Köpa enkla skidor eller hyra?

EricL

Medlem
Hej!

Vi har tre barn men den minsta åker inte skidor ännu (är 1,5 år). Men det kommer bli skidor även för lillkillen. De två äldre barnen är 8 respektive 6 år gamla nu i vår och vi brukar åka på en halvvecka i Branäs varje år (4 dagar i backen) runt vecka 10-11. I år utökar vi till två turer, en till Romme och en till Branäs. Så det är inga jättesystem och barnen är unga. Eftersom vi har tre killar så kan skidorna troligen ärvas. Vi har hyrt skidor varje år och valt paketet för medelgoda åkare för oss vuxna. Det har fungerat bra och både jag och frun kör i regel 50/50 mellan blåa och röda backar. Vi har ingen jättefart men vi vill också ha skidor där man kan utvecklas lite och börja carva bättre i röda skidor men vi ser oss nog mer som nybörjare på gränsen till medelgoda, eller lägre spannet av medelgoda åkare kanske. Jag tar mig ner för svarta men varken med stil eller särskilt mycket glädje och hopp/park är inte att tala om för oss vuxna :)

Eftersom skidhyra går på ca 4-5k per tillfälle så blir det nästan 10k i bara hyra för vårens två resor. Vi tänkte därför se över att köpa skidor, kanske nya under black friday, eller begagnade. Det är primärt till oss vuxna men vi tänkte även titta på att köpa till de två äldsta barnen. Då köper vi skidor + pjäxor + hjälm och hela paketet i hopp om att vi kan använda dem i några år, eller sälja begagnat och byta till bättre skidor om så behövs. Vi kommer också behöva köpa nya skidor för den äldsta killen i princip varje år men de går då att ärva till lillebrorsorna.

Vi kör 99% i pist och i regel väldigt uppkörda backar i "familjeparadis" :D 8-åringen kör dock i regel utanför pisten mellan träden så fort han får chansen. Men i vecka 10 och branäs så är det ingen vidare offpist vi pratar om men kanske lite kortare skidor till honom snarare än för långa i alla fall.

Kort om oss är att jag är ca 95 kg och 189 lång, frun är 60kg och 170 lång, 8-åringen 135 lång och 6-åringen ca 115 lång.

Jag har kollat på XXL, skistarshop och lite andra ställen. Det verkar gå att få skidor som är ca 10cm kortare än oss vuxna för ca 2-3k nu under rean (inklusive bindningar). För barnen kanske 1,5k per skidpar (inklusive bindningar). Pjäxor runt 1-2k per person. Så skidor+bindningar+pjäxor kan vi kanske köpa nytt (i lägre prisintervallet) för ca 2,5+2,5+1,5+1,5 = 8k för skidor, 2+2+1+1 = 6k för pjäxor. Totalt 14k för skidor+pjäxor. Sen stavar på det. Hjälmar och glasögon har vi redan. Så istället för att hyra för ca 10k så kan vi köpa helt nya paket för ca 14k. Det känns som en bra deal och till nästa år har vi sparat in pengarna.

Vi har tittat lite på Blocket men tycker mycket är "slalomskida 180cm" och sen en dålig bild. Skidorna kan vara från 1974 - jag har ingen aning och jag har ingen möjlighet att avgöra det :) Vi bor i Göteborg så utbudet av begagnat-affärer är kanske inte optimalt men jag såg t ex https://www.mardosport.se/ även om jag tycker priserna känns ganska dyra jämfört med black friday där jag ofta kan få -50% på helt nya skidor - speciellt om jag inte är kräsen på modeller.

Så frågorna:
1. Borde jag istället titta på begagnat? Kanske bara för barnen där fler byter ofta?
2. Borde jag höra av mig till
3. Räcker det med 180cm skidor för mig som är 189 lång och väger in på 95 kg (utan pjäxor/kläder/utrustning)?
4. Är den här skidan bra för frun som är 170 lång? https://www.xxl.se/rossignol-alpine...-carvingskidor-unisex-svart/p/1208453_1_Style

Alla tips och tankar är välkomna!

Är du bara ute ute efter att komma billigt undan är begagnade att rekommendera.

Jag själv hyrde första gången vi tog upp skidåkningen igen när barnen var små. På uthyrningen när det är sportlovet så kan jag berätta att det är kaos, och brotta på pjäxor på barn och prova till sig själv samtidigt. Det är prövning för tålamodet, varmt som f-n också.
Till nästa gång hade jag köpt ny utrustning till samtliga familjemedlemmar utan mig själv. Mest för att jag inte hittat något som jag ville ha.

Barn skidor och pjäxor säljs hur lätt som helst på blocket eller Facebook. Man får lätt halva nypriset efter två säsonger.

Jag hade köpt nya grejer mest för att jag är bekväm, till er vuxna börja med pjäxor. Köp gärna pjäxorna på skidorten så de kan hjälpa till med passformen, för de kan behövas justeras flera gånger innan det blir bra. Det ingår i köpet vanligt vis.

Tror inte på att köpa billigaste nybörjarskidan till er vuxna heller, bättre att hyra lite bättre skidor. Har man åkt på ett par bra skidor vet man ju vad man är ute efter när det är dags för köp.

1. ja utan vidare beganat till alla de delar du hittar. Barnskidor finns i kvanitet o med varierande kvalitet. Men de flesta har ju samma problem- kidsen växer ur dem. Åtgången på tex facebook loppisar är hög så fundera lite å hugg direkt. du får dem garanterat sålt vidare. Det samma gäller er vuxna, titta efter begangnade skidor, även här på freeride finns ett utbud. Ni vuxna får mer för pengarna, låter ju inte som lite repiga belag o 5 år gammal modell skulle vara ett problem för er? För er vuxna skulle jag kanske satsa på nya pjäxor som passar. KÖP NYA HJÄLMAR
3. beror på skidorna. köp nått allmountain 80-95 i bredd. de kan var ai samma längd som dig?
4. kanske inget jag nappat men ta 163 isf.

Senast ändrad:
Förstår precis. Men åtminstone för er vuxna : Koncentrera er mest på pjäxorna.
Begagnat är en mycket bra idé men jag är tveksam till Mardosport. En del får väldigt slitna skidor därifrån - har jag läst.
Du kan nog förresten ha litet längre skidor än 180.
Den där på XXL är nog ok och prisvärd, även om ni troligen båda skulle ha nytta av skidor en bit över nybörjarsegmentet. Särskilt om/när ni får riktiga pjäxor på fötterna.

Senast ändrad:

Dit går du och fixar lätt allting till barnen, i göteborg.

För er vuxna: Nya pjäxor + beg skidor från blocket eller freeride. Gillar inte nybörjaskidor som säljs billigt. Hellre nåt bättre beggade...

Edit: Till 8 åringen kan du fundera på lite bättre skidor, om åknivån är såpass att det kan göra skillnad.

Barnskidor brukar man kunna köpa billigt på stadium, har själv köpt Head Race Team Small och Head Race Team Large åt min dotter. De ligger väl i normalpris 799-999kr och brukar gå att få med 25% rabatt så har betalt runt 600-800kr för nya skidor. Detsamma gäller pjäxor, brukar finnas runt 800-1000kr men går att få för 600-800kr där med. Sen säljer jag de som paket något år efter för typ en tusing. Barnskidor har ju typ alltid modell hyrbindning vilket gör att det lätt kan gå i arv. Begagnat går naturligtvis bra men det behöver inte skilja så mycket som sagt.

Pjäxor åt er kan det vara värt att gå till något bra ställe men det kan funka i sportbutik då många pjäxor går att värma och forma. I relation till hyrpjäxor skulle jag säga att det är mycket bättre om du inte lyckas köpa båt stora pjäxor.

Senast ändrad:
1: Ja, begagnat är troligen mycket mer prisvärt.

3. Jag tycker 180 räcker alldeles utmärkt, är det pistorienterade skidor hade jag kunnat tänka mig ännu kortare skidor.
Enligt Freerides guide landar du på 177 cm.

4. Jag hade inte valt en utpräglad nybörjarskida till någon av er, utan kollat på andra modeller. Skistarshop har bra priser på begagnade hyrskidor och utgående modeller, jag hade nog kollat på någon av dessa till er båda (längd 161 cm till frun och 175 cm till dig):

Begaganad Völkl Deacon 75 (2399:- ):
https://www.skistar.com/sv/shop/unisex/utrustning/skidor/pist/deacon-75-blackyellow-671528/

Utgående modell Völkl Deacon 7.6 (2599:- ):
https://www.skistar.com/sv/shop/unisex/utrustning/skidor/pist/deacon-76-2223-tealred-718882/

Senast ändrad:
Största vinsten med egen utrustning till hela familjen tycker jag är tidsvinsten man gör. Iaf för mig så känns det som att oceaner av tid i pisten går åt till att först köa i hyrshopen och sen prova ut grejorna.
När man åker sällan är begagnat mycket bra men som vuxen bör man ha nya pjäxor alternativt lätt begagnade som går att forma om. Schyssta pjäxor höjer nivån på åkningen mer ön man tror.
Hjälmar ska aldrig köpas begagnade

Tack för riktigt bra svar! Det blev ett par Völkl Deacon 7.6 (163 cm till frun) och skidpaket till barnen tar vi via snabbsport, bra tips!

Har även köpt pjäxor till både mig och frun på BF-rea (två modeller per person som vi får testa hemma). Pjäxor känns svårt att testa innan man står på i backen och vet att många tipsat om att köpa på skidorten men efter att ha vägt för- och nackdelar så blev det så här nu :) Jag har hyrt Technica-pjäxor tidigare som suttit bra och nu köpte jag ett par "Technica Mach Sport MV 110 GW M 23/24" som kan varmluftformas och jag hoppas de ska passa bra. Antar att jag inte kan varmluftforma och ändå returnera på öppet köp så jag får väl prova att de sitter OK utan att jag formar om dem.

Har dock inte köpt skidor till mig själv utan går på rådet att köpa något begagnat. Verkar vara lite olika bud på längd, allt från 177 till 190. Men jag tänker att jag nog vill ha lite enklare skidor så sikta på 177-185cm, all mountain och 80-95 i midja.

1. Är årsmodellen viktig?
2. Många verkar ha Maker-bindning, antar att jag kan lämna in dem och få bindningarna anpassade för mina pjäxor? Eller är det som hyrskidor där bindningen kan justeras ganska mycket för att passa olika pjäxstorlekar? Jag har storlek 30.5 i pjäxor.
3. Något annat viktigt att tänka på förutom längd + midja + typ av skida?

Dessa två annonser ser ut att vara samma skidor (?) men de kanske skulle passa bra om än i kortaste laget?

Dessa två annonser ser ut att vara samma skidor (?) men de kanske skulle passa bra om än i kortaste laget?

Pinnacle 95 är riktigt kul att åka med. Har dem själv. Funkar (nästan) överallt närsomhelst. Skidor kan, precis som bilar, skilja sig åt ganska mycket mellan olika årsmodeller - eller inte alls. Just Pinnacle 95 gjorde de styvare med åren och det här tror jag är sista årgången, sen gick K2 över till Mindbender-serien. Låter som att de skulle kunna passa dig.

Hej!

Vi har tre barn men den minsta åker inte skidor ännu (är 1,5 år). Men det
...

Alla tips och tankar är välkomna!
välrenommerade, skickar över hela sverige.
#fwiw

Köp begagnade skidor och stavar til er vuxna.
Precis som sagt tidigare så kan det vara mkt värt å läga lite av alla de pengarna ni sparar på nya pjäxor i en riktig skidbutik där dom kan trycka och justera utan extra kostnad samt formgjuten sula.
Begagnat til barnen. Gärna teleskop då kan dom funka i många år
Jag köper nära på all min utrustning begagnat utom pjäxor til mig då jag har låt oss säga utmanande fötter för även den mest rutinerade pjäxverkstad

För barnskidor (under ~100cm långa) har jag under åren hittat många bra nyfynd i slutet av säsongen. Ofta inte jättemycket dyrare än begagnat, runt 1k - 1.5k för skidor + bindningar. Hjälper er inte just i nuläget kanske..

Annars snabbsport som tidigare nämnts.

Gör själv i princip vadsomhelst för att undvika skiduthyrningen på plats (på större, välbesökta orter). Otroligt frustrerande bara i sig själv, och på det ser man hur tiden i backen bara rinner iväg.. Aldrig mer!

Senast ändrad:
Samtidigt finns visa fördelar för vuxna att hyra skidor "på plats". Kan i bästa fall vara ett sätt att få testa flera olika skidor/skidtyper samma vecka för ett rimligt pris. Det var så jag och min Mrs kom in på bredare pistskidor/allmountain och vi har aldrig ångrat oss.

(Jo mina Salomon Sentinel blev litet för långa och "kraftfulla" men det är en annan story...". Förstod att/varför jag tagit mig vatten över huvudet när jag såg dem på en film med Andreas Fransson, RIP.. )

Nu har jag letat annonser ett tag och det är helt klart en djungel. Otroligt svårt att hitta rätt och bedöma skidor på andrahandsmarknaden. Jag tittar därför primärt på att hyra från en butik där jag kan få hjälp eller köpa ett par nya. Att hyra en säsong från t ex Sporthyra går på ca 2-2,5k och jag kan hitta nya för ca det dubbla. Jag lockas av att köpa ett par nya då jag kan sälja dem i andrahand om jag inte är nöjd och så är det ungefär samma pengar på sista raden. Om jag köper ett par nya har jag åtminstone ett par skidor jag kan börja "känna på". Sen kan jag hyra något helt annorlunda i t ex 1 dag eller så när jag är iväg på skidresa för att testa på en annan skida. Om jag hittar att jag är helt fel med min "instegsskida" så kan jag sälja i andrahand och börja om.

Jag är som sagt mest i pist men jag har åkt med hyrskidor+hyrpjäxor varje år och varit jättenöjd, jag har aldrig tänkt på vad det är för skidor eller pjäxor så jag är knappast kräsen. Jag tänker att om jag köper ett par egna så kan jag lära mig hur de beter sig och då kan jag enklare jämföra med andra om jag t ex hyr en dag eller två här och där.

Jag kör mest på våren och sliter med småbarn i uppkörda backar så det är ingen manchester vi pratar om. Eftersom jag dessutom är ganska tung (95+utrusning) så vill jag gärna prova en skida med bredare midja. Just nu är det bra rabatt på Blizzard Hustle 9 och om jag väljer 180 cm så är de ca 9 cm kortare än mig vilket jag tror passar bra. Så frågan är, kan jag åka med dessa skidor i familjebackarna eller är jag "helt fel ute"? :)

I din situation kan det ändå vara mer idealiskt att börja med ett par bättre begagnade skidor? Tills du fått litet mer hum om vad du gillar för sort.
Nedan kommer ett iofs ganska "safe bet" men priset måste prutas ned:

annat tänkbart , nytt paket:

Senast ändrad:
Nu har jag letat annonser ett tag och det är helt klart en djungel. Otroligt svårt att hitta rätt och bedöma skidor på andrahandsmarknaden. Jag tittar därför primärt på att hyra från en butik där jag kan få hjälp eller köpa ett par nya. Att hyra en säsong från t ex Sporthyra går på ca 2-2,5k och jag kan hitta nya för ca det dubbla. Jag lockas av att köpa ett par nya då jag kan sälja dem i andrahand om jag inte är nöjd och så är det ungefär samma pengar på sista raden. Om jag köper ett par nya har jag åtminstone ett par skidor jag kan börja "känna på". Sen kan jag hyra något helt annorlunda i t ex 1 dag eller så när jag är iväg på skidresa för att testa på en annan skida. Om jag hittar att jag är helt fel med min "instegsskida" så kan jag sälja i andrahand och börja om.

Jag är som sagt mest i pist men jag har åkt med hyrskidor+hyrpjäxor varje år och varit jättenöjd, jag har aldrig tänkt på vad det är för skidor eller pjäxor så jag är knappast kräsen. Jag tänker att om jag köper ett par egna så kan jag lära mig hur de beter sig och då kan jag enklare jämföra med andra om jag t ex hyr en dag eller två här och där.

Jag kör mest på våren och sliter med småbarn i uppkörda backar så det är ingen manchester vi pratar om. Eftersom jag dessutom är ganska tung (95+utrusning) så vill jag gärna prova en skida med bredare midja. Just nu är det bra rabatt på Blizzard Hustle 9 och om jag väljer 180 cm så är de ca 9 cm kortare än mig vilket jag tror passar bra. Så frågan är, kan jag åka med dessa skidor i familjebackarna eller är jag "helt fel ute"? :)

Jag gillar och har Rustler 9 för pist och när det är hårt på topptur
Rustler 10 & 11 för alla andra dagar

Tack för snabba svar. Har läst många som gillar Rustler och även Hustle verkar fått bra betyg i recensioner. Sen är det såklart klurigt att köpa skidor då jag inte helt vet vad jag vill ha men jag vill känna att jag inte köper helt fel i alla fall. Jag skulle inte bli förvånad om jag stod på ett par längdskidor när jag ska ut i pisten om jag inte får lite guidning :)

@fredw: är det något specifikt som gör att du hellre pekar på Salomon QST 92 framför Hustle 9? De verkar ha väldigt lika mått (128/92/116 med svängradie 15m för 176cm-skidan) jämfört med (127.5-94-117 med svängradie 17m för 180cm-skidan).

Jag verkar få Hustle 9 inklusive Marker-bindning för ca 4500 kr medan Salomon-skidan är 5500 (oprutad) i begagnat skick och då måste jag troligen både slipa skidan och montera om bindning.

Rossignol-skidan har 82mm midja och efter att ha läst på lite så tror jag att mina uppkörda barnbackar på vårkanten mår bra av lite bredare skidor - men tack för tipset!

Jag har inte åkt någon av dem, Eric. Men allt jag läser tyder på att QST92 har en extremt stor "sweet spot" dvs passar en stor mängd åkare i olika kategorier. Väldigt få verkar ha något negativt att säga om den, i värsta fall "bra på allt men inte bäst på något" typ. Lite av allmountain-skidornas Volvo XC60 (sorry PC, internt skämt...) Vilket dels kan göra den lämplig för den som ska köpa en skida man aldrig testat själv, dels gör den till en skida att "utvecklas" på.

Hustle är nyare och mer oprövad med en lättare konstruktion delvis anpassad för den som "vandrar upp" i backen för egen maskin. Detta sagt så är ditt erbjudna pris på Hustle mycket bra och jag gissar att den också skulle passa dig väl. Läs mer om den här

Tack @fredw, superbra. Förstår att det är svårt att rekommendera obeprövade skidor. På samma sätt är allt obeprövat för mig. Jag ska kika lite mer men tror att jag går på Hustle, inte minst eftersom den verkar ha någorlunda rätt mått och fått bra betyg. Det skadar inte att Blizzard fått bra omdömen och att syskonet Rustler verkar poppis. Jag kommer nog ändå hyra lite olika skidtyper för att förstå skillnaderna bättre och försöka ta skidåkningen till nästa nivå.

Ett tips till @EricL
se till att komma iväg själv på en skidresa med polarna (eller om du har turen att ha en skidåkande fru).

Med barn i den åldern behöver du ett break ("egentid")
Om du bara harvar runt i barnbackar är risken att du glömmer bort vad skidåkningen egentligen handlar om ;)

Hur kan Tur och skidåkande fru höra ihop.
Brukar man inte välja fru å på något sätt säga ja mm?
Har aldrig varit gift så jag vet faktiskt inte.
Men jag ser det inte som Tur att mina flickvänner åker skidor och gillar topptur....

Jag har inte åkt någon av dem, Eric. Men allt jag läser tyder på att QST92 har en extremt stor "sweet spot" dvs passar en stor mängd åkare i olika kategorier. Väldigt få verkar ha något negativt att säga om den, i värsta fall "bra på allt men inte bäst på något" typ. Lite av allmountain-skidornas Volvo XC60 (sorry PC, internt skämt...) Vilket dels kan göra den lämplig för den som ska köpa en skida man aldrig testat själv, dels gör den till en skida att "utvecklas" på.
Jämför du mina fina QST 92 med färgmatchade knallgula Tyrolia Attack 13 bindningar med din gamla Volvo?!:mad::rolleyes:;)
Den där annonsen på begagnade QST 92 hör för övrigt hemma i en annan skamvrå-tråd, det är högre pris än vad jag betalat för mina nya. På Conrad och Glisshop brukar man av till under säsongen kunna köpa QST:or billigt.

Öööö
Kallar du en Volvo XC för en Fender Stratocaster?
Vilka skidor och bil är i så fall en Stradivarius

Jag har beg : K2 Pinnacle 95, Salomon BBR 8.9 plus ev. någon mer skida i förrådet som skall säljas i Göteborg.
Är i din storlek också :) 190 cm lång och 100kg+

/ Mathias

Eftersom ni bor i Gbg kan jag flika in att Alpinhyra vid Alebacken brukar ha utförsäljning i början och slutet av varje säsong. Brukar komma upp information på deras instagram.

Pinnacle är en Volvo V90 Cross country (köp den). BBR är en Land Rover Defender.
Stradivarius, hmm… som Olin Mark VI och E-Type?

Jag har ju ett par QST92 som jag är väldigt nöjd med. Du kan köpa skidan för 299 euro på sport conrad och ett par bindningar för 150-200 euro, t ex griffon 13. Så totalt betalar du som de där begagnade, ibland dyker det upp billigare paket så.

Tillbaka
Topp