Bra breda pister i Alperna för 70årsjubilar?

jdek76

Medlem
Hej alla!
Ska fira min fars 70års dag och han önskar en resa till alperna med fokus på fina böljande pister, finns bra offpist är det en bonus men fokus kommer ligga på piståkning, kan jag smyga iväg på lite luftrörs offpist är det som sagt en bonus.

Alltså en skidort med bra piståkning och nästa fråga blir när på säsongen vi ska åka för att slippa trängas allt för mycket, kan egentligen styra resan när som helst nästa säsong.

Jag tänkte snabbt Cervina eller STS till badgastein för enkelheten, eller har ni några andra tips?
Funderat lite på Andorra, kan det vara något?

Många frågor men hoppas någon orkar/vill ta sig an frågan så jag kan bjuda igen alla timmar farsgubben nött med en själv i barnbacken för fyrtio år sedan….

Bästa hälsningar Jonas

Cervinia låter rätt. Undvik jul, nyår, påsk. Bäst på senare delen av säsongen. Courmayeur har också mest breda, långa fina röda pister men är litet mindre.

Senast ändrad:
Säger som "fredw" här ovan. Cervinia. Var där vecka 6 för 2 år sen. Inga liftköer och tala om. Vill ni ha lite tuffare åkning så åker ni över till Zematt. Se till att köpa liftkort för båda systemen. Valtournenche (grann byn till Cervinia) är också väl värt ett besök. Cervinia är en skidort som jag skall åka tillbaka till.

Gjorde samma med pappa när han var 89. Finfint i Cervinia för honom och själv kunde jag smita över till Zermatt och åka offpist då och då. Han åkte fram till han var 92 då synen och balansen satte stopp för detta. Kul att vi kom iväg iaf.

Min pappa är 82 och hans favorit är dock Livigno. Och fråga JAndersB om offpisten där…

Hej alla!
Ska fira min fars 70års dag och han önskar en resa till alperna med fokus på fina böljande pister, finns bra offpist är det en bonus men fokus kommer ligga på piståkning, kan jag smyga iväg på lite luftrörs offpist är det som sagt en bonus.

Alltså en skidort med bra piståkning och nästa fråga blir när på säsongen vi ska åka för att slippa trängas allt för mycket, kan egentligen styra resan när som helst nästa säsong.

Jag tänkte snabbt Cervina eller STS till badgastein för enkelheten, eller har ni några andra tips?

Många frågor men hoppas någon orkar/vill ta sig an frågan så jag kan bjuda igen alla timmar farsgubben nött med en själv i barnbacken för fyrtio år sedan….

Bästa hälsningar Jonas
Skulle själv som varandes gamling föredra Val Thorens, med vidhängande dalar inkl. Orelle. Åker ni tidigt i jan så är det rätt tomt i pisterna. Många jättefina nerfarter. Finns det snö finns det off-piste också.
STS kör (f.n. i alla fall) till Val Thorens liksom Langley om ni vill ha bekväm resa.
Inget fel på Cervinia med Zermatt vidhängade heller iofs...

En faktor som man kan fundera på när man åker med äldre är att undvika extremt höga höjder + boende på höga höjder. Mina föräldrar hade iaf en del problem med detta.

Redigerat: höjdsjuka verkar inte vara relaterat till ålder. Enligt wiki "Inte heller ålder verkar vara en riskfaktor för höjdsjuka. Istället visade en studie att yngre personer skulle kunna löpa högre risk att drabbas". Men det brukar finnas varningar om jag minns rätt för äldre när man ska upp på toppar närmre 4k. Men det kanske är hjärtat man är orolig för då (=killgissning).

Senast ändrad:
Hej alla!

Bästa hälsningar Jonas
Hög höjd kan vara problematiskt.
En kompis till mej tidigare läkare hävdar att det finns en maxhöjd att sova på för normalfungerande plattlänningar , ca 1500 m. Bo lågt skida högt är en bra lösning för att undvika sömnlösa nätter med hjärtklappning

Hög höjd kan vara problematiskt.
En kompis till mej tidigare läkare hävdar att det finns en maxhöjd att sova på för normalfungerande plattlänningar , ca 1500 m. Bo lågt skida högt är en bra lösning för att undvika sömnlösa nätter med hjärtklappning

Ja, det upplevde jag när vi sov över på Rifugo Lagazoui, 2752 m. Gick fint att somna men var attans svårt att somna om efter att fru pd skakat liv i sin man när hon tröttnade på snarkandet.

För piloter som flyger utan tryckkabin eller syrgas så finns det en gräns för hur länge de får flyga över 3000 meters höjd som jag har för mig är 30 minuter.

Det finns nog andra faktorer än hög höjd. När vi anlände till Cortina på kvällen 8 timmar efter min pappa så höll han på att bli galen. Hotellet låg i centrum, för nära kyrkan som ringde varje timme.

Det finns nog andra faktorer än hög höjd. När vi anlände till Cortina på kvällen 8 timmar efter min pappa så höll han på att bli galen. Hotellet låg i centrum, för nära kyrkan som ringde varje timme.
Bara varje timme? Bott granne med kyrkor som ringer varje kvart. Elände när man nästan somnat och sen kommer fyra kvartar på en liten klocka och elva timmar på en stor en... 🤬

Nu bor jag ju inte vid havsnivå (på runt 430 m), men när jag hade lägenhet i Davos på ungefär 1600 m hade jag inga problem. Tumregel här brukar vara att friska vuxna kan börja känna av på 3000 m om man är känslig.

Det jag märker när man åker i skidområden på hög höjd (och åker hela dagen på hög höjd), är att både jag och frun får en del huvudvärk de tre första kvällarna. Har råkat ut för detta ett antal gånger i Zermatt och Pitztal.
Efter några dagar försvinner problemen.
Jag vet inte om det beror på syrebrist under dagen, eller om det beror på det stora lufttrycksskillnaderna som man utsätter sig för. Annars har jag inte haft några besvär på hög höjd (förutom otillräcklig kondition).
Vi tog med oss mina föräldrar på en sommarskidresa till Zermatt en gång, och när vi åkte upp till Klein Matterhorn på över 3.800 möh, så fick min pappa yrselproblem och var tvungen att åka ner till lägre höjd igen.

När man tänker efter finns det ett antal skidorter som ligger högt, Courchevel 1850, Saas Fee, St Moritz m fl. Ligger runt 1800 m ö h. Zermatt har en del hotell över 2000. Tankarna går också till Medhi och Bonatti som, 1954, tillbringade en natt på K2 på ca 8 000 m och -50 C, utan syrgas.

Mehdi and Bonatti were forced to spend the night huddled together on an ice ledge enduring temperatures of -50C (-58F). Both were ready to die, but somehow they survived what was, at the time, the highest ever open bivouac, at an altitude of some 8,100m (26,570ft).
It would later be revealed that Compagnoni had deliberately moved the camp because he wanted to prevent Bonatti and Mehdi from joining the summit bid. Compagnoni apparently feared that Bonatti, who was younger and fitter, would steal the limelight.
https://www.bbc.com/news/magazine-28696985

Cervinia ligger på ca 2000 m ö h. Det skulle förvåna mig om det ger problem om man inte är lungsjuk typ KOL.

Kan som flera andra rekommendera Cervinia eller kanske Valtournenche som tillhör samma system. Liten mysig by där ni blir stammisar på krogen vid andra besöket. Nackdelen är att byn ligger en bit från liften men det går skidbussar hela tiden. Och har ni hyrbil är det bara 2 minuter till liften.

Restaurangtips är Biblos för bl.a. ruskigt bra pizza, Stella Alpina för rustik och traditionell mat från området, stora portioner och mycket prisvärt. La Maison Du Coq Rouge för finmiddagen som e toppklass. Skippa Brasserie Du Cervin som är oprisvärt, skitnödigt och med tveksam service.

Jag var där i mitten av december och ena året var det riktigt bra med snö och andra året var det ok med snö. Alldeles oavsett var nedfarterna toppenbra och det var väldigt lite folk. På byn i Cervinia var det lite folk men i Valtournenche var det väldigt lugnt.

Hej alla!

Bästa hälsningar Jonas
Hej Jonas!
Vi var ett gäng pensionärer som åkte till Ischgl v. 6. Och det kan rekommenderas. Vi har lite olika åkfärdigheter, men kunde träffas för lunch.
Jag har varit Ischgl för något 10-tal års sedan och förskräcktes av liftköerna, men nu var köerna borta.
Att åka vecka 5 eller 6 är bra tips. Inte så kallt och innan värsta säsongen drar igång.
Ischgl borde kunna erbjuda off-pist om det nyligen snöat.
Vi bodde lyxigt på hotell nära dorf-tunnel.

Motorway cruising:

Courchevel 1650 / 1850
Cervinia
Alpe d'Huez
Megeve

Vänliga och lätta pister:
Lech
Corvara
Les Gets
Val Thorens

Hej alla!

Bästa hälsningar Jonas
Med tanke på att ett flertal franska skidorter har gratis liftkort för 75+ kan det ju vara en anledning att välja franska orter.
För övrigt har HEMAVAN TÄRNABY ett liknande erbjudande

Intressant…
Tack för tipset!

Det finns seniorrabatter lite varstans i alperna, t. ex. Ischgl som nämnts i tråden har rabatt från 64 år. St Anton har rabatt från född före 48...
Det är lite svårt att överblicka läget eftersom liftkortspriser är lite av ett gungfly nuförtiden med en massa varitanter och "dynamiska" priser etc.
I t. ex. Chamonix är det rejäl rabatt på säsongskort för +65.

Det vore intressant med en undersökning om seniorrabatter i alperna (och kanske även i skandinavien). Tips för artikel?

Det har kommit vad som säkert är många goda tips, nu när jag tänker efter kanske Chamonix ändå är värt att överväga!

Senast ändrad:
Säger Livigno igen. Cervinia eller Livigno. Min pappa är 80+ och efter 65-års ålder uppskattade han Livigno mest.
+1 på Livigno. Breda fina pister att cruisa omkring i. Annars är jag personligen lite av en sucker för pistcruising i Serre Chevalier.

Bara varje timme? Bott granne med kyrkor som ringer varje kvart. Elände när man nästan somnat och sen kommer fyra kvartar på en liten klocka och elva timmar på en stor en... 🤬

Nu bor jag ju inte vid havsnivå (på runt 430 m), men när jag hade lägenhet i Davos på ungefär 1600 m hade jag inga problem. Tumregel här brukar vara att friska vuxna kan börja känna av på 3000 m om man är känslig.
Jag är en fullt normal ca 40-åring och blev konstig och uppsvullen av att bo på a 1850m höjd, så det är nog väldigt individuellt. åka på hög höjd är däremot inga problem.

Hej alla!

Bästa hälsningar Jonas
Hej.
Jag jobbar o Italien som skidlärare sedan några år o det vore kul att få åka med en ungdom som din far,jag fyller 73 nästa år.
Det vore kul att få veta hur din far åker innan jag kommer med förslag.

Snödjup

Tillbaka
Topp