Var borde jag säsonga?

EmiliaC

Medlem
Var borde jag säsonga?
Halloj, jag är en 19-åring som planerar att säsonga till vintern 23/24. Den största frågan för mig just nu är vart jag ska åka. Var utanför Sverige för första gången den här vintern i alperna (Laax, Schweiz) och märkte att det var lite problematiskt att klara mig enbart med engelskan. Är det att föredra att åka till Kanada/USA där språket inte blir något problem, eller ska man istället satsa på en större skidort i Alperna? När det kommer till åkningen i sig tänker jag vara en del utanför pisten, men har som sagt bara varit utanför Sverige en gång så tror inte snö kvalitén kommer vara avgörande mellan orterna. Mer avgörande är att det finns människor att vara med och lära känna då jag kommer åka själv, samt ett liv efter skiddagen.
Har ni någon erfarenhet eller tips på saker att tänka på vid valet skulle det uppskattas!

Var borde jag säsonga?
Du kan ju åka till Lilla Sverige, alltså Bad Gastein, för där kommer språket inte att vara ett problem kan jag säga. Alla talar svenska och därmed också engelska... win win?

Var borde jag säsonga?
Om huvudmålet är en kombo av bra skidåkning och härligt säsongarliv, håller jag definitivt med om St. Anton eller Bad Gastein. Chamonix är också ett bra alternativ, men finns hur många andra bra orter som helst.

Du kommer absolut klara dig utan tyska eller franska där, men självklart är ju språket ett plus.

Ingen erfarenhet av USA, men hört att det är svårt pga strikta visumregler.

Säsongade själv i Whistler, Kanada och var riktigt nöjd med det. Visum är relativt enkelt att få, men du borde söka redan nu om du vill dit nästa vinter. Finns en maxgräns på antal visum per år.

Var borde jag säsonga?
Det är längesedan men: flera säsonger i Anton och Verbier.
Väldigt knackig tyska och obefintlig franska.
Inga problem, man talar ändå mest svenska sen engelska. Minst landets språk.
Hä bare å åk👍

Var borde jag säsonga?
Tack för tipsen! Då står bara frågan kvar om vad skillnaden egentligen är mellan t.ex. Whistler och St Anton? Eller bara Alperna vs Kanada i stort (fast att det såklart varierar mellan orterna där)

Var borde jag säsonga?
Alperna segrar helt klart när det kommer till après-ski och käka god mat både i och efter backen. Mer utbyggda system och större möjligheter för piståkning.

Snömässigt är Kanada generellt bättre. Kallare och mer snöfall. Något bättre möjligheter för off-pist.

Kort sammanfattning: om du vill åka pist och gå på après-ski finns det ingen anledning att åka till Kanada. Om du är taggad på bra snö och off-pist, bör du fundera på Kanada.

Var borde jag säsonga?
Vet du hur det är med språkkunskaperna där då jag kan noll tyska? Kan tänka mig att det kanske går bra oavsett pga många turister och andra säsongare.

Det är fördel med tyska, men inget krav. Väldigt mycket Skandinaver som säsonger där och långt ifrån alla kan tyska. Det finns en riktigt bra FB grupp där du kan få mer information, tror den kallas Nordic skibums: St. Anton

Tillbaka
Topp