[Artikel] Datumen för skidtestarhelgerna i Vemdalen, Sälen och Åre

Redaktionen

Aktiv medlem
skidtest3-1000x667.jpg

Sommaren börjar lida mot sitt slut och det första säkra tecknet på att vintern nalkas är ett faktum – datumen för skidtestarhelgerna är officiella.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
Hur brukar det vara med snowboard-tillgången på testdagarna? Vilka märken brukar vara tillgängliga?

Hur brukar det vara med snowboard-tillgången på testdagarna? Vilka märken brukar vara tillgängliga?
Det brukar vara bra tillgång på snowboards. Burton, Nitro, Salomon, Jones, Libtech, Gnu, Bataleon. De flesta större märken som finns tillgängligt i svensk handel brukar vara på plats.

Hur går det med funktionen att se vilka skidor som kommer finnas på testerna?
Åker mot Vemdalen i morgon och tänkte planera in vad som skall testas i helgen! :)

Jag vet att Atomic i alla fall ska till Vemdalen, och de har med sig en rejäl samling olika skidor.

Det är väldigt ont om information om vilka utställare som kommer till de olika orterna, har ni information om det?

Specifikt om Faction kommer. Sonen letar efter nya skidor och är sugen på att testa Prodigy och Studio i Vemdalen.

Det är väldigt ont om information om vilka utställare som kommer till de olika orterna, har ni information om det?

Specifikt om Faction kommer. Sonen letar efter nya skidor och är sugen på att testa Prodigy och Studio i Vemdalen.
På denna länk har utställarna lagt upp de skidmodeller som kommer att finnas för test

Något tips på skidor som sticker ut mot tidigare modeller eller år? Extrem formula?

Mitt tips. Testa impulse, leder bredare skidor trenden tillsammans med M-free.

Pistskidor är dyrt. 15 000:- innebär status. Åker man en vecka per år och behåller skidan i fem år är det 3000:- per år.

Något tips på skidor som sticker ut mot tidigare modeller eller år? Extrem formula?

Mitt tips. Testa impulse, leder bredare skidor trenden tillsammans med M-free.

Pistskidor är dyrt. 15 000:- innebär status. Åker man en vecka per år och behåller skidan i fem år är det 3000:- per år.
Vad händer med skidorna efter fem år?

Hur mycket utveckling har vi sett i de senaste 5-6 åren?
Med risk för ett filosofiskt svar. Skidåkning är en känsla :) Min upplevelse är att mina 10 år gamla skidor, både pist och offpist har en annan känsla i sig. Trenden de senaste åren är att det går att bygga en fartstabil skida i lättviktsmaterial. Lekfullhet och fartstabilitet kan mixas allt mer.

Vad gäller pistskidor är det en dimma ;) Knappt några 67 midjor kvar till privatkund. Fler på 70,80 med skidor som också skär bra i is. Den händer ändå en del.

I övrigt var jag mer intresserad om någon snappat upp årets stora grej bland skidorna?

Med risk för ett filosofiskt svar. Skidåkning är en känsla :) Min upplevelse är att mina 10 år gamla skidor, både pist och offpist har en annan känsla i sig. Trenden de senaste åren är att det går att bygga en fartstabil skida i lättviktsmaterial. Lekfullhet och fartstabilitet kan mixas allt mer.

Vad gäller pistskidor är det en dimma ;) Knappt några 67 midjor kvar till privatkund. Fler på 70,80 med skidor som också skär bra i is. Den händer ändå en del.

I övrigt var jag mer intresserad om någon snappat upp årets stora grej bland skidorna?
Jag tycker inte att det händer eller har hänt så mycket inom nischade skidor, medans man försöker utveckla fram massa hybridlösningar som jag inte kan uttala mig om för jag äger inga sådana skidor och är inte intresserad av dem heller. Men rena pistlagg på 67mm är väldigt lika sig varje år däremot verkar fullrocker-skidor hamna lite i skuggan av skidor med camber, men sådana skidor fanns förr. Nu är det väl populärt att marknadsföra och bygga skidor miljövänligt utan att tumma alltför mycket skidornas egenskaper. Jag har själv köpt nyligen ett par sådana skidor av 24/25 årsmodell och ny generation för att jag fick dem för bra försäsongspris. Så vi får se om de håller måttet när det kommer lite snö.

Sen om man åker en vecka/år utvecklas man inte själv som åkare och jag tror inte att nya skidmodeller gör dig bättre åkare, men det är kul att handla nytt.

Senast ändrad:
Det ser ganska dystert ut i Vemdalen. Men 10-dygnsprognos lovar låga temperaturer och 15-20 cm natursnö.
De hinner väl spruta klart några rännor i alla fall. Det har inte varit så spektakulära helger snömässigt vid de gångerna jag har varit där, men kul säsongsstart iaf. De försöker öppna några backar helgen innan skidtestarhelg här i Trysil också.

Det ser ganska dystert ut i Vemdalen. Men 10-dygnsprognos lovar låga temperaturer och 15-20 cm natursnö.
Är inte de där datumena lite lustiga?
Vän av ordning skulle säga att man borde börja i norr då sannolikheten till snö är störst då.
Börja med Åre, avsluta i Sälen.

Vän av ordning skulle säga att man borde börja i norr då sannolikheten till snö är störst då.
Vemdalen kommer nog få ihop sina strimlor för åkning som tidigare åren om väderprognosen håller. Jag vet inte hur långtgånget vintern är i Åre i år, men är Åre verkligen snösäkrast så tidigt på året annars?

I Sälen (och Vemdalen) är det inlandsklimat och därmed kallare, torrare och bättre förutsättningar för snötillverkning, jämfört med Åre, där atlantvindarna ofta hälsar på 🌧️🌧️

Vemdalen brukar vara snösäkert så det är väl därför man börjar där. Om 10 dygns prognosen stämmer så får de nog till lite att åka på till testen.

Vemdalen har väl dom senaste åren varit på gränsen, dock inte senast. Var väl inställt både 2021 och 2022, om jag minns rätt

Förra året under skidtestet i Vemdalen 24-25/11 låg det nysprutade högar i alla backar och hånlog. Ca 40cm i terängen. Säsongspistarna skulle enligt en liftskötare börja på måndagen efter testet och jag antar att de prioriterar snögarantidatum. Turisten, Svåra turisten, Lätta blåbär och Sörbacken var öppna. Det var dock enkelt att jämföra skidor eftersom man nötte i samma backe. Gissar att läget är detsamma i år.

Men på det hela taget ett bra arrangemang och en toppenstart på säsongen.
Chansar på Trysil i år.

Tillbaka
Topp