Ny version av TX Pro från Scarpa

Såhär kommer den se ut

IMG_0645.jpeg

Wow, ser lovande ut! 1300ish för dampjäxan är ju riktigt bra, typ i stil med mina atomic hawx som känns betydligt lättare än mina nuvarande TX pro. När släpps de?

Riktigt spännande det här. Har hört att den ska vara minst lika styv som tidigare TX-pro och det kan man tänka sig krävs för att fylla tomrummet efter föregångaren. Frågan är hur mycket vikt som kan bantas för att få till en bra turpjäxa? Kul om det lämnas lite till hemmafixarna:)

Har den nya modellen tech-inserts i hälen eller är det bara tådelen som på senare modellerna?
Nej bara tån. Ryktet säger juridiska skäl att Scarpa slutade med hältech pga nån som trampat ur pjäxa ur bindning på helt fel ställe och stämt dom. Men finns säkert ngn annan här som har säkrare info om varför

Har tänkt några varv till och funderat på vad Scarpa egentligen vill åstadkomma med den här skon. Vid nästan 1600grams vikt för en sko i 27 så är det ju ingen toppturspjäxa det är tal om, och om pjäxan är tillräckligt styv för att fylla luckan efter TX comp så kan man ju anta att man borde kunna banta bra många gram för att komma ner runt kilot. Jag tänker på F1:an som kom för 20 år sedan och vägde runt kilo vilket visar att det är möjligt, har dessutom hört många vara nöjd med den. Själv jagar jag fortfarande ett par att testa.

Himla fin pjäxa! Fick hem ett par jag köpt från Alpingaraget igår. Men en fråga om om passform, ifall någon kan svara:
Pjäxan sitter väsentligen bra på mig, men trycker och ömmar distinkt på en punkt på utsidan foten, en bit upp från fotranden, där foten blir bredare. Båda fötter.
1. Tror ni innerpjäxan anpassar sig mer än marginellt efter foten? Isåfall kan jag köra på och se vad som händer efter X skiddagar.
2. Är detta en pjäxa man annars kan be en pjäx-verkstad att anpassa och ”trycka ut”?

Himla fin pjäxa! Fick hem ett par jag köpt från Alpingaraget igår. Men en fråga om om passform, ifall någon kan svara:
Pjäxan sitter väsentligen bra på mig, men trycker och ömmar distinkt på en punkt på utsidan foten, en bit upp från fotranden, där foten blir bredare. Båda fötter.
1. Tror ni innerpjäxan anpassar sig mer än marginellt efter foten? Isåfall kan jag köra på och se vad som händer efter X skiddagar.
2. Är detta en pjäxa man annars kan be en pjäx-verkstad att anpassa och ”trycka ut”?
Har precis uppgraderat här också. Har endast ”vardagsrumskört” pjäxan än så länge så tyvärr ingen uppfattning hur den ger med sig efter inkörning.
Inneskor från tidigare Scarpa-pjäxor har jag fipplat en del med och ett tips kan vara att lägga på lite extra padding på foten på det ställe där det trycker för att skapa extra utrymme när du formar innerskon. Är det inte alltför illa så tycker jag det brukar löna sig att lägga ett par dagar på dem innan jag släpper loss kreativiteten.
Kör hårt och må snön vara djup till Juni!

Tack!
Jag har en helt ny setup med skidor och bindningar också så det ska bli mkt spännande att köra på riktigt utanför
vardagsrummet snart!

Drar liv i denna tråd. Nya tx pro funnit på marknaden ett tag nu så kanske någon som har lite input. Någon som testat/vet var Scarpa tx pro ligger i styvhet på bälg gämfört mot Crispi?

Kör nu crispi shiver.

Upplevs lite mjukare än Crispi Evo (den grå) tycker jag. Enda Crispin jag åkt tyvärr, vet inte om den skiljer sig från Shiver. Gillar nya Scarpa tx pro bättre men det är nog framför allt pga bättre passform på min fot.

Upplevs lite mjukare än Crispi Evo (den grå) tycker jag. Enda Crispin jag åkt tyvärr, vet inte om den skiljer sig från Shiver. Gillar nya Scarpa tx pro bättre men det är nog framför allt pga bättre passform på min fot.
Vad tycker du skiljer gammla tx pro mot nya i passform?

Crispi är wc:hård, evo: medel, shiver mjuk.
Kanske nya tx pro, lite mer är som shiver då. Jag valde crispi då de skulle vara smalare än scarpa. Men skulle vilja ha lite mer utrymme för tårna.

Vad tycker du skiljer gammla tx pro mot nya i passform?

Crispi är wc:hård, evo: medel, shiver mjuk.
Kanske nya tx pro, lite mer är som shiver då. Jag valde crispi då de skulle vara smalare än scarpa. Men skulle vilja ha lite mer utrymme för tårna.
Ja mkt bättre plats för tårna i Scarpa tycker jag. Crispins tåbox upplevde jag som smalare och framför allt trängre längst fram. Har inte åkt på gamla TX Pro men har hört att passformen är lik, dock är nya några mm kortare även inuti så om man legat på gränsen mellan storlekar har jag sett att vissa velat välja ett snäpp större.

Tillbaka
Topp