Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Fascinerande hur lite av det som planerats 2005 som faktiskt har förverkligats så här 18 år senare. Stationshuset, VM-arenan osv inför VM 2007 - javisst, men sen då? Nu tänker jag främst på alla byggen som är rödmarkerade i dokumentet.

Liften från Tottens by upp mot Högåsen är ju märkligt att man inte fått till mha av alla boende. Tänker på Tege som lyckades skrapa ihop en sittlift - här handlar det väl troligen om en släplift som bara gynnar de som bor i området och den borde ju bara kosta en bråkdel.
Fast konceptet att de boende först ska betala liften för att sedan betala liftkort för att få använda den känns onekligen lite ovanligt på en stor skidort ändå….? Eller sker det även på andra ställen??

Fast konceptet att de boende först ska betala liften för att sedan betala liftkort för att få använda den känns onekligen lite ovanligt på en stor skidort ändå….? Eller sker det även på andra ställen??

Antar att kostnaden för driften av en lift och pist inte är försumbar.

Antar att kostnaden för driften av en lift och pist inte är försumbar.
Det är ändå lite lustigt när man läser om amerikanska och kontinentaleuropeiska skidorter där man nästan i förbigående nämner nya liftar och nya nedfarter och man har mil av längdspår, men i Sverige är det världens grej om man gör en ny släplift och man klagar när någon påpekar att längdspåren är dåliga.

Fascinerande hur lite av det som planerats 2005 som faktiskt har förverkligats så här 18 år senare. Stationshuset, VM-arenan osv inför VM 2007 - javisst, men sen då? Nu tänker jag främst på alla byggen som är rödmarkerade i dokumentet.

Liften från Tottens by upp mot Högåsen är ju märkligt att man inte fått till mha av alla boende. Tänker på Tege som lyckades skrapa ihop en sittlift - här handlar det väl troligen om en släplift som bara gynnar de som bor i området och den borde ju bara kosta en bråkdel.
Ja, det slog mig också. Man verkar haft en ljusare framtidstro 2005. :)

Fler "entréer till skidområdet" känns generellt bra; folk måste inte gå/åka lång till närmsta lift och folk har fler ställen de kan parkera, utgå ifrån så det inte köas.

Just nu är det ju inte så ljusa tider och flera bekanta här i sydsverige kommer helt att hoppa över skidsemester i vinter av det skälet. Så jag kan förstå om utvecklingen stannar av litet nu. Och just detta år byggs det ju faktiskt liftar på några håll.
Men tyvärr användes ju "de goda åren" till att bygga ut boenden snarare än liftsystemet, och då menar jag många decennier. Vid en snabbtitt på liftkartan har inte mycket hänt på 30-40 år (förutom att tusenmeteraren ramlat/plockats ner och kabinen nu får "palliativ vård"). Det blir som om/när man inte uppdaterar sin smarta telefon "i tid", till sist börjar "hjulen trilla av vagnen" och det blir riktigt dyrt att få till ett liftsystem som ligger i tiden.

Just nu är det ju inte så ljusa tider och flera bekanta här i sydsverige kommer helt att hoppa över skidsemester i vinter av det skälet. Så jag kan förstå om utvecklingen stannar av litet nu. Och just detta år byggs det ju faktiskt liftar på några håll.
Men tyvärr användes ju "de goda åren" till att bygga ut boenden snarare än liftsystemet, och då menar jag många decennier. Vid en snabbtitt på liftkartan har inte mycket hänt på 30-40 år (förutom att tusenmeteraren ramlat/plockats ner och kabinen nu får "palliativ vård"). Det blir som om/när man inte uppdaterar sin smarta telefon "i tid", till sist börjar "hjulen trilla av vagnen" och det blir riktigt dyrt att få till ett liftsystem som ligger i tiden.

Jag håller helt med om att det byggts för många boenden och för lite liftar, men liite har hänt på "30-40 år".

- Sadelexpressen och Fjällgårdsexpressen har gjort det mycket enklare att ta sig mellan Björnen och Åre samt att dessa backar utnyttjas bättre. De är dock underdimensionerade efter allt byggande i sadeln.
- Stjärnliften är ett rejält lyft från WC.
- Tegeliften är ett rejält lyft för det området.

Sen tidigare
- VM6an - 2002
- Byggdes inte också VM8an 2006 ?
- Och gondolen uppdaterades 2018.

Men nu säger vi väl ändå välkommen till Vikliften?
1700131242299.png

Som en lokal invånare tycker jag att det är en bra idé att utvidga liftsystemet i Åre. Det kommer att förbättra transporten runt staden och locka fler besökare, vilket kommer att stärka vår ekonomi.
Sakfråga: Åre är en by. Närmsta stad är Östersund.
Bra att veta som local.
Ha de!

Går den tillräckligt högt upp så man på ett smidigt sätt kan åka till Åre by om Sadelexpressen är stängd?
Svaret hann komma här ovan.

Jag håller helt med om att det byggts för många boenden och för lite liftar, men liite har hänt på "30-40 år".

Nedan en 25 år gammal liftkarta. Det tycks mest ha skett uppdateringar och uppgraderingar av befintliga liftar känns det som. Vilket kan vara nog så klokt och välbehövligt. En egentliga utbyggnaden att prata om är Sadeln.

Åre 1999.jpg

Men kolla längst till höger! Det som skulle vara en verklig uppgradering vore om Åre åter igen knöts ihop med andra närliggande system. Ett gemensamt liftkort och transfer mellan anläggningarna så att man kan ta sig mellan dem för hel- eller halvdagar.

Nedan en 25 år gammal liftkarta. Det tycks mest ha skett uppdateringar och uppgraderingar av befintliga liftar känns det som. Vilket kan vara nog så klokt och välbehövligt. En egentliga utbyggnaden att prata om är Sadeln.

Visa bilaga 27394

Men kolla längst till höger! Det som skulle vara en verklig uppgradering vore om Åre åter igen knöts ihop med andra närliggande system. Ett gemensamt liftkort och transfer mellan anläggningarna så att man kan ta sig mellan dem för hel- eller halvdagar.

Påminde mig om att Duveds fina/snälla (men iofs väderberoende) Paradisliftar är borta också...

Västra Paradisliften, längst upp i bild nedan, försvann ca 2001. Duveds egen lilla högzon.

Visa bilaga 27398

Innan dess fanns också Paradisliften som ersattes av stolliften när den kom. På 1970-talet hade troligen Duved landets högsta liftkapacitet.
Och den längre liften i barnområdet är också borta, vilket känns väldigt märkligt när man hänger med nybörjare i Duved. Åker man ned för den backen så får man släpa sig tillbaka till liften igen.
Jämför det med Lindvallen som har typ 13 knappliftar i rad i samma backe

Får upp dessa i flödet nu, jäklar vad man bygger fint nere i Europa. De bygger gondoler med stationsbyggnader, vi får bli glada om vi får en ny ankarlift. 😄

Förövrigt väldigt smart med skidhållare i mitten av gondolen. Det borde minska lutandet mot & skrapandet av glasrutorna och därmed behov att byta desamma.

Får upp dessa i flödet nu, jäklar vad man bygger fint nere i Europa. De bygger gondoler med stationsbyggnader, vi får bli glada om vi får en ny ankarlift. 😄

Förövrigt väldigt smart med skidhållare i mitten av gondolen. Det borde minska lutandet mot & skrapandet av glasrutorna och därmed behov att byta desamma.

Ser att den har ersatt den långa sittliften med inbyggd sväng, som man tar i slutet av eftermiddagen när man ska tillbaka till Zell am Ziller.
Det är skönt med gondoler när det är blåsigt och kallt, men jag tycker ändå att det är trevligare att åka express sittlift när det är fint väder.
Hur som helst när det gäller investeringar så medger ju det enorma publikunderlaget (som dessutom är ganska jämnt fördelat under hela säsongen) helt andra satsningar än de små svenska skidområdena. Sen tycker jag själv att Zillertal har blivit för mycket turistindustri, och jag besöker hellre andra skidorter numera.

Sen tycker jag själv att Zillertal har blivit för mycket turistindustri, och jag besöker hellre andra skidorter numera.
Va fasen!?!?
Snart är du som @STORPOTATEN och hans kompisar som åker till små obskyra skidhålor som ingen vanlig turist från Sverige har hört talas om….
Den där skidsemestern med Ivo har lett in dig på en oroväckande väg…..🫣😱
Om några år kanske vi ser dig droppa klippor i Les Marecottes medan potatisen filmar eller så ser vi dig huda upp i pannlampans sken från bergshyttan i Aussois kl 4 på morgonen….🤔

Om några år kanske vi ser dig droppa klippor i Les Marecottes medan potatisen filmar eller så ser vi dig huda upp i pannlampans sken från bergshyttan i Aussois kl 4 på morgonen….🤔
O naj naj, jag är alldeles för gammal, osmidig och feg för allt det där.
Jag föredrar skön och odramatiskt cruise….

Och det var faktiskt en ny och trevlig upplevelse i Solheisen i Gröndalen i Kaiserwetter tillsammans med @Ivo del Scandi .
Mycket vackert där, massturismen i Zillertal måste jag inte uppleva fler gånger…. även om en rykande Pizza Diavola på Seppi’s solterass ovanför Gerlos smäller ganska högt det också.

Gröndalen. Seehr schöön…
1701179381678.jpeg

Va fasen!?!?
Snart är du som @STORPOTATEN och hans kompisar som åker till små obskyra skidhålor som ingen vanlig turist från Sverige har hört talas om….
Ja @PisteCarver , det är dags du följer @Hawk100 i spåren och upptäcker nya, ännu mer turistiga skidområden. Tex La Plagne som Hawken har väldigt svårt att låta bli... ;)
1701179191034.png

Senast ändrad:
Prickade top 3 förra vintern och har även stökat av top 8 + några till på listan… 🤩
Men jag är lite chockad att PC dissar Zillertal numera??? Eller vill han ha Hintertux för sig själv… 😜

Prickade top 3 förra vintern och har även stökat av top 8 + några till på listan… 🤩
Men jag är lite chockad att PC dissar Zillertal numera??? Eller vill han ha Hintertux för sig själv… 😜
Senaste vintersemestern jag var i Zillertal var 2019 (och sen har det varit lite sommarskidåkning). Man kan väl säga att jag har sett mig trött på bersvyerna där, det är trevligt att uppleva nya ställen. Jag har anammat @STORPOTATEN ’s princip att besöka olika skidorter på en vecka, feb 2022 blev det fem skidorter på en vecka, och det blev det i feb 2023 också. Och det blir flera nya ställen den här vintern också.:)

Ser att den har ersatt den långa sittliften med inbyggd sväng, som man tar i slutet av eftermiddagen när man ska tillbaka till Zell am Ziller.
Det är skönt med gondoler när det är blåsigt och kallt, men jag tycker ändå att det är trevligare att åka express sittlift när det är fint väder.
Hur som helst när det gäller investeringar så medger ju det enorma publikunderlaget (som dessutom är ganska jämnt fördelat under hela säsongen) helt andra satsningar än de små svenska skidområdena. Sen tycker jag själv att Zillertal har blivit för mycket turistindustri, och jag besöker hellre andra skidorter numera.
Så är det.
Dock måste svenska orter anpassas för december, januari & februari. 🥶

Undrar dock om inte fler skulle lägga semestern då om de visste att även om det är kallt så väntar gondoler och sittbubblor med eluppvärma säten att ta upp dem i backen.

Men såklart; större underlag i alperna. 👍

Så är det.
Dock måste svenska orter anpassas för december, januari & februari. 🥶
Man måste nog vara uppväxt med skidsemestrar där vid den tiden på året för att kunna uppskatta det. Jag tycker att Skåne är mörkt och bistert i dec-jan.
Jag åker gärna till Fjällen (de norska), men säsongen är ganska kort, mar-apr för mig.
Värmestuga is not my cup of tea…. ☀️😎

Man måste nog vara uppväxt med skidsemestrar där vid den tiden på året för att kunna uppskatta det. Jag tycker att Skåne är mörkt och bistert i dec-jan.
Jag åker gärna till Fjällen (de norska), men säsongen är ganska kort, mar-apr för mig.
Värmestuga is not my cup of tea…. ☀️😎
Svenska fjällen är bäst i april, men inte många som vill åka då. Både Åre och keb är underbart i valborg när man väl är där, men det drar emot att åka dit veckan efter man sjösatt båten och planterat blommorna.

Svenska fjällen är bäst i april, men inte många som vill åka då. Både Åre och keb är underbart i valborg när man väl är där, men det drar emot att åka dit veckan efter man sjösatt båten och planterat blommorna.

Iofs samma känsla om man bor nere i syd/centraleuropa. Om man därifrån åker skidor senare än början på mars så är det i princip kortärmat som gäller när man kommer hem. Fram till oktober typ. 😳 Längtar ner igen…

Iofs samma känsla om man bor nere i syd/centraleuropa. Om man därifrån åker skidor senare än början på mars så är det i princip kortärmat som gäller när man kommer hem. Fram till oktober typ. 😳 Längtar ner igen…

Ofta är det för slaskigt efter påsk tycker jag, men det varierar ju var man är.

Ofta är det för slaskigt efter påsk tycker jag, men det varierar ju var man är.
För slaskigt?
Inte säker på att jag förstår.....
Håller med @fredw få saker är så genuint kul som slaskpuckel
Men det är ju märkligt hur mycket tid vi lägger i backar när det är kallt och oftast dåliga förhållanden
Jag har spenderat otaliga timmar i en stenhård puckel (vilket kan vara ok det med) på försäsong och relativt sett ganska få timmar i en slaskpuckel efter påsk

För slaskigt?
Inte säker på att jag förstår.....
Håller med @fredw få saker är så genuint kul som slaskpuckel
Men det är ju märkligt hur mycket tid vi lägger i backar när det är kallt och oftast dåliga förhållanden
Jag har spenderat otaliga timmar i en stenhård puckel (vilket kan vara ok det med) på försäsong och relativt sett ganska få timmar i en slaskpuckel efter påsk

Min senaste påsk i Chamonix hade både och, stenhård is på morgonen och slask efter lunch. Ganska OK - men klart ansträngande.

Jag hittade en bok om svenska OS-ansökan till Falun 1992 från 1985 på ett antikvariat. Där var även planerna för Åre med. Intressant nedslag i ett forntida Åre. Notera att Tegefjäll inte alls finns, Björnen verkar precis ha påbörjats.
Slalomen ville man ha i Stjärnbacken med läktare och lift där Timmerstugan är idag.
Gillar också bilden från Åre där torget och backen fortfarande hörde samman.

Bilagor

• 20231203_124527.jpg
    20231203_124527.jpg
    867.1 KB · Besök: 431
  • 20231203_124535.jpg
    20231203_124535.jpg
    863.2 KB · Besök: 448
  • 20231203_124544.jpg
    20231203_124544.jpg
    541.5 KB · Besök: 423
  • 20231203_125013.jpg
    20231203_125013.jpg
    745.7 KB · Besök: 382
  • 20231203_125121.jpg
    20231203_125121.jpg
    678.2 KB · Besök: 341
  • 20231203_125114.jpg
    20231203_125114.jpg
    609.4 KB · Besök: 314
  • 20231203_125130.jpg
    20231203_125130.jpg
    716.8 KB · Besök: 321
  • 20231203_125219.jpg
    20231203_125219.jpg
    695.4 KB · Besök: 317
  • 20231203_123950.jpg
    20231203_123950.jpg
    441.4 KB · Besök: 391
Jag hittade en bok om svenska OS-ansökan till Falun 1992 från 1985 på ett antikvariat. Där var även planerna för Åre med. Intressant nedslag i ett forntida Åre. Notera att Tegefjäll inte alls finns, Björnen verkar precis ha påbörjats.
Slalomen ville man ha i Stjärnbacken med läktare och lift där Timmerstugan är idag.
Gillar också bilden från Åre där torget och backen fortfarande hörde samman.
Vilken skatt!

För mig som upptäckte Åre långt senare finns ju ett par detaljer i de gamla pistkartorna som jag inte hade koll på. Framför allt "Långe Björn" - kan man alltså åka från toppen till björnenliften?

Konstaterade också att Duved ju inte har kvar en enda lift i samma utförande utom möjligtvis dagens barnlift..

Vilken skatt!

För mig som upptäckte Åre långt senare finns ju ett par detaljer i de gamla pistkartorna som jag inte hade koll på. Framför allt "Långe Björn" - kan man alltså åka från toppen till björnenliften?

Konstaterade också att Duved ju inte har kvar en enda lift i samma utförande utom möjligtvis dagens barnlift..
Ja, riktigt fint fynd! Finns ett till ex till salu om någon skulle vilja ha :)
https://www.antikvariat.net/sv/hae1...n-falun-halsinglands-antikvariat?currency=SEK

Streckad linje betyder "opistad led", men att det ens fanns en led med det namnet var nytt för mig.

Ja, liftarna i Duved är ett intressant ämne. Hade varit intressant att höra tongångarna kring dessa.

Vilken skatt!

Instämmer - vilken skatt. Som infrekvent Årebesökare fram till för tio år sen (någon gång varje årtionde) så är det inte helt enkelt att komma ihåg exakt när olika saker skedde (t.ex. har jag svårt att komma ihåg att sadelexpressen redan är tio år gammal). Men en bra sida med de flesta byggnationer (men inte rivningar) som skett finns här: https://aresweden.com/ares-historia-kurort-till-alpin-mastarort/

Tillbaka
Topp