Tack för en utförlig och gedigen genomgång!
Apropå Tecton:
Enligt Fritschi själva är Tecton kompatibel med MTN Summit-serien, men jag har sett andra källor som också har hävdat att de INTE är kompatibla med varandra.
Visa bilaga 23505
Intressant! Vet inte om
@AndersWingqvist har något officiellt uttalande?
Jag skulle dock personligen vara tveksam. Dels använder tecton "hela" djupet på mina Radical Pro, som har fullstora klackar både fram och bak.
Och när jag mäter djupet på mitten av den hälklacken jämfört med S/Lab MTN Summit är den senare 2 mm tunnare (8.7 mm resp 6.7 mm).
Det är relevant eftersom tecton har en lite speciell design, och om jag inte tänker fel gör en kortare klack att häldelen inte kan gå riktigt hela vägen "ner" i sin rörelser. Jag upplever också vid lite torrtestning här hemma att det kräver mindre rörelse att knäppa ur hälen med Salomon-skon i än med Dynafit-skon.
Sen också så är ju tecton redan från början inte helt bra på det här med rörelsefriheten framåt, något som blir klart värre med kortare klack framtill. Nu är mina förvisso första-gen, men min sockerbit fram är modifierad så att den är ungefär ekvivalent med den nya, och det blir ändå några grader skillnad i utslaget.
Så kompatibel och kompatibel. Tja. Kommer den sitta fast? Förmodligen ok. Men det kommer vara betydligt sämre elasticitet i vertikal-utlösningen än vad som är designat för och gåkomforten kommer vara ganska eländig.
Snyggt jobbat. En klar utveckling från X-alpen jag körde för många år sedan. Kul att det går inrätt riktning så man kan åka hårdare och hårdare med lättare pjux. Körde faktiskt NM och gick till final med den pjäxan och ett par zero g 95. Bra skit!
Den ringen som du har fångremmen i är dock inget att lita på. Den har jag slitit av på slla salomonpjäxor så snart du tappat skidan en gång.
Bra att veta! Mina har dock hållit än så länge, men mina fångremmar går av vid max 80 kg ryck också, så de kanske ryker först för mig ändå