Österrike har jag alltid parkerat gratis, även i nya fina P-hus).
- Underdimensionerade liftsystem i förhållande till mängden turistbäddar som ger långa liftköer under högsäsong.

Får man monopol på svenska eller nordiska fjällen, så kan man höja priset och försämra produkten ända tills alla drar till Alperna i stället. Och det ska mycket till innan alla gör det, och de kommer att testa hur långt gränsen kan flyttas eftersom det hela tiden ökar vinsten. T ex att med turistbäddar kunna härbärgera fyra ggr så många turister per lift och och sälja fyra ggr så många liftkort med en fjärdedel av driftskostnaden för skidsystemet.
Ex 1, Vad kostade en Trabant i DDR och vad blev den värd när landet slogs samman med Västtyskland?
Ex 2, Vad hade liftkortet kostat i Vemdalen om Österrike hade legat i Dalarna?
Jag förstod ditt inlägg men håller inte med dig. Men raljera på du om DDR och Västtyskland. Men du bor väl så nära kontinenten (hört att det nästan är gångavstånd till alperna från Skåne) ändå att du inte behöver åka till de nordiska fjäll du ändå inte gillar.

Senast ändrad:
I så fall förespråkar vi två olika ekonomiska system, och ingen av oss lär kunna övertyga den andre.
Trevlig helg.
Nej jag tycker bara inte att Skistar är att jämföra med DDR och inte heller att marknaden för skidorter i Europa går att jämföra med DDR/Västtyskland.

Det var en överdrift, men poängen är att försämrad konkurrens är dåligt för konsumenten.
Ja det håller jag rent generellt med om, men min poäng var att i just fallet med Kvitfjell/Hafjell så var det inte i nuläget någon positiv skillnad i service mot t.ex Skistars orter tycker jag. Så jag tycker att man kan nyansera bilden lite.

Frågan om Skistar håller på att bli (redan är) en för dominerande aktör på en marknad har ganska lite att göra med enskilda servicehändelser. Det finns ju gott om viktigare indikationer, många redan refererade här och i massmedia på senare tid, som visar på en tydlig risk.

Senast ändrad:
Hafjell är nog lite för bra sett till leverans och pris för att skistar inte skall försöka avveckla det i dagens format iaf. Sticker nog i ögat att det kan kosta slutkonsumenten hälften gentemot trysil och leverera dubbelt så bra skidupplevelse.
Köp upp och lägg ner! Eller iaf, köp upp, avveckla gondolerna (stäng dom pga vind eller snö!) och sätt dit en valle så är saken biff.
Norrmännen likt vi svenskar får åka till alperna.

Senast ändrad:
Hafjell/Kvitfjell är inte längre med i Norway home of skiing*.
Istället har Gausta kommit med i det här samarbetet (som inte innebär gemensamt skipass).

Jag tolkar det som att Hafjell/Kvitfjell är på väg mot Skistar.
När blir nyheten officiell...?

* https://www.freeride.se/forum/threa...r-ett-gemensamt-liftkort.149225/#post-1280610
Vad skulle Hafjell/Kvitfjell som är en av de större utmanarna till Skistar i Skandinavien tjäna på ett sånt samarbete? Brist på självförtroende.

Hade ett område som Oppdal, Norefjell eller valfri annan halvstor/liten anläggning gått med hade jag förstått det.

Vad skulle Hafjell/Kvitfjell som är en av de större utmanarna till Skistar i Skandinavien tjäna på ett sånt samarbete? Brist på självförtroende.

Hade ett område som Oppdal, Norefjell eller valfri annan halvstor/liten anläggning gått med hade jag förstått det.

Vad Hafjell/Kvitfjells ägare skulle tjäna på att bli uppköpta av Skistar..? 💰💰💰

Vad Hafjell/Kvitfjells ägare skulle tjäna på att bli uppköpta av Skistar..? 💰💰💰
Trist, trist om det är sant.
Men det är klart att det blir många miljoner reavinst i fickan för de nuvarande ägarna.
Då är det också snart slut med att parkera gratis i Hafjell och Kvitfjell som jag gjorde i Påskas, och så ska det förstås börja byggas nya ”orten-hyrlägenhetskomplex”.

Konkurrensmyndigheten måste sätta stopp för det här. Skistars fastighetsmoderbolag har antagligen (om man tittar på balansomslutning) tillräckligt med ekonomiska muskler för att kunna förvärva 100% av den Skandinaviska skidmarknaden om man skulle vilja det.
Det blir till slut som i Lindvallen överallt, trams-flams och liftköer, boendeexploatering, parkeringsavgifter och andra höjda priser.
Det blir lika roligt som det skulle vara att handla kläder om H&M ägde samtliga konfektionsbutiker… 🥴

Det har varit ett antal skidorter som slagit vantarna i bordet under de senaste åren, så utan att känna siffrorna på de aktuella orterna kanske det inte är helt förvånande att vissa vill sälja. Det nog så att det inte är helt enkelt att köra skidorter med vinst, men de som tror på affärsmodellen kan ju ta över konkursresterna o starta upp på nytt. Finns ju en del att välja på.

Det har varit ett antal skidorter som slagit vantarna i bordet under de senaste åren, så utan att känna siffrorna på de aktuella orterna kanske det inte är helt förvånande att vissa vill sälja. Det nog så att det inte är helt enkelt att köra skidorter med vinst, men de som tror på affärsmodellen kan ju ta över konkursresterna o starta upp på nytt. Finns ju en del att välja på.

Extakt, varför sälja om det går bra och med vinst?

Kanske att inkomsterna börjar dala. Bättre å sälja än att hanka sig fram några år till innan man kursar.

Så får stora skistar vara djävulen som höjde priserna.

Extakt, varför sälja om det går bra och med vinst?

Kanske att inkomsterna börjar dala. Bättre å sälja än att hanka sig fram några år till innan man kursar.

Så får stora skistar vara djävulen som höjde priserna.
Nu tror jag iofs inte att Hafjell/Kvitfjell har några problem med lönsamheten. Det är Norges största skidanläggning efter Hemsedal och Trysil.

Läs första inlägget i tråden så förstår du ägarstrukturen.

Det intressanta blir om Hafjell/Kvitfjell kommer ingå i Skistar All i vinter 🤑

Tillbaka
Topp