Vilken arrangör rekommenderas?

muggen

Medlem
Hej, tänkte planera skidresa med familjen nästa år. Vilken researrangör rekommenderas?
UCPA
Langley
Nortlander
Lion alpin

Jag har bara åkt med Sts tidigare. Tycker det var bra, så vi åker med dem igen i februari.

Vi hade bokat alp inclusive, tycker det var kanon. Matan var riktigt bra 3 rätters varje kväll. Tycker man är tröttare i alperna än i fjällen dagarna i backen är längre, och så bor man oftast inte lika närma backarna. Jag tyckte det var skönt att slippa lämna hotellet på kvällen, men så är jag gammal och trött också 😉.

Nästa år funderar jag på att sätta ihop resan själv, har gjort så på sommar semestern och det har alltid varit toppen. Det har fungerat bra både med flyg och när man själv har bilat genom Europa.

Vi brukar boka resa och lgh själva i alperna, tycker det är kul att handla mat och dryck utomlands (en eller två vändor räcker) och skönt slippa klä om och gå ner till en restaurang om man inte är i form för det.

Afterski hemma i varma lägenheten med genomgång av dagens och morgondagens åkning, egenvald musik i bluetooth-högtalaren, öl/bubbel, små ostar, kallskuret mm iklädd långkalsonger, kanske senare (om hunger/sug ännu finns) steka upp en fin köttbit till nån dressad grönsak och fint rödvin - det är livet! :)
Plus förstås att gå ut någon kväll eller två om andan faller på. Eller gå ut och köpa hem färdig mat.

Vi brukar boka resa och lgh själva i alperna, tycker det är kul att handla mat och dryck utomlands (en eller två vändor räcker) och skönt slippa klä om och gå ner till en restaurang om man inte är i form för det.

Afterski hemma i varma lägenheten med genomgång av dagens och morgondagens åkning, egenvald musik i bluetooth-högtalaren, öl/bubbel, små ostar, kallskuret mm iklädd långkalsonger, kanske senare (om hunger/sug ännu finns) steka upp en fin köttbit till nån dressad grönsak och fint rödvin - det är livet! :)
Plus förstås att gå ut någon kväll eller två om andan faller på. Eller gå ut och köpa hem färdig mat.
Hej, vi har under många år bokat sommarsemester själva med eget boende, flyg etc. Men de senaste årens kaos efter pandemin gör att det kan bli jobbigt att komma hem.
Men du får gärna dela med dej om några tips.
Vill helst att det ska vara smidigt att ta sig från flygplats till backen.

Jag har åkt med de flesta researrangörer som finns idag och ett antal avsomnande.
Ingen direkt favorit. Resebolagens utbud är lika ensidigt. Och deras mål är lönsamhet, Intressanta orter väljs tyvärr bort pga av kundernas ointresse för att prova på något nytt. Den som är någorlunda resvan i skidvärden behöver inte de tjänster som reseledarna bjuder på. Förr i tiden var ju pistvisning en uppskattad aktivitet för den som är ny på en ort detta idag är motarbetat av de lokala skidskolorna och på flertalet orter förbjudet för researrangörerna.
Välj bolag och ort efter passande flygavgångar, lämpliga flygplatser med kortast möjliga transfer. 4 till 5 timmar transfer inte ovanligt är ju ganska ointressant för den resande.
Åker ni under högsäsong sportlov och påsk välj en egen komponerad resa till en icke chartertung ort. Det blir billigare om ni är flera. Och underskatta inte okända småorter.

Jag har åkt med de flesta researrangörer som finns idag och ett antal avsomnande.
Ingen direkt favorit. Resebolagens utbud är lika ensidigt. Och deras mål är lönsamhet, Intressanta orter väljs tyvärr bort pga av kundernas ointresse för att prova på något nytt. Den som är någorlunda resvan i skidvärden behöver inte de tjänster som reseledarna bjuder på. Förr i tiden var ju pistvisning en uppskattad aktivitet för den som är ny på en ort detta idag är motarbetat av de lokala skidskolorna och på flertalet orter förbjudet för researrangörerna.
Välj bolag och ort efter passande flygavgångar, lämpliga flygplatser med kortast möjliga transfer. 4 till 5 timmar transfer inte ovanligt är ju ganska ointressant för den resande.
Åker ni under högsäsong sportlov och påsk välj en egen komponerad resa till en icke chartertung ort. Det blir billigare om ni är flera. Och underskatta inte okända småorter.
Bra sammanfattning, instämmer.

Om du har barn mellan 12-17 så borde UCPAs familjveckor vara ett bra alternativ. Jag åkte med mina tonåringar i fjol och dom gillade konceptet jättemycket, fick nya kompisar och hade kul i skidskolan. Personalen i Chamonix var väldig duktig på att aktivera ungdomarna på kvällstid, arrangerade olika leker och tävlingar etc. Man åker med UCPA pga gemenskapen och skidskolan. Inte för komfort eller lyxfaktor. Jag har aldrig blivit besviken på en UCPA resa. Lyx och hög standard är nice, men behövs kanske inte jämt? Det är ialla fall så jag ser på det. :-) Lycka till.

Hej, tänkte planera skidresa med familjen nästa år. Vilken researrangör rekommenderas?
UCPA
Langley
Nortlander
Lion alpin
Hej.
Vart ska ni åka o hur duktiga åkare är ni o har ni barn?
Ni glömde Slopestar som är nya men har sina rötter i Soptroter som är en del av skinetwork där Nortlanders ingår.
Jag jobbar som skidlärare i Italien sedan några år, så funderar ni på det så hör av er.
Christer.

Om du har barn mellan 12-17 så borde UCPAs familjveckor vara ett bra alternativ. Jag åkte med mina tonåringar i fjol och dom gillade konceptet jättemycket, fick nya kompisar och hade kul i skidskolan. Personalen i Chamonix var väldig duktig på att aktivera ungdomarna på kvällstid, arrangerade olika leker och tävlingar etc. Man åker med UCPA pga gemenskapen och skidskolan. Inte för komfort eller lyxfaktor. Jag har aldrig blivit besviken på en UCPA resa. Lyx och hög standard är nice, men behövs kanske inte jämt? Det är ialla fall så jag ser på det. :) Lycka till.
Hej,
mina pojkar är 14 och 16 så det du säger om UCPA låter intressant. Barnen har åkte skidor varje vinter sedan de var fem. Kollar in familjeveckorna. Tack.

Hej.
Vart ska ni åka o hur duktiga åkare är ni o har ni barn?
Ni glömde Slopestar som är nya men har sina rötter i Soptroter som är en del av skinetwork där Nortlanders ingår.
Jag jobbar som skidlärare i Italien sedan några år, så funderar ni på det så hör av er.
Christer.
Vi har två pojkar 14 och 17 år. De har åkt skidor varje vinter sedan de var fem år gamla. Tips om Italien mottages tacksamt. Vi har varit i Dolomiterna sommartid och vandrat.

Har aldrig åkt med UCPA men allt jag läser om konceptet känns positivt. Nu kanske för gammal dock.

Vi har två pojkar 14 och 17 år. De har åkt skidor varje vinter sedan de var fem år gamla. Tips om Italien mottages tacksamt. Vi har varit i Dolomiterna sommartid och vandrat.
Hej.
Jag jobbar i Passo de Tonale o Ponte de Legno.
Man har varierande åkning .
Passo är Alperna med glaciären på 3000 m o i Ponte har du skog runt ner till 1100 m.
Området är bra för man hittar lätt o kommer inte bort .
Så man kan variera efter väder vilket är bra när det blåser eller är flat ljus.
45 minuter med gratis buss till Madonna di Campilio.
En liten men prisvärd ort o mysig.
Jag gör min 6 vinter här.
Du kan se lite bilder på FB Christerskidor.

Paketresor säljs alltid till överpris jämfört med att sy ihop sin resa själv. (Flyg. Airbnb, hyrbil eller välj en skidort med tågstation)

Undantaget är sista minuten platser (vilket egentligen bekostas av alla som köper till ordinarie pris)

Bokade precis lägenhet, flyg, hyrbil samt liftkort i Val d’Isere för 4 personer i 7 dagar. Gick på 47800kr. Så de kostnaderna som saknas är mat, öl, vin och bensin.(gick att hitta billigare boende men ville ha lite benplats)

Vet inte om det är så mycket billigare än en paketresa men vi kan åka en dag extra för att vi står för transport från flygplatsen själva vilket är värt mycket tycker jag.

Hej.
Passo är Alperna med glaciären på 3000 m o i Ponte har du skog runt ner till 1100 m.

Mycket snö?

Hej.

Hej.
Tack, ser fint ut. Du har det bra där 😊 Har det varit bra med snö där den här säsongen?

Var hittar man dig om en vill få lite guidning? Ska eventuellt till Ponte om cirka en månad.
Har du varit här tidigare?
Du hittar mig på FB Christerskidor eller mail odman1951@gmail.com
Tele +46702506020.
Svarar jag inte så skicka SMS .
Ses vi ska du få smaka hemgjord grappa som är tillverkad av Tombas tränare!🍷

Det var dimma här i Passo så jag drog till Ponte !
Perfekt sikt
Bra snö.
0 liftkö.
Chefen ringde o jag var tvungen att åka hem😣.

Paketresor säljs alltid till överpris jämfört med att sy ihop sin resa själv. (Flyg. Airbnb, hyrbil eller välj en skidort med tågstation)

Undantaget är sista minuten platser (vilket egentligen bekostas av alla som köper till ordinarie pris)
Håller inte riktigt med här. Jo de går nog ofta att komma undan billigare, men man får också vad man betalar för. Standarden på boenden och mat brukar vara rätt hög jämfört med billigaste AirBnB och nudlar. Och sista minuten som du nämner brukar kunna vara riktigt billigt i jämförelse.

Har du varit här tidigare?
Du hittar mig på FB Christerskidor eller mail odman1951@gmail.com
Tele +46702506020.
Svarar jag inte så skicka SMS .
Ses vi ska du få smaka hemgjord grappa som är tillverkad av Tombas tränare!🍷

Det var dimma här i Passo så jag drog till Ponte !
Perfekt sikt
Bra snö.
0 liftkö.
Chefen ringde o jag var tvungen att åka hem😣.
Nej aldrig Ponte/Tonnale. Mycket på andra ställen, bl.a Madonna, Bormio, Madesimo, Cormayeur, Via Lattea, Monte Rosa etc… tänkte bocka av Ponte/Tonale 😁 Messar dig om och när jag tar mig dit!

Min erfarenhet är att vi brukar komma undan nästan hälften så billigt om jag bokar allt själv och är ute i god tid. Flyg hyrbil, egen lägenhet eller B&B med bra standard inkl frukost.
Sen tillkommer middagen såklart.

Fördelen är att man har tillgång till bil för att byta berg/skidort efter väder/vind/snö/humör.

Vill man ha det bekvämt och bara vill hålla sig på samma ställe en vecka, är STS ett jättebra alternativ! Precis som Apollo, Ving osv på en 3+ solsemester.

Nej aldrig Ponte/Tonnale. Mycket på andra ställen, bl.a Madonna, Bormio, Madesimo, Cormayeur, Via Lattea, Monte Rosa etc… tänkte bocka av Ponte/Tonale 😁 Messar dig om och när jag tar mig dit!
Hej.
Bokar du själv eller med resebyrå?
Det går buss från Bergamo.
Turistbyrån i Passo är toppenbra.
Få se om vi hörs.

För en familj 4 pers vecka 8-9 i Italien enligt min erfarenhet, cirka:

Flyg Milano/Geneve ToR direkt: 8000-12000:-
Transfer ToR privat: 8000:-
Ok liftnära boende med frukost 6 nätter: 12000-14000:-
Liftkort: 6000-8000:-
+middagar, lunch i backen, shopping

Så 40 lax plus restaurangbesök. För sju-åtta år sedan var det rejält mycket billigare. Kunde landa under 30’.

Fortsätter på tråden då jag undrar samma sak.

Är det nån direkt skillnad på de stora byråerna (UCPA förstår jag sticker ut för att de primärt satsar på sociala gruppresor med guider) som Langley, Lion, STS och Alpine legends?
Läst på https://www.akaskidor.se/artiklar/artiklar/20231111/vinterns-vinnare-enligt-skidresebolagen/ och alla verkar ganska likvärdiga: alla pratar om smdiighet och komfort. Alla har olika paket från vanlig charter till temaresor som offpist med liten grupp och guide.

Jag gissar på att det kanske inte spelar så stor roll vad man väljer utan att det ofta faller på priset. (Langley har varit dyrast när jag kollat)

Min egna erfarenhet:
Nortlander har jag använt för 10 år sen, de va guider för alpresor med jobbet. Tyckte det va toppen. De valde bra lunchställen, bra utflykter (minnesvärt att åka rep efter snöscooter ut till en avlägsen restaurang), det va allmänt trevligt att ett par guider hängde med i pisten också.

Förra året åkte jag med STS till Bad Gastein. Det va också toppen. Bra utbud av utflykter (som jag inte hade upptäckt själv), bra med guider som gled runt i hotellet och kunde ge tips lite när som helst.
Stor bonus va att STS samarbetar med Atomic Ski Week - så det fanns ett bås utanför hotellet där man fick låna ett nya dyrare skidor varje dag.

Hört att STS-resenärer har ett rykte av sig att va ocoola och mycket äldre, men tyckte det va bra spridning på folk.

Vilka orter förbjuder pist visning?
Har aldrig hört talas om det.

UCPA
Langley
Nortlander
Lion alpin
Hej,
Jag skulle inte rekommendera att åka med STS alpresor. Det kanske går bra om allt flyter på, men något som behöver rättas till så tar de tyvärr inte sina gästers synpunkter på allvar. Vi hade bokat halvpension med dem och det var ett riktigt misstag. Betala dyrt i förskott för en restaurang som levererade oätlig mat och arrogant personal. Vi gav upp efter andra middagen och fick betala middagar för 4 personer återigen eftersom vi var tvungna att äta på andra restauranger. Vi har kontaktat STS, men allt de gör är att de avslutar samarbetet med restaurangen, men oss kompenserar de inte ett öre…..
Vilka orter förbjuder pist visning?
Har aldrig hört talas om det.

Tillbaka
Topp