Lekfulla skidor

FJS9091

Medlem
Lekfulla skidor
Jag har sedan 2017 ett par Faction Dictator 3.0, dom är skitkul när man kör allt vad tyglarna håller och fullständigt skoningslösa.. Jag hänger mest med mina killar i liftnära off-pist i skogen, det går inte att köra på ett smidigt sätt med mina skidor som jag ska köpa en lekfull skida och inte straffar mig för varje misstag jag gör.. Jag snackade med Udéns i GBG och dom tycker att jag ska gå på Salomon QST 98 breda i samma längd som mig, dom har en radie på 17, förklaringen är att en bred och lång skida kräver fart, vill jag ha en busig och lekfull skida ska jag gå lite smalare och kortare..

Vad säger ni?

Lekfulla skidor
Ser att du inte fick napp första gången du frågade så jag slänger in ett svar... Du verkar vara inne på rätt spår. Att du har problem med långa första generationens Dictator i skogen kan man förstå. Och QST-serien är väl bland det mest omtyckta man kan hitta runt decimetern i midjebredd. Men varför inte provhyra? Är du van vid Dictator kan det hända att många av alternativen känns *för* lekfulla/mjuka. Kanske Enforcer -serien ligger närmare till hands för dig.
Lämnar nu ordet till dem som kan mer.

Lekfulla skidor
Ser att du inte fick napp första gången du frågade så jag slänger in ett svar... Du verkar vara inne på rätt spår. Att du har problem med långa första generationens Dictator i skogen kan man förstå. Och QST-serien är väl bland det mest omtyckta man kan hitta runt decimetern i midjebredd. Men varför inte provhyra? Är du van vid Dictator kan det hända att många av alternativen känns *för* lekfulla/mjuka. Kanske Enforcer -serien ligger närmare till hands för dig.
Lämnar nu ordet till dem som kan mer.
Tack, jag är också lite orolig att min körstil gör att ett par QST säckar ihop, när jag trycker.. Ska kolla enforcer-serien..

Lekfulla skidor
För att stänga frågan så beställde jag ett par Fischer Ranger 108 23/24 igår, lekfulla utan att vara säckiga enligt Sverre Liliequist (tror han är liiiite bättre på skidor än mig)

Lekfulla skidor
Såg att Enforcer nämdes här i tråden tidigare, och om någon annan har samma fundering som TS så skulle jag inte rekommedera Enforcer till någon som söker lekfulla skidor.
Jag har ett par Enforcer 94 som är underbara i hög fart i uppkörda pister, men de är alldeles för styva och tunga för de flesta åkare när det kommer till tajt och lekfull skogsåkning.
Däremot finns ju Enforcer Unlimited-serien, som ska vara lättare och mjukare, men de skidorna har jag inte testat själv så kan inte uttala mig om de.

Lekfulla skidor
Jag har en par Bent Chetler 100, jag uppfattar inte denna som lekfull.
Jag köpte just Bent 100 för att den var lekfull, kanske beror det på mig att jag har en realtivt lätt åkstil och matchvikt på 77kg.

Sneglar åt QST98 eller 92.
92:an finns enbart i 184 längd och jag är 188, blir den för kort för mig?

Tanken är att ha QST som "resort" / familje skida med shift bindning för att kunna ta en kortare topptur.
Skall det åkas Gubbäventyr så kör jag på mina Soul 7 med Dynafit.

Lekfulla skidor
Armada Stranger i 180 cm? Riktigt rolig och busig skida.
Berätta mer!!
Jag var i Tänndalen nyligen och testade det mesta som de kunde rekommendera i shoppen.
Nu var det tyvärr inte så mycket lössnö att åka i, men jag det var just Zero Stranger 180 & Fischer Ranger 108 som blev mina favoriter.
Och Stranger var den roligare av dem två.

Men hur beter de sig när man lyckas pricka mera lössnö?
(Typ den vi fick i St Anton senast vi sågs)

((Nu tänker jag sååklart inte överge mina SnowBlades, men som komplement behöver jag ju ha något vettigt 😉 ))

Lekfulla skidor
Premiäråkte nyss ett par Fischer Ranger 96, och dom var ju riktigt kvicka! Nu jämför jag med min äldre setup som är både längre och tyngre, så kanske inte jättekonstigt att jag tycker den upplevs som rapp. Men det är väl konsensus bland recensenter att den är lätt att dra runt.
Men jag köpte dom av samma anledning, att kunna hänga bättre med sonen i backen, fler och snabbare svängar, skogsbanor, och allmänt lättare på fötterna.

(Ska tillägga att jag verkligen inte har provat många olika sorters skidor, så har ont om referenspunkter.)

Lekfulla skidor
Berätta mer!!
Jag var i Tänndalen nyligen och testade det mesta som de kunde rekommendera i shoppen.
Nu var det tyvärr inte så mycket lössnö att åka i, men jag det var just Zero Stranger 180 & Fischer Ranger 108 som blev mina favoriter.
Och Stranger var den roligare av dem två.

Men hur beter de sig när man lyckas pricka mera lössnö?
(Typ den vi fick i St Anton senast vi sågs)

((Nu tänker jag sååklart inte överge mina SnowBlades, men som komplement behöver jag ju ha något vettigt 😉 ))
Hahaha ja något komplement till SnowBlades kan, tro det eller ej, behövas 😂.

Har tyvärr inte kört Stranger i någon betydande lössnö. Bara lite halvfluff, men ser inte varför den inte skulle funka helt ok i lössnö. Bra rocker fram och ganska bred spade. Har dock testat en skida som prickade av alla mina ”boxar” för en all-round-skida. Line vision 108, suveränt bra i lössnö (har testat rejält) men går fint att carva med i pist så länge det är lite greppig snö och inte panghårt. Stranger kanske är bättre om det är hårt.

Välpistad natursnö så var Vison 108 mycket trevliga. Vid is får man köra SnowBlades 👍

Line Vision är lätta, 108 mm och 183 cm väger 1600 gram. Jag kör på 189 cm vilket inte känns speciellt långt.

Jag kör dessa med en shiftbindning så jag kan tura. Mycket skön att gå med då den inte väger bly.

Line Vision är nog något mjukare än Stranger skulle jag säga men svårt att säga exakt då jag inte testat back to back. Både Vision och Stranger är lekfulla, Ranger 108 är med dämpad och inte lika lekfull. Tycke och smak avgör.

Har kört Cochise, Rustler 10/11, Hustler 10/11, K2 Mindbender, Ranger 108, Stranger, Atris, Vison 108, G3 115, Extrem 105 carbon. QST 106. Bara som referens till vad som testats 😁

Hur som helst så är Stranger en skida jag minns vilket säger en del 😁

/Leder

Lekfulla skidor
Jag har sedan 2017 ett par Faction Dictator 3.0, dom är skitkul när man kör allt vad tyglarna håller och fullständigt skoningslösa.. Jag hänger mest med mina killar i liftnära off-pist i skogen, det går inte att köra på ett smidigt sätt med mina skidor som jag ska köpa en lekfull skida och inte straffar mig för varje misstag jag gör.. Jag snackade med Udéns i GBG och dom tycker att jag ska gå på Salomon QST 98 breda i samma längd som mig, dom har en radie på 17, förklaringen är att en bred och lång skida kräver fart, vill jag ha en busig och lekfull skida ska jag gå lite smalare och kortare..

Vad säger ni?

Line Vision 98 eller varför inte ett par renodlade TwinTips som Armada ARV, Völkl Revolt etc?
Vill du ha riktigt kul: Black Crowes Mirus Cor!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp