Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej, vi har under många år bokat sommarsemester själva med eget boende, flyg etc. Men de senaste årens kaos efter pandemin gör att det kan bli jobbigt att komma hem.Vi brukar boka resa och lgh själva i alperna, tycker det är kul att handla mat och dryck utomlands (en eller två vändor räcker) och skönt slippa klä om och gå ner till en restaurang om man inte är i form för det.
Afterski hemma i varma lägenheten med genomgång av dagens och morgondagens åkning, egenvald musik i bluetooth-högtalaren, öl/bubbel, små ostar, kallskuret mm iklädd långkalsonger, kanske senare (om hunger/sug ännu finns) steka upp en fin köttbit till nån dressad grönsak och fint rödvin - det är livet!
Plus förstås att gå ut någon kväll eller två om andan faller på. Eller gå ut och köpa hem färdig mat.
Vad var det som var bra med STS tycker du?Tycker STS Alpresor levererat bra resor de två gånger jag åkt med dem:
![]()
Skidresor & vandringsresor till Alperna
Störst i Norden på skidresor och vandringsresor till Alperna ✓ Snösäkra destinationer ✓ 150 liftnära hotell ✓ Erfarna guider ✓ Bekväm transferwww.alpresor.se
Bra sammanfattning, instämmer.Jag har åkt med de flesta researrangörer som finns idag och ett antal avsomnande.
Ingen direkt favorit. Resebolagens utbud är lika ensidigt. Och deras mål är lönsamhet, Intressanta orter väljs tyvärr bort pga av kundernas ointresse för att prova på något nytt. Den som är någorlunda resvan i skidvärden behöver inte de tjänster som reseledarna bjuder på. Förr i tiden var ju pistvisning en uppskattad aktivitet för den som är ny på en ort detta idag är motarbetat av de lokala skidskolorna och på flertalet orter förbjudet för researrangörerna.
Välj bolag och ort efter passande flygavgångar, lämpliga flygplatser med kortast möjliga transfer. 4 till 5 timmar transfer inte ovanligt är ju ganska ointressant för den resande.
Åker ni under högsäsong sportlov och påsk välj en egen komponerad resa till en icke chartertung ort. Det blir billigare om ni är flera. Och underskatta inte okända småorter.
Hej.Hej, tänkte planera skidresa med familjen nästa år. Vilken researrangör rekommenderas?
UCPA
Langley
Nortlander
Lion alpin
Vi har rest 4-5 gånger med STS. Aldrig haft något att klaga över.Vad var det som var bra med STS tycker du?
Hej,Om du har barn mellan 12-17 så borde UCPAs familjveckor vara ett bra alternativ. Jag åkte med mina tonåringar i fjol och dom gillade konceptet jättemycket, fick nya kompisar och hade kul i skidskolan. Personalen i Chamonix var väldig duktig på att aktivera ungdomarna på kvällstid, arrangerade olika leker och tävlingar etc. Man åker med UCPA pga gemenskapen och skidskolan. Inte för komfort eller lyxfaktor. Jag har aldrig blivit besviken på en UCPA resa. Lyx och hög standard är nice, men behövs kanske inte jämt? Det är ialla fall så jag ser på det.Lycka till.
Vi har två pojkar 14 och 17 år. De har åkt skidor varje vinter sedan de var fem år gamla. Tips om Italien mottages tacksamt. Vi har varit i Dolomiterna sommartid och vandrat.Hej.
Vart ska ni åka o hur duktiga åkare är ni o har ni barn?
Ni glömde Slopestar som är nya men har sina rötter i Soptroter som är en del av skinetwork där Nortlanders ingår.
Jag jobbar som skidlärare i Italien sedan några år, så funderar ni på det så hör av er.
Christer.
Hej.Vi har två pojkar 14 och 17 år. De har åkt skidor varje vinter sedan de var fem år gamla. Tips om Italien mottages tacksamt. Vi har varit i Dolomiterna sommartid och vandrat.
Hej.
Jag jobbar i Passo de Tonale o Ponte de Legno.
Man har varierande åkning .
Passo är Alperna med glaciären på 3000 m o i Ponte har du skog runt ner till 1100 m.
Området är bra för man hittar lätt o kommer inte bort .
Så man kan variera efter väder vilket är bra när det blåser eller är flat ljus.
45 minuter med gratis buss till Madonna di Campilio.
En liten men prisvärd ort o mysig.
Jag gör min 6 vinter här.
Du kan se lite bilder på FB Christerskidor.
Hej.
Passo är Alperna med glaciären på 3000 m o i Ponte har du skog runt ner till 1100 m.
Tack, ser fint ut. Du har det bra därHej.
Har varit så där tills nu.Tack, ser fint ut. Du har det bra därHar det varit bra med snö där den här säsongen?
Har varit så där tills nu.
Var flat ljus i Passo så åkte till Ponte för där är skog o det var perfekt o inga liftköer.
Är nästan aldrig lift köer.
Har du varit här tidigare?Var hittar man dig om en vill få lite guidning? Ska eventuellt till Ponte om cirka en månad.
Håller inte riktigt med här. Jo de går nog ofta att komma undan billigare, men man får också vad man betalar för. Standarden på boenden och mat brukar vara rätt hög jämfört med billigaste AirBnB och nudlar. Och sista minuten som du nämner brukar kunna vara riktigt billigt i jämförelse.Paketresor säljs alltid till överpris jämfört med att sy ihop sin resa själv. (Flyg. Airbnb, hyrbil eller välj en skidort med tågstation)
Undantaget är sista minuten platser (vilket egentligen bekostas av alla som köper till ordinarie pris)
Nej aldrig Ponte/Tonnale. Mycket på andra ställen, bl.a Madonna, Bormio, Madesimo, Cormayeur, Via Lattea, Monte Rosa etc… tänkte bocka av Ponte/TonaleHar du varit här tidigare?
Du hittar mig på FB Christerskidor eller mail odman1951@gmail.com
Tele +46702506020.
Svarar jag inte så skicka SMS .
Ses vi ska du få smaka hemgjord grappa som är tillverkad av Tombas tränare!
Det var dimma här i Passo så jag drog till Ponte !
Perfekt sikt
Bra snö.
0 liftkö.
Chefen ringde o jag var tvungen att åka hem.
Hej.Nej aldrig Ponte/Tonnale. Mycket på andra ställen, bl.a Madonna, Bormio, Madesimo, Cormayeur, Via Lattea, Monte Rosa etc… tänkte bocka av Ponte/TonaleMessar dig om och när jag tar mig dit!
Åker från Milano Linate. Så hyr bil eller ordnar med någon som kör.Hej.
Bokar du själv eller med resebyrå?
Det går buss från Bergamo.
Turistbyrån i Passo är toppenbra.
Få se om vi hörs.
Ok.Åker från Milano Linate. Så hyr bil eller ordnar med någon som kör.
Ok.
Jag flyger alltid till Bergamo för Ryan Air flyger dit o det ligger närmare.
Ha det bra.
Ok.ok, är inte spikat vartåt det blir, så Milano… Har dessutom så dåliga erfarenheter av Ryan att de går bort.
Vart ska ni åka o har ni åkt mycket skidor?Hej, tänkte planera skidresa med familjen nästa år. Vilken researrangör rekommenderas?
UCPA
Langley
Nortlander
Lion alpin
Vilka orter förbjuder pist visning?Jag har åkt med de flesta researrangörer som finns idag och ett antal avsomnande.
Ingen direkt favorit. Resebolagens utbud är lika ensidigt. Och deras mål är lönsamhet, Intressanta orter väljs tyvärr bort pga av kundernas ointresse för att prova på något nytt. Den som är någorlunda resvan i skidvärden behöver inte de tjänster som reseledarna bjuder på. Förr i tiden var ju pistvisning en uppskattad aktivitet för den som är ny på en ort detta idag är motarbetat av de lokala skidskolorna och på flertalet orter förbjudet för researrangörerna.
Välj bolag och ort efter passande flygavgångar, lämpliga flygplatser med kortast möjliga transfer. 4 till 5 timmar transfer inte ovanligt är ju ganska ointressant för den resande.
Åker ni under högsäsong sportlov och påsk välj en egen komponerad resa till en icke chartertung ort. Det blir billigare om ni är flera. Och underskatta inte okända småorter.
Hej,Hej, tänkte planera skidresa med familjen nästa år. Vilken researrangör rekommenderas?
UCPA
Langley
Nortlander
Lion alpin
Vilka orter förbjuder pist visning?
Har aldrig hört talas om det.