Go to-skida All Mountin

Go to-skida All Mountin
Kastar in en fråga här då jag nu är på jakt efter nya lagg och tror det är ett par All-Mountain jag behöver.
Har kört på mina BBR (som jag faktiskt älskar) i ca 10 års tid men börjar nu snegla på nytt. I ärlighetens namn blir det väl mest pist men jag vill kunna dra utanför också vid rätt mängd puder.
Åker ganska aggressivt och ligger inte sällan runt 100 eller över i pisten och mina BBR går som tåget då.
Nu spanar jag dock efter ett par All-Mountain och har sållat ner urvalet till ett par Norse Enduro, Head Kore 93 eller ev Salomon Qst 92.

Någon som har erfarenhet att jämföra eller kan ge sin syn på skidornas egenskaper? Är de fartstabila? Vad rekommenderas för längd? Jag är ca 169 cm och mina BBR är 166 cm.

BBR en är långt ifrån de stabilaste skidor jag har testat.
Hade själv ett par Head John (ja gamla skidor precis som BBR) när jag testade en kompis nya BBR, och han ville inte byta tillbaks så jag hann med en hel del åk på dem. Det kan nog bara bli bättre nästan vad du än köper...

Norse Enduro kör jag på och är mycket nöjd, inga skidor som svänger av sig själv men väldigt allsidiga.
Vill du ha stabilitet i hög fart så kan Enforcer 88-94 kanske vara nåt eller Faction Dictator

Senast ändrad:
Go to-skida All Mountin
BBR en är långt ifrån de stabilaste skidor jag har testat.
Hade själv ett par Head John (ja gamla skidor precis som BBR) när jag testade en kompis nya BBR, och han ville inte byta tillbaks så jag hann med en hel del åk på dem. Det kan nog bara bli bättre nästan vad du än köper...

Norse Enduro kör jag på och är mycket nöjd, inga skidor som svänger av sig själv men väldigt allsidiga.
Vill du ha stabilitet i hög fart så kan Enforcer 88-94 kanske vara nåt eller Faction Dictator
När jag läser recensioner om BBR så är det ungefär så de flesta skriver men jag känner inte igen det i mina. De har alltid varit lättsvängda och lekfulla i lägre farter men också sjukt stabila när jag stått på. Kanske har haft tur med mina ex? Vill däremot få ut mer av en skida i offpist, därav min fråga.

Enduro fick ju toppbetyg förra året så de är absolut intressanta samtidigt som jag fått upp ögonen för några modeller till.

Go to-skida All Mountin
BBR är ju ngt som väldigt få saker har kunnat jämföras med, väldigt mkt sväng i främre delen av skidan och ganska rak bakåt. Det skapade en skida som å ena sidan blev väldigt svängvillig men som inte riktigt ville avsluta svängen utan det blev för lätt att den sladdade ur skäret. Med det sagt så blev den ganska lämplig för mindre duktiga åkare som kunde få hjälp att initiera sväng tack vare brättet och lätt att sladda ur svängen tack vare bakdelen.

Faktiskt överraskande rolig i uppkörd eftermiddagspist eftersom den är rapp och kvick i sväng och det är lätt att sladda bakdelen in i pucklarna. Inte heller alldeles instabil på kant, men klart fladdrig med plan skida på väg rakt fram.

All in all så finns det väl ändå en anledning till att det inte finns särskilt mkt kvar idag som liknar BBR. Håller därmed inte med om liknelsen med blade som ju är en bred carvingskida med sväng hela vägen. Det närmaste i ngt sånär modern tid tycker jag var de smala varianterna av dynastar cham som imho var ytterligare en ngt oklar serie.

Go to-skida All Mountin
Håller därmed inte med om liknelsen med blade som ju är en bred carvingskida med sväng hela vägen.

BBR hade iofs nästan exakt samma breddförhållande mellan midja och tail som t ex Enforcer 88. Så särskilt rak var ju den inte där bak. Har iofs ej åkt på BBR.

Go to-skida All Mountin
UiUi. Vad du kan åker snabbt... över 100. Imponerande. Men tanke på att såna amatörer som H Windstedt bara kommer upp i knapp 90 på en folktom gästrappet när de laddar för fullt...

Visst, OT. Men ändå ska man väl vara lite realistisk när man skriver hur man åker...
Alla åker vi olika. Som tidigare nämnt, jag är för gammal (och för ointresserad) för att försöka impa på någon här. Jag nämnde det för att jag vill ha fartstabila skidor och vad du anser vara snabbt skiljer sig uppenbart ifrån vad jag anser.
Intressant att killen med en hel kamerarigg i händerna håller samma hastighet bakom. Tänk vad han skulle prestera utan den i händerna ;-)

Go to-skida All Mountin
Intressant att någon brukar hålla över 100 knyck i pisten. World Cup Super-G och Störtlopp tempo med de andra turisterna som ”portar” banan?
Vilka pister är det förresten?
I en röd pist går det inte ens att komma upp i över 100 även om man kör störtlopp.

En krock mellan två skidåkare i den farten slutar nog med dödlig utgång. Inte särskilt ”fräckt”.

Go to-skida All Mountin
Intressant att någon brukar hålla över 100 knyck i pisten. World Cup Super-G och Störtlopp tempo med de andra turisterna som ”portar” banan?
I en röd pist går det inte ens att komma upp i över 100 även om man kör störtlopp.

En krock mellan två skidåkare i den farten slutar nog med dödlig utgång. Inte särskilt ”fräckt”.

Det har förekommit med typ ett "dagsprojekt" att nå över 100kph i mina kretsar, och det var inte jättesvårt ändå. Lite lut, fartställning och .. rakt.. så är det ändå snart gjort om man inte har full eDollo-setup. Därmed inte sagt att det på nåt sätt liknar det man normalt sett håller på med.

Ska sägas att jag knäckte sidewallen helt vid en sådan övning en gång. Stenade i fart man man säga. Ner mot Höllkar i Ischgl. Not recommended.

Go to-skida All Mountin

Känns som att jag trampade på en öm tå och att tråden nu handlar om nåt helt annat än ursprungsfrågan.
Men det är ok, jag tar tillbaka.
Ge mig era bästa tips på All-Mountain skidor som inte är åkbara över ca 30 km/h.

Go to-skida All Mountin
Kände inte till men recensionerna ser ju lovande ut?
Faan, ännu en skida att vela över....
Jag har ett par som införskaffades för att användas till mindre berg och barnbackar. Det jobbet gör den ypperligt, krävs i princip ingen hastighet innan den vaknar till liv ordentligt och det går att åka park på den hjälpligt. Jag vidhåller bestämt att mer skärning är mindre hjälpligt utanför pisterna.

Till skillnad mot den gamle bbren så är den betydligt mer välbalanserad eller neutral om man så vill. Bbr var kraftigt överstyrd. En del av det kommer från mindre taper (ej att förväxla med early taper + indrag i skärningen) och att monteringspunkten ligger längre fram.

Kan varmt rekommendera den för människor som söker något ordentligt svängglatt i lägre hastigheter. Det går givetvis att åka fort på den, som med alla andra skidor, men det är inte där den glänser, eller är tänkt att glänsa.

Go to-skida All Mountin
Kolla in nya Black Crows mirus cor.
134-87-123 r13

En av höjdpunkterna på senaste skidtestarhelgen I Sälen. Otroligt rolig och rapp skida.
Ett par kollegor (duktiga åkare och äger ett antal par skidor) köpte dem bara några veckor senare.

Go to-skida All Mountin
Kolla in nya Black Crows mirus cor.
134-87-123 r13

En av höjdpunkterna på senaste skidtestarhelgen I Sälen. Otroligt rolig och rapp skida.
Ett par kollegor (duktiga åkare och äger ett antal par skidor) köpte dem bara några veckor senare.

Hmm. Intressant med rejäla experiment. En kusin till Blade? Litet mystiskt med split tail på en twin tip - hur tänker man då?

Go to-skida All Mountin
It's mainly there for design... Säger skaparen själv om du kollar produktvideon. Så, en liten fränhetsfaktor utan större alltså!
Exakt. Det var precis vad de sa i tältet också.
Provade även Blade i Sälen då jag uppfattade på pappret att de skulle påminna om varandra men tyckte att Blade var mer otymplig och inte gav samma glädje.
Med det sagt så kanske jag hade tyckt att Blade var det om jag testade den först men nu blev det Mirus som blev måttstocken.

Go to-skida All Mountin
It's mainly there for design... Säger skaparen själv om du kollar produktvideon. Så, en liten fränhetsfaktor utan större betydelse alltså!

Jo men med risk för onödigt extra snösprut vid åkning switch kanske... Dumt just vid baklänges åkning (som ansats och landning vid "Big Air"-hopp...) Inte för att jag ägnar mig åt sånt men man är ju empatisk och omtänksam! :ROFLMAO:

Go to-skida All Mountin
Beror ju lite på vad man vill ha ut av dom. Mindbender är fina framförallt går det bra att köra fort. Men har man flera lagg och vill ha ett par kul all-mountain gillar jag Bentchetler 100. Billiga skidor som du kan ha riktigt kul på.

Go to-skida All Mountin
Jag åkte Blade (181 cm) i två dagar i Österrike. Jag vet inte om jag blev helt 100 % frälst. Skidan är rolig men sin mjuka flex, tajt skärning och väldigt bra dämpning trots den mjuka flexen. Roligt att variera svängradius och skidan är väldigt lugn i en uppkörd backe. Men den känns lite klumpig på något sätt (kanske skulle jag vänja mig me den) och tippen är känns ibland lite hooky i pucklar. Och fula är de som fan :LOL:

Go to-skida All Mountin
Jag tänkte på dig igen :)
Vad gulligt att du inte kan sluta tänka på mig men jag är tyvärr upptagen.
Ganska gulligt också att du försöker visa hur omöjligt det är för mig att komma upp i 100 med att visa en liten film där några i ganska säckiga kläder kommer upp i över 100 utan några problem i en ganska flack backe.

Haka på nästa gång jag åker istället, känns som du har en del att lära ang fartåkning i alla fall 😘

Go to-skida All Mountin
Hej,
After testing a few QSTs and Mindbenders they were too much ski for me.
I'm 177cm, 63kg. Runners body. Needed something softer but could pull off 70% pist, 30% brief switch/jib/jump/non-rails park/trees and such (playing around). Family skiing Scandinavia mostly.

Went with Black Crows Serpo, 174, Tyrolia 14 GW. 93mm under foot, 20m radius. Soft enough to manage my light weight but still give good edge, just enough flex, and still manage chop/frozen crud without chatter at speed. I ski the skis, they don't ski me. :) Plan B was the Atris but felt slightly too stiff.

Go to-skida All Mountin
En aspekt i fartdiskussionen. Min grabb hade någon app han mätte med för något år sedan. Vi kom upp i över hundra hyffsat enkelt. Typ 110-120 i Duved nypistat i ganska tom backe med snowboard och offpistlagg. Det gick iofs fort, jävligt fort till och med, det gjorde det. Men jag var/är ganska skeptisk till mätmetoden. Jag gissar att vi åkte snabbare än när man ser längdåkare komma upp i 70-80 knyck i relativt flacka backar. Men definitivt långsammare än världscupsstörtlopp.

Det jag menar är. Hur fanken mäter man? Om appen använder GPS så borde ju den mäta det som på båtspråk kallar fart över grund. Alltså den horisontella sträckan i det här fallet. Vilket borde göra att det det blir en påtaglig missvisning jämfört med sträckan på diagonalen ( vad är det för fallhöjd i Duved? 300?, Snittlutning typ 25 grader? Ja, jag orkar inte dra igång en trigonometrilektion just nu men ni fattar vad jag menar hoppas jag?) O om man då använder den gamla klassiska Farten=sträckan/tiden (Ni vet den där triangeln man använde på mellanstadiet? På 80 talet iallafall) Så stämmer ju inte den uppmätta hastigheten om den egentliga sträckan man åkt är längre än..... Ähh faan vad ambitiös jag är. Så blir det ändå knas som vanligt när jag gör matteexempel på det här forumet. Så om jag enligt appen omräknat har åkt 110 km/h men i själva verket har åkt 150???? Ähh vad faaaaaan exemplet skulle ju visa tvärtom.. alltså det måste ju vara fel på mellanstadietstriangeln!! Nej jag vete faan hur man mäter..någon som vet någon idiotsäker app? Eller som har ett väldigt långt måttband?

När man kollar störtlopp eller längdåkning på tv antar jag att de mäter med någon form av såndär snutlaserpistols tjossan?? Jag antar det alltså.. men de har säkert någon hemlig FIS teknik som de köpt dyrt av CIA.

Lägger till att JAG var skeptiskt till resultaten i grabbens app. Men grabben var å sin sida tvärsäker på appens exakthet.

Det jag menar är att om folk använt samma app som min grabb så finns det nog många fartfantomer ute i stugorna.

Och om grabben har rätt och jag fel så ska jag beställa en störtloppsdräkt och ställa upp i Kitzbuhl nästa år.

När Alpine Ski team Sweden utvärderar sin misslyckade satsning på fartgrenar så borde de ta med sig att det skulle ha gått betydligt snabbare om de använt min sons app.

Go to-skida All Mountin
En aspekt i fartdiskussionen. Min grabb hade någon app han mätte med för något år sedan. Vi kom upp i över hundra hyffsat enkelt. Typ 110-120 i Duved nypistat i ganska tom backe med snowboard och offpistlagg. Det gick iofs fort, jävligt fort till och med, det gjorde det. Men jag var/är ganska skeptisk till mätmetoden. Jag gissar att vi åkte snabbare än när man ser längdåkare komma upp i 70-80 knyck i relativt flacka backar. Men definitivt långsammare än världscupsstörtlopp.

Det jag menar är. Hur fanken mäter man? Om appen använder GPS så borde ju den mäta det som på båtspråk kallar fart över grund. Alltså den horisontella sträckan i det här fallet. Vilket borde göra att det det blir en påtaglig missvisning jämfört med sträckan på diagonalen ( vad är det för fallhöjd i Duved? 300?, Snittlutning typ 25 grader? Ja, jag orkar inte dra igång en trigonometrilektion just nu men ni fattar vad jag menar hoppas jag?) O om man då använder den gamla klassiska Farten=sträckan/tiden (Ni vet den där triangeln man använde på mellanstadiet? På 80 talet iallafall) Så stämmer ju inte den uppmätta hastigheten om den egentliga sträckan man åkt är längre än..... Ähh faan vad ambitiös jag är. Så blir det ändå knas som vanligt när jag gör matteexempel på det här forumet. Så om jag enligt appen omräknat har åkt 110 km/h men i själva verket har åkt 150???? Ähh vad faaaaaan exemplet skulle ju visa tvärtom.. alltså det måste ju vara fel på mellanstadietstriangeln!! Nej jag vete faan hur man mäter..någon som vet någon idiotsäker app? Eller som har ett väldigt långt måttband?

När man kollar störtlopp eller längdåkning på tv antar jag att de mäter med någon form av såndär snutlaserpistols tjossan?? Jag antar det alltså.. men de har säkert någon hemlig FIS teknik som de köpt dyrt av CIA.

Lägger till att JAG var skeptiskt till resultaten i grabbens app. Men grabben var å sin sida tvärsäker på appens exakthet.

Det jag menar är att om folk använt samma app som min grabb så finns det nog många fartfantomer ute i stugorna.

Och om grabben har rätt och jag fel så ska jag beställa en störtloppsdräkt och ställa upp i Kitzbuhl nästa år.

När Alpine Ski team Sweden utvärderar sin misslyckade satsning på fartgrenar så borde de ta med sig att det skulle ha gått betydligt snabbare om de använt min sons app.
Har inte provat själv men vet att med gps igång på gopro kan du se både lutning och hastighet.

Troligen är algoritmen sådan att den tar lutningen i beräkning när den mäter din hastighet i det fallet iallafall.

Go to-skida All Mountin
Har inte provat själv men vet att med gps igång på gopro kan du se både lutning och hastighet.

Troligen är algoritmen sådan att den tar lutningen i beräkning när den mäter din hastighet i det fallet iallafall.
Bra tips. Googlade just och det borde funka på ungarnas Hero 9. Men det verkar som att man måste ha ett dyrt GoPro plus abonnemang om man vill ha det sådär fräsigt och synligt i själva videon.

Ska man mäta sin egen hastighet antar jag att man måste ha kameran på sin egen hjälm, sele eller liknande och det ser ju så jävla löjligt och Ole Bramserudsmässigt ut när man är i min ålder. Men är man nyfiken så får man väl lida lite pin.

Go to-skida All Mountin
Jag använder min Garmin gps-klocka när jag åker skidor. Ingen aning om den tar hänsyn till lutningen, men hastigheten den mäter känns relativt realistisk. Kommer ofta upp i 65-70 km/h när jag släpper på i flacka partier (vågar fan inte köra störtlopp i röd backe😱). En gång när jag glömde stoppa den och körde hem visade den de drygt 120 km/h jag körde på motorvägen.

Med det sagt, folk som påstår att de kört över 100 km/h på skidor utan fartdräkt tar jag med en nypa salt. Mitt rekord är 220 km/h, men när jag kollade på GPS-spåret var det när jag stod och kissade inne i toppstationen... :ROFLMAO: Mao, de flesta skyhöga hastigheter är felmätningar när GPS:en förvillar sig pga den tappar kontakt med en eller flera satelliter.

Go to-skida All Mountin
Jag använder min Garmin gps-klocka när jag åker skidor. Ingen aning om den tar hänsyn till lutningen, men hastigheten den mäter känns relativt realistisk. Kommer ofta upp i 65-70 km/h när jag släpper på i flacka partier (vågar fan inte köra störtlopp i röd backe😱). En gång när jag glömde stoppa den och körde hem visade den de drygt 120 km/h jag körde på motorvägen.

Med det sagt, folk som påstår att de kört över 100 km/h på skidor utan fartdräkt tar jag med en nypa salt. Mitt rekord är 220 km/h, men när jag kollade på GPS-spåret var det när jag stod och kissade inne i toppstationen... :ROFLMAO: Mao, de flesta skyhöga hastigheter är felmätningar när GPS:en förvillar sig pga den tappar kontakt med en eller flera satelliter.
Att appen kan visa fel då och då är det väl ingen som bestrider. Men att den ständigt visar för högt har jag svårt att tro.
Då borde den ju samtidigt visa att man stakar fram i 40-50 km/h i liftkön? Är det någon som gör det?
Kan tillägga att jag har testat flera olika appar på olika mobiler genom åren och alltid legat på ungefär samma nivå.

Och ang fartdräkt så vet du väl att de riktiga dårarna (i fartdräkt) toppar uppemot 260 km/h och Tailgunnar har ju redan bevisat ovan att Windstedt kom upp i 100 med baggy brallor.

Diskussionen har ju spårat ur till nåt ”om inte jag kan så kan ingen annan”.
Jag kan inte göra en 360, ej heller raila. Det vore ganska imbecillt (och lite tonårsaktigt) av mig att hävda att det är omöjligt att någon annan här på Freeride skulle kunna det enbart för att det inte är min paradgren på skidor.

Go to-skida All Mountin
Och ang fartdräkt så vet du väl att de riktiga dårarna (i fartdräkt) toppar uppemot 260 km/h och Tailgunnar har ju redan bevisat ovan att Windstedt kom upp i 100 med baggy brallor.
Några siffror utan källa i en video på nätet, tar jag inte som bevis. Flög han över träden också? Såg det i videon... ;) Kan inte riktigt jämföra med speedskiing, rätt extrema skidor och dräkter de kör med. Tom jämfört med WC störtlopp.
Men visst, går nog om man är riktigt bra på att krypa ihop även utan fartdräkt. Bara hoppas att ingen gör det när det är andra i backen.

Go to-skida All Mountin
Några siffror utan källa i en video på nätet, tar jag inte som bevis. Flög han över träden också? Såg det i videon... ;) Kan inte riktigt jämföra med speedskiing, rätt extrema skidor och dräkter de kör med. Tom jämfört med WC störtlopp.
Men visst, går nog om man är riktigt bra på att krypa ihop även utan fartdräkt. Bara hoppas att ingen gör det när det är andra i backen.
Du anar hur många ggr jag hört den va?
Som att jag skulle tro att jag är ett bowlingklot på skidor 😉

Go to-skida All Mountin
Litet svårt att smälta ihop ditt intryck av fartstabilitet i över 100 knyck på ett par BBS till ett vettigt tips för ett par nya skidor. Å andra sidan - alla är olika och om du tycker att BBS var fartstabila så kommer du kanske tycka att vad som helst är fartstabilt.
Men för en som "inte sällan" blåser på i över hundra knyck (helst inte nära min familj dock...) så tänker nog många att skidor typ Enforcer/Mantra ligger närmare till hands än QST-serien.
Själv tycker jag nya Mirus Cor låter högintressant, men en av dess nackdelar beskrivs ju just som mindre stabilitet vid högre farter fast meningarna går litet isär, Jag tror inte den är fullt utvärderad ännu - antingen en "game changer" eller kul men för extrem skida som bleknar bort med tiden.

Go to-skida All Mountin
Varför diskuteras ens fartstabiliteten på kortsvängda skidor? En skida med så kort radie är inte byggd för fart, precis som att en skruvmejsel inte är gjord för att hamra med, visst går det men att diskutera dess egenskaper som hammare är relativt meningslöst

Go to-skida All Mountin
Varför diskuteras ens fartstabiliteten på kortsvängda skidor? En skida med så kort radie är inte byggd för fart, precis som att en skruvmejsel inte är gjord för att hamra med, visst går det men att diskutera dess egenskaper som hammare är relativt meningslöst
Jag hänger inte riktigt med.
Min ursprungliga input gällde hur jag åker och vad jag åker på. För att få höra vad andra tycker och vad de kan tipsa om.

Som ovan nämnt så är ju alla olika och upplevelsen kan skilja vitt och brett (uppenbart) så att bara för att skidan är kortsvängd blir den inte automatiskt omöjlig att åka fort på.

Precis som man kan bli full utan att ha kul 🤓

Senast ändrad:
Go to-skida All Mountin
Som sagt, alla skidor går att åka ganska fort på och alla skidor går att svänga med i alla farter om man inte är nybörjare, men det är svårt (litet svårare än vanligt) att utläsa vad du prioriterar. Annars kan du ju bara ta en skida i högen, åka i tresiffrigt på den och svänga när och hur du vill. Det går ju, och det gick även på mina gamla 203 cm Fischer Vacuum på 80-talet.
Du kommer att få kompromissa, och endast du själv kan göra den kompromissen. Du får kanske provåka litet olika skidor och se vad du själv tycker. Kanske märker du då att dina BBS vid jämförelse inte var så stabila i hundra knyck som du trodde. Eller så etc etc

Go to-skida All Mountin
Som sagt, alla skidor går att åka ganska fort på och alla skidor går att svänga med i alla farter om man inte är nybörjare, men det är svårt (litet svårare än vanligt) att utläsa vad du prioriterar. Annars kan du ju bara ta en skida i högen, åka i tresiffrigt på den och svänga när och hur du vill. Det går ju, och det gick även på mina gamla 203 cm Fischer Vacuum på 80-talet.
Du kommer att få kompromissa, och endast du själv kan göra den kompromissen. Du får kanske provåka litet olika skidor och se vad du själv tycker. Kanske märker du då att dina BBS vid jämförelse inte var så stabila i hundra knyck som du trodde. Eller så etc etc
Så är det absolut.
Det verkar som att det man hängde upp sig på var just 100 km/h.
Jag nämnde det just för att ”åka fort” betyder så olika för alla.
Så hade jag bara skrivit ”åker fort” så hade kanske någon läst det som 60 km/h och tipsat om skidor som fladdrar först vid 65.

Men vi kan släppa detta och återgå till att ge våra egna upplevelser på olika skidor.
Jag har nu köpt ett par nya lagg och ska försöka testa de så snart jag kan så får jag ge ett utlåtande sen 🤓

Gruppkram!!

Go to-skida All Mountin
Jag hänger inte riktigt med.
Min ursprungliga input gällde hur jag åker och vad jag åker på. För att få höra vad andra tycker och vad de kan tipsa om.

Som ovan nämnt så är ju alla olika och upplevelsen kan skilja vitt och brett (uppenbart) så att bara för att skidan är kortsvängd blir den inte automatiskt omöjlig att åka fort på.

Precis som man kan bli full utan att ha kul 🤓
Bytte mina Blade till ett par Norse Apex 90, de är ju lite smalare än Enduron men mycket rocker, väldigt lätta men styva. Kör på 177cm och väger 82.
Tycker de är riktigt stabila i hög fart för att vara så lätta, kört mest hård och bitvis isig pist. Fungerar hur bra som helst men skönast på lite mjukare och uppkört underlag. Blir ju lite lättare att få till tajtare svängar med än Enduron men påminner ändå en del om den. Finns inte i längre än 177 men tror inte heller jag hade velat ha det. Får bra kick ut ur sväng när man trycker på lite.
Mycket imponerad av en så pass lätt skida.

Go to-skida All Mountin
Så är det absolut.
Det verkar som att det man hängde upp sig på var just 100 km/h.
Jag nämnde det just för att ”åka fort” betyder så olika för alla.
Så hade jag bara skrivit ”åker fort” så hade kanske någon läst det som 60 km/h och tipsat om skidor som fladdrar först vid 65.

Men vi kan släppa detta och återgå till att ge våra egna upplevelser på olika skidor.
Jag har nu köpt ett par nya lagg och ska försöka testa de så snart jag kan så får jag ge ett utlåtande sen 🤓

Gruppkram!!
Vilka skidor blev det?

Tillbaka
Topp