Familj till alperna v7

olawik

Medlem
Familj till alperna v7
Hej!
Sitter här och dagdrömmer o letar info om sätt att ta sig till alperna med familjen i vinter. Vill helst hitta billigt flyg och sy ihop resan själv. Tankarna går just nu mot München och att hitta nåt bra ställe dit man kan ta sig därifrån. Kanske med tåg?? Eller finns det transferkörning att beställa?

Familjen är jag, fru och två tonårstjejer. Jag har gjort mina år i alperna men övriga är ganska ovana skidåkare som vill ha det gött o kunna cruisa. Har sett tips här om zillertal och det låter ju jättefint.

Min fråga är alltså kombinationen smidig (prisvärd) flygresa och gemytlig ort med trevlig skidåkning. Vad säger den samlade expertisen? Supertacksam för tips. Och just det.., Vi utgår från Göteborg.

Familj till alperna v7
Toppen, tack! Hittade just dina tips i annan tråd.. :) tåg till Jennbach och vidare då?
Vet du om skidor ingår med nåt särskilt flygbolag? Lufthansa verkar ligga bra till just nu, har väl flest avgångar kan tänkas.

Familj till alperna v7
Toppen, tack! Hittade just dina tips i annan tråd.. :) tåg till Jennbach och vidare då?
Vet du om skidor ingår med nåt särskilt flygbolag? Lufthansa verkar ligga bra till just nu, har väl flest avgångar kan tänkas.
Zillertalbahn all the way till Mayrhofen. Man måste bara byta tåget i jenbach.

Familj till alperna v7
Om ni är fyra personer är det inte säkert att det lönar sig att åka tåg, och även om det blir lite billigare så är det inte säkert att det är värt omaket. Först transport från flygplatsen in till Munchen HBF/OST, sedan tåg med eventuellt byte i Kufstein och vidare till Jenbach där man byter till smalspårigt till Mayrhofen.
Kolla alternativa rutter på https://www.tirol-taxi.at/ som har lite olika minibussalternativ. Jag har flugit med Lufthansa och där får du skidorna med, men om jag minns rätt så måste du boka i förväg. Enklast är att boka biljetten via Lufthansas egna sida.

SAS flyger till Innsbruck nonstop men har endast söndagsflyg som det verkar. Det positiva är att det då bör vara mindre trafik in/ut i Zillerdalen, men de flesta hotell har ju skifte på lördagar så utbudet är kanske inte lika stort.

Förra vintern flög Eurowings utan byte till Innsbruck med lördagsflyg, men vet inte hur de kommer göra kommande vinter.

Familj till alperna v7
Om ni är fyra personer är det inte säkert att det lönar sig att åka tåg, och även om det blir lite billigare så är det inte säkert att det är värt omaket. Först transport från flygplatsen in till Munchen HBF/OST, sedan tåg med eventuellt byte i Kufstein och vidare till Jenbach där man byter till smalspårigt till Mayrhofen.
Kolla alternativa rutter på https://www.tirol-taxi.at/ som har lite olika minibussalternativ. Jag har flugit med Lufthansa och där får du skidorna med, men om jag minns rätt så måste du boka i förväg. Enklast är att boka biljetten via Lufthansas egna sida.

SAS flyger till Innsbruck nonstop men har endast söndagsflyg som det verkar. Det positiva är att det då bör vara mindre trafik in/ut i Zillerdalen, men de flesta hotell har ju skifte på lördagar så utbudet är kanske inte lika stort.

Förra vintern flög Eurowings utan byte till Innsbruck med lördagsflyg, men vet inte hur de kommer göra kommande vinter.
Tåget går direkt från München flygplatsen...

p.s. jag har gjort det kanske 15 gånger.

Familj till alperna v7
Tåget går direkt från München flygplatsen...

p.s. jag har gjort det kanske 15 gånger.
Tänk om jag hade vetat det tidigare så hade jag sluppit bli ruinerad på taxin i vintras. Jag hittade ingen info om det då. Vad kostar en tågbiljett från flygplatsen till Jenbach? Från Jenbach till Mayrhofen så har jag för mig att det ligger på 10 euro/pers.

Familj till alperna v7
Tänk om jag hade vetat det tidigare så hade jag sluppit bli ruinerad på taxin i vintras. Jag hittade ingen info om det då. Vad kostar en tågbiljett från flygplatsen till Jenbach? Från Jenbach till Mayrhofen så har jag för mig att det ligger på 10 euro/pers.
Du kan köpa biljetten för hela resan redan i München, så från München flygplats till Mayrhofen.

Familj till alperna v7
Perfekt. Men om jag söker på 9 december t.ex. så måste man ändå alltid in till Munchen Ost och byta som det verkar, men nu behöver ju inte det vara ett problem, för jag ser också att det absolut lönar sig om man får en biljett för 25 euro (till Jenbach)

Familj till alperna v7
Glöm inte kolla in Snälltåget.se
Dock tveksamt om det totalt blir billigare och då måste ni ta er till Malmö först.
Om ni ändå ska flyga så finns det iofs många orter och flygplatser att välja på. Men om nyckelordet är gemyt så är det ju Österrike som gäller! :-) och Zillertal är en utmärkt början.

Familj till alperna v7
Med fru och tonåringar skulle jag välja Limone:
billigt flyg till Nice eller Turin. Trevlig tågresa till Limone från båda.

Frugan kommer älska att strosa runt i den här charmiga medeltidsbyn. Döttrarna kommer tycka det är spännande när riverans partyungdomar äntrar byn på helgerna.
v7 finns chans att ni prickar ett rejält snöfall: då är ni ensamma i den glesa fina lärkskogen.... Annars handlar skidåkningen mycket om att åka upp till en uteservering här.

Frun och döttrarna kanske vill ta tåget ner till rivieran någon dag (6 mil till Ventimiglia) , då passar du på att göra en topptur upp till någon av de medeltida borgarna som ligger på gränsen till Frankrike.

Senast ändrad:
Familj till alperna v7
Med fru och tonåringar skulle jag välja Limone:
billigt flyg till Nice eller Turin. Trevlig tågresa till Limone från båda.

Frugan kommer älska att strosa runt i den här charmiga medeltidsbyn. Döttrarna kommer tycka det är spännande när riverans partyungdomar äntrar byn på helgerna.
v7 finns chans att ni prickar ett rejält snöfall: då är ni ensamma i den glesa fina lärkskogen.... Annars handlar skidåkningen mycket om att åka upp till en uteservering här.

Frun och döttrarna kanske vill ta tåget ner till rivieran någon dag (6 mil till Ventimiglia) , då passar du på att göra en topptur upp till någon av de medeltida borgarna som ligger på gränsen till Frankrike.
Låter onekligen väldigt trevligt! 🙂

Familj till alperna v7
Tack för alla bra tips. Zillertal och Limone verkar vara de hetaste spåren. Fördel med Zillertal är direktflight München från Göteborg. Tycks inte finnas till Nice och blir lätt kombo av bolag med risk för strul att få med skidor tänker jag + restid förstås. Men Limone som by såg väldigt fint ut!

Vad tror ni om budget? Kanske går att få ihop såhär för familjen om man som jag vill hitta en budgetvariant till alperna istället för att släpa sig iväg till typ Lindvallen…

Flyg 10-12 tkr
Transfer 3-5 tkr
Boende 25-35 (halvpension)
Liftkort 15 tkr
Eller är det en glädjekalkyl? Var går jag bort mig? 🙂

Familj till alperna v7
Tack för alla bra tips. Zillertal och Limone verkar vara de hetaste spåren. Fördel med Zillertal är direktflight München från Göteborg. Tycks inte finnas till Nice och blir lätt kombo av bolag med risk för strul att få med skidor tänker jag + restid förstås. Men Limone som by såg väldigt fint ut!

Vad tror ni om budget? Kanske går att få ihop såhär för familjen om man som jag vill hitta en budgetvariant till alperna istället för att släpa sig iväg till typ Lindvallen…

Flyg 10-12 tkr
Transfer 3-5 tkr
Liftkort 15 tkr
Jämför med t.ex. billigaste paketresan med STS till Bad Gastein vecka 7. Det som tillkommer är transfer ToR för 420 kr/pers.
bad gastein v7.JPG

Familj till alperna v7

Flyg 10-12 tkr
Transfer 3-5 tkr
Liftkort 15 tkr

Ser inte ut som en glädjekalkyl, tvärtom... Fast luncher tillkommer. Om ni kan tänka er fixa frukost själv i en lägenhet med kök så går det säkert att hitta en med två sovrum under 10000. Då har du 15-25 000 kr kvar i din budget för luncher och middagar.

Vi bodde här med två stora dubbelrum, två badrum och stort kök för 7000 kr v 6 (tror jag det var) förra året. Inte supermüüsigt kanske men funktionellt. Litet mer müüs kostar inte många tusenlappar mer. Just detta boende funkar dock bäst med (hyr)bil.

Senast ändrad:
Familj till alperna v7
PS SAS flyger faktiskt direkt till Nice ibland tror jag. Och om du kan tänka dig att köra 3 timmar till Kastrup (eller ta Öresundståget eller buss dit) så finns det mer att välja på därifrån.

Senast ändrad:
Familj till alperna v7
Ser inte ut som en glädjekalkyl, tvärtom... Fast luncher tillkommer. Om ni kan tänka er fixa frukost själv i en lägenhet med kök så går det säkert att hitta en med två sovrum under 10000. Då har du 15-25 000 kr kvar i din budget för luncher och middagar.

Vi bodde här med två stora dubbelrum, två badrum och stort kök för 7000 kr v 6 (tror jag det var) förra året. Inte supermüüsigt kanske men funktionellt. Litet mer müüs kostar inte många tusenlappar mer. Just detta boende funkar dock bäst med (hyr)bil.

Tack. Lägenhet är absolut ett alternativ o då kan man ju dessutom fixa lite lunch till backen själv åtminstone några dagar. Vill helst bo med gångavstånd o slippa bil + addera lite till helheten genom att bo nära/i någon by. Ska man bo i lägenhet behöver det förstås finnas mataffär i närheten.

Tillbaka
Topp