Riksgränsen till salu?

Riksgränsen till salu?
Finns en låst artikel när jag googlar, kunde dock utläsa detta utan att ha konto där:

"VD och ende styrelseledamot i Visionalis är Olof Isberg, bosatt i Saltsjöbaden. Han bekräftar att konkursen inte kommer påverka Lapland Resorts verksamhet och förklarar hur strukturen i koncernen ser ut. – Lapland Resorts är bolaget som driver anläggningarna. Det är lönsamt och helt obelånat."
Artikeln: https://nsd.se/nyheter/kiruna/artikel/fjallanlaggningarnas-moderbolag-i-konkurs/jo2eq4ql

Riksgränsen till salu?
Mikael Karlsson dog i cancer för typ 18 år sedan. osäker på om hans änka fortfarande är delägare.

Visionalis är ett investmentbolag där (jag gissar att) Björkliden/Riksgränsen är en liten del.

Jag tror knappast att Björkliden/Riksgränsens ev vinst/förlust påverkar Visionalis. Ägarna är mångmiljardärer och vistas en hel del i Björkliden. Osannolikt att de låter anläggningarna gå i konken.

Frun, Therese, gick bort 2015. Också cancer om jag minns rätt

Riksgränsen till salu?
Stort tack för svaret!
Har bokat Katterjokk, otroligt bra avbokningsregler så det är inga problem. Mest nyfiken på hur det fungerar och vilka möjligheter det finns för att anläggningen kommer drivas vidare.
Vore väldigt tråkigt om det stängs och förfaller ännu mer.
Tyvärr har öppettiderna för Katterjokksliften varit urusla, 10:00 - 12:00! Så den som bor i Katterjokk har rätt begränsade möjligheter att ta sig upp till liftsystemet.

Riksgränsen till salu?
Med flyg mellan Stockholm & Narvik, borde inte Riksgränsen kunna göras mer populärt? Det är 1 timme och 20 minuter mellan flygplatsen och Riksgränsen; helt klart något man hade kunnat göra en långweekendresa av.
I teorin ja, få svenska skidorter har ett lika starkt varumärke som Riksgränsen. I verkligheten har Riksgränsen/Björkliden mest varit en angelägenhet för Kiruna- och Narvikbor samt ett mindre antal friåkare som vill förlänga säsongen in i maj månad (lite tillspetsat). Och utländska heliskigäster med feta plånböcker som bor på Niehku.

Den bästa säsongen ligger i en tid på året då den stora massan skidåkare börjat fundera på att lägga i båten, eller plocka fram golfklubborna eller stigcykeln, sin skidåkning har man redan klarat av för säsongen. Lägg till att skidsystemen är relativt små och rejält eftersatta med risiga och långsamma liftar. Och utbudet utanför skidåkningen är ju inte direkt pulserande om man säger så. Jag gillar verkligen Gränsen men fattar varför fler inte åker dit.

Riksgränsen till salu?
Jag gillar verkligen Gränsen men fattar varför fler inte åker dit.
Jag gillar åxå Gränsen men anser nog att stället har potential:
Hoppa på nattåget, vakna upp i Lappland och käka frukost utefter en av Europas vackraste tågsträckor, sen kliver du av vid liftarna/hotellet.

Skidåkningen är magiskt bra redan i mars - går inte att jämföra med andra skidorter i landet.
Visst, skidsystemet är litet men toppturerna desto större.
och party.. ja, det är ju inte Åre men flera bra restauranger och lite norrländskt hålligång i Grönan

Riksgränsen till salu?
Jag har redan bokat hotell till slutet av april - bokningen är fortsatt giltig enligt hotellet.
Liftarna är eftersatta men skidåkningen är ofta bra.

Riksgränsen till salu?
Tyvärr har öppettiderna för Katterjokksliften varit urusla, 10:00 - 12:00! Så den som bor i Katterjokk har rätt begränsade möjligheter att ta sig upp till liftsystemet.
Åkningen på den sidan är inte den roligaste så för min del gör det inget. Däremot är det ett väldigt bra område för nybörjare, stora som små , så visst är det synd att dom inte kör den liften hela dagarna.
Jag har dock funderat på varför dom ens har den liften igång. Lappland resorts äger varken turiststationen eller campingen så utifrån det så är det sjysst service att liftens ens går två timmar. Goodwill är bra för gränsen när så mycket annat blivit sämre.
Sen är det ju så att i Katterjokk går det två dussin skotrar på varje skidåkare så det har aldrig varit problem att få skjuts till Nordalskiosken.

Riksgränsen till salu?
Hoppa på nattåget, vakna upp i Lappland och käka frukost utefter en av Europas vackraste tågsträckor, sen kliver du av vid liftarna/hotellet.

Skidåkningen är magiskt bra redan i mars - går inte att jämföra med andra skidorter i landet.
och party.. ja, det är ju inte Åre men flera bra restauranger och lite norrländskt hålligång i Grönan
Hade jag bott i Norrland så hade jag säkert också åkt dit på våren, tycker inte att man måste ställa undan skidorna när man tar fram grillen (jag tänder iofs även kolgrillen mitt i vintern då och då också).
Man där jag bor (och där bor fler än i Norrland) så ser ”horisonten” ut så här:
1694435038595.jpeg

Riksgränsen till salu?
Hade jag bott i Norrland så hade jag säkert också åkt dit på våren, tycker inte att man måste ställa undan skidorna när man tar fram grillen (jag tänder iofs även kolgrillen mitt i vintern då och då också).
Man där jag bor (och där bor fler än i Norrland) så ser ”horisonten” ut så här:
Visa bilaga 25836

Förstår din poäng men det är närmre till Riksgränsen än till Andorra därifrån du bor... :-)

Riksgränsen till salu?
Förstår din poäng men det är närmre till Riksgränsen än till Andorra därifrån du bor... :)
Ja, det har du rätt i.
Ville bara illustrera hur avlångt Sverige är jmf med Centraleuropa.
Om vi tar fågelvägen så har jag ca 145 mil till Riksgränsen och ca 93 mil till Hintertux, och kommunikationerna är bättre till Hintertux.
Med tanke på att det inte bor många människor inom en 50-mils radie från Riksgränsen (och att det är en kort säsong) så är det nog svårt att bygga upp någon större verksamhet där.

Riksgränsen till salu?

Absolut, Gränsen har grym skidåkning, fantastiska toppturer och stora upplevelser. Men tyvärr räcker inte det för att locka lite större mängder med besökare som verkligen kan få snurr på stället och kanske bidra ekonomiskt till en sund utveckling. Liftarna är lite för gamla och långsamma, utbudet av mat och dryck i skidsystemet är snudd på bedrövligt, stället ligger lite för långt bort och säsongen ligger fel. För Svenne Banan på skidsemester alltså. Gränsen är ju lite av Sveriges svar på La Grave (min favoritskidort i världen om någon undrar...): inte optimalt för den generella skidåkaren men livet självt för den entusiastiska skidåkaren, tyvärr är den gruppen skidåkare lite för liten.

Men du har ju all anledning att pusha Gränsen som besöksmål och påverka ägarna att göra mer och bättre.

Riksgränsen till salu?
Det är för långt från Gbg och Skåne. Men bara ett nattåg bort från Sthlm. Har själv bara kört förbi på sommaren tyvärr, fantastisk vacker resa. Kanske skulle det gå bättre om man packade ihop Riksgränsen med Björkliden? 25 minuter mellan? Antar att någon tänkt på det förut. Där finns ju ett fint liftsystem av kompletterande typ. Och litet nollåtta-lyx på fjällhotellet.
Kanske för artskilda för att bli en bra kombination?

Och Narvik 30 minuter åt andra hållet?

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Det är för långt från Gbg och Skåne. Men bara ett nattåg bort från Sthlm. Har själv bara kört förbi på sommaren tyvärr, fantastisk vacker resa. Kanske skulle det gå bättre om man packade ihop Riksgränsen med Björkliden? 25 minuter mellan? Antar att någon tänkt på det förut. Där finns ju ett fint liftsystem av kompletterande typ. Och litet nollåtta-lyx på fjällhotellet.
Kanske för artskilda för att bli en bra kombination?

Och Narvik 30 minuter åt andra hållet?
Det är en bra kombo och har varit en sådan redan nu. Liftkortet gäller på bägge orterna och gratis buss emellan. Björkliden har ofta bättre väder och är mindre väderutsatt. Tyvärr tekniska liftproblem även i Björkliden.

Riksgränsen till salu?
Det är en bra kombo och har varit en sådan redan nu. Liftkortet gäller på bägge orterna och gratis buss emellan. Björkliden har ofta bättre väder och är mindre väderutsatt. Tyvärr tekniska liftproblem även i Björkliden.
Tack, då var jag dåligt informerad. Ett ovanligt, exotiskt och attraktivt resmål för oss som bor närmare ekvatorn, förutom det där med avståndet då. Hur är det med norrskens-säsongen, överlappar den med skidsäsongen alls? Ser man norrsken i Björkliden? Vet att det har en del med den lokala molnsituationen att göra. Min son med kompisar tog tåget till Abisko bara för att titta på norrsken häromåret.

Riksgränsen till salu?
Tack, då var jag dåligt informerad. Ett ovanligt, exotiskt och attraktivt resmål för oss som bor närmare ekvatorn, förutom det där med avståndet då. Hur är det med norrskens-säsongen, överlappar den med skidsäsongen alls? Ser man norrsken i Björkliden? Vet att det har en del med den lokala molnsituationen att göra. Min son med kompisar tog tåget till Abisko bara för att titta på norrsken häromåret.
jag, vars hundpromenader inte sällan lyses upp av norrsken är förundrad över att detta ses som så exotiskt. I mars ser man nog ännu norrskenet, april med tur. Det blir helt enkelt för ljust. Rätta mig om jag har fel, bor ju nog längre sönder ut än Kiruna, men har ju bott ännu längre norrut, berätta ni som vet, vari landet slutar man se norrskenet?

Riksgränsen till salu?
När det gäller driften av Riksgränsen/Björkliden gäller följande:

"VD och ende styrelseledamot i Visionalis är Olof Isberg, bosatt i Saltsjöbaden. Han bekräftar att konkursen inte kommer påverka Lapland Resorts verksamhet och förklarar hur strukturen i koncernen ser ut.

– Lapland Resorts är bolaget som driver anläggningarna. Det är lönsamt och helt obelånat. Lapland Resorts ägs av fastighetsbolaget Björkliden fjällby, som också är lönsamt och helt obelånat. Lapland Resorts hyr anläggningarna av Björkliden fjällby. Björkliden fjällbys moderbolag är Visionalis, som är ett holdingbolag.

Olof Isberg uppger vidare att tillgångarna i Visionalis var större än skulderna, men att bolaget befann sig i en tvist om en skuld som till sist förfallit.
– Visionalis hade inte likviditet att betala den skulden och då var det konkurs som återstod, säger Olof Isberg."

ang liftarnas staus:

"Kåppasliften hade problem i slutet av skidsäsongen. Det var ngt strul med säkerhetssystemet som stängde driften osystematiskt. Det löste sej sista dagarna under säsongen. Sista åren har alla liftar & anläggningarna fått rejäla genomgångar & uppdateringar. (Ngr miljoner nedlagt varje säsong). Så tryggheten i anläggningarna blir bara bättre. inkl. Kåppasliften."

Vi behöver alltså inte oroa oss att anläggningarna kommer påverkas.

Riksgränsen till salu?
Det klagas ju en del på att det byggs för mycket på andra orter. För de här orterna skulle jag säga att problemet är det omvända, att det finns för få boenden. Har flera gånger varit på väg att boka resa, men fått lägga det åt sidan för det fanns inte något boende. När vi väl kom iväg till Björkis så fick vi bo halva veckan i stuga och andra halvan på hotellet. Borde alltså vara tjockt i systemet. Icke! Längsta liftkön var säkert en hel minut.

Annat som skulle göra det attraktivare om man åker dit med tåg är att kunna beställa matkassar. Räcker med utkörning en eller två gånger i veckan. Finns väl en liten butik i Riksgränsen.

Hade också varit najs om liftkorten även gällde i Narvik och att det fanns buss dit några dagar i veckan. Ja, man kan ta tåget till Narvik, men halva dan går åt för att ta sig dit och halva för att ta sig hem så det blir dyra hotellnätter i så fall.

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Hmm det hela börjar ju låta intressant... Ring de där som investerar i Idre så lägger de in en gondol peak-to-peak-to-peak Narvik/Riksgränsen/Björkliden. Fin att åka i på sommaren också (japaner!). EU-stöd?
Skojar. Det låter fint på allvar. Och ja, jag tror också att förenklad möjlighet till en dag i Narviks pister hade varit ett dragplåster. Man behöver inte bo där, stan är måttligt mysig trots utsikt över Lofoten.

Riksgränsen till salu?
Narvik ansöker om Alpina VM 2027. Får de det kanske infrastrukturen blir bättre; snabbare väg från flygplatsen till stan, etc.
Kanske kan Riksgränsen rent av bli en träningsbacke? 😁🤞

Riksgränsen till salu?
Det klagas ju en del på att det byggs för mycket på andra orter. För de här orterna skulle jag säga att problemet är det omvända, att det finns för få boenden. Har flera gånger varit på väg att boka resa, men fått lägga det åt sidan för det fanns inte något boende. När vi väl kom iväg till Björkis så fick vi bo halva veckan i stuga och andra halvan på hotellet. Borde alltså vara tjockt i systemet. Icke! Längsta liftkön var säkert en hel minut.

Annat som skulle göra det attraktivare om man åker dit med tåg är att kunna beställa matkassar. Räcker med utkörning en eller två gånger i veckan. Finns väl en lite butik i Riksgränsen.

Hade också varit najs om liftkorten även gällde i Narvik och att det fanns buss dit några dagar i veckan. Ja, man kan ta tåget till Narvik, men halva dan går åt för att ta sig dit och halva för att ta sig hem så det blir dyra hotellnätter i så fall.
Finns till och med en väldigt välsorterad butik i gränsen (och fruktansvärt fullpackad, men ja - sett till yta är den ganska liten), nånting-nånting-harryhandel. Ica i gränsen är trots allt Narviks bästa matbutik...

Osäkert hur mycket buss till Narvik hade gjort skillnad i praktiken som dragplåster. Det landar trots allt på dryga 60 minuter bussresa enkel resa, och så finns alltid risken att vägen stänger så att man fastnar på andra sidan - en situation som fort leder till ganska tråkiga miner bland gästerna. Att utnyttja rälstrafik väldigt mycket mer är också svårt, malmtågen har alltid prioritet och LKAB är inget fan av att allt för många andra aktörer kommer in och riskerar deras schema pga strul.

Så ja - för de få av de få som vill åka till Narvik när de är på besök i Gränsen skulle en direktbuss vara sjukt fint, men jag tror inte det skulle dra särskilt mycket folk. Tyvärr.

Narvik ansöker om Alpina VM 2027. Får de det kanske infrastrukturen blir bättre; snabbare väg från flygplatsen till stan, etc.
Kanske kan Riksgränsen rent av bli en träningsbacke? 😁🤞
2029*
2027-ansökan fick avslag: https://www.nrk.no/nordland/narvik-...pin-vm-2027-skal-ikke-til-nordland-1.15980207

Med tanke på att planen för att husera besökare/åkare är att lägga kryssningsbåtar i hamnen som tillfälliga hotell tror jag knappast vi skulle kunna förvänta att se några satsningar på infrastruktur. Med lite tur får de till att fixa en ny topplift, vilket skulle vara sjukt välbehövligt.

Riksgränsen till salu?
Norge borde ju verkligen ha ett vuxen-alpin-VM, det har de tydligen aldrig haft. Kanske vinner de några röster om de fixar till stavning (och uttal) på... Sveits?

Och kanske kan det dra litet uppmärksamhet hos oss svenskar till Riksgränsen/Björkliden.

Riksgränsen till salu?
2029*
2027-ansökan fick avslag: https://www.nrk.no/nordland/narvik-...pin-vm-2027-skal-ikke-til-nordland-1.15980207

Med tanke på att planen för att husera besökare/åkare är att lägga kryssningsbåtar i hamnen som tillfälliga hotell tror jag knappast vi skulle kunna förvänta att se några satsningar på infrastruktur. Med lite tur får de till att fixa en ny topplift, vilket skulle vara sjukt välbehövligt.
Då den sport jag ägnar absolut mest tid åt är världscupen i alpint från soffhörnet, följde jag detta med spänning. Man kunde ju tom ha kunnat åka o titta... Tror det var en motivering- om det nu kom med i officiella slutpläderingen?- just att boendet o allt krafs som krävs kring det ( verkstäder etc) inte finns som fast så kunde man dissa. De hade ju presenteratett förslag men det gick inte hem. Hoppas på 2029 men tror int skidsporten e redo att se utanför boxen ännu. Ungefär lika befängt som då det skall byggas nya os-arenor osv. kunde göra en egen tråd om hur ohållbar världscupen o dess stjärnor är men vi kanske ska hålla god stämning

Riksgränsen till salu?
Då den sport jag ägnar absolut mest tid åt är världscupen i alpint från soffhörnet, följde jag detta med spänning. Man kunde ju tom ha kunnat åka o titta... Tror det var en motivering- om det nu kom med i officiella slutpläderingen?- just att boendet o allt krafs som krävs kring det ( verkstäder etc) inte finns som fast så kunde man dissa. De hade ju presenteratett förslag men det gick inte hem. Hoppas på 2029 men tror int skidsporten e redo att se utanför boxen ännu. Ungefär lika befängt som då det skall byggas nya os-arenor osv. kunde göra en egen tråd om hur ohållbar världscupen o dess stjärnor är men vi kanske ska hålla god stämning
Hur mycket infrastruktur kräver egentligen att anordna en världscup eller ett världsmästerskap?

Riksgränsen till salu?
Nej, de har väl inte ändrat något nämnvärt i ansökan heller, utan fortsätta med exakt samma punkter vad jag förstått...
(De har t o m glömt uppdatera på vissa ställen så det fortfarande står fel datum och så vidare...)

Och det är knappast en självklarhet att det blir särskilt mycket satsning på att söka ytterligare en gång, ekonomin i Narvik är inte hejdundrandes.
1694521337048.png

1694521359559.png

Riksgränsen till salu?
Hoppas på 2029 men tror int skidsporten e redo att se utanför boxen ännu. Ungefär lika befängt som då det skall byggas nya os-arenor osv. kunde göra en egen tråd om hur ohållbar världscupen o dess stjärnor är men vi kanske ska hålla god stämning
Hur kan Narvik motiveras med hållbarhet om alternativet är att organisera VM typ i Cortina/Val d'Isère/St Moritz/Schladming/Vail där all infratruktur redan finns? Plus betydligt bättre väderförhållanden att genomföra tävlingarna enligt planerna.

Riksgränsen till salu?
Nej, de har väl inte ändrat något nämnvärt i ansökan heller, utan fortsätta med exakt samma punkter vad jag förstått...
(De har t o m glömt uppdatera på vissa ställen så det fortfarande står fel datum och så vidare...)

Och det är knappast en självklarhet att det blir särskilt mycket satsning på att söka ytterligare en gång, ekonomin i Narvik är inte hejdundrandes.
Visa bilaga 25848
Visa bilaga 25849
Tyvärr jo, men det vore bra med lite nya vyer. Beundrar dom som orkar dra projektet. Narvik e ju nog en ganska sömning håla
Hur kan Narvik motiveras med hållbarhet om alternativet är att organisera VM typ i Cortina/Val d'Isère/St Moritz/Schladming/Vail där all infratruktur redan finns? Plus betydligt bättre väderförhållanden att genomföra tävlingarna enligt planerna.
De va lite det som var grejen att de inte skulle bygga ngt utan hyra in alternativa lösningar. Men förstår din point, men det är bra för sporten att röra lite på sig från invanda mönster

Riksgränsen till salu?
Hur mycket infrastruktur kräver egentligen att anordna en världscup eller ett världsmästerskap?

För cupen verkar det som att det mesta som behövs stoppas undan och plockas fram från år till år. Den turnerar ju runt på ungefär samma skidorter och där finns redan arenor, boenden och framför allt erfarenhet och kunnande som har byggts upp över tid. VM är en större organisation, fler grenar, fler tävlande per gren, fler journalister och fler funktionärer vilket kräver mer boenden och mer transporter. Sen tillkommer publik och det kan nog variera rätt rejält beroende på var tävlingarna går. I Narvik not so much, i Val Gardena som är en av motkandidaterna och på dagsturs avstånd från Österrike en aning mer.

Riksgränsen till salu?
ang liftarnas staus:

"Kåppasliften hade problem i slutet av skidsäsongen. Det var ngt strul med säkerhetssystemet som stängde driften osystematiskt. Det löste sej sista dagarna under säsongen. Sista åren har alla liftar & anläggningarna fått rejäla genomgångar & uppdateringar. (Ngr miljoner nedlagt varje säsong). Så tryggheten i anläggningarna blir bara bättre. inkl. Kåppasliften."

Vi behöver alltså inte oroa oss att anläggningarna kommer påverkas.
Har mycket svårt att tro att liftarna inte ska ge nya problem. Jag var i Björkliden en dag v17 och då hade Kåppasliften redan stått i 5 dagar och efteråt kollade jag då o då på Björkis hemsida och liften kom aldrig igång igen. Bara det att liften är från 1978 och man inte har bytt ut elsystemet sedan dess visar hur lite dom investerar. Dessutom kan man inte ordna fram en kunnig servicetekniker från Doppelmayr på några dagar säger en del om hur mycket Lapland Resorts bryr sig om sina kunder. Samma när nedre stolen i Gränsen brakade ihop för några år sedan, någon kompensation till dom som köpt boende o liftkort?? Nä inte ett dugg!

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Har mycket svårt att tro att liftarna inte ska ge nya problem. Jag var i Björkliden en dag v17 och då hade Kåppasliften redan stått i 5 dagar och efteråt kollade jag då o då på Björkis hemsida och liften kom aldrig igång igen. Bara det att liften är från 1978 och man inte har bytt ut elsystemet sedan dess visar hur lite dom investerar. Dessutom kan man inte ordna fram en kunnig servicetekniker från Doppelmayr på några dagar säger en del om hur mycket Lapland Resorts bryr sig om sina kunder. Samma när nedre stolen i Gränsen brakade ihop för några år sedan, någon kompensation till dom som köpt boende o liftkort?? Nä inte ett dugg!

Haha jag hade 5m kvar i kön den där morgonen när liften havererade efter några minuter öppningshelgen och sedan stod till påsk (?)..

Älskar också Gränsen under vårvintern för toppturandet men det är också det enda positiva. Servicen är tyvärr ofta dålig och majoriteten av boendena är sunkiga till den grad att de går att förväxla med en Northlander-bunker i val thorens fylld med danskar.

Sen är ju som tidigare nämnts liftsystemet ett skämt. Kan verkligen inte begripa att fler än vad som är rimligt far dit från söder för att sen åka pist, eller har med sig kids som ska lära sig stå utförs. För det skulle jag vilja påstå att tom. Romme är bättre och väldigt många mil närmre.

Riksgränsen till salu?
Haha jag hade 5m kvar i kön den där morgonen när liften havererade efter några minuter öppningshelgen och sedan stod till påsk (?)..
Skönt att du inte var 20 meter längre fram och blev fast i liften 😄
majoriteten av boendena är sunkiga till den grad att de går att förväxla med en Northlander-bunker i val thorens fylld med danskar.
Hotellrummen är riktigt bra och skidåkarrummen helt ok. Lägenhet har jag haft helt ok men även lite halvbra.
Vandrarhemmet har jag aldrig satt min fot i.
Sen är ju som tidigare nämnts liftsystemet ett skämt. Kan verkligen inte begripa att fler än vad som är rimligt far dit från söder för att sen åka pist, eller har med sig kids som ska lära sig stå utförs. För det skulle jag vilja påstå att tom. Romme är bättre och väldigt många mil närmre.
Jag tycker en stor fördel med gränsen är just att man slipper nybörjare. Kan inte komma ihåg jag sett någon som inte kunnat åka under de 10 år jag varit där.
Att åka i Romme är ju som att springa på ett minerat fält. Rätt som det är så smäller det. Skulle aldrig ta med barnen dit trots att jag bor 30 min därifrån och anser att det är en riktigt fin familjeanläggning.

Riksgränsen till salu?
Skönt att du inte var 20 meter längre fram och blev fast i liften 😄

Hotellrummen är riktigt bra och skidåkarrummen helt ok. Lägenhet har jag haft helt ok men även lite halvbra.
Vandrarhemmet har jag aldrig satt min fot i.

Jag tycker en stor fördel med gränsen är just att man slipper nybörjare. Kan inte komma ihåg jag sett någon som inte kunnat åka under de 10 år jag varit där.
Att åka i Romme är ju som att springa på ett minerat fält. Rätt som det är så smäller det. Skulle aldrig ta med barnen dit trots att jag bor 30 min därifrån och anser att det är en riktigt fin familjeanläggning.
Det kan jag köpa. Det var länge sedan jag besökte Romme man jag kan tänka mig att det är med risk för ungarnas liv under högsäsong 😅 Björk har ju ändå några pister så det kanske funkar om man kan åka men för att lära sig känns det hopplöst långt bort tänker jag?

Och jag är kanske lite orättvis ang. Boende och räknar även in björk i det. Hotellet kan jag nämligen inte uttala mig om men både lgh, vandrarhem i gränsen och stugorna i björk lämnar en del att önska i mitt tycke. Alla stugor jag provat i björk har haft en betydande del svartmögel i badrummen exempelvis. Fine om det var prisvärt men Lappland resorts vet hur man tar betalt.

//mvh surgubbe som ändå alltid kommer tillbaka 🙃

Riksgränsen till salu?
Vandrarhemmet i Riksgränsen må vara sunkigt, men ack så billigt. (Kanske fjällens billigaste boende?)

I övrigt finns väl alla sorters boenden upp till lyx…?

Senaste åren har jag bott på vandrarhemmet med mina tonårsgrabbar (frugan skulle inte uppskatta boendet!).

Grabbarna har slunkit ned på ICA, lagat sin egen mat, gymmat/spelat pingis på hotellet och naturligtvis åka massa skidor. Den typen av frihet hittar man inte på andra skidorter

Tillbaka
Topp