Marker Kingpin 13 VARNING

För dig som söker en totalt värdelös turbindning, köp marker kingpin 13.

På skidsemester i Japan går kompisens ena pigg av vilket resulterar i att köpa ett par helt nya bindningar, då piggarna inte går att köpa separat. Nästan en hel skiddag åt helvete.

Två dagar senare går min ena pigg av. Precis tagit mig upp på toppen och har några meter kvar att gå när skidan släpper. Bara ta av stighudarna och gå ner igen.

Bindningen är den uppdaterade varianten som garanterat skulle hålla efter stora problem med tidigare modeller. Men vilken modell man köper spelar tydligen ingen roll. Samma skit allting.

Båda har åkt ca 30-40 dagar med bindningen, börjar fundera om de är samma tillverkare som biltema?.

Så för dig som vill lägga ett par tusenlappar på odugligt jävla skrot och förstöra en hel semester så är kingpin att rekommendera.

Bilagor

• 20230119_145825.jpg
    20230119_145825.jpg
    507.5 KB · Besök: 303
Senast ändrad:
”Två dagar senare går min ena pigg av. Precis tagit mig upp på toppen och har några meter kvar att gå när skidan släpper. Bara ta av stighudarna och gå ner igen.”

Kunde du inte åka på en skida?

Vilka skitprylar!! 💩
Hålla 30 dagar låter dock inte riktigt lika dåligt som Biltema. Då hade det snarare rört sig om att hålla i 30 minuter….
MAX…!!!! 😉

Senast ändrad:
Åtminstone din pigg gick alltså av i turläge? Man tänker att påfrestningen inte borde vara särskilt hög då. Skönt att du inte skadade dig

För framtida bekymmer så har marker global garanti. Går piggarna av så ska du bara kunna gå in till närmaste återförsäljare och byta den. De har förmodligen lösa tådelar på hyllan

Att kingpin är skit är väl allmänt känt...

Att man dock tycker att Biltemas grejer är dåliga är en direkt diskvalificerare enligt mig när det kommer till trovärdighet i recensioner. Det finns enstaka rötägg på Biltema men har man handlat så mycket där som jag har (en gång i veckan i snitt vissa år) och använt grejerna så mycket som de blir använda (massor och hårt) med så lite problem som jag haft (mycket få) så kan de omöjligt vara dåligt överlag.

Har bland annat ärvt verktyg från biltema som är från 70/80-talet som fortfarande funkar perfekt.

Sorry for off-topic ;)

Att man dock tycker att Biltemas grejer är dåliga är en direkt diskvalificerare enligt mig när det kommer till trovärdighet i recensioner. Det finns enstaka rötägg på Biltema men har man handlat så mycket där som jag har (en gång i veckan i snitt vissa år) och använt grejerna så mycket som de blir använda (massor och hårt) med så lite problem som jag haft (mycket få) så kan de omöjligt vara dåligt överlag.

Har bland annat ärvt verktyg från biltema som är från 70/80-talet som fortfarande funkar perfekt.

Sorry for off-topic ;)
I beg to differ!!!
Visst finns det en hel del på Biltema som är ok, men också fantastiskt mycket som är skitkvalitet! Jag blir förbannad på mig själv varje gång jag köpt något billigt där och sen går det sönder (igen!). Ändå fortsätter jag att handla där eftersom det är så jäkla billigt…. Ja, det är idiotiskt!🤯
Men epoxi för 39kr istället för 145 på byggmarknaden gick inte att motstå. Och tunnbrödsrullen med både två kokta, räksallad, bostongurka och rostad lök för bara 44kr kompenserar väl till viss del för andra besvikelser därifrån….😜

Å vi har 4 Kingpin Ii familjen nu.
Den första från 17/18 tådelen byttes på garanti eller rättare sagt återkallelse. En bindning som jag köpte på en begagnad skida gjorde jag lika dant med. Enda problemet hittills är tjuvsläpp på 115 skidor i hård pist.
Knappast bindningarnas fel utan fel sak på fel plats.

Den första från 17/18 tådelen byttes på garanti eller rättare sagt återkallelse. En bindning som jag köpte på en begagnad skida gjorde jag lika dant med. Enda problemet hittills är tjuvsläpp på 115 skidor i hård pist.
Klart att bindningarna fungerar och går att åka på men faktum är ju att konstruktionen lider av problem där det finns många dokumenterade fall. Dessutom är konstruktionen och teknologin idag utdaterad och jag kan inte se att den har någon konkurrensfördel mot andra liknande produkter på marknaden som idag erbjuder bättre säkerhet, vikt och funktionalitet till liknande pris.

För dig som söker en totalt värdelös turbindning, köp marker kingpin 13.

På skidsemester i Japan går kompisens ena pigg av vilket resulterar i att köpa ett par helt nya bindningar, då piggarna inte går att köpa separat. Nästan en hel skiddag åt helvete.

Två dagar senare går min ena pigg av. Precis tagit mig upp på toppen och har några meter kvar att gå när skidan släpper. Bara ta av stighudarna och gå ner igen.

Bindningen är den uppdaterade varianten som garanterat skulle hålla efter stora problem med tidigare modeller. Men vilken modell man köper spelar tydligen ingen roll. Samma skit allting.

Båda har åkt ca 30-40 dagar med bindningen, börjar fundera om de är samma tillverkare som biltema?.

Så för dig som vill lägga ett par tusenlappar på odugligt jävla skrot och förstöra en hel semester så är kingpin att rekommendera.
Samma sak hände mig, dock i pisten. Den uppdaterade versionen som inte skulle gå sönder. Höll ca 30 skiddagar sen gick piggen av.

Hur kan det vara fel sak på fel plats?. Ska dom tillverkas och sedan ligga kvar i kartongen eller?

I beg to differ!!!
Visst finns det en hel del på Biltema som är ok, men också fantastiskt mycket som är skitkvalitet! Jag blir förbannad på mig själv varje gång jag köpt något billigt där och sen går det sönder (igen!). Ändå fortsätter jag att handla där eftersom det är så jäkla billigt…. Ja, det är idiotiskt!🤯
Men epoxi för 39kr istället för 145 på byggmarknaden gick inte att motstå. Och tunnbrödsrullen med både två kokta, räksallad, bostongurka och rostad lök för bara 44kr kompenserar väl till viss del för andra besvikelser därifrån….😜

Senast ändrad:
Var inte tanken med KingPin att det skulle vara en säkrare bindning för toppturer och inte ersätta en vanlig alpin bindning för hård körning.
Att gå med tycker jag den är bra mkt bekvämare än Shift, speciellt att ändra hälhöjare på. Men då det är mer att gå, längre turer så tar jag lättare skidor och Alpinist med fångrem. Samma eller liknade lösning på hälhöjaren.
I alla fall klart bättre än Dynafit som som man skulle kunna vrida med staven vilket led till att stavspetsen gick av.

Ja å Biltemas garanti på 10 år på verktyg funkar på riktigt
Köper man riktiga prylar så slipper man åka

Sorry for off-topic ;)
Verktyg som blocknycklar mm kan säkert fungera men annat är inte mycket att ha.
En bekant köpte rostfria trallskruv när han skulle bygga altan. Två år senare skulle den rivas, alla skruvar rostiga. De är kvalité de.

Köper man riktiga prylar så slipper man åka

Verktyg som blocknycklar mm kan säkert fungera men annat är inte mycket att ha.
En bekant köpte rostfria trallskruv när han skulle bygga altan. Två år senare skulle den rivas, alla skruvar rostiga. De är kvalité de.
Då köpte han garanterat "rostfritt" i form av C4 kvalitet och inte A4 syrafast (A2 kan funka). Biltemas A4 är helt omagnetiskt och rostar inte. Har själv kört dem på i princip allt och de rostar inte varsesig utomhus runt huset, under vattenlinjen på båten eller på bilen. Exempelvis kör jag Biltemas skruv till delar av avgassystemet på bilen där de suttit i snart 6 år utan ett spår av rost. Okunnig köpare =/= dålig kvalitet ;)

Några råd för att köpa på Biltema, jula osv. Eller decathlon för den delen.

- Köp billiga märkens dyraste saker, de är bättre än de billigaste dyra märkessakerna men kostar mindre

- Är det enkelt att tillverka i Kina (skruvmejslar, multimetrar, arbetskläder osv), köp billigt, är det krångligt (komplicerad elektronik osv.) köp dyrt.

- Är det något du använder sällan (laservattenpass, bromsoktillbakatryckare, kylarvätsketestare osv.) köp billigt (om inte det strider mot ovan).

- Behövs reservdelar längre fram och det inte är så stor prisskillnad mellan billigt och dyrt, köp märkesprylen.

- Kolla om det kan vara överskottsproduktion som säljs billigt. Båtlack exempelvis finns det bara ett fåtal tillverkare av i världen så om Biltema säljer det så måste det vara en märkesprodukt med deras logo på. Samma med Biltemas andningsmask, det är ett stort känt italienskt säkerhetsutrustningsföretag åt industrin som tillverkar dessa och säljer till Biltema med Biltemas logotyp på då detta märke inte säljer i Sverige.

Väldigt ledsen över OT men det finns så mycket roligare saker att lägga pengar på än dyra märkesgrejer (skidsaker exempelvis är mycket roligare) i de fall det inte behövs och det är synd att många tvingas köpa dyrt för att man inte vet hur man köper billigt.

PS, decathlons stighudar görs av pomoca (det är deras 30/70 mohairhud) och kostar typ 40% mindre för att relatera konceptet till skidsaker :)

Stämmer det så var de det bästa tippset jag fått på länge.
Det bir att pröva.
Någon som har gjort redan och kan berätta?

Stämmer det så var de det bästa tippset jag fått på länge.
Det bir att pröva.
Någon som har gjort redan och kan berätta?
Om du tänker på hudarna så kör jag med dem och det funkar kanon.

Här är några av de andra märkena som pomoca är OEM till.

Nu är jag inte hemma och kan fota mina hudar men om du zoomar in på produktbilden på hudarna från decathlon så ser du att det står pomoca ingjutet på tailstrapen :)

Däremot är platsen på själva spännet bak där det brukar stå pomoca tomt så den biten har de ändrat på oem produkten.

Bilagor

• Screenshot_20230121-190816__01.jpg
    Screenshot_20230121-190816__01.jpg
    59.1 KB · Besök: 104
PS, decathlons stighudar görs av pomoca (det är deras 30/70 mohairhud) och kostar typ 40% mindre för att relatera konceptet till skidsaker :)

Jag fortsätter off topic….
Vem på forumet är skyldig till detta då ? 😂
För er som inte minns så har det varit lite diskussioner om detta nät.

Bilagor

• 9ECE223A-E4C3-4D11-B829-6A86FB10EF2B.png
    9ECE223A-E4C3-4D11-B829-6A86FB10EF2B.png
    46.5 KB · Besök: 139
Kan rekommendera nya uppdaterade Fritschi Tecton 13. Nu har jag inte hunnit testa dom ännu, men att döma av recensioner och forum verkar de vara rejält stabila turbindningar. Skapade en tråd om detta här på forumet, och de flesta verkar vara riktigt nöjd med prestenda för att inte tala om den ökade säkerheten mot kingping med elastisk tådel.

Idag har bindningar i regel lägre elasticitet och gjorda av mindre hållbara material. Det i kombination med bredare skidor, i övrigt effektivare utrustning och fler duktiga skidåkare vore väl ändå en ganska rimlig förklaring till varför det säljs fler högdinare nu för tiden.

Kan rekommendera nya uppdaterade Fritschi Tecton 13. Nu har jag inte hunnit testa dom ännu, men att döma av recensioner och forum verkar de vara rejält stabila turbindningar. Skapade en tråd om detta här på forumet, och de flesta verkar vara riktigt nöjd med prestenda för att inte tala om den ökade säkerheten mot kingping med elastisk tådel.
Tecton är hästlängder bättre än Kingpin. Lika lätt som M-werks-modellen av Kingpin och mycket bättre säkerhet. Inga kända större brister i konstruktionen. Generellt sett lättanvänd. Jag förstår inte varför Kingpin är så mycket vanligare hos handlarna, möjligtvis bortsett från att priset brukar ligga något lägre.

Är det verkligen så att elesticitetn gick ner?

Jag bytar inte skidor allt för ofta. Men mina Tyrolia, årsmodell 2001, fick jag skruva upp till DIN 10 för att inte få tjuvsläpp. När jag sen bytte till lagg med Griffon började jag om på den uträcknade 7.5 och fick alldrig släpp när den inte skulle släppa. Samma med Guardian jag kör med nu... Och då satt tyrolian på ett par smala pistskidor (Völkl P40 :love:) och de andra på styva 100 mm AM skidor...

Dvs jag gick åt andra hållet... Ungefär samma vikt nu som då, inte mycket svagare i benen.
Jag tänker ännu längre tillbaka, när look och Salomons dåtida och senare racebindningar i princip var samma konstruktion som de med lägre din. De båda blev senare, oavsett din, populära bland friåkare.

Tidigt -00-tal hade tillverkarna redan insett att det är pengar i sjön att göra dyra bindningar med låg din 🙂

Är det verkligen så att elesticitetn gick ner?

Jag bytar inte skidor allt för ofta. Men mina Tyrolia, årsmodell 2001, fick jag skruva upp till DIN 10 för att inte få tjuvsläpp. När jag sen bytte till lagg med Griffon började jag om på den uträcknade 7.5 och fick alldrig släpp när den inte skulle släppa. Samma med Guardian jag kör med nu... Och då satt tyrolian på ett par smala pistskidor (Völkl P40 :love:) och de andra på styva 100 mm AM skidor...

Dvs jag gick åt andra hållet... Ungefär samma vikt nu som då, inte mycket svagare i benen.
De klassiska Tyrolia var ju ökända för att flyga av i tid och otid. +2 i DIN mot normalt var grundregeln på den tiden. Griffon är mil bättre. Nya Tyroliaserien med Adrenalin/Attack är säkert annorlunda än de gamla modellerna, men jag har inte vågat mig på att hårdtesta den än.

Senast ändrad:
När jag sen bytte till lagg med Griffon började jag om på den uträcknade 7.5 och fick alldrig släpp när den inte skulle släppa. Samma med Guardian jag kör med nu... (...) Ungefär samma vikt nu som då, inte mycket svagare i benen.

DIN 7.5?? Sådant skulle jag inte våga avslöja här på FR utan att väga max typ 23 kg. Man vill ju framstå som en som "köttar i 100+". ;) Men det kan ju också betyda att man har en synnerligen harmonisk åkstil har jag förstått. Som jag som åker på DIN 8 utan tjuvsläpp ...och väger litet mer än 23 kg.

DIN 7.5?? Sådant skulle jag inte våga avslöja här på FR utan att väga max typ 23 kg. Man vill ju framstå som en som "köttar i 100+". ;) Men det kan ju också betyda att man har en synnerligen harmonisk åkstil har jag förstått. Som jag som åker på DIN 8 utan tjuvsläpp ...och väger litet mer än 23 kg.
Har du fått tjyvsläpp med DIN 8 någon gång?
Det är ju meningen att bindningarna ska skydda mot skador, och skelett, korsband och senor blir ju inte starkare med åren.
Jag väger 80 kg och skäms inte för att erkänna att jag har mina bindningar ställda på DIN 6,5.
Har haft något enstaka tjyvsläpp på frambindningen när det har varit slushsnö, det är allt. Hellre det än att råka ut för en korsbandsskada vid ett vridfall.
När jag har köpt skidor från Glisshop och Conrad, så har deras kalkylator alltid gett DIN 6.
Använder jag Freeride’s kalkylator så får jag också DIN 6.
Får du DIN 8 på dina värden på den?

Har du fått tjyvsläpp med DIN 8 någon gång?
Det är ju meningen att bindningarna ska skydda mot skador, och skelett, korsband och senor blir ju inte starkare med åren.
Jag väger 80 kg och skäms inte för att erkänna att jag har mina bindningar ställda på DIN 6,5.
Har haft något enstaka tjyvsläpp på frambindningen när det har varit slushsnö, det är allt. Hellre det än att råka ut för en korsbandsskada vid ett vridfall.
När jag har köpt skidor från Glisshop och Conrad, så har deras kalkylator alltid gett DIN 6.
Använder jag Freeride’s kalkylator så får jag också DIN 6.
Får du DIN 8 på dina värden på den?
Det måste jag ändå säga är imponerande. Jag väger också 80kg och jag tror inte jag skulle klara mig ett enda åk i en fastare pist med någon form av lutning där man måste hålla igen på farten. Det måste vara silkeslen kraftöverföring och mycket på skär. I mjukare offpist däremot kan man ju nästan stå på sidorna utan bindning.

Det måste jag ändå säga är imponerande. Jag väger också 80kg och jag tror inte jag skulle klara mig ett enda åk i en fastare pist med någon form av lutning där man måste hålla igen på farten. Det måste vara silkeslen kraftöverföring och mycket på skär. I mjukare offpist däremot kan man ju nästan stå på sidorna utan bindning.
Du är säkert en mycket duktigare skidåkare än jag. Jag är oskolad åkare men har åkt i många år och åker väl fortare och bättre än 90% av skidåkarna på en genomsnittlig skidort (även om det inte säger så mycket).
Jag åker inte heller vågrät högfartscarving i isiga pister. Även om jag väljer ”avancerad” (vilket jag antagligen inte är) i kalkylatorn, så får jag DIN 6.

Beror ju rätt mycket på hur stark man är också.... och inte bara hur tung.
Ja, det är nu många år sedan som jag gjorde 200 kg i squat.

Står inget om hur mycket man tar i knäböj i kalkylatorn. ;)

EDIT: Oavsett hur mycket benstyrka man tränar upp så är ju tåligheten i skelett, senor, muskelfästen och korsband detsamma, framför allt om man kommit upp lite i åren. Och bindningarna ska ju lösa ut innan man får en skada.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp