Montera bindningar ’mid sole’

albin_h

Medlem
Tjenare

Har precis köpt mitt första par nya skidor, samt hittat ett par begagnade Cobra R8 bindningar och vill nu föreviga dessa tillsammans.

På mina nya skidor finns en markering från tillverkaren där de anser att ”mid sole” bör ligga. Har läst om vad detta innebär osv för montering, men kommer inte ifrån att ”mid sole” ligger så sjukt långt fram (i mitten) på mina nya skidor jmfrt med mina äldre (en rejäl bit bakom mitten)

Är det något man bör tänka extra kring när man monterar telebindningar, eller är det bara att gå på tillverkarens anvisningar? Med tanke på att man flyttar tyngden framåt en del när man svänger osv

Bifogar bild, ”mid sole” är utmarkerat med röd linje.
84B3E681-2310-4F16-A2F6-FC1E96E47A7B.jpeg

Bilagor

• 84B3E681-2310-4F16-A2F6-FC1E96E47A7B.jpeg
    84B3E681-2310-4F16-A2F6-FC1E96E47A7B.jpeg
    255.1 KB · Besök: 213
Det går fint att montera skidor en bra bit från tillverkarens rekommendationer om man vill uppnå något särskilt med det. I och med att det kan förändrar skidans beteende rejält är det bäst att inte avvika flr mycket från rekommendationerna om du inte är 100% säker på förändringen.

Generellt blir en skida kvickare in i sväng ju längre fram en bindning placeras. Generellt är tillverkarens rekommendationer placerade så att du står mitt över skidans skärning och övriga geometri. Moderna telisprylar brukar monteras på samma sätt som alpina diton och rent generellt tycker jag mig se en trend där fler 75mm-utrustning monteras på samma sätt.

Förr monterades all skidor relativt långt bak, idag monteras skidor i regel längre fram av en rad olika anledningar, bland annat materialrelaterade.

Testa att montera dem efter rekommendation och se vad du tycker, det går fint att montera om ett par gånger (även om andrahandsvärdet minskas). Om du använder gamla Rottefella-mallen för R8 så tänk på att den inte märker ut boot center - det får man mäta och märka ut själv på de flesta äldre telisgrejorna.

Tack för svaret jarle. Har ingen tidigare erfarenhet att montera så ska hålla mig till rekommendationerna

Nu har du gått och köpt dig ett par Line SBF, en riktigt rolig och bra back country freestyleskida. Rek monteringspunkten är därmed inte mer än 1,9 cm bakom mitten på skidan... alltså väldigt långt fram om man ser till mer traditionella skidor. Om det är bra för telemark törs jag inte svara på.

Kapar tråden lite, köpte gamla skidor å nya bindningar, montering på hälft eftersom rekommendationer avmidpointen blev oklar, vad skall jag leta efter? Har sökt på skidan på nätet men icke hittat info. Dör finns true center o vad jag förstår är -1,-2 men vilken ska man då använda.. eller kör man mitten om ingen annan info som dementerar det hittas

Bilagor

• AA7293B3-3EFE-4A48-8373-E7BF61B2C3AF.jpeg
    AA7293B3-3EFE-4A48-8373-E7BF61B2C3AF.jpeg
    869.3 KB · Besök: 168
Om du inte har planer på att åka switch (baklänges) så skulle jag sätta dom på -2 cm eller -3 cm till och med.

Kapar tråden lite, köpte gamla skidor å nya bindningar, montering på hälft eftersom rekommendationer avmidpointen blev oklar, vad skall jag leta efter? Har sökt på skidan på nätet men icke hittat info. Dör finns true center o vad jag förstår är -1,-2 men vilken ska man då använda.. eller kör man mitten om ingen annan info som dementerar det hittas
Vilken årgång är det på dina rockette? Salomon tabbade sig lite på en eller två av dem

2013 borde dom vara, vad betyder tabbe i dethär fallet?
Ursäkta om jag höll dig på halster med en lite klumpig formulering.

Det är inte värre än att rekommendationerna för montering inte var riktigt där de skulle varit, de flyttades efter ett eller två år om jag minns rätt.

Har tyvärr inte exakta årgångarna i huvudet just nu. Återkommer

Ursäkta om jag höll dig på halster med en lite klumpig formulering.

Det är inte värre än att rekommendationerna för montering inte var riktigt där de skulle varit, de flyttades efter ett eller två år om jag minns rätt.

Har tyvärr inte exakta årgångarna i huvudet just nu. Återkommer
Ingen panik, säsongen skymtar ju inte ens i horisonten. Lägg på ett pm om du vet ngt så kapas inte tråden

Ingen panik, säsongen skymtar ju inte ens i horisonten. Lägg på ett pm om du vet ngt så kapas inte tråden
Tiden går fort när man vabar. Jag dullbkollade och det 2013 hade de markeringar som var lite off flyttats. Gällde framför allt rocker 2 så inga konstigheter att sätta dem på rekommenderad

Tiden går fort när man vabar. Jag dullbkollade och det 2013 hade de markeringar som var lite off flyttats. Gällde framför allt rocker 2 så inga konstigheter att sätta dem på rekommenderad
Tack! Pga livet e dom ännu omonterade, men blir på -2 av den anledningen att de e den bästsämsta lösningen till tidigare hål. Kanske i heljen…

Hej igen. Tänkte passa på att tacka för tipsen i tråden, guld värt med forum. Efter lite meck är iallafall bindningarna på plats, ska bli grymt kul att testa dessa skidor i vinter.
Att montera var inte så svårt när jag väl kom igång, men det krävdes lite planering och mod innan jag satte borren i dessa sprillans nya lagg. Kul!
IMG_2758.jpeg

ALLT I DENNA POST ÄR HELT FEL!!!!

Bara för att öka din osäkerhet så har jag alltid monterat mina 75mm 1-2 centimeter längre fram än rekommendationen. Testade en gång att montera boot center, men det var ju helt omöjligt att åka vettigt på. Alldeles för mycket bakvikt.. Fick montera om dom. När dom är längre fram tyckte jag att åkningen blev mycket mer aggressiv, och man kan göra snabba små svängar, den normal monterade slutade med att jag hade vikten på hälen och inte framfoten ch det blev sladdrigt och obalanserat.

Kan ju också vara min bristfälliga åkteknik som talar...

Senast ändrad:
Bara för att öka din osäkerhet så har jag alltid monterat mina 75mm 1-2 centimeter längre fram än rekommendationen. Testade en gång att montera boot center, men det var ju helt omöjligt att åka vettigt på. Alldeles för mycket bakvikt.. Fick montera om dom. När dom är längre fram tyckte jag att åkningen blev mycket mer aggressiv, och man kan göra snabba små svängar, den normal monterade slutade med att jag hade vikten på hälen och inte framfoten ch det blev sladdrigt och obalanserat.

Kan ju också vara min bristfälliga åkteknik som talar...
Av nyfikenhets skull, vilken skida och årgång var det på skidan du ogillade att köra på alpin bootcenter?

Senaste var Black diamond amperage 2012. Kör dock inte längre på dom, alldeles för breda för att vara kul om det inte är djupsnö. Men jag har känslan av att resultatet skulle vara det samma på alla skidor... Kör Line Bacon nu, + monterad :)

Senaste var Black diamond amperage 2012. Kör dock inte längre på dom, alldeles för breda för att vara kul om det inte är djupsnö. Men jag har känslan av att resultatet skulle vara det samma på alla skidor... Kör Line Bacon nu, + monterad :)
Naledningen till att jag var nyfiken var att äldre skidor hade monteringspunkten väldigt långt bak. Nu är Amperage inte riktigt från den tiden då "allt" var långt bak men BDs friåkningsskidor från den tiden var relativt långt bak, Dynastar är ett annat exempel.

Intressant att du har gått fram på Bacon, vart har du monterat den? Den är ju relativt långt fram rekommenderad redan @-2cm från mitt

Intressant att du har gått fram på Bacon, vart har du monterat den? Den är ju relativt långt fram rekommenderad redan @-2cm från mitt
Hej alla! Jag har nu varit ute i slånskogen och hämtat ett ris som jag skall piska min bara rygg med medans jag kryper upp för närmsta skidbacke för att understryka min skam!

Inte fan har jag frammonterat flera centimeter, det vore ju helt galet. Line skidorna är ca 4.5 cm bakom midline på skidorna. Mina BD skidor var monterade midsole, och sen ommonterade 2 cm bakom. Vilket kanske var i minsta laget.

Dock så stämde det att midsole montering är typ omöjligt att åka på..

Bilagor

• IMG_3761.jpeg
    IMG_3761.jpeg
    642.5 KB · Besök: 189
Hej alla! Jag har nu varit ute i slånskogen och hämtat ett ris som jag skall piska min bara rygg med medans jag kryper upp för närmsta skidbacke för att understryka min skam!

Inte fan har jag frammonterat flera centimeter, det vore ju helt galet. Line skidorna är ca 4.5 cm bakom midline på skidorna. Mina BD skidor var monterade midsole, och sen ommonterade 2 cm bakom. Vilket kanske var i minsta laget.

Dock så stämde det att midsole montering är typ omöjligt att åka på..
Vi har alla dåliga dagar. Givet den stora viktförskjutningen som sker med 75mm låter det rimligt

Tillbaka
Topp