Hybrid vs touringpjäx

Lilk

Aktiv medlem
Hybrid vs touringpjäx
Tja! Efter 20 år på bräda funderar jag på att bli vuxen och börja åka skidor igen. Har hunnit med att prova lite toppturer och det har fallit mig i smaken, men faller mer i träsket att gå upp för att åka ned än att tävla uppför (:
Har tillgång till en äldre men inte så använd utrustning för alpinåkning i pist (pre gripwalk) så nytt kit kan vara mer inriktat mot tur än liftåk, men det är ju ändå nice att ha ett kit som man kan ta med dig som både är kul i pist, pistnära offpist och rena turer om det går.
Steg nr 1 är ju pjäxor, så det jag undrar lite är typ hur mycket åkglädje ger man upp med ett par åkiga touringpjäx som atomic Backland xtd 120 kontra hybridpjucken hawx xtd 130? (Och hur mycket sämre knatar man i hawx?)
Hur ska man tänka ?

Hybrid vs touringpjäx
Säkrast är nog att köpa ett par passande hybrid pjäxor med 130 flex. Den fungerar tillräckligt bra också för att tura med. Med den kan du också driva skidor som är roligt att åka med både I pist och utanför.

Du hinner senare skaffa lättare grejer om du börjsr tura mycket.

Hybrid vs touringpjäx
Har rätt många turer i mina Scarpa Maestrale XT, de är en märkbar skillnad i åkning jämtemot riktiga pjäxor. Men har heller inte testat nånting mellan race eller tur hittils... Men man ska veta att turskor åker olika

Hybrid vs touringpjäx
Jag köpte Hawx Ultra XTD förra året, de är riktigt fina att åka i och sitter rejält fint på foten. Har bara gått en gång i dem men upplever att det funkade fint. En riktigt fin pjäxa!

Hybrid vs touringpjäx
Vuxna åker bräda, barn och pensionärer åker skidor! 😉

Jag har gått många höjdmeter med både standard stadium pjäxor och Scarpa Maestral rs.
Måste bittert erkänna att det är skönare med formgjutna Scarpa.
nice, hur är dina lätta Scarpa om du trycker på lite i pisten?
Säkrast är nog att köpa ett par passande hybrid pjäxor med 130 flex. Den fungerar tillräckligt bra också för att tura med. Med den kan du också driva skidor som är roligt att åka med både I pist och utanför.

Du hinner senare skaffa lättare grejer om du börjsr tura mycket.
Mhm, kanske ska ta ett varv till och fundera på det.. men hur bra går man i dem egentligen om man vill gå 1000-2000HM på en dag? :)

Jag köpte Hawx Ultra XTD förra året, de är riktigt fina att åka i och sitter rejält fint på foten. Har bara gått en gång i dem men upplever att det funkade fint. En riktigt fin pjäxa!
nice! Hur långa turer har du gått och hur är gångkomforten i dem?

Sen det här med storlek, blir inte klok.. kollat tabeller, och mina 41-42 i vanliga skor ger 26.5.. men funderar på om man klarar en storlek mindre, så började fundera på 25.5.. dock mäter jag mina fötter till 24.5 och 24.7.. så borde jag egentligen ha 24-24.5, eller blir det för litet? Är min storlek 25-25.5?

Stack fötterna i ett par Backland XTD 120 i 26.5 och det kändes väldigt bra.. men kanske för bra? Så funderar på om man ska testa mindre innan det är klart.. eller är 24.5 bara dårskap?

Hybrid vs touringpjäx
Min erfarenhet är att hybridlösningar (pjäxor, skidor, bindningar) alltid blir kompromisser åt det ena eller andra hållet (i pisten, på toppturen) men det handlar i slutändan om vad plånboken tillåter om den bara ger utrymme för en utrustning och hur användningen av utrustningen kommer att disponeras (pist, topptur, liftbaserad topptur, höjdmeter per dag, typ av snöförhållanden osv).

Kommer du merparten att tura så tycker jag att hybridpjäxor är ett dåligt alternativ jämfört med mer renodlade turpjäxor. De väger mer, det är vanligtvis bökigare och fler moment i växlingen mellan gå-/åkläge, de har sämre ROM (rörelseomfång) och åker du pist med dem så är det troligt att du kommer störa dig på att "framåtvinkeln" troligtvis är mindre än pjäxor som är mer renodlade för pist, så åkpositionen blir inte optimal. Avslutningsvis behöver du ha koll på helheten då pjäxor, skidor och bindningar måste fungera som en helhet och vara anpassade för varandra (vikt, flex, kraftöverföring m m).

Hybrid vs touringpjäx
Min erfarenhet är att hybridlösningar (pjäxor, skidor, bindningar) alltid blir kompromisser åt det ena eller andra hållet (i pisten, på toppturen) men det handlar i slutändan om vad plånboken tillåter om den bara ger utrymme för en utrustning och hur användningen av utrustningen kommer att disponeras (pist, topptur, liftbaserad topptur, höjdmeter per dag, typ av snöförhållanden osv).

Kommer du merparten att tura så tycker jag att hybridpjäxor är ett dåligt alternativ jämfört med mer renodlade turpjäxor. De väger mer, det är vanligtvis bökigare och fler moment i växlingen mellan gå-/åkläge, de har sämre ROM (rörelseomfång) och åker du pist med dem så är det troligt att du kommer störa dig på att "framåtvinkeln" troligtvis är mindre än pjäxor som är mer renodlade för pist, så åkpositionen blir inte optimal. Avslutningsvis behöver du ha koll på helheten då pjäxor, skidor och bindningar måste fungera som en helhet och vara anpassade för varandra (vikt, flex, kraftöverföring m m).
Så de åkigaste rena turpjäxorna (Backland XTD enligt lokala butiken) bör vara ett bra val? De bästa för åkning som ändå är bekväma att knata i 3-6h?
Så får man komplettera med riktiga pistpjäxor om man åker tillräcklig mycket pist för att det ska vara värt det? (Brukar försöka leta mig utanför såfort jag får chansen, även vi liftassisterad åkning).

Just nu kollat jag nog på skidor som Backland 100, eller 95 kanske. Lite kralligare techbinding med DIN 12-13 eller SHIFT. Men tar gärna input på det också :).

Hybrid vs touringpjäx
Så de åkigaste rena turpjäxorna (Backland XTD enligt lokala butiken) bör vara ett bra val? De bästa för åkning som ändå är bekväma att knata i 3-6h?
Så får man komplettera med riktiga pistpjäxor om man åker tillräcklig mycket pist för att det ska vara värt det? (Brukar försöka leta mig utanför såfort jag får chansen, även vi liftassisterad åkning).

Just nu kollat jag nog på skidor som Backland 100, eller 95 kanske. Lite kralligare techbinding med DIN 12-13 eller SHIFT. Men tar gärna input på det också :).
Skall du tura 3-6 timmar eller över 1000fhm så vill du gärna ha lätt utrustning. Dvs. Backland xtd och lätta skidor och bindningar. Men då behöver du andra pjäxor och skidor för pist och liftnära offpist.

"Hi Karl – think of it this way: Hawx XTD boots are alpine boots that can go touring and the Backland XTD boots are touring boots that ski really well. You can use our Hawx XTD boots in the resort, all day long but I wouldn’t do the same with a Backland XTD. The Hawx XTD boots will ski circles around the Backland XTD, but the Backland XTD will leave the Hawx XTD far behind on the skin track. It just depends on which compromise is more important to you. And remember- compromises aren’t a bad thing, just part of the reality we live in and an honest discussion about them will help make gear choices clearer and easier. -Matt"

Atomic Ski Boot Product Manager, Matt Manser.

Senast ändrad:
Hybrid vs touringpjäx
Det vet jag inte. Har aldrig åkt pist med dom då jag har annan utrustning till piståkning och turar aldrig vid pisten.
Dock har det blivit några fallhöjdsmeter på skandinavisk fostrande vindpinad snö och det är inte pjäxorna som begränsar mig då inte.

Hybrid vs touringpjäx
Jag har Lange XT3 140 Pro och de är inte alls lika styva som racepjäxor med samma flex vid utförsåkning. Den fungerar att tura med, dock med stark betoning för utförsåkning. Turpjäxor har jag aldrig testat, däremot åker jag Head R2 RD 160 i flex i pist och liftburenoffpiståkning.

Senast ändrad:
Hybrid vs touringpjäx
Skall du tura 3-6 timmar eller över 1000fhm så vill du gärna ha lätt utrustning. Dvs. Backland xtd och lätta skidor och bindningar. Men då behöver du andra pjäxor och skidor för pist och liftnära offpist.

"Hi Karl – think of it this way: Hawx XTD boots are alpine boots that can go touring and the Backland XTD boots are touring boots that ski really well. You can use our Hawx XTD boots in the resort, all day long but I wouldn’t do the same with a Backland XTD. The Hawx XTD boots will ski circles around the Backland XTD, but the Backland XTD will leave the Hawx XTD far behind on the skin track. It just depends on which compromise is more important to you. And remember- compromises aren’t a bad thing, just part of the reality we live in and an honest discussion about them will help make gear choices clearer and easier. -Matt"

Atomic Ski Boot Product Manager, Matt Manser.
Så jag behöver båda? 😅
Går du uppför för att få bra skidåkning eller för utsiktens skull?
För skidåkningen, men också för naturupplevelsen, det är något mer äkta än att åka lift och snurra runt bland turister (:

Hybrid vs touringpjäx

Mhm, kanske ska ta ett varv till och fundera på det.. men hur bra går man i dem egentligen om man vill gå 1000-2000HM på en dag? :)

nice! Hur långa turer har du gått och hur är gångkomforten i dem?

Sen det här med storlek, blir inte klok.. kollat tabeller, och mina 41-42 i vanliga skor ger 26.5.. men funderar på om man klarar en storlek mindre, så började fundera på 25.5.. dock mäter jag mina fötter till 24.5 och 24.7.. så borde jag egentligen ha 24-24.5, eller blir det för litet? Är min storlek 25-25.5?

Stack fötterna i ett par Backland XTD 120 i 26.5 och det kändes väldigt bra.. men kanske för bra? Så funderar på om man ska testa mindre innan det är klart.. eller är 24.5 bara dårskap?
Det tråkiga svaret är väl att du borde prova dem. Jag bökade mycket mellan Hawx Ultra och den andra Hawx-modellen men fastnade för den smalare (Ultra). Tycker det är nästintill omöjligt att översätta skostorlek till pjäxstorlek. Testade ett par Dalbello i samma storlek och de var som gummistövlar i jämförelse.

Jag har pensionerat mina gamla pjäxor, hybriderna är så sköna att jag inte ser något behov. Är du Herman Maier så visst, men tror inte man orkar jonglera flera par pjäxor när Hawx är så jäkla nice.

Hybrid vs touringpjäx
Jag är supernöjd med mina hawk ultra 130. Åker mest liftburen offpist men också kortare turande. Har även gått dagsturer vilket funkar bra. Kör just nu med Armada Locator 104 + shift. Nån som vet varför hawk ultra blivit ungefär 300g tyngre jämfört med förra året? För ge plats åt Backland xtd?

Hybrid vs touringpjäx
Jag är supernöjd med mina hawk ultra 130. Åker mest liftburen offpist men också kortare turande. Har även gått dagsturer vilket funkar bra. Kör just nu med Armada Locator 104 + shift. Nån som vet varför hawk ultra blivit ungefär 300g tyngre jämfört med förra året?
Hörde att de bytt plast i den. Lite tyngre men enligt uppgift även bättre känsla i flexet. En av de pjäxor som står på min lista att testa, har som projekt att byta i år. 😱 Smala fötter, så begränsat utbud.

Hybrid vs touringpjäx
Scarpa Maestrale va min pjäxa för allt...
Fick funka både på Rustler 11 och lättare topptursskidor.
Lite låga i skaftet tycker jag.
Ja troligtvis skulle jag kommit snabbare ner med köttiga pjäxor å snabbare upp med lättare. Men det känns viktigare å få med två par skidor om man får välja.

Hybrid vs touringpjäx
Så jag behöver båda? 😅

För skidåkningen, men också för naturupplevelsen, det är något mer äkta än att åka lift och snurra runt bland turister :)
Klart att de går hyfsat att gå med hybrid pjäxa också. Jag klarar mig bra med ett par hybrid pjäxor och två skidpar. Ett par turskidor 1500g+300g binding För tyngre turande. Och sen en tyngre bättre dämpad skida med Shift binding för allt annat.

I allmänhet löns det att ha en stabilare pjäxa om man vill klara sig med ett par pjäxor.

Hybrid vs touringpjäx
Bra att veta, tack för tipset! Cochise också på listan sen innan. 140 behöver jag definitivt inte som tur är, 120-130 är nog vad jag siktar på. 😅 Se vad som finns hemma på de olika butikerna jag har i närheten.
Jag provade en säsong med första modellen av XTD 130 och de var som man skulle åkt i foppatofflor jämfört med XT 3:orna. Så nya XTD 130 kan stå upp för flex 130 i denna gång. Lange känns jäkla nice, jämförde dem med K2 Mindbender 140 LV och de kändes som fåtöljer när Lange kändes som Recaro-stolar.

Hybrid vs touringpjäx
Jag är supernöjd med mina hawk ultra 130. Åker mest liftburen offpist men också kortare turande. Har även gått dagsturer vilket funkar bra. Kör just nu med Armada Locator 104 + shift. Nån som vet varför hawk ultra blivit ungefär 300g tyngre jämfört med förra året? För ge plats åt Backland xtd?
Tror Hawx blev tyngre för att åka bättre (annan plast?). Då blev det lucka i marknaden och de skickar in Backland XTD som ska vara som den gamla Hawx, fast lite lättare, gå mycket bättre och skida; samma? Bättre? Sämre ? Oklart.

Hybrid vs touringpjäx
dock mäter jag mina fötter till 24.5 och 24.7.. så borde jag egentligen ha 24-24.5, eller blir det för litet? Är min storlek 25-25.5?

Vil tro 26.5 er mer dårskap enn 24.5 😁
Om du finner billige Scarpa på nett og blir fristet til å kjøpe uprøvd (ingen god idé!) så vær obs på at Scarpa bruker samme skall på 24.5 og 25, 25.5 og 26 osv… mens de fleste andre bruker samme skall på 24 og 24.5 osv

Hybrid vs touringpjäx
I mina ögon är tex atomic ultra xtd, technica zero G, Dynafit Hojo, etc otroligt fina pjäxor både plattförs, uppförs och utförs. Jag skulle aldrig prioritera bort åkupplevelsen med dessa för något lättare även om jag skulle på långtur i Sarek 2 veckor. Enda anledningen för mig att ha nåt lättare är om jag skulle tävla eller om mina åkkompisar vore hetssporrar som skulle hinna med 3-4 toppar per dag. Men det är ju min prioritering.

Hybrid vs touringpjäx
I mina ögon är tex atomic ultra xtd, technica zero G, Dynafit Hojo, etc otroligt fina pjäxor både plattförs, uppförs och utförs. Jag skulle aldrig prioritera bort åkupplevelsen med dessa för något lättare även om jag skulle på långtur i Sarek 2 veckor. Enda anledningen för mig att ha nåt lättare är om jag skulle tävla eller om mina åkkompisar vore hetssporrar som skulle hinna med 3-4 toppar per dag. Men det är ju min prioritering.
Ska se till att prova ett par. (Fast prime för mina feta fötter). Tror jag kan köpa vikten för åkupplevelsen, men inte om rörligheten/friktionen är för lidande/hög. Ska bli kul att se. Backland XTD verkar väldigt lovande i den avdelningen. Mina upplevelser är med dynafit och technica anno 2015 och massor av skavsår.. så prioriterar komfort en del. Inte komfort som mystofflor, men som i att inte få skav, och inte ha för hög friktion, sen är åkprestanda också viktigt. Men sen kanske jag är en av dina polare som vill gå en topp till också ;)

Hybrid vs touringpjäx
Vil tro 26.5 er mer dårskap enn 24.5 😁
Om du finner billige Scarpa på nett og blir fristet til å kjøpe uprøvd (ingen god idé!) så vær obs på at Scarpa bruker samme skall på 24.5 og 25, 25.5 og 26 osv… mens de fleste andre bruker samme skall på 24 og 24.5 osv
Yeah.. 24.5-7 när jag ritade runt foten själv.. fick lite bättre instruktioner och hade en planka mot tån och stod i lite mer skidåkarläge, mätte då ca 25.0. Så 25 eller 26 borde vara bra, tror 24 blir galet litet.

Hybrid vs touringpjäx
Mina upplevelser är med dynafit och technica anno 2015 och massor av skavsår.
Dynafits breda läst är helt annorlunda än den smala. Första som kom med breda lästen var väl TLT7 tror jag, och den är väl från strax efter 2015 minns jag. Det är TLT7/8, Blacklight, Hoji och Radical som har den tror jag. Notera att formen skiljer sig något mellan pjäxorna även om lästbredden är väldigt lik. Jag kan t ex inte ha Hoji eftersom insteget är alldeles för lågt, men efter lite volymreducerande tilltag i Radical är det den mest bekväma pjäxa jag nånsin haft och enda jag inte behövt trycka nånting på. Definitivt värt att kolla upp för ankfötter.

Glöm inte att det ofta är smart att köra med formgjutna sulor om du har breda fötter, med kontinuerligt stöd från sulorna får du en fot som effektivt blir "smalare" och inte varierar lika mycket i bredd när du trycker på respektive lättar på trycket.

Hybrid vs touringpjäx
Åkglädje i mina dynafit radical med hoji vs technica cochise 130 flex skulle jag säga är högst marginell. Väger 110kg och har tävlat högt upp i åren så kan definitivt pressa grejerna hårdare än de flesta.

Körde andra dynafit med speedlock, niceiga att knalla med men landar man med bakvikt så kan spännena knäppa upp sig

Hoji systemet är för övrigt gudomligt trevligt och robust i alla väder!! Frusna gålägen är riktiga moodkillers

Hybrid vs touringpjäx
Slår ett slag även jag för Dynafit Radical Pro som dessutom är rätt vettigt prissatt (för att vara Dynafit). För mina behov helt klart den bästa pjäxa jag har haft för ändamålet (vikt, användbarhet, åkkänsla, komfort) (y)

Hybrid vs touringpjäx
Åkglädje i mina dynafit radical med hoji vs technica cochise 130 flex skulle jag säga är högst marginell. Väger 110kg och har tävlat högt upp i åren så kan definitivt pressa grejerna hårdare än de flesta.

Körde andra dynafit med speedlock, niceiga att knalla med men landar man med bakvikt så kan spännena knäppa upp sig

Hoji systemet är för övrigt gudomligt trevligt och robust i alla väder!! Frusna gålägen är riktiga moodkillers
Men Hoji knäpper inte upp sig? Efter ytterligare ett butiksbesök har Radical Pro seglat upp på förstaplatsen. Med en bredare läst kan jag gå ned till 25.5. Gör jag det på Backland XTD fick jag hotspots efter bara en kvart i butiken. Radical känns bara marginellt sämre att gå i än Backland XTD, men kraftigare för åkningen, så kanske en bättre kompromiss, i synnerhet då jag upplever den sitta bättre.

Hybrid vs touringpjäx
Men Hoji knäpper inte upp sig? Efter ytterligare ett butiksbesök har Radical Pro seglat upp på förstaplatsen. Med en bredare läst kan jag gå ned till 25.5. Gör jag det på Backland XTD fick jag hotspots efter bara en kvart i butiken. Radical känns bara marginellt sämre att gå i än Backland XTD, men kraftigare för åkningen, så kanske en bättre kompromiss, i synnerhet då jag upplever den sitta bättre.
Hoji låser hela cuffen på insidan så nej, utan att dra i spaken så sitter allt som berget. Sedan så när du spänner spaken så spänner du alla spännen på övre pjäxan vilket också är rätt gött vid liftåknimg. Vid touring så kan man kanske vilja ändå lätta på spännen och remmen för att få mer rörelse.

Oavsett hoji är helt överlägset! Plus så kommer du inte nöta åkläget så det börjar glappa vilket också är störigt.

Enda minus med hoji är att det kommer ev slita mer på innerskon då länken som låser allt kan skava lite beroende på hur hur mycket skon trycks ut av fot/vaden

Hybrid vs touringpjäx
Har nu haft hemma ett par Atomic Backland XTD 120 och ett par dynafit Radical pro parallellt i någon vecka och ”provåkt” i soffan framför tvn. Tyvärr börjar utsidan av fötterna domna av efter en 30-40 minuter i Radical, och något tidigare i Backland..
Vad är lösningen? Finns det ännu bredare modeller? Formgjutna sulor? Sizea upp en storlek? Trycka ur skalet? Kolla på en helt annan modell?

Hybrid vs touringpjäx
Jag har ett par Dynafit Hoji Pro tour, det är väl nån typ av tidigare modell, typ första Hoji. Dom satt skitdåligt innan jag bakade innerskon. Det går inte att säga så mycket om passform innan innerskon är bakad (nu kommer nån att säga att man kan prova skalet utan inneskor och det är sant). Dom innerskorna jag har vill ha 120°C i 10 minuter i varmluftsugn, det borde ingå om du köper nytt av en handlare.

Att ställa pjäxorna i en sån där överdimensionerad pjäxtork som blåser luft in i pjäxorna ger inte alls samma effekt. Min fru fick det gjort på sina Scarpa med Intuition innersko, sen tryckta hos bootfitter (funkar sådär på Pebax), sen rispåse som Intuition själva rekommenderade ett tag. Till sist gav vi upp och körde hemma i varmluftsugn i köket, då blev det bra. Men det är bra om du kan få det gjort, det kräver lite knowhow och känsla för att tejpa på padding på de ställen man vill ha mer utrymme och att få ner skon i skalet efter värmning utan att det blir veck och snett.

Hybrid vs touringpjäx
Har nu haft hemma ett par Atomic Backland XTD 120 och ett par dynafit Radical pro parallellt i någon vecka och ”provåkt” i soffan framför tvn. Tyvärr börjar utsidan av fötterna domna av efter en 30-40 minuter i Radical, och något tidigare i Backland..
Vad är lösningen? Finns det ännu bredare modeller? Formgjutna sulor? Sizea upp en storlek? Trycka ur skalet? Kolla på en helt annan modell?
Domnar de först efter så lång tid verkar det som att du har hittat rätt pjäxor, de bör bli skitbra på sikt. Grattis!
Turordning på åtgärder som antagligen löser problemet:
1. Formgjutna sulor tycker jag man alltid skall ha. Med stöd i hålfoten blir foten dels lite kortare och antagligen lite smalare med. Foten kommer sitta bättre så behöver du inte spänna lika hårt heller.
2. Känns pjäxan "nära ok" så brukar den gå till sig efter 3-4 dagars användning. Speciellt om man turar. Tror inte det blir samma sak i soffan att innerskon anpassar sig i samma utsträckning.
3. Baka innerskon (men en bakad innersko kan aldrig göras o-bakad).
4. Bootfitting, trycka, fräsa skalet m m

Hybrid vs touringpjäx
Jag har ett par Dynafit Hoji Pro tour, det är väl nån typ av tidigare modell, typ första Hoji. Dom satt skitdåligt innan jag bakade innerskon. Det går inte att säga så mycket om passform innan innerskon är bakad (nu kommer nån att säga att man kan prova skalet utan inneskor och det är sant). Dom innerskorna jag har vill ha 120°C i 10 minuter i varmluftsugn, det borde ingå om du köper nytt av en handlare.

Att ställa pjäxorna i en sån där överdimensionerad pjäxtork som blåser luft in i pjäxorna ger inte alls samma effekt. Min fru fick det gjort på sina Scarpa med Intuition innersko, sen tryckta hos bootfitter (funkar sådär på Pebax), sen rispåse som Intuition själva rekommenderade ett tag. Till sist gav vi upp och körde hemma i varmluftsugn i köket, då blev det bra. Men det är bra om du kan få det gjort, det kräver lite knowhow och känsla för att tejpa på padding på de ställen man vill ha mer utrymme och att få ner skon i skalet efter värmning utan att det blir veck och snett.
Inneskorna i Radical är verkligen tunna, väger lite drygt 100gr, kontra Backland som väger drygt 200, finns det verkligen tillräckligt material att forma ? Hur dåligt satt dem för dig och hur mycket gav det att värma skorna? Vad ska man kolla efter när man provar skalet ? När jag gör det kan jag glida fram och bak i pjäxan, men i mittläget (så varken tå eller häl helt nuddar skalet framåt eller bakåt) tar stortå i mot kanten och lång del av lilltåsidan också.

Domnar de först efter så lång tid verkar det som att du har hittat rätt pjäxor, de bör bli skitbra på sikt. Grattis!
Turordning på åtgärder som antagligen löser problemet:
1. Formgjutna sulor tycker jag man alltid skall ha. Med stöd i hålfoten blir foten dels lite kortare och antagligen lite smalare med. Foten kommer sitta bättre så behöver du inte spänna lika hårt heller.
2. Känns pjäxan "nära ok" så brukar den gå till sig efter 3-4 dagars användning. Speciellt om man turar. Tror inte det blir samma sak i soffan att innerskon anpassar sig i samma utsträckning.
3. Baka innerskon (men en bakad innersko kan aldrig göras o-bakad).
4. Bootfitting, trycka, fräsa skalet m m
Tack ! Är detta en rekommenderad kronologisk ordning, dvs köp sulorna direkt, men vänta med att baka innerskor och trycka skal tills jag gått några dagar i dem ?
Hur ska jag tänka angående modell och slutlig fit? Initialt känns det som att Radical passar ”aningen” bättre, men har en mycket tunnare innesko, atomic har väl intuition liner, och även Memory fit, så man kan värma hela skalet och låta det anpassa sig efter foten, medan Radical måste tryckas (med hydraulpress?), blir slutresultatet betydligt mycket bättre med memory fit, eller är det bara så att det blir mindre jobb och lättare för bootfitter att genomföra?
Och, är det normalt att kunna känna båda sidor av ytterskalet när man testar pjäxan utan innersko? Det måste ju finnas plats för lite material i innerskon tänker jag..

Tillbaka
Topp