Bra anläggning för vuxen att börja på?

Msund

Medlem
Vill prova på alpint som klumpig vuxen, och har absolut noll erfarenhet! Jag har endast åkt lite turskidor i plan terräng tidigare!

Förutsätter att det absolut bästa för mig är att boka ett par privatlektioner några dagar i rad.

Hittills har jag tittat på Idre, Himmelfjäll, Fjätervålen, Kläppen, Branäs, Stöten samt Sälenområdet, men kan givetvis ha missat någon som är värd att överväga. Har tittat på just dessa områden då jag skall till Grövelsjön över jul, och dessa ligger smidigt "längs vägen" från Stockholmstrakten. De uppfyller även alla kriteriet på "komplett anläggning", med boende, mat, uthyrning av utrustning samt flertalet gröna backar att börja med på en plats.

Tänkte dock att det kan vara värt att slänga ut frågan innan jag bokar något; Är det någon som har erfarenhet av vilken anläggning kan vara "bäst" att börja på? Är det någon som är rentav dålig? Är det någon anläggning jag missat som är ännu bättre?

De skidanläggningar du nämner funkar bra för nybörjare.

En skillnad mellan dessa är dock fjällkänslan: Branäs, Kläppen och Sälen är knappast ”fjäll” (de här anläggningarna präglas av massturism. Bra om du vill trängas).

titta även på Lofsdalen (som är betydligt trevligare/ riktigt fjäll, jämfört med de du nämner)

Senast ändrad:
Från Stockholm har du bra avstånd till Romme i Borlänge.
Dom har bussresa över dagen till bra priser. Brukar vara mycket folk där men samtidigt en anläggning med troligen har Sveriges bästa liftsystem vilket sväljer mycket folk.
Finns även boende på anläggningen.

Stöten och Idre har bra backar för nybörjare, jag håller nog Stöten lite högre än Idre.

inte alls mina backar, men om du tänker åka vid jul kan det vara skäl att kolla snöläget och vad diverse orter har öppet.

En blåsig eller kall december, eller bara molnig som ger flatljus, vill du åka i skog ffa som nybörjare. Alla platser listade är bra.

Historiskt sett är det mesta öppet vid den tiden.

Var bor du.
Avståndet är en faktor.
Priset ett annat.
Gillar du att "umgås" länge mellan åken?
Dvs långa liftköer? Den stora svenska aktören har profilerat sig på det.

Jag slår ju självklart ett slag för Kläppen eftersom jag jobbat där ett antal år som skidlärare för många år sedan och vet hur bra backarna fungerar både för nybörjare och de som är lite mer avancerade.
På anläggningen finns stora lättillgängliga ytor för nybörjare nära parkering och restauranger. Flera knappliftar finns på nybörjarområdet, vilket gör att risken för köer inte är så stor, men visst kan det hända ändå ibland. Men åker du med skidlärare går du ju ändå förbi eventuella köer…..😉

Idre är jättefint med bra liftkapasitet, 4 olika stolsliftar plus gondol. Stöten också jättefint med större familjeområde men färre liftar. Har varit ganska mycket i Kläppen men de senaste åren har de byggt tre stora hotell plus en massa stugor utan att utöka liftkapasiteten så räkna med köer.

Vill prova på alpint som klumpig vuxen, och har absolut noll erfarenhet! Jag har endast åkt lite turskidor i plan terräng tidigare!

Förutsätter att det absolut bästa för mig är att boka ett par privatlektioner några dagar i rad.
Jag lärde mig åka skidor i vuxen ålder. Mitt tips, om det är möjligt, är att börja med att åka en dag i en lokal backe. För att sedan åka iväg under ett par dagar. Risken finns att musklerna är väldigt trött efter första dagen, så du får ut mer och lär dig snabbare om du tar en vilodag eller två mellan första och andra åkdagen.

Lycka till. Oavsett vad du väljer kommer det vara grymt roligt. :D

Annars har Funäsfjällen flera olika anläggningar på samma liftkort att välja mellan, exempelvis anläggningen Tänndalen är ett bra alternativ för nybörjare, och riktigt fjäll 😉. (Även 30 mil längdspår, om man vill varva alpint och längd).

Tack så mycket för all input! Har klart bättre överblick nu! Även bra uppslag för vilka områden som skall testas därefter, om de första försöken i backen går bra! :)

Bästa stället är Hemsedal 😁
Där finns ordentligt långa snälla backar så man fort får många meter under pjäxorna.
Men för att hålla mig till området du nämnde så skulle jag rekommendera Stöten.
Det är inte så inspirerande att harva runt i en 100 meter lång barnbacke, så kolla efter anläggningar som har nybörjarbackar från toppen av systemet.

Hittills har jag tittat på Idre, Himmelfjäll, Fjätervålen, Kläppen, Branäs, Stöten samt Sälenområdet, men kan givetvis ha missat någon som är värd att överväga. Har tittat på just dessa områden då jag skall till Grövelsjön över jul, och dessa ligger smidigt "längs vägen" från Stockholmstrakten. De uppfyller även alla kriteriet på "komplett anläggning", med boende, mat, uthyrning av utrustning samt flertalet gröna backar att börja med på en plats.

Tänkte dock att det kan vara värt att slänga ut frågan innan jag bokar något; Är det någon som har erfarenhet av vilken anläggning kan vara "bäst" att börja på? Är det någon som är rentav dålig? Är det någon anläggning jag missat som är ännu bättre?
Gillar att du skriver detta mitt i natten en lördag; när andra är ute och super så tänker du på hälsa och skidåkning! 😀

Alla dessa är bra för nybörjare och ger dig även chans att testa lite mer avancerad åkning om du snabbt känner att du klarar det.
Vemdalen ligger också i närheten där det finns allt från nybörjare till svarta backar.

Tillbaka
Topp