Riksgränsen till salu?

Riksgränsen till salu?
Enligt uppgifter från skimag så är riksgränsen de facto till salu. https://www.skimag.com/editors-choice/riksgransen-sweden-for-sale/

"

Unofficially up for sale by absentee owners, Riksgränsen has shaped skiing for Sweden for decades."​

Är det någon som har hört något mer kring detta, eller är det bara lösa rykten? Vilka skulle kunna vara intresserade av att köpa gränsen?
Vilken härlig artikel!

Vem är ägaren av Riksgränsen idag?

Riksgränsen till salu?
Vilken härlig artikel!

Vem är ägaren av Riksgränsen idag?
Jag får erkänna att jag inte läst hela artikeln ännu, men tyvärr är det en lundafamilj som äger stället om jag inte minns fel. Jag kan dock säga att familjen tyvärr är väldigt olycksdrabbad, men vi får hoppas att någon engagerad tar över om det stämmer att det är till salu.

Stället har ju ofantlig potential men skulle behöva ett ordentligt ryck.

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Riksgränsen ingår i Lapland Resort, tillsammans med Björkliden och Låktatjoka fjällstation.

Ägaren bor i Sthlm och är hängiven skidåkare. Känns långsökt att de skulle splittra varumärket som de jobbat hårt för att bygga upp.

En del pratar om att gränsen behöver investeringar: varför..? Har ni råkat ut för liftkö där..? Eller vill ni att stället ska bli mer exklusivt (dvs dyrare)?

Jag uppskattar att det är skidåkningen som är i fokus här. Kliva av nattåget, rätt ut i backen. Billigt boende på vandrarhemmet eller hotellet. Snömängder som kan jämföras med västra Norge, Japan eller BC.

Visst, en skidanläggning är alltid till salu om priset är rätt, men jag har svårt att se vem som skulle kunna ”räkna hem” att köpa loss Riksgränsen

Riksgränsen till salu?
Riksgränsen ingår i Lapland Resort, tillsammans med Björkliden och Låktatjoka fjällstation.

Ägaren bor i Sthlm och är hängiven skidåkare. Känns långsökt att de skulle splittra varumärket som de jobbat hårt för att bygga upp.

En del pratar om att gränsen behöver investeringar: varför..? Har ni råkat ut för liftkö där..? Eller vill ni att stället ska bli mer exklusivt (dvs dyrare)?

Jag uppskattar att det är skidåkningen som är i fokus här. Kliva av nattåget, rätt ut i backen. Billigt boende på vandrarhemmet eller hotellet. Snömängder som kan jämföras med västra Norge, Japan eller BC.

Visst, en skidanläggning är alltid till salu om priset är rätt, men jag har svårt att se vem som skulle kunna ”räkna hem” att köpa loss Riksgränsen
På en hel säsong så står stolliftarna för mycket och det är nog därför de behövs en investering…

Riksgränsen till salu?
Precis som @Hasse_Lindborg skrev: Riksgränsen behöver pålitliga liftar. Liftarna är antika och det märks på ett sätt som inte är ett dugg charmigt. De står stilla på tok för ofta. Det gäller inte bara stolliftarna - när jag var där i påskas stod de båda släpliftarna på baksidan helt stilla i flera dagar och vad jag förstått är det ingen ovanlighet.
Det handlar inte om att bygga bort köer eller att göra stället mer exklusivt. Det handlar om att kunna lita på att liftarna går. Tyvärr kostar nya liftar mycket pengar.

Riksgränsen till salu?
Precis som @Hasse_Lindborg skrev: Riksgränsen behöver pålitliga liftar. Liftarna är antika och det märks på ett sätt som inte är ett dugg charmigt. De står stilla på tok för ofta. Det gäller inte bara stolliftarna - när jag var där i påskas stod de båda släpliftarna på baksidan helt stilla i flera dagar och vad jag förstått är det ingen ovanlighet.
Det handlar inte om att bygga bort köer eller att göra stället mer exklusivt. Det handlar om att kunna lita på att liftarna går. Tyvärr kostar nya liftar mycket pengar.
sant de står oxå en del. Men när nedre stolen står så är det ju helt värdelöst….

Riksgränsen till salu?
Ja, nedre stolliften blir ju helt klart kritiskt att den snurrar.
Bygelliftar brukar vara de driftsäkraste i den här typen av miljö.

Om jag ägde Riksgränsen skulle jag titta på möjligheterna att bygga lift på norska sidan.
Få till väderskyddad (skogs?) åkning och mer fallhöjd.

Ni som varit mycket i Gränsen: skulle det vara möjligt?

Riksgränsen till salu?
Det vore ju väldigt trist om ett sådant speciellt ställe som Riksgränsen skulle falla samman och inte tillåtas överleva.

Det verkar finnas ett sug efter exotiska resmål; Levi i Finland har ju blivit ett resmål för folk från hela världen då man tycker det är speciellt och exotiskt.
Riksgränsen ligger ju på ungefär samma breddgrader och har väl både bättre fallhöjd och bättre kommunikationer än Levi.

Riksgränsen till salu?
Det vore ju väldigt trist om ett sådant speciellt ställe som Riksgränsen skulle falla samman och inte tillåtas överleva.

Det verkar finnas ett sug efter exotiska resmål; Levi i Finland har ju blivit ett resmål för folk från hela världen då man tycker det är speciellt och exotiskt.
Riksgränsen ligger ju på ungefär samma breddgrader och har väl både bättre fallhöjd och bättre kommunikationer än Levi.
Levi är lite av min hemmaarena, brukar vara dit 1-2g/året. Riksgränsen betydligt mer sällan. Men hoppas verkligen inte att riksgränsen tar modell av Levi. Levi lockar penningstinna turister med; snö,mörker norrsken o lite skidåkning. Dessutom klapp o kramhörna med huskies o renar. Detta allt kan nog riksgränsen också erbjuda. Levis citycenter är kopierat av nån alpresort så att man inte behöver åka dit. ”Det är så det skall se ut på en skidort”. Totalt ogenuint. Men vad Levi har är att de ligger direkt intill kittilä flygfält.. inrikesflyg Helsingfors 4g/dag under säsong. Hoppas verkligen inte riksgränsen tar modell.

Riksgränsen till salu?
Levi är lite av min hemmaarena, brukar vara dit 1-2g/året. Riksgränsen betydligt mer sällan. Men hoppas verkligen inte att riksgränsen tar modell av Levi. Levi lockar penningstinna turister med; snö,mörker norrsken o lite skidåkning. Dessutom klapp o kramhörna med huskies o renar. Detta allt kan nog riksgränsen också erbjuda. Levis citycenter är kopierat av nån alpresort så att man inte behöver åka dit. ”Det är så det skall se ut på en skidort”. Totalt ogenuint. Men vad Levi har är att de ligger direkt intill kittilä flygfält.. inrikesflyg Helsingfors 4g/dag under säsong. Hoppas verkligen inte riksgränsen tar modell.
Haha nej, jag borde varit mer tydlig. Vill inte att Riksgränsen ska bli som Levi, däremot är det inte omöjligt att driva en skidort på sådana breddgrader.

Såg att man kan flyga Stockholm-Narvik på 4 timmar (mellanlandning Oslo) och sen är det 40 minuter med bil till Riksgränsen. Har alltid tänkt att man måste flyga till Kiruna eller åka tåg hela vägen.

Riksgränsen till salu?

Om jag ägde Riksgränsen skulle jag titta på möjligheterna att bygga lift på norska sidan.

Därav fördelen att bo i Katterjåkk, står den liften så får man tolka upp. Tyvärr lite lägre fest stämning där.
Tänker du lift från Björnefjell tågstation ungefär?
Dåligt med skog där.

Riksgränsen till salu?
Därav fördelen att bo i Katterjåkk, står den liften så får man tolka upp. Tyvärr lite lägre fest stämning där.
Tänker du lift från Björnefjell tågstation ungefär?
Dåligt med skog där.
Jag har dålig koll på området men Björnefjäll känns naturligt att dra lift från.

Eller är det möjligt mot Rombaksbotn-området..?

Riksgränsen till salu?

Riksgränsens liftar är rena skruttibangbang grejorna! Nedre stolliften härstammar från tidigt 70-tal och och moderniserades runt 1980 då övre stolen och Norddalsliften + Katterjokksliften byggdes. Katterjokksliften havererade för övrigt redan första säsongen och båda liftarna är billigt skräp från första början.

Norddalsliften borde bytas mot en 4-stol express och övriga liftar är nog i mycket stort behov av renovering/modernisering. Som exempel är nedre stolen där växellådan havererade alldeles i början av säsongen för något år sedan och vart stående i runt 2 månader.

När det gäller lift till Björnfjell vore det trevligt men det finns ingen skog där heller. Hela området ligger på gränsen till kalfjället.

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?

Väderskyddad åkning är nog svår att få till, oavsett vilket, eftersom det knappt finns ett träd på hela fjället. Björkliden har några buskar som ger ett litet, skyddat område längst ned. Riktiga busdagar kan det kanske vara en tillgång att anläggningarna har samma ägare och det går gratis skidbuss.
Hur det skulle fungera med en lift runt gränsen mot Norge vet jag inte, men rent åkmässigt finns det en hel del att utnyttja åt det hållet. Å andra sidan tror jag också att de sluttningarna är mer lavinfarliga.

Riksgränsen till salu?
Att Lapland Resort skulle sälja Gränsen känns lite avlägset men man vet aldrig. Enligt Allabolag.se har företget endast gått med vinst 2021 och man kanske behöver få in pengar för investeringar. Där det absolut behövs investeras är Riksgränsens skruttibangbang-liftar som havererar regelbundet! Sen har nog Gränsen aldrig varit någon kassako. Genom åren har det bytt ägare ett flertal gånger. Ett tag ägde Kiruna kommun Gränsen och då investerades det en del i bl.a. liftarna, Nordals kom till och renovering nedre stolen samt ny övre stolen.

Riksgränsen till salu?
Om resurser fanns (vilket är ett stort om) skulle jag vilja ha en stolslift som gick hela vägen upp på framsidan + en släp (stormlift) som gick upp på framsidan åt Katterjokk-hållet.

Riksgränsen till salu?
Jag var i Riksgränsen och Björkliden i april och ingen av anläggningarna är särskilt välskötta. Matutbudet i backen väldigt skralt och dåliga öppettider. Dessutom stod Kåppasliften i Björkliden och vad jag vet stod den still resten av säsongen. Hotellet i Gränsen kändes som väldigt fullbokat men i backarna var det väldigt lite åkare framförallt i Björkliden. Det kändes dessutom som dom inte ansträngde sig särskilt mycket med pistningen. Så att det konkar känns inte som oväntat.

Riksgränsen till salu?
Men vad trist. Besökt Björkliden i augusti å de enda pengar jag lämnade efter mig var för en dusch och en kola i kiosken. Dvs är jag en mycket dålig kund. Planerade dock för ett återbesök-få se nu? Men duschen för 100 spänn inkl egen handduk,låg i en hotellkorridor, renoverades senast 1979 å det tyder nog på nån form av problem

Riksgränsen till salu?
Jag var i Riksgränsen och Björkliden i april och ingen av anläggningarna är särskilt välskötta. Matutbudet i backen väldigt skralt och dåliga öppettider. Dessutom stod Kåppasliften i Björkliden och vad jag vet stod den still resten av säsongen. Hotellet i Gränsen kändes som väldigt fullbokat men i backarna var det väldigt lite åkare framförallt i Björkliden. Det kändes dessutom som dom inte ansträngde sig särskilt mycket med pistningen. Så att det konkar känns inte som oväntat.
Hotellet har alltid varit fullbokat av norrmän som bara är där för att bränna oljepengar i baren.
Jag tror varken gränsen eller björkis försvinner även om ägarbolaget konkar.
Bägge varumärkena är väl förankrade så det finns nog många intresserade investerare

Riksgränsen till salu?
Trist att de konkar, men de fysiska tillgångarna står där de står och med ett starkt varumärke så kommer det dyka upp någon som ser en möjlighet att köpa tillgångarna billigt och investera.

Riksgränsen till salu?
Ingen har investerat tillräckligt på 40 år och infran börjar vara slut. Så jag tvivlar litegrann på att det finns seriöst intresse att utveckla verksamheten.

Riksgränsen till salu?
Håller med, fin artikel.
Var uppe för en månad sedan, fick känslan att Gränsen har varit lite på dekis de sista åren. Nu jämför jag iofs med "guldåldern" när alla var där oavsett vilka förutsättningarna var...
Niehku är såklart otroligt fint och genomtänkt men kan nog inte räknas in i gränsen?
Som jag hajade det satsade man på Katterjåkk för några år sedan för att få fart på skidåkningen men det blev mest Norrmän som vill åka skoter som köpte in sig där.
Kiruna står inför ett vägskäl, om det tar fart med expansion och inflyttning så finns det alla förutsättningar för att gränsen väcks upp ur dvalan. Men markförhållanden och annat komplicerar nog processen.

Riksgränsen till salu?
På vilket sätt har Lappland resorts satsat i Katterjokk?
Det är väl Kiruna fjällen turistcenter som äger campingen, eller vad det nu kallas när man köper sin egen tomt för att stå med husvagn 🤔
Friluftsfrämjandet som driver turiststationen.
Har det gjort någon investering på liften där?
Vet du hur det ser ut med beläggning? Vore intressant att veta hur det ser ut. Min uppfattning är att det är bra mängd gäster men jag är oftast där i samband med ledighet ( Kristi himmel och påsk) vilket så klart kan ge en skev uppfattning över hela säsongen.

Riksgränsen till salu?
Med flyg mellan Stockholm & Narvik, borde inte Riksgränsen kunna göras mer populärt? Det är 1 timme och 20 minuter mellan flygplatsen och Riksgränsen; helt klart något man hade kunnat göra en långweekendresa av.

Riksgränsen till salu?
Med flyg mellan Stockholm & Narvik, borde inte Riksgränsen kunna göras mer populärt? Det är 1 timme och 20 minuter mellan flygplatsen och Riksgränsen; helt klart något man hade kunnat göra en långweekendresa av.
1h 30m från Kiruna, och då är vägen stängd betydligt mer sällan. Plus att det går att ta tåget. Är också ca. 5% längre till Evenes från Arlanda, så ~5 minuter av de 10 sparade i bilen skulle nog gå åt till att flyga.

Nej, Riksgränsens stora problem är nog att det ligger väldigt långt bort från stora folkcentrum, och att skidåkningen är som bäst där i typ April, när de stora folkmassorna redan är trötta på vinter och håller på att plocka fram grillen.

Riksgränsen till salu?
Nej, Riksgränsens stora problem är nog att det ligger väldigt långt bort från stora folkcentrum, och att skidåkningen är som bäst där i typ April, när de stora folkmassorna redan är trötta på vinter och håller på att plocka fram grillen.
Tyvärr är det så, vet flera som ställt undan brädan och tagit fram cykeln när åkningen är som bäst i gränsen.
Lite krasst så har gränsen häften av säsongslängden som de sydligare orterna har.
Vore intressant att veta lite mer runt detta. Vilket är moderbolaget som gått i konkurs?
Hur ser ägandet ut?
Någon som kunnat läsa något om detta?

Riksgränsen till salu?
Vilket är moderbolaget som gått i konkurs?
Hur ser ägandet ut?
Någon som kunnat läsa något om detta?
Det är Visionalis AB som konkade. Visionalis ägs av Olof Isberg och Mikael Karlsson (grundaren av Axis).
Screenshot 2023-09-10 at 17.57.14.png

Riksgränsen till salu?
Det är Visionalis AB som konkade. Visionalis ägs av Olof Isberg och Mikael Karlsson (grundaren av Axis).
Visa bilaga 25824
En fråga, vet ej om du kan svara men dom flesta förstår sånt här bättre än mig.
Om Visionalis äger 100% av Lappland resorts och går i konkurs då borde det väl behövas ny ägare eller kan Lappland resorts leva vidare på egen hand?
Känns lite osäkert det här. Och jag som redan bokat resa 😂

Riksgränsen till salu?
En fråga, vet ej om du kan svara men dom flesta förstår sånt här bättre än mig.
Om Visionalis äger 100% av Lappland resorts och går i konkurs då borde det väl behövas ny ägare eller kan Lappland resorts leva vidare på egen hand?
Känns lite osäkert det här. Och jag som redan bokat resa 😂
Om ett moderbolag går i konkurs så tillfaller dotterbolagets aktier och tillgångar konkursboet

EDIT: Konkursförvaltaren kan välja att driva verksamheter vidare om han anser att det gynnar fordringsägarna (t ex för att hitta en ny ägare som driver verksamheten vidare), men hans huvuduppgift är att se till att alla fordringsägare får tillbaka så mycket som möjligt.

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Så om moderbolaget har stora skulder så drabbas eventuellt dotterbolaget då pengar behöver komma in för att lösa skulder?
Attans att jag inte var vaken på företagsekonomi A på gymnasiet….
Dotterbolaget är en del av tillgångarna som konkursförvaltaren tar hand om för att betala fordringsägarna.
Se även mitt tillägg i förra inlägget.

EDIT: Har du redan betalat hotellet 100% förskott?
Om du har betalat med kreditkort, kolla försäkringsvillkoren, många kreditkort har automatiska reseförsäkringar.

Riksgränsen till salu?
Dotterbolaget är en del av tillgångarna som konkursförvaltaren tar hand om för att betala fordringsägarna.
Se även mitt tillägg i förra inlägget.

EDIT: Har du redan betalat hotellet 100% förskott?
Om du har betalat med kreditkort, kolla försäkringsvillkoren, många kreditkort har automatiska reseförsäkringar.
Stort tack för svaret!
Har bokat Katterjokk, otroligt bra avbokningsregler så det är inga problem. Mest nyfiken på hur det fungerar och vilka möjligheter det finns för att anläggningen kommer drivas vidare.
Vore väldigt tråkigt om det stängs och förfaller ännu mer.

Riksgränsen till salu?
Kollar man på det utifrån, utan inblick i verksamheten, var det en lite överraskande konkurs. Lappland Resort gick med sammanlagt 26,8 miljoner i förlust 2017-2020. Ingen tvekan att de haft problem.

Sedan hade de en vinst med 22 miljoner 2021. Det var en rejäl förbättring, man kunde tro att de fått styr på skutan? Sedan en mindre förlust ifjol - 2022, på 2,6 miljoner.

Koncernmodern har så långt man kan se (2017) inte gått med förlust någon gång. Hotel Kungsträdgården tillhörande koncernen går bra, mellan 13 och 22 miljoner i vinst årligen. De har bokslut kalenderår, så min slutsats är att senaste vintern, som inte är med i någon bokslut, måste varit tuff för dem?

Riksgränsen till salu?
Visa bilaga 25824
Mikael Karlsson dog i cancer för typ 18 år sedan. osäker på om hans änka fortfarande är delägare.

Visionalis är ett investmentbolag där (jag gissar att) Björkliden/Riksgränsen är en liten del.

Jag tror knappast att Björkliden/Riksgränsens ev vinst/förlust påverkar Visionalis. Ägarna är mångmiljardärer och vistas en hel del i Björkliden. Osannolikt att de låter anläggningarna gå i konken.

Tillbaka
Topp