En (1) skiddag i Chamonix

fredw

Aktiv medlem
Vi är på väg hem per bil efter en skidvecka och vi kommer att passera Chamonix nu på lördag. Kommer dit på morgonen och åker vidare via Martigny på kvällen. Ingen av oss har åkt skidor i Chamonix förut. Av oss tre har en lärt sig åka i vuxen ålder, klarar smala svarta backar men gillar dem absolut inte. Föredrar medelröda välpistade pister och solsken. Vi andra två gillar också sol men är mer erfarna och klarar alla pister utan problem. Vi är inte ute efter någon offpist alls denna gång.

Alltså en enda skiddag. Valet står mellan
1. Grands Montets
2. Brevent- Flegère

Vad väljer vi...? Tacksamma för alla råd och tips.

Vi är på väg hem per bil efter en skidvecka och vi kommer att passera Chamonix nu på lördag. Kommer dit på morgonen och åker vidare via Martigny på kvällen. Ingen av oss har åkt skidor i Chamonix förut. Av oss tre har en lärt sig åka i vuxen ålder, klarar smala svarta backar men gillar dem absolut inte. Föredrar medelröda välpistade pister och solsken. Vi andra två gillar också sol men är mer erfarna och klarar alla pister utan problem. Vi är inte ute efter någon offpist alls denna gång.

Alltså en enda skiddag. Valet står mellan
1. Grands Montets
2. Brevent- Flegère

Vad väljer vi...? Tacksamma för alla råd och tips.
Brevent-Flegère ligger på solsidan av dalen. Fina pister och möjlighet till lunch i solen.

I ärlighetens namn är Chamonix inte känt för pister. Grandes Montets är ju riktigt bra och stort skidberg men med ganska skralt utbud av pister och oftast inte heller pistat superbra. Samt som ovan skrivet så är det skuggsidan av dalen (förvisso bra för snön).

Brevent-Flegere ligger ju på solsidan samt att de har fler pister. Mycket fin utsikt över hela dalen och Mont Blanc.

Bäst pister hittar ni i Le Tour. Lägre höjd men fler och bredare pister och det område med flest blå.

(Är man lite säker på offpist är vanliga Vallee Blanche från Aguille du Midi en sjukt häftig naturupplevelse. Åkningen är att jämföra med en blå pist men med risker för glaciärsprickor om man är lite ouppmärksam och åker utanför ”spåret”.)

Precis!
Då kan ni erfarna avsluta daggen men den fina Schweizerturen ner till Vallorocine.

Blåbäret i gruppen tar bilen och hämtar er där (det ligger ju på vägen mot Martigny)

God tur!

1. Ingen offpist denna dag?
2. Din schweizertur har vi hört talas om… 😳🤔 …vart tog du ditt gäng egentligen den där gången?!
3. Blåbäret hälsar: ”Nobody puts baby in a corner!” 😉

För Chamonix-upplevelsen borde ni åka till Brevent/Flegére. Fina vyer mot Mont Blanc, men pisterna är sådär och ganska få.

För bästa piståkning är det Le tour eller, beroende på väder senaste tiden, till och med Les Houches

Precis!
Då kan ni erfarna avsluta daggen men den fina Schweizerturen ner till Vallorocine.
Nu ligger ju Vallorcine i Frankrike och kan väl således knappast vara målet i Schweizerturen. Näe, jag skulle tippa på Trient.

2. Din schweizertur har vi hört talas om… 😳🤔 …vart tog du ditt gäng egentligen den där gången?!
Det vet nog inte ens Ivo del Brallo, även känd som "Guide des pas de chevre". Men nog hamnade vi i Schweiz alltid, Le Chatelard närmare bestämt.

Jag skulle tro att det kvittar sedan Flégère fick gondol upp (var tidigare en kabin med stundtals långa köer). Tror det brukar vara mycket lediga p-platser vid Flégère, men kan ha ändrats och om jag inte minns fel finns det p-hus vid Brévent

Jag skulle låta vädret bestämma, kan vara stor skillnad mellan tex Brévent och Le Tour och med era önskemål kan även Les Houches vara ett bra alternativ. Utsikten är dock bäst från Brévent av de tre anläggningarna och man kan ju klämma in några åk på hotellfacet där om det blir för tråkigt i pisten.

jag ger ett annat tips "Aux petits Gourmands". Trevlig choklad. Själv föredrar jag andra ställen än Charmonix för åkning.

Börja dagen i brevent få benen lite varma, ta gondolen på tvärsen till flegere vid 11, åk lite blandat där och ät lunch under tvåstolsliften på Les deux aigles. Oslagbara vyer och härligt om solen är uppe.

Gör det inte så krångligt med le tour och GM låter som ett kasst alternativ för er som sällskap.

Ha det härligt, chamonix är ngt speciellt.

Tack. Schweizerturen med Ivo som guide ser jag fram emot! Verkligen. Annan gång dock. Sol i Chamonix imorgon em.
Det ser jag åxå fram emot. Jag har dock inte varit i området sen typ -96 och nu har de byggt liftar från Vallorocine! Innebär det att Schweizerturen är överflödig..?
Är Vallorocine ett eget skidområde..?
Jag kanske behöver åka dit för att ta reda på om de vill ingå i Scandinavianskipass 🫣

Det ser jag åxå fram emot. Jag har dock inte varit i området sen typ -96 och nu har de byggt liftar från Vallorocine! Innebär det att Schweizerturen är överflödig..?
Är Vallorocine ett eget skidområde..?
Jag kanske behöver åka dit för att ta reda på om de vill ingå i Scandinavianskipass 🫣
Vallorcine fortfarande inte i Schweiz, eller? :ROFLMAO: Verkar bara vara en lift upp där till Le Tours skidområde.
När man tänker på hur mycket svenskar och norrmän det är i Engelberg borde du prata med dem. Men deras prioritet är kinesiska bussturister, så nog ingen idé.

Vet att ni redan varit där men för andra, Brevant! åk över till Flegere och ta er i sakta mak nordväst längs upp till La floria liften, det är en upplevelse!
Ska ta mina kompisar förbi där i mars.. måste upplevas..

jag ger ett annat tips "Aux petits Gourmands". Trevlig choklad. Själv föredrar jag andra ställen än Charmonix för åkning.
1676393497849.jpeg

Tillbaka
Topp