Köpråd skidor från nybörjare till medel?

anfra776

Medlem
Hej! Ny medlem här, väldigt kul att få läsa alla trådar och få lite kunskap :)
Jag är fortfarande nybörjare vad gäller skidåkning och behöver råd angående utrustning (egentligen bara skidval), har läst en del trådar angående det men har svårt att jämföra mig med andra som skapade trådar, vore roligt att få veta vad ni rekommenderar..
Så lite fakta om mig:
- kvinna, 165cm, väger inte mer än 53kg
- har egentligen börjat åka skidor den här säsongen, har hittills åkt 1 till 1 1/2 vecka totalt kanske, enstaka dagar då och då
- klarar av att åka alla gröna och blå backar, inte vågat mig in på en röd än
- har hittills åkt 100% pist
- tycker det är himla kul med skidåkning, och vill utvecklas för att kunna åka alla möjliga backar :)
Har nyligen fått veta att skidor jag hela tiden har åkt i är för nivå avancerad - expert :LOL: och känner att jag kanske borde skaffa mig skidor som är anpassade efter mig, för att utvecklas snabbare...
Vet inte om jag ska ha typiska nybörjarskidor, vill gärna ha ett par som jag kan använda när jag väl börjar behärska övriga backar också.. men vad vet jag.
Sååå vad skulle ni rekommendera?

Jag köpte ett par Völkl Yumi 84mm till min fru. Hon är också nybörjare och gick från en ren nybörjarskida till Yumi. Hon är väldigt nöjd och säger att hon känner att hon litar mer på sina Völkl. Finns en Yumi 80 också som kanske kan passa och den finns till riktigt bra pris på nätet. Typ 2500kr och släng på den Griffon som finns för 500kr på xxl så har du en fin kombo att utvecklas på.

Jag köpte ett par Völkl Yumi 84mm till min fru. Hon är också nybörjare och gick från en ren nybörjarskida till Yumi. Hon är väldigt nöjd och säger att hon känner att hon litar mer på sina Völkl. Finns en Yumi 80 också som kanske kan passa och den finns till riktigt bra pris på nätet. Typ 2500kr och släng på den Griffon som finns för 500kr på xxl så har du en fin kombo att utvecklas på.
Tack! Ska genast kika på dessa :)