[Artikel] 10 saker du inte får missa i Vemdalen

Redaktionen

Aktiv medlem
Sonfjallet-tornar-over-de-molnfyllda-dalgangarna-sett-fran-Vemdalsskalet-1000x562.jpg

Vemdalen är en fjällvärldens absolut populäraste destinationer när det kommer till skidåkning. Freeride listar vad du absolut inte får missa när du besöker skidorten.

Läs hela artikeln:

Absoluta BÄSTA käket hittar ni hos Toppen i skalet, är dock osäker på att dom har hunnit bygga upp den igen efter branden förrförra året.
Men nedanför backen har dom istället Botten nu, med samma fantastiska käk.

Borde stå högst upp på listan. Absolut bästa käket i fjälllen, helt sagoligt goda rätter. Kocken är ett geni.

Vi var oxså där vecka 4. Ingen toppresturang uppbygd, men gamla Anorak som ligger vid påstigningen till pass express är riktigt bra. Den har bytt namn till Botten, men käket var toppen. För övrigt så var vecka 4 helt fantastiskt. Inte minsta lilla kö någon gång, och riktigt fina pister både i Vemdalsskalet och Björnrike.

Fyra år sedan för mig. Men om pizzan smakar som förr på bageriet i Vemdalens by så är det absolut en av de bästa jag ätit. Lite fånkål i degen tror jag. Jäkligt fina, ambitiösa och liten twist. Ger Torvtaket en fight om bäst pizza.

PS
Den här alltså
Bageriet Vemdalen
+46 684 303 93
https://maps.app.goo.gl/cXf2grzcQ7zLuQ6E9

Vet inte om man kallar det för Vemdalen by? Men alltså typ där jag antar att folk som bor där handlar mat och ungarna går i skolan o s v. Sånt som Skistar försöker trolla bort.

Senast ändrad:
Jag tycker Vemdalsskalets by är en förebild för skidanläggningar. Om man inte har en by så får man skapa en och få den att kännas genuin. Tycker man har lyckats skapligt bra där.

(Samtidigt gör den by som faktiskt finns - Åre - allt för att förstöra genuina bykänslan... Världen är uppochner)

Jag tycker Vemdalsskalets by är en förebild för skidanläggningar. Om man inte har en by så får man skapa en och få den att kännas genuin. Tycker man har lyckats skapligt bra där.

(Samtidigt gör den by som faktiskt finns - Åre - allt för att förstöra genuina bykänslan... Världen är uppochner)
Nu får vi hålla isär begreppen.
Vemdalen by är den ursprungliga byn som ligger mellan Skalet och Björnrike.
Skidanläggningen heter Vemdalsskalet och är ingen by.
Ungefär som många säger stad om Åre, som är en by.
Inga jämförelser i övrigt.
Fan vilken Messersmith jag var nu då 😉

Nu får vi hålla isär begreppen.
Vemdalen by är den ursprungliga byn som ligger mellan Skalet och Björnrike.
Skidanläggningen heter Vemdalsskalet och är ingen by.
Ungefär som många säger stad om Åre, som är en by.
Inga jämförelser i övrigt.
Fan vilken Messersmith jag var nu då 😉
Haha, det stämmer. Nu var ju poängen att man byggt en by i Vemdalsskalet. Därav "Vemdalsskalets by"... som är lyckad i mina ögon. :)

Det galna är hur nytt det är. Jag körde förbi där för kanske 7 år sen när jag åkte mellan Funäsdalen och Åre och minns att man såg några liftar och lite hus. När jag var där förra vintern var det helt annorlunda. Men lyckat som sagt. :)

Tillbaka
Topp