Vilken techbindning ska man köpa egentligen?

-David-

Aktiv medlem
Tjenare personer som förhoppningsvis vet med än mig

Köpte nyligen på mig ett par black crows navis freebirds (yay) men behöver nu fixa bindning till dessa. Jag har ett par kingpins som jag skulle kunna köra på, men är det "smartare" att köpa något lättare istället, och isf vadå? Finns så jävla många olika modeller att man blir helt tokig 😅

Dessa kommer användas i princip uteslutande för turer så jag är inte intresserad av shifts etc.

Vart ligger din prioritering, vad har du för pjäxor och hur ser åksällskapets utrustning ut?

ATK raider är ju relativt kraftiga doningar om du vill/behöver ha det.
Enkla klassiska techbindningar (typ Dynafit speed radical) tenderar att vara budgetvänliga och strulfria, de flesta tillverkarna har något liknande.
Lättviktare antar jag inte är aktuell iom skidvalet

Alla mellanting, så som kingpin, tecton etc. är relativt struliga i sammanhanget. Fler delar som kan strula och/eller gå sönder men är inte ösig friåkning målet (vilket jag antar att det inte är?) bör det inte vara ett bekymmer.

Prioriteringen ligger på åket denna gången, körde lättviktare (med kingpins av någon anledning..) tidigare men märkte att jag föredrar en något mer gedigen skida. Är dock något av en lättviktare jag själv, och åken jag gör är långt ifrån det man ser på youtube så är inte i behov av det värsta värsta.

Anledningar att köra på kingpins igen är väl att den trotts allt är en gedigen bindning med alpinhälen som även utlovar ökad säkerhet. Nackdel, vikten. Men det är trots allt billigare att konditionsträna än att köpa en dyr bit metall

Jag hade kört vidare på kingpin eftersom du redan har den.

Eller köpt något lättare eftersom du ändå bara ska tura. Atk crest, salomon mtn eller marker alpinist. Leta upp den billigaste! (Obs recall på viss årsmodell av mtn just nu)

BC Navis är ju ändå ingen super lätt skida, så jag skulle tycka man vill har en ganska biffigt bindning på den?
Salomon Mtn och atk crest är bra bindningar. Dock vanliga techbindningar, med alla dess för och nakdelar. De väger väl runt 700- 800 g per par. Vill du har tech fördelar men säkerheten av en alpinbindning är Fritschi Tecton det ända som (enligt mig) är vettigt. Väger 1.2 kg per par (vägt mina, det är sant...), dvs mer än tech, men mindre än shift och Co. Uppför är de som tech (förutom vikten), hanteringen är som tech, men nerför är de som alpinbindningar. De löser ut när de ska, de håller fast ner de ska. Och man har en förspanning. Lite krångligt att kommer ur de, för nån anledning.

Dvs om prio är nerför är det klart en Tecton eller nån biffigt Tec typ dynafit rotation eller nåt, men de är rätt tunga de med. Kingpin fattar jag inte riktigt varför de finns kvar. Tyngre och sämre på allt än tecton, tex. (eller en vanligt tech för den delen).

Edit: För egen del kör jag superlätt rakt genom om det blir långa sträckor, typ traverser osv. Eller rätt tunga skidor med Tecton när det är vanligt tur, dvs uppför för att åka nerför igen ;). De kör jag även på piståkning. Är för dålig skidåkare3 för att ser nån skillnad mellan mina Tectons och vanliga alpinbindningar. Ända nakdelen är som sagt att komma ur, som ibland stör när man är ute med barnen och ska hantera/ rädda/ vända de... Men det vänja man sig. Har kört de med ganska låg DIN när jag var ute med barnen, då är det lätt att bara vrida ur foten då.

Senast ändrad:
Man får ju helt enkelt välja nivå först. Med den skidan går ju allt superlätt bort rimligen som nämnts. Sen får man ju ta beslut om man ska gå på en 300-400-grammare i ren tech, ökad säkerhet med Tecton/Vipec på bekostnad av vikt och mer plast, fokusera mer på åkning med Shift eller fullt ut på åkning med turmöjlighet med Marker PT. Jag har några grundregler själv i form av att om det är en skida som ska köras hårt så föredrar jag att släpa lite mer vikt mot att få ökad säkerhet med sidolösning i tådelen. Ska det knatas heldagar kör jag ren tech, men då tar jag det också lite lugnare och chansar inte på samma sätt för att minska risken för knäskador. Man kan inte få allt. Redan i inläggets ämnesrad nämner du ju tech så vi kan väl utgå från det antar jag. Då är första frågan Tecton/Vipec eller klassisk tech. Är svaret på den frågan klassisk tech finns det mer jobb att göra.

När det gäller val av modell av techbindning finns det ju en uppsjö, men samtidigt är det många modeller som faller ifrån om man granskar djupare. Jag gillar att ha stoppers, om än enkla sådana, för att slippa risken att tappa iväg en skida från stillastående och för att det känns mer vant att ha det jämfört med fångremmar. Jag gillar inte riktigt känslan i U-spring utan föredrar fristående roterande pinnar bak som ger mindre slitage och upplevs som jämnare i sin funktion. Längdjustering är smidigt. God elasticitet vid kompression är också en klar fördel. Justerbar "DIN" istället för utbytesfjädrar är också ett krav för min del. Viktmässigt helst ner mot 300 gram. Sätter man upp dessa kriterier blir det inte många val kvar. För min del just nu skulle det stå mellan en ATK RT10 Evo och någon ur den uppdaterade Raider-serien, tex 12AP, Raider 13 EVO eller Freeraider 15 EVO om du behöver högre DIN. Samtliga med ATK:s nya bromssystem som är enklare än det förra med separat knapp. Kollar man de modellernas vikter i förhållande till deras funktioner och konstruktion är det inte många eller ens några av konkurrenterna som matchar.

Jag hade kört vidare på kingpin eftersom du redan har den.

Eller köpt något lättare eftersom du ändå bara ska tura. Atk crest, salomon mtn eller marker alpinist. Leta upp den billigaste! (Obs recall på viss årsmodell av mtn just nu)
Jag är också lite inne på att behålla kingpinnen.. Eftersom att jag ändå inte är ute efter någon lättvikts tech så hamnar man ju lätt i 300-400g per bindning där, och då sparar jag ju helt plötsligt bara 300-400g jämfört med kingpinnen.

Är det verkligen värt 3000kr att spara 300 gram? Speciellt när både pjäxa och skida är relativt tunga redan

BC Navis är ju ändå ingen super lätt skida, så jag skulle tycka man vill har en ganska biffigt bindning på den?
Salomon Mtn och atk crest är bra bindningar. Dock vanliga techbindningar, med alla dess för och nakdelar. De väger väl runt 700- 800 g per par. Vill du har tech fördelar men säkerheten av en alpinbindning är Fritschi Tecton det ända som (enligt mig) är vettigt. Väger 1.2 kg per par (vägt mina, det är sant...), dvs mer än tech, men mindre än shift och Co. Uppför är de som tech (förutom vikten), hanteringen är som tech, men nerför är de som alpinbindningar. De löser ut när de ska, de håller fast ner de ska. Och man har en förspanning. Lite krångligt att kommer ur de, för nån anledning.

Dvs om prio är nerför är det klart en Tecton eller nån biffigt Tec typ dynafit rotation eller nåt, men de är rätt tunga de med. Kingpin fattar jag inte riktigt varför de finns kvar. Tyngre och sämre på allt än tecton, tex. (eller en vanligt tech för den delen).

Edit: För egen del kör jag superlätt rakt genom om det blir långa sträckor, typ traverser osv. Eller rätt tunga skidor med Tecton när det är vanligt tur, dvs uppför för att åka nerför igen ;). De kör jag även på piståkning. Är för dålig skidåkare3 för att ser nån skillnad mellan mina Tectons och vanliga alpinbindningar. Ända nakdelen är som sagt att komma ur, som ibland stör när man är ute med barnen och ska hantera/ rädda/ vända de... Men det vänja man sig. Har kört de med ganska låg DIN när jag var ute med barnen, då är det lätt att bara vrida ur foten då.
Ja precis, UL bindningingar har jag inte ens funderat över, det vill jag inte ha. Och då blir ju viktskillnaden inte så stor mot kingpinsen, endast 3-400g per skida. Vilket jag inte riktigt tror är värt det, kostar ju dryga 3000kr att byta också :unsure:

Jag gillar Marker Alpinist.
Tycker den är svårslagen i förhållande till pris-vikt-funktion
Du kan om du vill få mer mångsidighet sätta inserts bak så du kan skifta mellan Alpinist och KingPin (vilken jag gillar) men använda Alpinistens tådel då den skall vara bättre sitter på M Works vill jag minnas?

Utöver att du som nu funderar på viktskillnad och det behovet så skulle du behöva ta dig en funderare om det finns andra egenskaper som du värdesätter som t ex antal gålägen, användbarhet (hur enkelt det är att växla mellan gåläge/åkläge, hur enkelt att kliva in i bindnings tådel), elasticitet, viktbalans (vissa bindningar har en knepig viktbalans på skidan, vilket gör att kickturns kan kännas lite trixiga) osv.

Kapar tråden lite ;) Funderar på aningen lättare lagg, typ Backland 95, Zero G 94/95 eller Wayback 92/96. Kommer köra bland (vad jag uppfattar) de touringpjäx med mest åkinriktning, Backland XTD eller Radical Pro, alla hybridversioner jag provat verkar ha för kompromissat gåläge. Men bindningar är en djungel !
Hade löst lite recensioner och ställt in mig mot marker alpinist, med är den inte rejäl nog för turande med fokus på att få lite bättre åk nedför ? Så är ATK det enda som gäller om man vill ha en rejäl åkbindning som inte väger som en shift ? Och hur mycket ger man upp om man går på en R12 eller C-Raider istället för en freeraider 14/15? (Jag antar att man bara kan köpa till freeride spacern i efterhand om man vill? På 74-78kg i mässingen antar jag att en DIN 12 måste räcka ?)

Marker alpinist kommer funka utmärkt. Deras lösning för att låsa ski stoppern har dock varit eländig tidigare, sett alldeles för många såna som isat igen och/eller helt sonika gett upp. Ser ut att vara samma design fortfarande. Om du ska ga stopper, skippa den.

Utöver att du som nu funderar på viktskillnad och det behovet så skulle du behöva ta dig en funderare om det finns andra egenskaper som du värdesätter som t ex antal gålägen, användbarhet (hur enkelt det är att växla mellan gåläge/åkläge, hur enkelt att kliva in i bindnings tådel), elasticitet, viktbalans (vissa bindningar har en knepig viktbalans på skidan, vilket gör att kickturns kan kännas lite trixiga) osv.
Har bara testat kingpinnen så det är svårt att veta vad jag saknar så att säga, men det var inget som stog ut som dåligt på den bindningen enligt mig.

Kapar tråden lite ;) Funderar på aningen lättare lagg, typ Backland 95, Zero G 94/95 eller Wayback 92/96. Kommer köra bland (vad jag uppfattar) de touringpjäx med mest åkinriktning, Backland XTD eller Radical Pro, alla hybridversioner jag provat verkar ha för kompromissat gåläge. Men bindningar är en djungel !
Hade löst lite recensioner och ställt in mig mot marker alpinist, med är den inte rejäl nog för turande med fokus på att få lite bättre åk nedför ? Så är ATK det enda som gäller om man vill ha en rejäl åkbindning som inte väger som en shift ? Och hur mycket ger man upp om man går på en R12 eller C-Raider istället för en freeraider 14/15? (Jag antar att man bara kan köpa till freeride spacern i efterhand om man vill? På 74-78kg i mässingen antar jag att en DIN 12 måste räcka ?)
Marker Alpinist har ju väldigt bra omdömen för åk känslan överlag. Inte alls sämre än Kingpin enligt min erfarenhet.

Jag gillar bägge dom bindningarna
Men på ett par G95 så Alpinist
KingPin är onödigt stor å tung på den skidan.
Skall du köra med skistopper vilket o och sig inte krånglat för min dotter så skulle jag nog endå ha wire med eller på.

Tecton har blivit valet för mig. Fungerar bra till nästan allt. Bryr man sig om vikt eller sjuka drop så finns det bättre alternativ. Men för normal åkning både i och utanför pist har den varit rejält trevlig!

Bästa är man kan snabbt klicka i och sitta fast om man ska glida ned för något.

Har lite olika tech bindningar och testar en del varje år. Just nu så är min favorit SkiTrab Gara Titan Vario bland de lätta bindningarna. Den har en tå-del som ger lite mer dämpning än andra techbindningar, och det gör en ganska stor skillnad. Dessutom väldigt smidig at ta på och av i brant terräng.
Plum R170, ATK Kuluar 12 och Marker Alpinist funkar alla riktigt bra, men har en mer traditionell tech-hårdhet.

Har kört Tecton på stora skidor en bra stund, och som kompromiss så håller jag med om att de nog är det bästa valet.
Har Shift på ett allround-par skidor, tycker den funkar bra om man tar sig tid att ställa in den ordentligt. Men lite väl meckig om man skal tura en del.

Trenden bland de team-åkarna och guiderna vi har i SGN går mot riktigt lätta bindningar så fort det skal turas. Ser ut som at de lätta bindningarna (150-250g) håller i stort sett lika bra som 400 g bindningarna.

Har lite olika tech bindningar och testar en del varje år. Just nu så är min favorit SkiTrab Gara Titan Vario bland de lätta bindningarna. Den har en tå-del som ger lite mer dämpning än andra techbindningar, och det gör en ganska stor skillnad. Dessutom väldigt smidig at ta på och av i brant terräng.
Plum R170, ATK Kuluar 12 och Marker Alpinist funkar alla riktigt bra, men har en mer traditionell tech-hårdhet.

Har kört Tecton på stora skidor en bra stund, och som kompromiss så håller jag med om att de nog är det bästa valet.
Har Shift på ett allround-par skidor, tycker den funkar bra om man tar sig tid att ställa in den ordentligt. Men lite väl meckig om man skal tura en del.

Trenden bland de team-åkarna och guiderna vi har i SGN går mot riktigt lätta bindningar så fort det skal turas. Ser ut som at de lätta bindningarna (150-250g) håller i stort sett lika bra som 400 g bindningarna.
Lite ot men hur har du/ni upplevt hållbarhet på tectons, mer precist pinsen?

Det var några par som hade problem med pins på de allra första, men det är många år sen nu. Inga problem med det efter första batch av bindningar hos oss. Det enda jag gör regelbundet är att jag smörjer plattan bak, det kan bli lite väl mycket friktion så at bakdelen inte rör sig fritt.

SkiTrab Gara Titan Vario såg riktigt intressant ut framförallt tådelen som hade en riktigt snygg konstruktion

/C

Snödjup

Tillbaka
Topp