En liten webbapp för att hitta snabbaste vägen på berget.

MrLundstrom

Medlem
Hej! Var i Åre förra veckan och märkte då att det är ganska långa avstånd mellan olika delar av systemet samt att man ibland lurade ut folk i backar de inte riktigt klarade av på grund av att man ville ta sig någonstans.

Började fundera på om man kunde skapa en liten lösning för att kunna se vilka backar och liftar man ska ta, både utifrån att man vill ta sig så snabbt som möjligt, men också att man t.ex skulle kunna välja bort svarta backar osv.

Gjorde iaf en liten prototyp på björnens (Åre) liftsystem som man kan testa, är säkert 1000 buggar just nu och menyn högst upp har 0 funktionalitet men:
Https://Sleekyslopes.web.app

- Vad hade ni velat se för funktionalitet?

Tanken är att lägga till så man kan filtrera på svårighet, lägga till t.ex restauranger på berget och någon möjlighet att lägga in någon typ av medelhastighet för åkning för att få fram en totaltid och inte bara tiden i liftar.
Det ska också gå att välja om man börjar vid toppen/botten av backar

Hej! Var i Åre förra veckan och märkte då att det är ganska långa avstånd mellan olika delar av systemet samt att man ibland lurade ut folk i backar de inte riktigt klarade av på grund av att man ville ta sig någonstans.

Började fundera på om man kunde skapa en liten lösning för att kunna se vilka backar och liftar man ska ta, både utifrån att man vill ta sig så snabbt som möjligt, men också att man t.ex skulle kunna välja bort svarta backar osv.

Gjorde iaf en liten prototyp på björnens (Åre) liftsystem som man kan testa, är säkert 1000 buggar just nu och menyn högst upp har 0 funktionalitet men:
Https://Sleekyslopes.web.app

- Vad hade ni velat se för funktionalitet?

Tanken är att lägga till så man kan filtrera på svårighet, lägga till t.ex restauranger på berget och någon möjlighet att lägga in någon typ av medelhastighet för åkning för att få fram en totaltid och inte bara tiden i liftar.
Det ska också gå att välja om man börjar vid toppen/botten av backar
Mycket bra initiativ; har tänkt liknande tankar att detta vore bra på stora och utspridda liftsystem.

Oj, vad jag hade uppskattat den appen när jag började åka och var livrädd för att hamna i nån svinbrant och svår backe som Röde Orm och fortfarande tyckte att Åre var enormt stort och svårt att hitta i. Så det finns nog absolut en marknad för den. MEN, för att vara användbar måste den ha realtidskoppling till vilka liftar och pister som är öppna. Och då skulle man även vilja få uppdatering om aktuell svårighetsgrad beroende på underlagets beskaffenhet. Även den enklaste gröna backen blir ju omöjlig att ta sig ner för om där är blankis och man inte har lärt sig använda kanterna än.

Sen vill jag minnas att t.ex. Dolomiti Superski, som ju är stort på riktigt, redan har en funktion för att få vägbeskrivningar.

Ursäkta min ev dumhet men är det inte detta en pistkarta är till för? En sån liten man viker ihop och har i fickan vid behov?
hehe, tänker väl att en nära liknelse är google maps vs att ha en riktig karta med sig, men sen behöver ju absolut systemet vara så stort/komplext så att det t.ex. är svårt att se på en vanlig pistkarta för att det ska ge så mycket mervärde, och som pd sa. Helst vill man ju ha live-info om t.ex. köer osv.
Oj, vad jag hade uppskattat den appen när jag började åka och var livrädd för att hamna i nån svinbrant och svår backe som Röde Orm och fortfarande tyckte att Åre var enormt stort och svårt att hitta i. Så det finns nog absolut en marknad för den. MEN, för att vara användbar måste den ha realtidskoppling till vilka liftar och pister som är öppna. Och då skulle man även vilja få uppdatering om aktuell svårighetsgrad beroende på underlagets beskaffenhet. Även den enklaste gröna backen blir ju omöjlig att ta sig ner för om där är blankis och man inte har lärt sig använda kanterna än.

Sen vill jag minnas att t.ex. Dolomiti Superski, som ju är stort på riktigt, redan har en funktion för att få vägbeskrivningar.
Och håller med, en optimal app hade ju drivits av anläggningen själva, med all info som kan vara bra när man är ute och åker.

Jag kan ju absolut lägga in så att liftar och pister hämtas från en databas, men kan vara lite svårt att uppdatera själv om jag inte hittar någon API som har lift och backstatus eller lyckas hämta från t.ex. skistars egen visning av öppna/stängda.

Det här är ju dock ett litet projekt jag var sugen på att testa för att se om man kunde göra enkelt, och det gick ju faktiskt. så man kan ju hoppas att stora anläggningar löser något sånt i framtiden!
Uppdaterade den lite grann iallafall för att ge lite mer info (typ backlängd och tydligare info om att det är en backe vs lift)

Tillbaka
Topp