Ranger vs QST

Skier_81

Medlem
Ranger vs QST
Hej!

Jag åker i lössnö utanför pisten direkt det finns läge, helst i öppet fält men åker även i skogen om snön är orörd. Jag tycker det är för dyrt att köpa två par skidor och jag vill nu köpa ett par all mountain som är bra. Mina Salomon all mountain som jag har nu har gjort sitt efter åtta år. Det blir även åkning i pisten om det är hård skare eller för lite snö utanför pisten (men jag söker mig bort från den direkt jag får läge) så skidorna får gärna vara stabila i hög fart i pisten också. Förstår att det inte går att få allt i ett par skidor dock.

Jag är 179 cm lång, 41 år, ganska bra tränad och ser mig som en avancerad åkare som åkt sedan jag var några år. Jag åker oftast i Ramundberget, Åre och Bydalen.

Jag har läst många hyllningar om Ranger 96.

Några frågor till er som provat:

Fråga 1) Hur mycket sämre åkning i pisten respektive bättre åkning utanför pisten i lössnö tycker ni att man får med Ranger 102 vs Ranger 96?

Fråga 2) Skulle ni rekommendera Ranger 102, Ranger 96 eller QST 98?

Fråga 3) Vilken längd skulle ni rekommendera? Ranger 102 finns i 176 och 183. QST finns i 176 och 184. Ranger 96 känns enklare att välja längd för, den finns i 180.

Tacksam för svar!

//Björn

Senast ändrad:
Ranger vs QST
Yes! Det blev Ranger 102, 183 cm. Köpte dom i somras så hunnit åka ett par gånger endast. Är supernöjd, de kom verkligen till rätta i nysnö i opistad slalombacke. Surfade fint då 😊 Kan dock inte jämföra med annan modell då jag ej provåkte andra. Lycka till!

Ranger vs QST
Yes! Det blev Ranger 102, 183 cm. Köpte dom i somras så hunnit åka ett par gånger endast. Är supernöjd, de kom verkligen till rätta i nysnö i opistad slalombacke. Surfade fint då 😊 Kan dock inte jämföra med annan modell då jag ej provåkte andra. Lycka till!
Okej det är nog dom det lutar åt för mig också!
Du upplevde inte att dom blev för långa?

Ranger vs QST
Naje. Kanske för tidigt för att utvärdera längden ändå. Kändes faktiskt obehagligt ett par gånger i ett par svängar men inte mer än så. Tänker att det beror mer på att jag bytte upp mig från ca 170 under nio år, till 183. Jag är nöjd med längden, hittills.

Ranger vs QST
Hur blev det med skidköpet?

Nu har jag åkt ett gäng dagar med skidorna och är riktigt nöjd. Åkte endast pist idag och dom cruisar riktigt bra där måste jag säga. I hårda, brantaste svarta hade det kanske varit fördel med Ranger 96 då du inte kan svänga lika kort med dessa, tror jag, men jag är supernöjd. Pudersnön går dom ju som sagt var riktigt bra i också.

Ranger vs QST
Hur blev det med skidköpet?

Nu har jag åkt ett gäng dagar med skidorna och är riktigt nöjd. Åkte endast pist idag och dom cruisar riktigt bra där måste jag säga. I hårda, brantaste svarta hade det kanske varit fördel med Ranger 96 då du inte kan svänga lika kort med dessa, tror jag, men jag är supernöjd. Pudersnön går dom ju som sagt var riktigt bra i också.
Tjena!
Snällt att du kom ihåg mig och svarade igen för att berättade mer!

Lutade länge åt Ranger men köpte ett par Blizzard Hustle istället, fick så bra pris så det kändes inte som att Rangern skulle vara värd så mycket mer. Har testat dom en dag i pist hittills bara men är väldigt nöjd, inget att klaga på alls.
Tvivlar inte att jag hade blivit nöjd med både Ranger och Qst också, tror jag skulle ha lika roligt oavsett skida.

Tillbaka
Topp