[Artikel] Schweiz 8 bästa skidorter

Redaktionen

Aktiv medlem
Titlis_Rotair-1000x563.jpg

Höga berg, stora skidorter och en enorm variation på både åkning och livet efter att liftarna har stängt, skidåkningen i Schweiz håller högsta världsklass. Det här är Freerides guide till Schweiz 8 bästa skidorter.

Läs hela artikeln:

Jungfrau-regionen kan jag slå ett lag för, inte bara Mürren utan även Grindelwald-Wengen bjuder bra åkning. Lite snällare åk där än på Schilthorn skulle jag säga. Iaf tidigare betydligt mindre puderhets än på ställen som Engelberg också.

Snabb sökning på sbb.ch så ser man att det är hugget som stucket med Geneve eller Zürich för Zermatt. Ca. 20 min snabbare från ZRH med tåget faktiskt. Med bil är det nog däremot klar fördel GVA, men Zermatt är ju bilfritt så inte direkt fördel att ta bil oavsett.

2023. Ta tåget i Schweiz? Ta tåget till Schweiz! Det går inte att ducka resalternativ längre.

Går att ta natt/dagtåg direkt till Zürich från Hamburg. Står du i Stockholm kan du mao ta dig ner till Zürich/Basel med ett byte.

Vilka andra resalternativ finns det? Finns det bussar? Hur lång tid tar det med elbil?

Schweiz är underbart men i dagsläget omöjligt resmål (om man inte är finansvalp eller krösus).

Extra varning för kostnaden för mobildata, vilket krävs för biljettköp osv.
Ja, valutakursen är ju inte direkt fördelaktig för SEK just nu.
För roaming måste man hålla koll som sagt. När jag lämnar CH köper jag alltid datapaket i förväg för att undvika överraskningar. Vet inte hur det funkar med svenska leverantörer.
Bra att veta är att det finns gratis wifi på många ställen i Schweiz, tåg, tågstationer, vissa städer har egna nät osv. Kruxet är väl att man måste registrera sig för att använda dem.

Schweiz är underbart men i dagsläget omöjligt resmål (om man inte är finansvalp eller krösus).

Nja, min erfarenhet är att Schweiz inte nödvändigtvis är dyrare än Österrike och Frankrike när det gäller boende och liftkort, men restaurang- och afterskipriser är närmast det dubbla. Om man skippar att äta ute (fast det vill man ju gärna göra på skidsemester... ), kan man komma undan hyfsat i Schweiz.

2023. Ta tåget i Schweiz? Ta tåget till Schweiz! Det går inte att ducka resalternativ längre.

Går att ta natt/dagtåg direkt till Zürich från Hamburg. Står du i Stockholm kan du mao ta dig ner till Zürich/Basel med ett byte.

Vilka andra resalternativ finns det? Finns det bussar? Hur lång tid tar det med elbil?
Okej, men jag åker nog ner i februari 2024 så då slipper jag åka tåg. Skönt, tack!

Blev lite besviken på Flims Laax. Inte i samma liga som Zermatt och de övriga.
Håller med! Jag förstår inte varför det rankad så högt????
Står ju i artikeln, för parkråttor. Varit där några gånger, besviken varje gång. Sydvänt och ofta i nederbördsskugga. Runt dalstationen känns Laax lika artificiellt och ocharmigt som vissa franska skidorter, Flims by är däremot ok. Svindyrt också, tom jämfört med resten av Schweiz.

Står ju i artikeln, för parkråttor. Varit där några gånger, besviken varje gång. Sydvänt och ofta i nederbördsskugga. Runt dalstationen känns Laax lika artificiellt och ocharmigt som vissa franska skidorter, Flims by är däremot ok. Svindyrt också, tom jämfört med resten av Schweiz.
Och jäkligt bra konsert var där när jag bodde i Schweiz…

Disentis är ett riktigt skitställe. Bra afterski bar (Nangijala), hyggligt billigt i backen, mycket offpist, trevliga liftgubbar. Även nice för barn då det är rätt kuperat, samt lagom stort att man kan skicka ut dom själva. Även enkelt att åka till Sedrun å vidare mot andermatt om man vill (kräver lite tåg, men det ingår i liftkortet). Väldigt få lyx lirare och allmänt avslappnat.

Så jag rekommenderar alla svenskar som gillar offpist att INTE åka dit. Håll er till Engelberg eller nått så blir det mer plats för oss andra.

Disentis är ett riktigt skitställe. Bra afterski bar (Nangijala), hyggligt billigt i backen, mycket offpist, trevliga liftgubbar. Även nice för barn då det är rätt kuperat, samt lagom stort att man kan skicka ut dom själva. Även enkelt att åka till Sedrun å vidare mot andermatt om man vill (kräver lite tåg, men det ingår i liftkortet). Väldigt få lyx lirare och allmänt avslappnat.

Så jag rekommenderar alla svenskar som gillar offpist att INTE åka dit. Håll er till Engelberg eller nått så blir det mer plats för oss andra.
Jag håller med! Riktigt skitställe, speciellt efter ett snöfall!! Åk inte hit. Stanna exempelvis i Flims/Laax istället!!!
Detsamma gäller väl E-berg, eller vad säger du @Kalle_Luzern ???
Jag tror Saalbach kan vara något att tipsa om istället….😜

Jag håller med! Riktigt skitställe, speciellt efter ett snöfall!! Åk inte hit. Stanna exempelvis i Flims/Laax istället!!!
Detsamma gäller väl E-berg, eller vad säger du @Kalle_Luzern ???
Jag tror Saalbach kan vara något att tipsa om istället….😜
Ja, Engelberg är bara regn och storm numera. Sjukt ful och tråkig by. Om det någon gång råkar komma lite puder är det fullt med influencers som är i vägen och spårar allt innan kl. 9.30. 🤬 Dessutom dåligt underhåll på liftarna och långsamma att öppna på morgonen.
Deras prioritet är bara på bussturister och barnfamiljer. Tro inte på deras reklam med massa puderbilder. 🤪
Saalbach hänger ju ihop med ett FWT-stopp, måste vara Österrikes Verbier! ;)

fully med influencers som är i vägen och spårar allt innan kl. 9.30.
Iofs inte så långt ifrån sanningen.
Deras prioritet är bara på bussturister och barnfamiljer.
Nej men indiska Bollywoodturister däremot.

Jag gillar verkligen Titlis men ibland undrar man ju om man hamnat mitt i en parallell verklighet där någon högre makt bestämt sig för att hitta två så olika grupper av människor som det går och placera alla i samma, roterande lift bara för att det är skoj att se vad som händer. Läs: indierna snor puderåkarnas skidor på toppen för att posera med dom framför en bergsformation som en kinesisk, olympisk guldmedaljör i bygelhäst, en gång i tiden fick för sig såg ut som Buddha.

Senast ändrad:

Instämmer! När jag var i Zermatt en vecka med två barn som måste missat att stänga av roaming trots mina uppmaningar så fick jag en datatrafikräkning på 3600 kr månaden efter. Brr.

Instämmer! När jag var i Zermatt en vecka med två barn som måste missat att stänga av roaming trots mina uppmaningar så fick jag en datatrafikräkning på 3600 kr månaden efter. Brr.
Roaming är förödande; för några år sedan var jag i Monaco, filmade lite och la upp på facebook. Sen slutade telefoni och surf att funka.
Ringde 3s kundtjänst från hotellet; de hade spärrat abonnemanget då jag hade en räkning på 15 000.
Fick betala halva över telefon så de öppnade upp abonnemanget igen. Resten på kommande räkning. 🫠

Roaming är förödande; för några år sedan var jag i Monaco, filmade lite och la upp på facebook. Sen slutade telefoni och surf att funka.
Ringde 3s kundtjänst från hotellet; de hade spärrat abonnemanget då jag hade en räkning på 15 000.
Fick betala halva över telefon så de öppnade upp abonnemanget igen. Resten på kommande räkning. 🫠
Låter som Sverige är föråldrade med tanke på att Telia i Danmark inkluderar skidåkarlånder i Europa?IMG_0989.png

Låter som Sverige är föråldrade med tanke på att Telia i Danmark inkluderar skidåkarlånder i Europa?Visa bilaga 26822
Kanske för att de tror att Schweiz m.fl. ligger i EU? :unsure: :ROFLMAO: England har de visst koll på att de lämnade, men inte Skottland, Nordirland och Wales?:LOL:

Edit: önskar jag kunde få ett så bra abbonemang så billigt...

Senast ändrad:

Bilagor

• main-qimg-a4a3e2dfd6e9bd5a2696083829d3755d-lq.jpg
    main-qimg-a4a3e2dfd6e9bd5a2696083829d3755d-lq.jpg
    46.7 KB · Besök: 107
Tillbaka
Topp