Köpråd skidor från nybörjare till medel?

anfra776

Medlem
Hej! Ny medlem här, väldigt kul att få läsa alla trådar och få lite kunskap :)
Jag är fortfarande nybörjare vad gäller skidåkning och behöver råd angående utrustning (egentligen bara skidval), har läst en del trådar angående det men har svårt att jämföra mig med andra som skapade trådar, vore roligt att få veta vad ni rekommenderar..
Så lite fakta om mig:
- kvinna, 165cm, väger inte mer än 53kg
- har egentligen börjat åka skidor den här säsongen, har hittills åkt 1 till 1 1/2 vecka totalt kanske, enstaka dagar då och då
- klarar av att åka alla gröna och blå backar, inte vågat mig in på en röd än
- har hittills åkt 100% pist
- tycker det är himla kul med skidåkning, och vill utvecklas för att kunna åka alla möjliga backar :)
Har nyligen fått veta att skidor jag hela tiden har åkt i är för nivå avancerad - expert :LOL: och känner att jag kanske borde skaffa mig skidor som är anpassade efter mig, för att utvecklas snabbare...
Vet inte om jag ska ha typiska nybörjarskidor, vill gärna ha ett par som jag kan använda när jag väl börjar behärska övriga backar också.. men vad vet jag.
Sååå vad skulle ni rekommendera?

Jag köpte ett par Völkl Yumi 84mm till min fru. Hon är också nybörjare och gick från en ren nybörjarskida till Yumi. Hon är väldigt nöjd och säger att hon känner att hon litar mer på sina Völkl. Finns en Yumi 80 också som kanske kan passa och den finns till riktigt bra pris på nätet. Typ 2500kr och släng på den Griffon som finns för 500kr på xxl så har du en fin kombo att utvecklas på.

Jag köpte ett par Völkl Yumi 84mm till min fru. Hon är också nybörjare och gick från en ren nybörjarskida till Yumi. Hon är väldigt nöjd och säger att hon känner att hon litar mer på sina Völkl. Finns en Yumi 80 också som kanske kan passa och den finns till riktigt bra pris på nätet. Typ 2500kr och släng på den Griffon som finns för 500kr på xxl så har du en fin kombo att utvecklas på.
Tack! Ska genast kika på dessa :)

Ingen blir glad av en nybörjarskida. Med det sagt så beror väll eventuella rekommendationer på vad du åker på idag och vad du vill uppnå med att byta skidor.

Völkl Yumi är ett gott råd! Nu börjar priserna sjunka igen - här en litet äldre modell av Yumi 80 men så vitt jag vet samma konstruktion som senare modeller. 308 euro med bindning plus 15 euro i frakt för en snäll premiumskida är ett mycket bra pris.

1676901370940.png

Senast ändrad:
Ingen blir glad av en nybörjarskida. Med det sagt så beror väll eventuella rekommendationer på vad du åker på idag och vad du vill uppnå med att byta skidor.
Nej, vad jag förstår så har man inte användning av nybörjarskidor länge. Vad jag är ute efter är skidor som kan vara med på min resa från nybörjare till medelåkare, jag lär mig som sagt fortfarande och övar på allt möjligt i backen.

Åker nu på äldre skidor som köptes begagnade, Wedze Adix 7 som tydligen är mer avancerade än vad jag behöver, även om jag har kunnat hantera de någorlunda hittills, känns dock allt svårare ju brantare backar jag åker på.

Men ska fundera på Völkl Yumi som de andra har skrivit, verkar vara ett bra förlag det :)

Håller verkligen med att du inte ska köpa ett nybörjarpaket a la Stadium.
Skulle nog sätta nästan all Vökl som stabila och förtroendeingivande.
Tänk också på att du måste kanske utmana dig själv. Sladdriga nybörjarskidor blir du snabbt less på medan lite mer utmanande skidor har du roligt med längre.

Det får bli ett par Völkl Yumi då! Tack allihopa, verkar vara ett par härliga skidor. Nu står jag i valet av längd vilket inte är så lätt det heller :LOL:
Eftersom jag ofta pendlar i vikt mellan 52-53 kg så visar guiden att jag ska ha något mellan 147-152. Hittills har jag åkt på ett par 156 långa.
Völkl Yumi finns i längder 147 och 154cm , är någon av dessa att föredra? Kortare borde vara något enklare att hantera om jag inte är helt fel ute och cyklar, finns det några nackdel med kortare? Vilken längd av dessa två skulle ni rekommendera?
Bör kanske tillägga att jag är 165cm lång..

Jag tänker snarast 154 (eller t o m 161). För korta skidor riskerar att bli ostadiga om du ökar farten litet och du är van vid den längden.

Håller med om minst 154. Min fru åker på Yumi som är något längre än henne och det är inga problem. Nu är det iofs bara en person som jämförelse men bättre än inget.

Det får bli ett par Völkl Yumi då! Tack allihopa, verkar vara ett par härliga skidor. Nu står jag i valet av längd vilket inte är så lätt det heller :LOL:
Eftersom jag ofta pendlar i vikt mellan 52-53 kg så visar guiden att jag ska ha något mellan 147-152. Hittills har jag åkt på ett par 156 långa.
Völkl Yumi finns i längder 147 och 154cm , är någon av dessa att föredra? Kortare borde vara något enklare att hantera om jag inte är helt fel ute och cyklar, finns det några nackdel med kortare? Vilken längd av dessa två skulle ni rekommendera?
Bör kanske tillägga att jag är 165cm lång..
Min dotter 18år kör på Yumi 84 (fast herrmodell Kanjo) duktig åkare som nästan hänger på mig och kör skärande svängar. Hon väger runt 52kg (158 lång) kör på 154cm-inga problem i höga farter, så 154 kommer räcka för dig.

Håller med om minst 154. Min fru åker på Yumi som är något längre än henne och det är inga problem. Nu är det iofs bara en person som jämförelse men bättre än inget.
Kan bara hålla med! Frun är 165cm och kör på Secret 163cm. Är helt övertygad om väldigt många väljer för korta skidor för att "de svänger lättare". Skulle nog säga tvärtom då för korta kan bli för ostadiga i fart. Minst 154cm eller kanske lite mer.

Kom på en till sak. Troligtvis kommer de att pracka på dig ett par Marker Squire. Köp inte det...Griffon 13 eller Salomon Warden 13. Squire kan teoretiskt fungera men det är en junior/nybörjarbindning med sladdrigare plast och lättare fjäder. Inget du vill utvecklas i och sämre andrahandsvärde om du någon gång vill sälja vidare skidorna. Några hundringar till men det är inget du ska snåla på

Kom på en till sak. Troligtvis kommer de att pracka på dig ett par Marker Squire. Köp inte det...Griffon 13 eller Salomon Warden 13. Squire kan teoretiskt fungera men det är en junior/nybörjarbindning med sladdrigare plast och lättare fjäder. Inget du vill utvecklas i och sämre andrahandsvärde om du någon gång vill sälja vidare skidorna. Några hundringar till men det är inget du ska snåla på

Håller iofs med i teorin men på denna nivå (fortfarande nybörjare, åker ännu inte röda backar, 53 kg etc etc) tror jag Squire fungerar utmärkt. Det är ju ändå en klass över de flesta "paketbindningar". Har god erfarenhet av tre olika Squire 11 under 12 år för mrs fredw som har större krav än TS och åker på Völkl Kenja. Förra generationen var litet tung att trampa ner häldelen på, det är det enda, men det är bättre nu.

Är väl bättre att ha Squire 11. TS lär ha DIN 5-5,5 och med den inställningen funkar Squire bättre än Griffon.
jag har haft Marker F12 och F10 (som ju är Squire rambindning) dom funkade då till mina +90kg och på +100mm skidor med +190cm längd.
så hur en dam på drygt 50kg skulle kunna utvecklas så att dom inte räcker till låter som för mig en teoretisk gåta.
bindningarna funkar ju bäst då dom är ställda mitt mellan Max och minvärdet, Griffon är DIN 4-13

Hon får gör som hon vill. Tycker ändå att det har med hållbarhet och kvalite att göra. Klart funkar Squire men varför köra Passat om du kan köra en Porsche

Tillbaka
Topp