[Artikel] Ny topptursbindning från ATK – EVO

Redaktionen

Aktiv medlem
ATK-EVO-2-1000x667.jpg

ATK lanserar en ny uppdaterad serie med bindningar anpassade för topptur och friåkning som bland annat har ställbar utlösningsvärde i tådelen som går upp till 15.

Läs hela artikeln:

Vad exakt i konstruktionen är det som gör att man uppnår mer elasticitet? Det ser ut som att det är samma vanliga vingar med pivot point som på klassiska techtår, så då borde elasticiteten (dvs hur lång mekanisk rörelse man kan ha innan tån släpper ut pjäxan) också vara densamma.

Senast ändrad:
ATK brukar göra fina grejer - men vem hostar upp 7000kr för ett par bindningar...?

mitt tips: köp ett par ATK Crest för halva summan (ungefär samma funktion)

I mina ögon är EVO modellerna en fullträff. Hur nöjd som helst och värd var enda krona, men priset är såklart i överkant...Otroligt lyft med den inkapslade tådelen som minimerar ifrysningsproblem och den nya integrerade skistoppern med häldelen är smidig att använda och fungerar väldigt bra.

Jag undrar också precis som @RandoScando hur den extra elasticiteten är inbyggd i tådelen. På bilderna ser det ut som en ganska traditionell tech-tådel (bortsett från inkapslingen) utan elasticitet.

När jag läser texten så tolkar jag det som att ordet elasticitet används lite felaktigt jämfört med hur det normalt används i samband med bindningar. Att du kan ställa styrkan på fjädern i tån gör ju bara att du kan anpassa det som annars kan liknas vid fjäderns spänning i en normal bindning. Elasticiteten såsom den mäts på bindningar påverkas ju däremot inte alls.

"... en annan elasticitet mellan armarna och piggarna in i pjäxan vilket resulterar i att tådelen är mycket mer förlåtande och elastisk än tidigare, speciellt vid hårdare åkning, vilket i sin tur minimerar risken för tjuvsläpp." Vingarna på EVOs tådel är byggda så att de kan till en viss mån följa med pjäxans sidorörelser med bibehållet tryck på inserts. Trycket är ju utlösningsvärdet som du ställer inl. Elasticiteten är vingarnas förmåga att som sagt behålla trycket vid rörelse. Kombinationen av inställbar utlösningsvärde i tådelen och ökad elasticitet ger EVO mycket fina åkegenskaper!

"... en annan elasticitet mellan armarna och piggarna in i pjäxan vilket resulterar i att tådelen är mycket mer förlåtande och elastisk än tidigare, speciellt vid hårdare åkning, vilket i sin tur minimerar risken för tjuvsläpp." Vingarna på EVOs tådel är byggda så att de kan till en viss mån följa med pjäxans sidorörelser med bibehållet tryck på inserts. Trycket är ju utlösningsvärdet som du ställer inl. Elasticiteten är vingarnas förmåga att som sagt behålla trycket vid rörelse. Kombinationen av inställbar utlösningsvärde i tådelen och ökad elasticitet ger EVO mycket fina åkegenskaper!

Så är väl mer eller mindre alla tech-tådelar byggda? När tådelen är stängd men inte låst utan pjäxa i kommer piggarna sitta något smalare än avståndet mellan insertsen, så pjäxan kan teoretiskt röra sig någon millimeter i sidled med bibehållet tryck.

Vore kul om freeride skickade ut en uppsättning till någon av forumets toppturare. Extra kul vore det om testaren redan har inserts monterade i skidorna så man kan testa nya mot gamla versionen på vars en skida.

Senast ändrad:
Jag använder både ATK Freeraider 14 och även ATK Freeraider 15 EVO. Kan dock inte uttala mig ännu om det är någon större skillnad i elasticitet då jag ännu inte har fått något "tjuvsläpp" med någon av uppsättningarna 👍 Turat ca 45 dagar med båda den här säsongen och uppskattningsvis hälften av dagarna med EVO ✔ Uppskattar i övrigt de förbättringar som är gjorda på EVO i tådelen och med skistopperns integration med häldelen 👌

Själv vill jag inte ha skistopper integration då det lägre gåläget bliv avsevärt högre. Föredrar det låga gåläget ovan piggarna.
Evo har +35.5mm medan FR 16 +27,5 mm, +30 mm som lägsta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp