[Artikel] Idre Himmelfjäll ska investera för 2,3 miljarder kronor – två nya stolsliftar och ett nytt skidområde

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Idre Himmelfjäll ska investera för 2,3 miljarder kronor – två nya stolsliftar och ett nytt skidområde
9f5b906ca595064f_org-1000x419.jpg

Idre Himmelfjäll fortsätter att växa så det knakar. Nu meddelar skidanläggningen att man planerar att investera 2,3 miljarder kronor de närmsta åren. Bland annat ska två nya stolsliftar byggas samt ett nytt skidområde.

Läs hela artikeln:

Härligt att se att det satsas rejält i fjällvärlden.

Var där i vintras och åkte, man märkte att det var en anläggning under uppbyggnad.
Skulle dock vara bra med en släplift efter pist 4

Kul! Har knappt någon erfarenhet från Idre; annat än en resa med skolan för sisådär 25 år sedan (fan vad man börjar bli gammal). Men man borde testa det nu igen i vinter och sen återkomma när allt är klart.

Tror det blev fel bild i artikeln. Bilden visar en parkeringsplats tror jag.
En kompis var i Himmelfjäll och byggde snökanonsystem. Han frågade sin chef varför dom skulle sätta upp en snökanon på en stugtomt. Svaret: "det där är ingen tomt, det är en pist".

Var kommer pengarna ifrån? Vem är det som köper en dyr fjällstuga där?

Man ska inte underskatta mängden fjällturister som förmodligen tycker att det är ganska gött att det inte lutar så mycket.

Himmelfjäll är nog förresten den enda skidorten där jag hade valt dag helt baserat på vindprognos. Det vill ju fan till att det är kuling i ryggen. Mardrömmen där vore ju en dag med motvind :)

Man kan ju också tänka sig att många satsar på att fjällhuset kommer att stiga i värde när Himmelfjäll kopplas ihop med Idre Fjäll. Relevant fråga dock, varför kullar när det finns riktiga fjäll?

Man ska inte underskatta mängden fjällturister som förmodligen tycker att det är ganska gött att det inte lutar så mycket.

Himmelfjäll är nog förresten den enda skidorten där jag hade valt dag helt baserat på vindprognos. Det vill ju fan till att det är kuling i ryggen. Mardrömmen där vore ju en dag med motvind :)
Är Idre Himmelfjäll en ”skidort”?
Är det inte snarare en svagt lutande skogbeklädd ås, där man har byggt liftar och kringliggande övernattningsstugor samt fällt lite träd för att göra pister?

Ungefär som att bygga ut Vallåsen på Hallandsåsen, fast lite snösäkrare.

Man kan ju också tänka sig att många satsar på att fjällhuset kommer att stiga i värde när Himmelfjäll kopplas ihop med Idre Fjäll. Relevant fråga dock, varför kullar när det finns riktiga fjäll?
Det kanske är lättare att få bygglov/tillstånd i den typen av naturområde?

Är Idre Himmelfjäll en ”skidort”?
Är det inte snarare en svagt lutande skogbeklädd ås, där man har byggt liftar och kringliggande övernattningsstugor samt fällt lite träd för att göra pister?

Ungefär som att bygga ut Vallåsen på Hallandsåsen, fast lite snösäkrare.
Det kanske det inte är om man ska vara noga. En skidanläggning med tillhörande boende är kanske en mer korrekt term.

Jo, klart att det finns ovana skidåkare som tycker det är trevligt med enkla backar, men räknar man inte med att utvecklas? Jag menar, köper man en stuga så har väl åtminstone räknat med att åka ett par veckor om året. Så småningom kommer man att utvecklas och då är frågan om det fortfarande är lika kul att nästan behöva staka sig ned för backen.

Jo, klart att det finns ovana skidåkare som tycker det är trevligt med enkla backar, men räknar man inte med att utvecklas? Jag menar, köper man en stuga så har väl åtminstone räknat med att åka ett par veckor om året. Så småningom kommer man att utvecklas och då är frågan om det fortfarande är lika kul att nästan behöva staka sig ned för backen.
Men det är ju då de planerar att ta transportliften till Idre Fjäll och hänga i Chocken hela veckan ;)

Trött på det slentrianmässiga skitsnacket om svenska områden. Fint område. De nybyggda stugorna är mkt fina. Bra barnbackar, längdspår mm. Bra storlek i området. Ni kommer få fler turister framöver.

Lägg er negativa energi på annat.

Trött på det slentrianmässiga skitsnacket om svenska områden. Fint område. De nybyggda stugorna är mkt fina. Bra barnbackar, längdspår mm. Bra storlek i området. Ni kommer få fler turister framöver.

Det här är ett forum för genuint skidintresserade och med det följer naturligtvis funderingar på varför dessa enorma summor inte läggs på ett fjäll med bättre potential. Himmelfjäll kommer finnas kvar, byggas ut och få sina trogna besökare. Det är helt ok, liksom att vi i tråden kan få lufta våra funderingar.

Det här är ett forum för genuint skidintresserade och med det följer naturligtvis funderingar på varför dessa enorma summor inte läggs på ett fjäll med bättre potential. Himmelfjäll kommer finnas kvar, byggas ut och få sina trogna besökare. Det är helt ok, liksom att vi i tråden kan få lufta våra funderingar.
Ja, och vi som hänger här bör ju också vara medvetna om att vi representerar ett särintresse. Den massan som marknaden i Sverige bygger för (och där pengarna hämtas) är ”en-gång-om-året-sportlovsfamiljerna”.
Om det sedan i Sverige hade funnits riktiga berg nära bebodda områden, så hade vi också haft fler riktiga skidorter. Nu har vi bara en riktig skidort - Åre (ja, jag menar det ;)).
Jag vidhåller också min rätt att tycka vad jag vill om en ”skidort” som Idre Himmelfjäll, vilken passar bättre för pulkaåkning än för skidåkning.
Mina grabbar fick ta sina allra första skidsvängar i den ganska branta Buggelpiste på Tuxer Gletscher i sommar-slush, och det gick både bra (efter ett tag) och var säkert en mer minnesvärd upplevelse än att åka till ett ställe där man måste ta ut åkriktningen med ett vattenpass.;)

Var en väljer efter sin smak, och sen är det också roligare om det blir lite diskussion och alla inte tycker likadant.

Senast ändrad:

Nu är ju det här Freeride och inte syföreningen för de som inte vågar gå ut utan gummihalkskydd på kardborreskorna, så här får man räkna med att ta lite skit om man bygger miljardliftar på en parkeringsplats, oavsett om stugorna är fina och burgaren är fint smashad.

Men vi är överens annars i kärnfrågan. Stugorna ÄR riktigt fina, barnbackarna kanon och det är utmärkt terräng för längdåkning. Men det hindrar inte från att man hellre hade sett att någon, gärna på tillstånd som erhållits sängvägen, byggde liftar på ett bättre fjäll i ett naturreservat i närheten.

Nu är ju det här Freeride och inte syföreningen för de som inte vågar gå ut utan gummihalkskydd på kardborreskorna, så här får man räkna med att ta lite skit om man bygger miljardliftar på en parkeringsplats, oavsett om stugorna är fina och burgaren är fint smashad.

Men vi är överens annars i kärnfrågan. Stugorna ÄR riktigt fina, barnbackarna kanon och det är utmärkt terräng för längdåkning. Men det hindrar inte från att man hellre hade sett att någon, gärna på tillstånd som erhållits sängvägen, byggde liftar på ett bättre fjäll i ett naturreservat i närheten.
Hör hör! (Vet att man inte säger så, men jag gillar det engelska uttrycket "Hear Hear" och tänker försvenska det)

Som om rallyförare och F1-förare inte skulle få skoja om elbilarna på Gröna Lund. :D

Dessa små anläggningar har en poäng; många gör sina första svängar där och det är inte dumt att kunna hyra en stuga om man vill åka en spontanhelg från Stockholm med barnen utan att behöva planera in för mycket och resa allt för långt.
Undertecknad kommer faktiskt åka till Sälen med barnen en helg efter sportlovet. DOCK kommer jag ha min "Träna i Sälen, Åka i Åre"-t-shirt på mig :D
Frågan är mer vem tusan som investerar i dessa och framförallt köper svindyra hus. En 20-miljonersstuga i Sälen... Why liksom.

Tillbaka
Topp