Hustle eller Rustler som 50/50-skida?

supermarium

Aktiv medlem
Hej nördar!

Jag är ute efter en skida med runt 100 mm midja att sätta en shift på.
Skidan ska framför allt fungera för topptur och offpist men får samtidigt inte göra bort sig i en isig och brant pist.

Med det sagt behöver den inte vara perfekt på is. Till det har jag ett par Blizzard Brahma 88, som jag älskar.
Till detta har jag ett par Atomic Hawx Prime XTD 130, så har ni hela bilden.

Till helgen är det skidtest i Åre och jag ska försöka hitta mina nya 50/50-skidor. Jag tänker att en bra utgångspunkt är att börja med Blizzard Rustler och Hustle 10. Har ni åkt dessa? Vilken skulle ni rekommendera?

Andra kandidater jag har på min lista är Nordica Enforcer 104 Unlimited och Unleashed 98, Fischer Ranger 96 och 102, Atomic Maverick 100 Ti, och Völkl Blaze 106. Tankar om dessa? Andra förslag?

Bör jag gå upp i bredd? Ner i vikt?

Om du ska sätta Shift på är väl viktbesparingen med Hustle irrelevant, så hade gått på Rustler om jag var du.

Åkt mycket på förra modellen Rustler 11, fantastisk skida för freeride i Alperna. Fungerar att gå med men så klart knappast första val för längre turer
.
Köpt ett par Rustler 10 till den här säsongen, dvs nya konstruktionen. Bara två korta dagar i ok försäsongspister, lagom fast men inte isigt. Riktigt nöjd så här långt, lik 11 i känslan men så klart betydligt kvickare och lättare att få i kanten än 11.

Var åker du mest? I SE är väl runt 100 mm lagom, i Alperna är runt 115 mm bättre många dagar per säsong.

Var precis i Sälen och de har med sig massor i den kategorin, runt 100. Bara å testa allt du hinner.
Dom du nämner skiljer ju sig ganska rejält i beteende, så vad är du ute efter?
Testade E unlimited 98 och imponerad av bettet på en lättad skida, kändes ganska nära gamla E 100, som jag åker en del på.
Blaze 106 var väldigt kvick och gillade att hela tiden ligga på skär (snabb in i sväng), klassiskt Völkl. Fått gått betyg i puder.
Ranger 108 (vet inte hur mycket den skiljer mot 96) var tung och stabil men samtidigt väldigt mjuk i tip o tail

Lycka till!

Om du ska sätta Shift på är väl viktbesparingen med Hustle irrelevant, så hade gått på Rustler om jag var du.

Åkt mycket på förra modellen Rustler 11, fantastisk skida för freeride i Alperna. Fungerar att gå med men så klart knappast första val för längre turer
.
Köpt ett par Rustler 10 till den här säsongen, dvs nya konstruktionen. Bara två korta dagar i ok försäsongspister, lagom fast men inte isigt. Riktigt nöjd så här långt, lik 11 i känslan men så klart betydligt kvickare och lättare att få i kanten än 11.

Var åker du mest? I SE är väl runt 100 mm lagom, i Alperna är runt 115 mm bättre många dagar per säsong.
Tack för tips!

Precis. Min uppfattning är att Hustle kanske var mer relevant när Rustler var tyngre. Iom Rustlers nya konstruktion är det inte längre någon större skillnad i vikt, så jag antar att skillnaden numera sitter i lekfullheten och hur enkla de är att få runt i tajt terräng.

Skidorna kommer framför allt att gå i jämtlandsfjällen.

Var precis i Sälen och de har med sig massor i den kategorin, runt 100. Bara å testa allt du hinner.
Dom du nämner skiljer ju sig ganska rejält i beteende, så vad är du ute efter?
Testade E unlimited 98 och imponerad av bettet på en lättad skida, kändes ganska nära gamla E 100, som jag åker en del på.
Blaze 106 var väldigt kvick och gillade att hela tiden ligga på skär (snabb in i sväng), klassiskt Völkl. Fått gått betyg i puder.
Ranger 108 (vet inte hur mycket den skiljer mot 96) var tung och stabil men samtidigt väldigt mjuk i tip o tail

Lycka till!
Det låter ju toppen!

Jag har åkt skidor sedan jag kunde gå och är en relativt avancerad piståkare, men har åkt minimalt med offpist. Därav letar jag en skida som är så lättåkt det bara går i lössnö, utan att den blir för tam för hård pist.

Tack!

Det låter ju toppen!

Jag har åkt skidor sedan jag kunde gå och är en relativt avancerad piståkare, men har åkt minimalt med offpist. Därav letar jag en skida som är så lättåkt det bara går i lössnö, utan att den blir för tam för hård pist.

Tack!
Är du tekniskt duktig åkare bör du inte ha några större problem i op, speciellt inte puder det kan tom jag :) Men Rustler/Hustle tror jag passar rätt många. Gillar dom själv även om jag inte tycker de är speciellt "lekfulla" som en del tycker. Vill du ha en skida med bra dämpning/tyngd och traditionell skärning så testa Icelantic Nomad. K2 Mindbender 96C tycker jag också du ska ha på listan

Vad kör du för längd förresten?
Jag är 183 cm, väger 70 kg och kör Brahma i 183 cm.
Vad skulle du rekommendera om du har i åtanke att jag även ska gå med den?

Vad kör du för längd förresten?
Jag är 183 cm, väger 70 kg och kör Brahma i 183 cm.
Vad skulle du rekommendera om du har i åtanke att jag även ska gå med den?
Mina 11 är 188 cm, vill ha bra flyt och stabilitet när jag kör storabergs-åkning och svåra snöförhållanden (skare, kartongsnö osv). Rustler 10 köpte jag i 180 cm just för att jag vill ha en kvickare skida när det är mer trixig åkning men relativt snäll snö (och inte så djupt).
188 cm är en hel del att hålla koll på i kick-turns, definitivt... 😅 Jag turar inte så mycket, så lever med den kompromissen.

Jag är 176 cm och väger 70 kg.

Hej igen!

Var på skidtestet i Rödkullen i fredags och kom hem igen med fler frågetecken än vad jag hade inför.

Började med att jämföra Rustler 10 mot Hustle 10 och bestämde att Rustler är en bättre skida för mig. Testade sedan bland många andra Nordica Enforcer 104 Unlimited, vilken också visade sig vara en otrolig skida, framför allt med tanke på vikten.

Mitt dilemma har nu därför övergått till att välja mellan Rustler 10 och Unlimited 104. Jag förstår att de är rätt olika skidor och att frågan egentligen handlar om vilken typ av skida jag är ute efter, men då jag är oförmögen att avgöra detta på egen hand så vänder jag mig hit igen.

Min setup kommer att bestå av en pjäxa som väger ca 1800 g + en shift som väger ca 900 g.

Vilken skida hade ni valt? Vilken tycker ni passar bäst in?
Enforcer 104 Unlimited (1760 g) eller Rustler 10 (1980 g)?

Om du gillar båda så köp den billigaste :)
Du skriver ju prio op+tura, då hade jag valt E104. Däremot brant isig pist hade jag absolut valt Rustler men samtidigt har du ju Brahma till det. Jag har bara testat E104 free, som jag tror har samma rocker-profil som unlimited, och jag tyckte den var rätt kass i isig pist

Späker liv i tråden. Efter ett liv på haschplanka har jag blivit vuxen och gått tillbaka på skidor. Kört ett par Atomic Backland 95 med ATK freeraider och kört den 2 dagar luftburet och gått runt 10 dagar på. Men om jag skulle ta och skaffa ett par skidor för främst luftburet, vad ska jag börja kolla på? Hustle/Rustler 10/11? QST 92? Och vilken bindning? Något enkelt MNC enbart för nedför, eller en Shift, blir det lika bra i pist? Tänker att om jag köper ett par 110+ är det ju grymt att kunna knata på dem de dagarna med bäst före.. är det hål i huvudet att sätt ATK på dem också som skidor som mest blir för liftburet? Är supernöjd med freeraider 15

Men om jag skulle ta och skaffa ett par skidor för främst luftburet, vad ska jag börja kolla på? Hustle/Rustler 10/11? QST 92? Och vilken bindning? Något enkelt MNC enbart för nedför, eller en Shift, blir det lika bra i pist? Tänker att om jag köper ett par 110+ är det ju grymt att kunna knata på dem de dagarna med bäst före.. är det hål i huvudet att sätt ATK på dem också som skidor som mest blir för liftburet? Är supernöjd med freeraider 15
Jag landade i Rustler 10 (med Shift) och har inte ångrat det en sekund. Har kört den på allt från hockeyis till meterdjup lössnö och den bara kör, utan tillstymmelse till varken fladder eller hugg. Fullständigt överlägsen skida enligt mig, framför allt om man vill ha en skida till allt. Mina andra skidor har stått i förrådet sedan jag köpte Rustler.

Har även testat 11:an och den är något helt annat tycker jag. Självklart kommer den att flyta ännu bättre och vara ännu mer dämpad i puder, men för mig blev det för mycket skida för ändamålet.

Skulle inte rekommendera en ren turbindning på den här typen av skidor. Kör i så fall hellre en hybridbindning om du också vill kunna gå med dem.

Jag landade i Rustler 10 (med Shift) och har inte ångrat det en sekund. Har kört den på allt från hockeyis till meterdjup lössnö och den bara kör, utan tillstymmelse till varken fladder eller hugg. Fullständigt överlägsen skida enligt mig, framför allt om man vill ha en skida till allt. Mina andra skidor har stått i förrådet sedan jag köpte Rustler.

Har även testat 11:an och den är något helt annat tycker jag. Självklart kommer den att flyta ännu bättre och vara ännu mer dämpad i puder, men för mig blev det för mycket skida för ändamålet.

Skulle inte rekommendera en ren turbindning på den här typen av skidor. Kör i så fall hellre en hybridbindning om du också vill kunna gå med dem.
Kör också Rustler 10 med Shift för liftbaserad/liftassisterad åkning och Rustler 11 med KingPin Mwerks
Jag kan inte säga att jag saknar något på Rustler, den kanske inte e bäst på något men känns jäkligt bra på det mesta
Nu åker jag inte mkt pist, pist e trist...

Späker liv i tråden. Efter ett liv på haschplanka har jag blivit vuxen och gått tillbaka på skidor. Kört ett par Atomic Backland 95 med ATK freeraider och kört den 2 dagar luftburet och gått runt 10 dagar på. Men om jag skulle ta och skaffa ett par skidor för främst luftburet, vad ska jag börja kolla på? Hustle/Rustler 10/11? QST 92? Och vilken bindning? Något enkelt MNC enbart för nedför, eller en Shift, blir det lika bra i pist? Tänker att om jag köper ett par 110+ är det ju grymt att kunna knata på dem de dagarna med bäst före.. är det hål i huvudet att sätt ATK på dem också som skidor som mest blir för liftburet? Är supernöjd med freeraider 15
Ser ju en hel del som kör på ATK och liknande på både Hustle och Rustler. Själv kör jag med Tecton baserat på erfarenheter av Dynafit Radical förr i slagig återfrusen slask och liknande med tappad skida som följd. I mjuk snö eller pist hade jag aldrig problem. Tycker alltid det är värt att ha möjligheten att gå, kommer aldrig köpa bindningar som inte klarar det igen.

Några hundra skiddagar på Rustler 11, originalkonstruktionen, älskar dem. Kompletterat med ett par Rustler 10 till den här säsongen och imponerad av dem.

Låter underbart, beställde precis ett par, nu höjdes förväntningarna

Kapar lite. Kör Rustler 10 180 (2020) med tyrolia 13, upplever skidan magisk i pist samt nysnö med botten, slask, uppkört osv. Men nu i bottenlös puder upplever jag dålig flyt, hugg och att jag måste luta mig extremt mycket bakåt. (Stor del har förmodligen med min teknik att göra men tycker det känns otroligt tungjobbat)

Funderar över min placering av bindning, den sitter nu i rek postition, true center.

Fundering nr 2. Investera i ny skida (typ QST blank/Rustler 11) för bottenlös puder och låta rustler 10 göra resten.

Väger 81, 187 lång. Medelåkare

Senast ändrad:
Kapar lite. Kör Rustler 10 180 (2020) med tyrolia 13, upplever skidan magisk i pist samt nysnö med botten, slask, uppkört osv. Men nu i bottenlös puder upplever jag dålig flyt, hugg och att jag måste luta mig extremt mycket bakåt. (Stor del har förmodligen med min teknik att göra men tycker det känns otroligt tungjobbat)

Funderar över min placering av bindning, den sitter nu i rek postition, true center.

Fundering nr 2. Investera i ny skida (typ QST blank/Rustler 11) för bottenlös puder och låta rustler 10 göra resten.

R10 är nog lite korta och smala för din vikt för att få riktigt flyt i puder. Som du är inne på skulle jag isf komplettera med ett par puder/mjuksnö-lagg. R11 tycker jag är väldigt allround och toppen om man inte orkar släpa på fler skidor, till t ex alperna, men jag tycker samtidigt det finns bättre puderlagg om man gillar riktigt flyt i puder. Dock givetvis en smaksak

Nya Rustler 10 finns i längd 192, kör på den om du vill ha flyt i pudret. Längd 180 passar mig som är 172 cm lång bra.

Stämmer nog inte riktigt.
Okej, får kolla igen. Men det låter inte som att flytta bak bindningen är lösningen för mig. Bindningen sattes dit av snö och sjö i Malmö(som jag upplever är kunniga) utan mer preferenser av mig än att jag skulle använda skidan allsidigt, misstänker att det iaf är så mycket standard det kan bli.

Rustler har väl ganska lång rocker? Funderar själv om 180 kan funka för mig på 170cm, så det låter lite kort om du är två decimeter längre? (:

Okej, får kolla igen. Men det låter inte som att flytta bak bindningen är lösningen för mig. Bindningen sattes dit av snö och sjö i Malmö(som jag upplever är kunniga) utan mer preferenser av mig än att jag skulle använda skidan allsidigt, misstänker att det iaf är så mycket standard det kan bli.
True center är mitten på skidan, så inte samma sak som rekommenderad

Har också (nya) R10 i 180 cm, kul skida! Men om det är mer än 10-15 cm nytt, eller allmänt svåråkt (skare, återfruset, kartongsnö, you name it) tar jag mina gamla R11 i 188 cm alla dagar i veckan. :)

Har också (nya) R10 i 180 cm, kul skida! Men om det är mer än 10-15 cm nytt, eller allmänt svåråkt (skare, återfruset, kartongsnö, you name it) tar jag mina gamla R11 i 188 cm alla dagar i veckan. :)

Hur tror du en Nordica Enforcer Free 104 står sig i Engelberg för allt i allo från pist till offpist? Eller är det bara Rustlers som gäller? 😎

Det kan vara en lösning. Jag själv har bindningarna helst längre bak än rek. Dock åker jag alltid längre skidor vid dessa bredder också dvs. +190cm. Men dina bindningar lär inte sitta på True center, om inte du själv har begärt den monteringspunkten.

Senast ändrad:
Hur tror du en Nordica Enforcer Free 104 står sig i Engelberg för allt i allo från pist till offpist? Eller är det bara Rustlers som gäller? 😎
Inte åkt på någon Enforcer, så kan inte yttra mig. Ser folk på olika Nordica, så verkar funka. Spontant låter 104 för lite om du åker offpist även när snön inte är "perfekt". För puderdagar och pisten säkert ok.

Jag flyttade nyss bindningarna bakåt 2 cm (från "rek" som var ganska långt fram) på mina gamla Soul7 vilket blev klart positivt off pist. Där finns faktiskt en mindre markering 2 cm bakom "rek" så tillverkaren har tänkt tanken. Jag kan lita mer på att topparna inte dyker (kanske pga mer yta och mindre tryck där fram) och kan därmed (paradoxalt kanske) lättare/oftare stå i en mer upprätt och för mig naturlig stance med mindre risk för bakvikt och bättre flyt generellt.
Rätta mig gärna någon om resonemanget haltar, jag killgissar vilt om mekanismerna... men bättre blev det.

Har ett par gamla Griffon-Schizo-bindningar som är mycket lätta att flytta framåt och bakåt, ratade av många (hållbarhet?) men funkat bra för mig. Inte lika lättvindigt att flytta vanliga bindningar förstås.

Jag flyttade nyss bindningarna bakåt 2 cm (från "rek" som var ganska långt fram) på mina gamla Soul7 vilket blev klart positivt off pist.
Du menar i nästan ospårad nysnö då, när du skriver offpist? Tycker det väldigt sällan är så mycket nysnö att det blir kämpigt, en dag förra veckan och en dag i januari när det nästan var det är vad jag lyckats pricka in i Engelberg så här långt på 38 skiddagar i vinter. Ställena där alla måste passera blir ju snabbt bara ett fält med stora snöhögar som helst ska köras igenom, alternativt ett skråspår tillbaka till liften. Där ser jag ingen fördel att stå längre bak. Även övriga dagar är det viktigt att stå med bra jämvikt och undvika att köra fast med tail om det är skare eller kartongsnö.

Sen märker jag ju i Engelberg att de flesta inte åker offpist när det inte är nysnö. 😅:ROFLMAO:

Du menar i nästan ospårad nysnö då, när du skriver offpist? Tycker det väldigt sällan är så mycket nysnö att det blir kämpigt, en dag förra veckan och en dag i januari när det nästan var det är vad jag lyckats pricka in i Engelberg så här långt på 38 skiddagar i vinter. Ställena där alla måste passera blir ju snabbt bara ett fält med stora snöhögar som helst ska köras igenom, alternativt ett skråspår tillbaka till liften. Där ser jag ingen fördel att stå längre bak. Även övriga dagar är det viktigt att stå med bra jämvikt och undvika att köra fast med tail om det är skare eller kartongsnö.

Sen märker jag ju i Engelberg att de flesta inte åker offpist när det inte är nysnö. 😅:ROFLMAO:

Jag tycker det kan bli kämpigt när det börjar smälta litet (särskilt när det lutar för litet) eller när det börjar bli uppåkt eller båda. Är det helt slätt och/eller torrt så är det inga problem.
Ett problem här i diskussionen är kanske att "längre bak" är ett relativt begrepp. Om jag en natt flyttar dina bindningar fram 3 cm så kanske du sedan vill stå "längre bak"... ;) Det var nog från den positionen jag kom, och nu klarar jag ojämnheter bättre samtidigt som jag har en mer neutral och avslappnad stance med mindre behov för "beredskap".

Samt att jag ju är upplärd/självlärd under förra årtusendet att "pumpa puder old school" med smala skidor och en helt annan dynamik. Började få in bättre flyt i veckan som gick faktiskt (efter att få förmånen att få spåra orört i några timmar i ett 43 cm dump...) med betydligt mindre vertikala rörelser än jag är van vid. Ökade farten också vilket hjälpte. Och ihop med skidorna om möjligt (eller??) , litet jobbigt eftersom jag samtidigt försöker motarbeta min gamla stil i pisten med för tätt mellan skidorna. Men det går framåt. Kul är det i vilket fall!

Jag vill alltid stå lite längre bak för att kunna behålla skapligt plöstryck. Men jag kommer från den gamlaskolan från 1981-1997 och efter 20årsuppehåll 2017-> har jag lär mig åka någorlunda med några olika skidor sen dess. Säger absolut inte att man ska göra så, men jag kommer att fortsätta - och avsluta min karriär vid utförsåkning med det. Men med turskidor följer jag dock tillverkarens rekommendationer för att det ska gå klättra med laggen också, där blir mina häftiga åk mindre häftiga men då kommer jag till ställen som jag annars inte kommer fram. ❤️❄️⛷️

Jag vill alltid stå lite längre bak för att kunna behålla skapligt plöstryck. Men jag kommer från den gamlaskolan från 1981-1997 och efter 20årsuppehåll 2017-> har jag lär mig åka någorlunda med några olika skidor sen dess. Säger absolut inte att man ska göra så, men jag kommer att fortsätta - och avsluta min karriär vid utförsåkning med det. Men med turskidor följer jag dock tillverkarens rekommendationer för att det ska gå klättra med laggen också, där blir mina häftiga åk mindre häftiga men då kommer jag till ställen som jag annars inte kommer fram. ❤️❄️⛷️
Ja, man åker ju och gillar det olika. Vad jag mest ville säga var att jag inte skulle välja position på bindningarna för att passa i förhållanden man nästan aldrig åker i. :)

Inte åkt på någon Enforcer, så kan inte yttra mig. Ser folk på olika Nordica, så verkar funka. Spontant låter 104 för lite om du åker offpist även när snön inte är "perfekt". För puderdagar och pisten säkert ok.
Tänker ffa till pist och utanför när det bjuder på. Senare att komplettera med något mer specifikt för bra förhållanden, typ Rustler 11, QST blank/x eller liknande. Tusen tack!

Tänker ffa till pist och utanför när det bjuder på. Senare att komplettera med något mer specifikt för bra förhållanden, typ Rustler 11, QST blank/x eller liknande. Tusen tack!
För att förtydliga, i bra förhållanden kan man ju åka på vad som helst. Men med åk på över 1200 fhm är det ju ofta varierande. Kan gå från puder till bristande till (återfrusen) kramsnö i samma åk. En gång åkte vi 700 fhm på före där skridskor hade varit bästa valet. 😱
Personligen tycker jag att det då är fördel med något mer robust, som Rustler 11 tex.

Nu kapar jag igen, men på senaste temat! Vad har vi för skillnader på r11 och qst blank? Någon i tråden som testat båda och vågar sig på ett uttalande?

Tillbaka
Topp