Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Det tar säkert tid men ändå en snabb utveckling nu på fordonsidan. Ett tecken på det är att Scania i Södertälje numera endast gör ellastbilar. https://www.nyteknik.se/fordon/scan...l-ny-varld-dar-man-bygger-ellastbilar/2057231

(redigerat; de ställer om till ellastbilar i Södertälje men jag är inte säker på att "endast" stämmer)

En snabb titt på artikeln visar att det inte stämmer med "endast".

Följande citat räcker kanske för att se detta:

Samtidigt får personalen utbildning i de nya verktygen som kan producera både ellastbilar och fossillastbilar.

(...)

– Till 2030 är målet att hälften av lastbilarna som görs här ska vara ellastbilar, säger Erik Bratthall.

https://www.nyteknik.se/fordon/scan...l-ny-varld-dar-man-bygger-ellastbilar/2057231

Men kan titta på VW egen livscykelanalys av CO_2e för ID.3 och se att skillnaden mot en liknande dieselbil inte är så stor som nog många vill tro.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/miljo/livscykelanalys.html

En sådan här jämförelse bygger naturligtvis på en rad förutsättningar och antaganden. Bl. a. räknar man med en livslängd på bilen på 10 år och en körsträcka på 20 000 mil. Kommer många ID.3 att rulla 2030 kan man fråga sig.

Jo jag menar att så är fallet. Snälltågets CO2 utsläpp ska anses komma från förnyelsebar el (förutsatt att de köpt sådan). Även om all el, smutsigt eller rent producerad, går in i samma elnät (och inte kan "spåras" rent fysikaliskt).

Jag vet inte riktigt hur man ska tänka om det här. Om man ser på den fysiska situationen för ett snälltåg från Malmö till Innsbruck så beror CO_2 utsläppet på hur elen de facto är producerad.

Om man räknar med ett genomsnitt för produktionen av el i Tyskland så får man tydligen 30 g/km och person.
Det är ju en enorm skillnad mot vad Snälltåget uppger.

Ska vi resonera som du och snälltåget (antar jag) så är argumentet att enbart elproducenter av fossilfri el får pengarna och att detta på sikt kommer att skifta balansen av elproduktion från fossil till fossilfri elproduktion.

Men det påminner lite om övrigt klimatkompensation dvs man växlar ett faktiskt utsläpp mot ett något arrangemang (i vid mening) som i framtiden ska begränsa utsläppen.
Detta med klimatkompensation i den meningen brukar inte alltid vara så populärt tyckar jag mig ha sett när jag följt debatten.

Jag vet inte riktigt hur man ska tänka om det här. Om man ser på den fysiska situationen för ett snälltåg från Malmö till Innsbruck så beror CO_2 utsläppet på hur elen de facto är producerad.

Om man räknar med ett genomsnitt för produktionen av el i Tyskland så får man tydligen 30 g/km och person.

Ska vi resonera som du och snälltåget (antar jag) så är argumentet att enbart elproducenter av fossilfri el får pengarna och att detta på sikt kommer att skifta balansen av elproduktion från fossil till fossilfri elproduktion.

Men det påminner lite om övrigt klimatkompensation dvs man växlar ett faktiskt utsläpp mot ett något arrangemang (i vid mening) som i framtiden ska begränsa utsläppen.
Detta med klimatkompensation i den meningen brukar inte alltid vara så populärt tyckar jag mig ha sett när jag följt debatten.

Jag tror inte att detta är kontroversiellt, och tycker inte det påminner om klimatkompensationens tveksamheter. Det finns tydligen ett europeiskt system för ursprungscertifiering av el.

Elen i elnätet påminner litet om pengar. Alla kronor på ditt konto har inte samma ursprung men det går förstås inte att härleda det till några speciella kronor på uttagssidan.

Senast ändrad:
Jag tror inte att detta är kontroversiellt, och tycker inte det påminner om klimatkompensationens tveksamheter. Det finns tydligen ett europeiskt system för ursprungscertifiering av el.

Elen i elnätet påminner litet om pengar. Alla kronor på ditt konto har inte samma ursprung men det går förstås inte att härleda det till några speciella kronor på uttagssidan.

Nej, du kan ha rätt, jag har ingen speciell övertygelse i denna fråga.
Om jag kan säga något så om vi gå på din analogi så kan man säga att jag tjänar hälften på anställning och hälften på eget företagande. Sen när jag tar ut en summa pengar kan man förstås inte säga varifrån just dessa pengar kom. Men man kan inte heller säga att de kom enbart från anställning? Det vore som Snälltåget när de räknar med enbart fossilfri el när de anger utsläppet trots att tåget går på en mix av fossil- och fossilfritt genererad el.

Stötte på ett mkt intressant diagram i den källan du gav.

diagram-koldioxid-2022-privat-720x350.jpg

Vid produktion av el med olika energikällor uppstår miljöpåverkan, bland annat i form av koldioxidutsläpp (CO2) och högaktivt kärnbränsleavfall (mängden utbränt radioaktivt uranbränsle). Diagrammen nedan visar värdena för utsläpp och avfall vid drift och under elproduktionens hela livscykel.

Livscykelanalysen beskriver elens totala miljöpåverkan, från bränsleproduktion, byggande, drift och underhåll till hantering av restprodukter och nedmontering av kraftverken.

Säg att vi har en vanlig elbil så har vi en förbrukning på 2 kWh/mil.
För fossilfri el har vi då ett utsläpp av koldioxid i Tyskland (som inte har ngn egentlig vattenkraftandel), på ca 30 g/mil. Det är inte noll.

En sådan här livscykelanalys visar också, som nämnt, att skillnaden CO_2 utsläpp mellan en elbil säg ID.3 och en motsvarande dieselbil är liten.

Jo, den artikeln var ”rolig”. :ROFLMAO:
De som laddade 41 ggr fram och tillbaka till Verbier…
Och hur nu tre vuxna med skidpackning fick plats i en liten Polestar.:unsure:

Jag har kört elbil 2 ggr till Norge (Hemsedal och Kvitfjell) och det var OK, tar ca 1-1,5h längre än med dieseln från Skåne.
Det blir nog segare på Autobahn, marschkörning i 140 tömmer de 80% ur batteriet på 1 och en 1/2 h. Ca 120 km/h är nog mer tidsekonomiskt. Vi får se.
Förbrukningen ökar med kvadraten på hastigheten.
Ja Å inte bättre med att nästan alla biltillverkare plötsligt glömt bort faktum att en bil byggd med formen som container har högre luftmotstånd och där av högre förbrukning vilket få kunder faktiskt efterfrågar.
Sed kan man ju undra varför folk är beredda att betala mer för en sådan bil än en som är mer strömlinjeformad. Enklare att kliva i å ur har man hört. Det kan ju knappast vara något större problem eller särskilt vanligt om man dessutom måste kunna åka 800km utan att behöva kliva ur. Då finns det andra saker kring sin fysik man behöver reflektera över....

El är inte producerad innan den används det sker typ momentant. Ved är stapelvara inte el om den är bunden i kemisk form, batteriet

Men kan titta på VW egen livscykelanalys av CO_2e för ID.3 och se att skillnaden mot en liknande dieselbil inte är så stor som nog många vill tro.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/miljo/livscykelanalys.html

En sådan här jämförelse bygger naturligtvis på en rad förutsättningar och antaganden. Bl. a. räknar man med en livslängd på bilen på 10 år och en körsträcka på 20 000 mil. Kommer många ID.3 att rulla 2030 kan man fråga sig.
Bättre att åka tåg

El är inte producerad innan den används det sker typ momentant. Ved är stapelvara inte el om den är bunden i kemisk form, batteriet
Menar du "om den inte är bunden..."?
Vad är din mening, har Snälltåget rätt när de hävdar att deras tåg går på fossilfri el eftersom de betalar enbart till fossilfria producenter?
Bättre att åka tåg
Gärna tåg! Lite svårt att åka och handla med det bara.

Senast ändrad:
Gärna tåg! Lite svårt att åka och handla med det bara.
Absolut. De flesta aktiva på detta forumet förutsätter jag är pigga nog att bära matkassar till och från hållplatsen. Men är man inte det eller har längre till affären finns det lösningar med kollektivt ägande, bilpooler och liknande. Ju färre bilar som produceras desto mindre peoduktionsutsläpp. Och högre tröskel att köra de "onödiga" bilresorna.

Absolut. De flesta aktiva på detta forumet förutsätter jag är pigga nog att bära matkassar till och från hållplatsen. Men är man inte det eller har längre till affären finns det lösningar med kollektivt ägande, bilpooler och liknande. Ju färre bilar som produceras desto mindre peoduktionsutsläpp. Och högre tröskel att köra de "onödiga" bilresorna.
Jo, jag är pigg och gammal och bor på landet. Till "hållplatsen" är det dock en bra bit och glest mellan turerna. Men jag får lobba för en bilpool med "dom på gården"...

Det finns ingen el i ett batteri, det finns däremot kemisk energi. Elektricitet är egentligen ingen energikälla utan ett sätt att överföra energi från en plats eller form till en annan plats eller form.

Senast ändrad:
Well, jag bor ju i Sthlm. Eller en förort då.
Och då kan jag välja mellan att ta bilen 10 km till tåget, för att därefter åka till någon matbutik. Eller så tar jag bilen 2 km till affären och handlar.
Hmmm. 😉🤔
Tja du har ju alternativ. Jag kan ta bilen 2 mil och handla eller vara ohandlad.?
Jo, jag är pigg och gammal och bor på landet. Till "hållplatsen" är det dock en bra bit och glest mellan turerna. Men jag får lobba för en bilpool med "dom på gården"...
jag o gubben har en gemensam bilpool bestående av två bilar. ;)

Well, jag bor ju i Sthlm. Eller en förort då.
Och då kan jag välja mellan att ta bilen 10 km till tåget, för att därefter åka till någon matbutik. Eller så tar jag bilen 2 km till affären och handlar.
Hmmm. 😉🤔
:ROFLMAO:
Ja, vad ska man säga?
En del här predikar utifrån en total brist på verklighetsuppfattning angående olika människors boende- och livssituation. Det är nästan lika komiskt att läsa som när MP för några år sedan (var det Åsa Romson?) på fullt allvar föreslog att folk skulle ta lådcykel till stormarknaden eller byggmarknaden. Utan en tanke på avstånd, väder och årstid.

Rena stand-up comedian tråden har det blivit.🤡
Kör på, många roliga skratt får man…..🍿🍿🍿;)

Påminner om att de allra flesta bilresorna är under 5 km. Nog kan de allra flesta cykla eller åka kollektivt till mataffären. De bilburna skyndar raskt vidare, för att köra sitt spinningpass inomhus. För motion är viktigt. Bara den inte är på vardagsbasis eller utomhus.

Hade varit toppen om det fanns ngn tjänst så man kunde beställa hem sin storhandling!

Att generellt motivera ett bilköp med att man behöver handla tycker jag är ett svagt skäl, i ett land där 88% av invånarna bor i tätort. Finns många lösningar för att minska bilkörandet om man vill, med respekt för att detta självklart inte gäller alla invånare.

Finns de inte en massa tjänster som kör hem mat?
Men orsaken att man själv handlar är väll främst att man vill klämma å känna på det man köper samt inspiration och billigare priser

Hade varit toppen om det fanns ngn tjänst så man kunde beställa hem sin storhandling!
Precis, och den tjänsten nyttjar tåget eller rörposten som går direkt hem till mig. ☝️
Att generellt motivera ett bilköp med att man behöver handla tycker jag är ett svagt skäl, i ett land där 88% av invånarna bor i tätort. Finns många lösningar för att minska bilkörandet om man vill, med respekt för att detta självklart inte gäller alla invånare.
Det är det som är det fina med bil, man kan använda den till många andra nyttiga saker, mer än just handling.

Precis, och den tjänsten nyttjar tåget eller rörposten som går direkt hem till mig. ☝️

Det är det som är det fina med bil, man kan använda den till många andra nyttiga saker, mer än just handling.
Självklart finns det fördelar med en apparat som kostar hundratusen, men för de flesta människor går det bra att leva utan bil, och på så sätt spara både kronor men framförallt koldioxidutsläpp.

Självklart finns det fördelar med en apparat som kostar hundratusen, men för de flesta människor går det bra att leva utan bil, och på så sätt spara både kronor men framförallt koldioxidutsläpp.

Tyvärr drömmer många människor världen runt om en egen bil. Buy Your Dream som de säger i Kina, BYD.

Att Kina har många bilar, det kanske de flesta kan tänka sig. Med sina närmre 27 miljoner bilar gör det landet till det mest biltäta i världen.
https://www.kvd.se/kina-har-blivit-varldens-storsta-bilexportor

Allltid detta Kina... men jorden är rund och värms av solen.

Tyvärr drömmer många människor världen runt om en egen bil. Buy Your Dream som de säger i Kina, BYD.

Att Kina har många bilar, det kanske de flesta kan tänka sig. Med sina närmre 27 miljoner bilar gör det landet till det mest biltäta i världen.
https://www.kvd.se/kina-har-blivit-varldens-storsta-bilexportor

Allltid detta Kina... men jorden är rund och värms av solen.
Har inte googlat, men låter inte 27 miljoner bilar i Kina väldigt väldigt lite? För att inte tala om biltokiga USA med endast 13,8 miljoner? :unsure:

Ui vad det finns gubbar här på FR :).

Konstigt att det alltid blir så hetsig och laddad när det handlar om klimatet. Men det är bara att inse att alla måste jobbar på att få ner utsläppet... Ny teknik, människorna, regeringen, you name it. Bil är säkert inte framtiden, oavsett hur den drivs. Dags för nya idéer kring individualtransport.

Och ja, man kan storhandla med lådcykeln, inget snack om det. Vi gör det. Varannan vecka, storhandling som sen räcker i två veckor. 2 Barn. 6 åringen cyklar själv, 3 åringen får åka med i lådcykeln. Fullt blir det, men inget fara. 8.5 km har vi, enkel väg till stora Willys där vi storhandlar... Regnar det kan man a) åka en annan dag, eller b) tar på sig regnkläder.

Sen måste inte alla går hela vägen och bara åker tåg och cykla, eller inte resa eller vad nu gubbarna föreslå/ överdriva med. Men man ska inte heller dumförklarar de som gör det ocj bryr sig. Och att faktiskt tittar efter alternativ och prova de är det inget fel på.

Ni som har 20+ åriga barn kommer nog kunna åker skidor och leva livet som ni är van vid. Men kanske inte era barn. Sen klart, det finns en viss risk att prognoserner är fel och klimatet inte ändras. Men är det värd att testa? Hur svårt är det att tänka efter och leva lite klimatsmart? En kollega ska till Sicilien i helgen, SPA weekend. Klart värd att flyga genom hela europa för nåt man även kan göra på vår fantastiska kust här?

Snödjup

Tillbaka
Topp