[Artikel] Ny topptursbindning från ATK – EVO

Redaktionen

Aktiv medlem
ATK-EVO-2-1000x667.jpg

ATK lanserar en ny uppdaterad serie med bindningar anpassade för topptur och friåkning som bland annat har ställbar utlösningsvärde i tådelen som går upp till 15.

Läs hela artikeln:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vad exakt i konstruktionen är det som gör att man uppnår mer elasticitet? Det ser ut som att det är samma vanliga vingar med pivot point som på klassiska techtår, så då borde elasticiteten (dvs hur lång mekanisk rörelse man kan ha innan tån släpper ut pjäxan) också vara densamma.

Senast ändrad:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
ATK brukar göra fina grejer - men vem hostar upp 7000kr för ett par bindningar...?

mitt tips: köp ett par ATK Crest för halva summan (ungefär samma funktion)

Inka

Aktiv medlem
I mina ögon är EVO modellerna en fullträff. Hur nöjd som helst och värd var enda krona, men priset är såklart i överkant...Otroligt lyft med den inkapslade tådelen som minimerar ifrysningsproblem och den nya integrerade skistoppern med häldelen är smidig att använda och fungerar väldigt bra.

steglund

Aktiv medlem
Jag undrar också precis som @RandoScando hur den extra elasticiteten är inbyggd i tådelen. På bilderna ser det ut som en ganska traditionell tech-tådel (bortsett från inkapslingen) utan elasticitet.

Pillard

Aktiv medlem
När jag läser texten så tolkar jag det som att ordet elasticitet används lite felaktigt jämfört med hur det normalt används i samband med bindningar. Att du kan ställa styrkan på fjädern i tån gör ju bara att du kan anpassa det som annars kan liknas vid fjäderns spänning i en normal bindning. Elasticiteten såsom den mäts på bindningar påverkas ju däremot inte alls.

Topp