Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Det finns ju en del enkla backar kring Sadelexpress och det märks på liftköerna så nog tusan finns det efterfrågan.
Sadelexpressen är det bra exempel på vad en bra lift kan göra. Innan dess var det knappast några som åkte i backen, enbart lite skidskolegrupper, nu är det packat med folk när man kommer ner från lillskutan.

Bra poänger, även om jag tror tanken är att den ska användas mycket till tävling/träning.

Håller med om att uppgradera från släp till sitt hade hjälpt att fördela ut åkning på berget. Som jag nämnde häromdagen så tror jag t.ex. Tottbacken hade varit mer populär om man inte behövde åka den långa släpliften Tottliften.
Fjällgårdsexpressen är ju Tottliftens ersättare förut var det ju bara Tott. Nu finns ju bara Tottliften för när Fjällgårn är stängd och för att boende i närheten ska kunna komma till backarna. Det känns ju onödigt att bygga sittlift för en så kort backe och då har ju folk ingen transport till björnen när det blåser.

Är jag den enda som är skeptisk mot den nya liften vid VM8an? Kapaciteten kommer dubblas och kan redan idag tycka att det är för mycket folk i Gästrappet vid högsäsong. Kan dock innebära att fler hittar till nedre delen av Lundsrappet, men för oss som gillar att ta fart från branten känns det inte heller optimalt om det kommer ut barnfamiljer mitt i backen. De enda tillfällena liften är bra är ju när VM8an står still, men en solig dag i mars med lite folk känns den helt meningslös, kommer den ens behöva vara öppen?
Jag tycker redan att gäst- och lundsrappet är helt förstörda en halvtimma efter morgonskidåkningen börjat så för funkar en till lift. Det blir ju snabbare transport upp.

Jag tycker redan att gäst- och lundsrappet är helt förstörda en halvtimma efter morgonskidåkningen börjat så för funkar en till lift. Det blir ju snabbare transport upp.

Det är inte min erfarenhet. Jag har åkt ner för lundsrappet upp till 40 ggr på en dag utan att det har varit dåligt. Finns ofta fina pucklar till vänster och ofta lite puder till höger om själva pisten. Men den nya liften lär nog inte nå tillräckligt högt upp för att kunna åka branten (resten av gästrappet är ju mest en lång transport som man i bästa fall kan köra högfartscarving i).

Det är inte min erfarenhet. Jag har åkt ner för lundsrappet upp till 40 ggr på en dag utan att det har varit dåligt. Finns ofta fina pucklar till vänster och ofta lite puder till höger om själva pisten. Men den nya liften lär nog inte nå tillräckligt högt upp för att kunna åka branten (resten av gästrappet är ju mest en lång transport som man i bästa fall kan köra högfartscarving i).
Instämmer! Lundsrappet håller bra ofta långt in på eftermiddagen. Åke vid 14 tiden i dag, och inte mycket uppkört trots en hel del folk i backarna. Även Gästrappet ok, men mer uppkörd.

Jag kanske har åkt lundsrappet för mycket runt nyår men det är min uppfattning iallafall. Men jag kan ha fel. Jag utgick ifrån att jag inte alltid vågar lita på mina kanter i de backarna

Visst är det ofta isigt i mitten av Lundsrappet - men tror inte det är skapat av för många åkare utan snarare av snökanonerna och vinden. På kanterna är det mycket bättre - oftast.

Jag kanske har åkt lundsrappet för mycket runt nyår men det är min uppfattning iallafall. Men jag kan ha fel. Jag utgick ifrån att jag inte alltid vågar lita på mina kanter i de backarna
Nu var ju kanske nyår lite halkig, lite snö och absolut så kan man ha synpunkter på pistningen, själv vill ja ha mer puckel överallt.
Är det isigt så får man slipa både kanterna och tekniken på sina GS skidor så är det inga problem att åka skärande.
Hasa runt på dåligt slipade "all-mountain" skidor blir ju ingen glav av

När man ser den fina Ullådalen vid Tväråvalvet så funderar man... Hade en lift från Tväråliftens dalstation upp på Västskutan varit något?
Hade väl inte varit öppen särskilt ofta, men när förhållandena är som de är nu? Kanske hade blivit en hit som hade lockat bort folk från Lundsrappet och VM-8an. Hade gett liftburen nedfart både på fram och baksidan av Västerskutan.

(Tänker högt så ingen utskällningar så här kvällen innan Långfredagen. Minns vår frälsares lidande istället för att ilskna på funderingar ni inte delar. 🙏)

Påsken har börjat bra i Åre! Igår så stannade vm8:an på eftermiddagen så folk i liften senare behövde firas ned från stolarna och idag har en gondol ”lossnat” på bergstation tror jag de va så gondolen står helt still med folk i

Påsken har börjat bra i Åre! Igår så stannade vm8:an på eftermiddagen så folk i liften senare behövde firas ned från stolarna och idag har en gondol ”lossnat” på bergstation tror jag de va så gondolen står helt still med folk i
Utmärkt inlägg även i "Detta gjorde ni inte så bra Skistar"-tråden :rolleyes:
:LOL:

Tur att jag barnen inte ville åka skidor i år. Räknar dock med ett fantastiskt avslut i valborg.

Oroväckande lite folk i Åre just nu. Hoppas detta inte får konsekvenser att Skutgondolen och ny 1000m flyttas fram några år tills efter 2030. Dessutom finns väl risken att säsongen framöver kortas ner någon vecka likt övriga anläggningar inom Skistar. Aktiekursen är det viktigaste och minskad försäljning i form av färre sålda skiddagar i kombination med att Skistar kan sälja mindre mark i en lågkonjunktur kommer påverka kursen. Kan man räkna med besparingar kommande säsonger?

Oroväckande lite folk i Åre just nu. Hoppas detta inte får konsekvenser att Skutgondolen och ny 1000m flyttas fram några år tills efter 2030. Dessutom finns väl risken att säsongen framöver kortas ner någon vecka likt övriga anläggningar inom Skistar. Aktiekursen är det viktigaste och minskad försäljning i form av färre sålda skiddagar i kombination med att Skistar kan sälja mindre mark i en lågkonjunktur kommer påverka kursen. Kan man räkna med besparingar kommande säsonger?
Tror inte vi behöver oroa oss för att SkiStar går dåligt:
Andra Kvartalet: omsättning ökade 8%, resultat upp 1% (till 926 miljoner).

Men som påpekats tidigare är det tveksamt om någon ny lift kommer upp till nästa säsong. Det som står näst på tur är "VM8an-mini", men oklart om detaljplanen hinner godkännas.

Tror inte vi behöver oroa oss för att SkiStar går dåligt:
Andra Kvartalet: omsättning ökade 8%, resultat upp 1% (till 926 miljoner).

Men som påpekats tidigare är det tveksamt om någon ny lift kommer upp till nästa säsong. Det som står näst på tur är "VM8an-mini", men oklart om detaljplanen hinner godkännas.
Dåligt går det nog inte, men det har varit glesare än vanligt under våren och med nuvarande räntor så kommer det bli mindre försäljningar av mark än tidigare och det är nog först kommande kvartal det kommer börja märkas. Fastigheter och mark är en stor intäkt för Skistar vilket kommer speglas om räntorna ligger kvar på dessa nivåer.

Hur brukar det se ut mellan påsk och valborg?
Gillar ändå att man kör på till Valborg. Åre är ju Sveriges nationella skidcentrum enligt regeringsbeslut, då ska man ju ha en så lång skidsäsong som möjligt. :)

Hur brukar det se ut mellan påsk och valborg?
Gillar ändå att man kör på till Valborg. Åre är ju Sveriges nationella skidcentrum enligt regeringsbeslut, då ska man ju ha en så lång skidsäsong som möjligt. :)

Tänk på att det är Åre sessions i helgen, perfekt avslutning. I år fick jag med frugan så vi är dubbelt så många. Om alla för likadant blir det fullt.

Tänk på att det är Åre sessions i helgen, perfekt avslutning. I år fick jag med frugan så vi är dubbelt så många. Om alla för likadant blir det fullt.
helt klart blir helgen bra! Men veckorna innan har nog inte varit lönsamma. Är ju enkelt att lägga sessions en vecka tidigare kommande år exempelvis.

helt klart blir helgen bra! Men veckorna innan har nog inte varit lönsamma. Är ju enkelt att lägga sessions en vecka tidigare kommande år exempelvis.

Det ska vara lite folk i Åre just nu eftersom de redan har börjat stänga ner. Duved stängde för en vecka sedan och Björnen igår. Måndag - onsdag är det ju dessutom alltid färre där - utanför skolloven. Sen blir det high-life i helgen.

Ett tag höll väl Holiday Club VM6:an öppen för sina besökare under de två första helgerna i maj. Kanske bara var en tillfällig grej.

Tycker det är utmärkt att avsluta på topp. Och var det inte skutskjutet förra helgen, så helt illa kan det väll inte ha varit.

Exakt. Lundsrappet har ju varit en lite bortglömd pärla. Nu torde det bli högtryck i favoritbakcen. Förut var det bara höjdmetersjägare som var där i större utsträckning.

Men den nya liften lär nog inte nå tillräckligt högt upp för att kunna åka branten (resten av gästrappet är ju mest en lång transport som man i bästa fall kan köra högfartscarving i).

Därmed inget ont sagt om högfartscarving, eller hur?!? Eller muckar du?!? ;)

Åre kommun stoppar framtida byggprojekt, framförallt för fritidsbostäder. Anledningen är att reningsverkets kapacitet inte räcker till, och detta kommer troligen ta flera år att åtgärda.

Hur påverkar detta Skistars investeringsvilja?
Kommer Rödkulleprojektet läggas på is nu, och därmed också chanserna för en stolslift i området?
Och kommer man avvakta med skutgondolen om man inte får bygga ett stort bostadskomplex där kabinbanans dalstation finns idag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/avloppsbrist-stoppar-turistplaner-i-aredalen

Min gissning är att det stora bolaget avvecklar sitt ägande innan det blir några avgörande investeringar i liftsystemet.

Åre kommun stoppar framtida byggprojekt, framförallt för fritidsbostäder. Anledningen är att reningsverkets kapacitet inte räcker till, och detta kommer troligen ta flera år att åtgärda.

Hur påverkar detta Skistars investeringsvilja?
Kommer Rödkulleprojektet läggas på is nu, och därmed också chanserna för en stolslift i området?
Och kommer man avvakta med skutgondolen om man inte får bygga ett stort bostadskomplex där kabinbanans dalstation finns idag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/avloppsbrist-stoppar-turistplaner-i-aredalen

Min killgissning:

Rödkullen är nog körd (tror inte det finns marknad för den heller). Man kan ju drömma om att de ändå bygger en sittlift istället för rödkulleliften, det vore ett rejält lyft för det området, men risken är nog stor att den läggs ner.

Skutgondolen kan eventuellt räddas av att kommunen hintade om att byggen som skapar många jobb skulle prioriteras (och jag antar att de planerar affärer/restauranger där), men ska sanningen fram så är det ett mindre lyft för skidåkningen (VM6+stjärn funkar bra).

Mini-VM8an lär nog bli av hur som helst, troligen också gamla sadeliften och kanske tusenmetern.

Min gissning är att det stora bolaget avvecklar sitt ägande innan det blir några avgörande investeringar i liftsystemet.

Jag är skeptisk. Finns det ens några som har råd att köpa det och realistiskt kan driva det? Skulle SkiStar sälja Åre skulle de tappa betydande marknadsandelar och riskera att "skapa" en riktig konkurrent.

Jag tror de sätter hårt mot hårt på något sätt och sedan skakas det hand och SkiStar finansierar en del av något reningsverk så att man kan fortsätta exploatera.

Jag är skeptisk. Finns det ens några som har råd att köpa det och realistiskt kan driva det? Skulle SkiStar sälja Åre skulle de tappa betydande marknadsandelar och riskera att "skapa" en riktig konkurrent.

Jag tror de sätter hårt mot hårt på något sätt och sedan skakas det hand och SkiStar finansierar en del av något reningsverk så att man kan fortsätta exploatera.
De kanske hittar några nya intäktsmodeller också? ;)

Har inte detta beslutats för ett tag sen? Eller är det bara att man satt det på pränt nu?
Ja, man kan ju tycka att Skistar borde vilja investera i att bygga ut reningsverket, det bör ligga i deras intresse att man kan bygga vidare.

Ang Rödkullen så tycker jag det senaste, minsta förslaget ändå är okej. Att fokusera bygget kring dagens parkeringsplats och kringliggande område som redan är exploaterat, samt lite hus utspridda i skogen runt om tycker jag inte förstör, snarare förbättrar.

Problemet är väl att folk blivit så anti all utveckling efter snabba byggandet i Sadeln samt den fula nya Ullådalsstugan. Eller det gräsliga Åre View efter VM8an. Klart man drar öronen åt sig då.

Jag skrev iofs inte att jag tror att Skistar ska sälja snart, utan ”innan det blir några avgörande investeringar i liftsystemet.”

En stor faktor i Åre är ju att mycket av den exploatering som sker inte drivs av Skistar. Så många estetiskt fula projekt står helt andra aktörer bakom som bara vill göra snabba pengar. De enda som faktiskt kan ställa krav är kommunen, men de har också blundat då även de velat ha snabb tillväxt. Projektet i Rödkullen drivs främst av andra aktörer än Skistar, de har bara en mindre del av marken. Kartor har publicerats i tråden innan.

Vet inte om det kommer fördröja en ny lift i Rödkullen om planprocessen flyttas fram, men gissar att den kommer om Skutgondolen byggs då Skistar då måste flytta vm6an. Svårmotiverat att lägga vm6an på ett lager i väntan på att bostäderna ska byggas.

Däremot går nog dessa projekt hand i hand och att Skutgondolen blir framflyttad i tid är nog tyvärr en sannolik konsekvens av framflyttade detaljplaner men framförallt av rådande konjunktur. Inte alls samma marknad att sälja lägenheter just nu och även om vissa tror annat tror jag inte vi har sett alla konsekvenser av senaste tidens räntebesked. Skistar kommer ha svårare att tjäna pengar på fastigheter kommande år och det är nog en ganska stor del av intäkterna. Dessutom har nog räntan inte slagit i full kraft än, tror konsekvenserna kommer synas mer nästa år. Kanske inte så stora skillnader - men nog så stora att flytta fram investeringar i framtiden för att hålla uppe aktieutdelningen och kursen på bra nivåer, vilket inte är konstigt för ett noterat bolag på något sätt. Hoppas jag har fel givetvis.

Senast ändrad:
Tveksamt om den räknas som samhällsavgörande (å andra sidan påverkar den kanske inte reningsverket så mycket), men vad tycker ni som åker mycket i Stendalen och Ullådalen om det jag lyfte för ett tag sen; om man skulle dra upp en lift från Stendalen till västerskutan?
Hade inte det kunna ge finfin åkning, särskilt i vårvintern?

Tveksamt om den räknas som samhällsavgörande (å andra sidan påverkar den kanske inte reningsverket så mycket), men vad tycker ni som åker mycket i Stendalen och Ullådalen om det jag lyfte för ett tag sen; om man skulle dra upp en lift från Stendalen till västerskutan?

Finns många liftar att bygga som ger finfin åkning, frågan är mest om det finns någon ekonomi i det (antal extra sålda liftkort per investerad krona)?

Du kan glömma en lift på Västerskutan av exakt samma anledning som det inte kommer att bli någon lift mellan Åre och Tege; markägarna säger helt enkelt nej till en sådan utveckling. Det är mark som dom själva vill ha orörd för jakt och en massa andra orsaker. Dessutom har inte Västerskutan speciellt mycket fallhöjd, det skulle bli väldigt dyra meters åkning om man också lägger in att det inte alltid är snö där och skulle behövas snökanoner för att säkra någon form av åkning där. Plus att det är extremt vindutsatt där.

Tillbaka
Topp