Ska köpa nya allmountain skidor hjälp!

Jontiish

Medlem
Tja!

Jag är just nu på jakt efter nya skidor!

Jag skulle beskriva mig som en avancerad till intermediate åkare där jag gillar att köra pist men också offpist, jag skulle säga jag kör 70-60% pist, 30-40% off pist

Men jag har svårt att hitta skidor som passar min budget så om ni har tips på bra skidor som man kan carva bra med och samtidigt kunna ha möjligheten att åka off pist när som hälst är jag öppen för förslag

Jag gillar också att trycka mycket i svängarna men kör både stora och små svängar.

Mch Jonathan

Tja!

Jag skulle beskriva mig som en avancerad till intermediate åkare där jag gillar att köra pist men också offpist, jag skulle säga jag kör 70-60% pist, 30-40% off pist

Men jag har svårt att hitta skidor som passar min budget så om ni har tips på bra skidor som man kan carva bra med och samtidigt kunna ha möjligheten att åka off pist när som hälst är jag öppen för förslag

Jag gillar också att trycka mycket i svängarna men kör både stora och små svängar.

Mch Jonathan
Salomon QST Blanc 👌

Befinner mig själv i en liknande sits och för mig står det just nu mellan Fischer Ranger 102, Salomon Qst 98 och Black Crows Atris. Skulle dock säga att jag åker närmare 50% i offpisten så Atrisen kanske går bort för dig. Vad jag har hört ska alla tre funka väldigt bra i pisten trots sina freeride-egenskaper. Om budgeten är tight finns Qst att köpa för 4500 kr just nu på Skistar

Men vad är din budget?
offpist, dvs vid sidan av pisten där en massa andra har åkt, är det det du avser?

Åker du i Sverige eller alperna, eller båda? Det är ganska stor skillnad tycker jag på vilka skidor man vill ha för svensk offpist vs offpist i alperna eller liknande. Sen beror det ju lite på vad man prioriterar, pistegenskaper eller offpistegenskaper.
QST Blanc skulle jag inte välja om jag åkte mest i Sverige, den känns onödigt bred. Enkelt skulle jag nog säga att åker du mest i Sverige sikta på en hyfsat stabil skida 90-100mm bred. Om du mest åker i alperna, gå upp till nånting som är 100-110mm.
Salomon QST 98 eller 106
Blizzard Rustler 9 eller 10
Atomic Maverick 95 eller 100

Har du några bra tips på skidor som ligger runt 90 i midja och man kan få skidor och bindnigar mellan 5-4 lax men medans att man kan utvecklas med skidan.
Salomon Qst 92 gick att få för 4000 med Squire 11-bindning på xxl för några dagar sen, verkar dock som att kampanjen är slut. Men borde säkert gå att hitta för liknande pris på andra ställen om man har lite tålamod. I den budgeten hade jag nog letat efter tidigare års modeller då de ofta säljs lite billigare, exempelvis här:
Alternativt köpa begagnat. Leta efter de skidorna Fatboy nämnde här på Freeride till exempel ☺️

Salomon Qst 92 gick att få för 4000 med Squire 11-bindning på xxl för några dagar sen, verkar dock som att kampanjen är slut. Men borde säkert gå att hitta för liknande pris på andra ställen om man har lite tålamod. I den budgeten hade jag nog letat efter tidigare års modeller då de ofta säljs lite billigare, exempelvis här:
Alternativt köpa begagnat. Leta efter de skidorna Fatboy nämnde här på Freeride till exempel ☺️
Yes tack villken längd tycker du jag borde ha om jag är runt 184-185

Åker du i Sverige eller alperna, eller båda? Det är ganska stor skillnad tycker jag på vilka skidor man vill ha för svensk offpist vs offpist i alperna eller liknande. Sen beror det ju lite på vad man prioriterar, pistegenskaper eller offpistegenskaper.
QST Blanc skulle jag inte välja om jag åkte mest i Sverige, den känns onödigt bred. Enkelt skulle jag nog säga att åker du mest i Sverige sikta på en hyfsat stabil skida 90-100mm bred. Om du mest åker i alperna, gå upp till nånting som är 100-110mm.
Salomon QST 98 eller 106
Har du några fler tips på skidor men som kanske är lite billigare? Jag letar just nu på alpin butiken i Norrköping skulle du kunna hjälpa mig hitta något bra där?

Tyckte inte det fanns så mycket i den kategorin på alpinbutiken. Skulle satsa på Rustler 9 i 188cm med Marker Griffon 13 på sport-conrad för 488 Euro

Jag kör Extrem Project 90. Innan hade jag Völkl 98. Project är definitivt roligare i pisten och funkar kanon i lössnö.

Rustler 9, Fischer Ranger 90, Bent chet 90 om du inte bryr dig så mycket om carving, Elan Ripstick eller QST. Hade inte varit ledsen att åka på någon av dem.

Här är ett par QST85 för 3 lax.

Senast ändrad:
Tror ranger blue inte har Titanal i sig så den är inte lika styv. Inte testat den modellen själv.
Okej men har du testat dom här salomon qst 85 isåfall vad tycker du om dom är de en skida för en avancerad åkare eller liksom kan jag som en åkare utvecklas med själva skidan

Undvik dock Squire till varje pris. En totalt livsfarlig bindning om man står på lite. Griffon är MIL bättre. QST Blank är för bred och det ska väljas 90mm och Squire 11... man kan ju tro att det är Familjelivs forum och inte Freeride :) Jag har då aldrig känt något som helst behov att gå under 100mm med en allroundskida om jag inte åker bara i låglandsbackar.

Just nu säljer Sport Conrad tex Atomic Bent 100, Blade Optic 104, Rustler 10 och Fischer Ranger 102 för runt 400 Euro. Jag hade tagit någon av dom och sen fixat en beggad Griffon bindning för runt en femhunka.

Senast ändrad:
Undvik dock Squire till varje pris. En totalt livsfarlig bindning om man står på lite. Griffon är MIL bättre. QST Blank är för bred och det ska väljas 90mm och Squire 11... man kan ju tro att det är Familjelivs forum och inte Freeride. Jag har då aldrig känt något som helst behov att gå under 100mm med en allroundskida om jag inte åker bara i låglandsbackar.

Just nu säljer Sport Conrad tex Atomic Bent 100, Blade Optic 104, Rustler 10 och Fischer Ranger 102 för runt 400 Euro. Jag hade tagit någon av dom och sen fixat en beggad Griffon bindning för runt en femhunka.
Yes tack så mycket! Har sport conrad snabb leverans tid?

Salomon QST 98 eller 106
Yes perfekt ska kolla in dom tack!
Nordica enforcer 93 eller dom nyare 94. Kolla in recensioner på dom👍 åker själv på ett par, kan bara säga att dom är grymma om du åker lite mer i pisten. Funkar bra även utanför.. sen går dom som en dröm i slutet av dagen när backarna är sönderkörda..

Jag skulle rekommendera ett par Nordica enforcer 93 eller dom lite nyare 94.
Jag åker på ett par 93 185 långa..
Läs recensionerna på dessa skidor..
Dom är grymma i pisten och funkar även bra i lössnön..
Dom är helt underbara senare på dagen när backarna är sönderkörda.. 👌

Du verkar ha raderat den andra tråden om ungefär samma sak. Det är fine. Jag lägger in mitt svar (igen) här istället.

Det är svårt att ge dig tips på vilka skidor som du ska köpa utan att ha sett dig åka. Du skulle få mycket mer relevanta tips om du la upp ett (eller flera) klipp på när du åker. Det räcker med en 15 sek-snutt på när du gör stora svängar i t.ex. en blå/röd pist och en 15 sek-snutt på när du gör korta svängar i en röd/svart pist.

Men med din budget kan jag redan nu säga att jag skulle köpa begagnat. Flera av de skidor och bindningar som du fått tips om i den här tråden finns att köpa begagnade (i bra skick och till bra pris) i Freerides köp & sälj-del och på Blocket.

Tja!

Mch Jonathan
Völkl Deacon 80 är grymt sköna skidor med fantastiskt grepp i pisten och funkar utanför.

Tillbaka
Topp