köpråd allmountain /pistbräda

Sen jag började åka snowboard i mitten av 80-talet har ”boots” varit det klart mest använda och i mina ögon helt vedertagna ordet. Ingen säger ju snöbräda mer än lite på skoj och för mig är det precis samma sak med att använda ordet pjäxor för snowboardboots.

Det är inte heller så allvarligt menat utan kanske mer ett inlägg som andas lite gammalt groll mellan skidåkning och snowboard.

Sen jag började åka snowboard i mitten av 80-talet har ”boots” varit det klart mest använda och i mina ögon helt vedertagna ordet. Ingen säger ju snöbräda mer än lite på skoj och för mig är det precis samma sak med att använda ordet pjäxor för snowboardboots.

Det är inte heller så allvarligt menat utan kanske mer ett inlägg som andas lite gammalt groll mellan skidåkning och snowboard

Det är inte heller så allvarligt menat utan kanske mer ett inlägg som andas lite gammalt groll mellan skidåkning och snowboard

Boots och snowboard heter det, det är sen gammalt 😂

Några försvenskade varianter finns inte, det hör till själva imagen man vill åt liksom 😅

Haschplanka och plywoodraggare är acceptabla svenska varianter för snowboard/-er. Har dock inte något förslag på ord för boots. Boots är boots helt enkelt, på alla språk 🤷‍♂️

Efter mycket klura de å grunna de landade jag på en shorty 164wide som kom i onsdags. det blev flow fuse bindningar till och nitro boots. känns jäkligt gött!

Efter mycket klura de å grunna de landade jag på en shorty 164wide som kom i onsdags. det blev flow fuse bindningar till och nitro boots. känns jäkligt gött!
Grymt! Jag var ute med min shorty idag och den carvar sjukt bra. Kändes som att åka på räls efter att ha åkt lite ”vanlig bräda” (descender) innan. Jag märker att det blir färre dagar på cheatern efter att jag köpte shortyn också.

Halloj, och ursäkta för ännu en köprådstråd. Jag har försökt söka lite på forumet och inte riktigt kännt mig bekväm med liknande trådar då jag inte ser mig som likvärdig åkare med de som skrivit innan.

Så vem är jag? jo en som åkt snowboard i drygt 20år. verkligen ingen bra åkare för det, för räknar man i tid med en vecka/år så fattar ni själva att 20år egentligen inte betyder särskilt mycket erfarenhet men kärleken till åkningen är oslagbar fortfarande.

Åkning blir nästan bara pist i dess vanliga former nygjord till sönderåkt, möjligtvis pist med nysnö i som är de närmsta puder jag lär hamna i 🤣.

jag vet egentligen inte om jag ens behöver ny bräda men min gamla ride havoc från 2008 tror jag ändå att jag växt ur och bindningarna börjar bli vissna.

jag gillar att åka fort å försöker få lite carving på de efter va de svenska backarna erbjuder, finns en gnutta nysnö är det såklart fantastiskt att åka ner i men för det mesta blir det att stöka i pisten bland folk å kanske småhoppa på vallar men mer hopp än så är jag inte helt bekväm med än.

Jag är 187, ca 90kg. 46 i skor.

Jag kommer köpa både bräda, bindningar och boots då allt är lika gammalt.

jag har sneglat en del på stranda cheater 170wide, nån korua då dessa har en rätt tydlig beskrivning. sen finns ju såklart de större fabrikaten med 100 olika brädor för samma ändamål som bara förvirrar mig. snurrade in på jones flagship med men som sagt, jag har egentligen ingen aning om de är rätt brädor och lägga den summan utan att ha möjlighet att prova kräver lite mer forskning på de😊

en ytterligare aspekt främst när de gäller val av bindningar är att man numera åker med barn så de blir å koppla loss sig mer än man kanske önskar, de bindningarna jag har idag är de väl egentligen inte några problem förutom att kanske step in/on kanske hade vart drömmen om de som har de kan rekommendera de.
budget lär nog kanske landa runt 10 exkl. boots för de kanske man får köpa så de passar bindningarna när man väl har dem. stranda säljer några bindningar ihop med cheatern som ser najs ut men utseendet är nog det enda jag kan uttala mig om🤣. så va har ni för råd till en vilsen själ 😁

hela inlägget kanske är förvirrat så fråga gärna, tyck å ge råd.🤙🤙
Du behöver ett Ultra Flagship! Stenhård men användbar överallt. Finns en beg på freeride tror jag. Du kan nog nöja dig med 160 cm om du väljer en ultra.

Grymt! Jag var ute med min shorty idag och den carvar sjukt bra. Kändes som att åka på räls efter att ha åkt lite ”vanlig bräda” (descender) innan. Jag märker att det blir färre dagar på cheatern efter att jag köpte shortyn också.
jag är sanslöst taggad på att köra, har inte bestämt än om lämplig stance, blir å prova lite såklart men körde rätt rejäl positiv både fram å bak för gamla brädan va smal å de fick bli så för att inte slå i ☺️

jag är sanslöst taggad på att köra, har inte bestämt än om lämplig stance, blir å prova lite såklart men körde rätt rejäl positiv både fram å bak för gamla brädan va smal å de fick bli så för att inte slå i ☺️
Jag tycker shorty ska köra posi-posi. Jag testade vid tillfälle med lite duck men gillade det inte och fick svårt att få till tajta carves på häl.

Jag kör Arbor Crosscut camber. Mediumstyv, bra flyt i lössnö, snabb, kanske inte superförlåtande. Jag kör 80/20, 80% send it, 20% skill. Jag har överlevt än så länge iaf. 😅 Dock hade jag önskat lite bättre grepp när det börjar bli isigt, har washat ut med bakänden i 70 blås ett par gånger och det gör ont i baken då.

Som bindningar kör jag SP bindings Core. En Step in bindning som jag är riktigt nöjd med, det är även vanliga straps på både tå och hälstrapen. Då man är halvtjock och ovig så har de sparat mig väldigt mycket tid och energi i backen.

Jag kan rekommendera Korua Tranny Finder, väldigt kul och lättåkt bräda. Carvar jättefint och flyter som en kork i puder. Kräver väldigt lite ansträngning och känns lugn och stabil, tidigare hade jag en bräda som var vass och aggressiv men Koruan passar mig mycket bättre. Surfkänslan är påtaglig. Kör med Fluxx TT bindningar, passar bra ihop med brädan, lagom styva och ger fin brädkontakt och känsla.
Jag köpte precis en KORUA TRANSITIONFINDER 154 cm efter goda råd runt om..monterade en flow bindning och kör med Burton Moto skor. Jag har provat ett par åk nu men tycker att jag inte riktigt kommer överens med brädan. Den vill lite gå sin egen väg och man får brottas lite känns det som. Den gamla Capita Horroscope känns mer som man ägde åkningen med ..

Jag är 170 cm och har monterat bakre bindningen så långt fram det går och kör med en stance på 52 cm.
Några idéer på vad man kan prova för få brädan mer kontrollerad i pist som jag åker mestadels ?

//Martin

Jag köpte precis en KORUA TRANSITIONFINDER 154 cm efter goda råd runt om..monterade en flow bindning och kör med Burton Moto skor. Jag har provat ett par åk nu men tycker att jag inte riktigt kommer överens med brädan. Den vill lite gå sin egen väg och man får brottas lite känns det som. Den gamla Capita Horroscope känns mer som man ägde åkningen med ..

Jag är 170 cm och har monterat bakre bindningen så långt fram det går och kör med en stance på 52 cm.
Några idéer på vad man kan prova för få brädan mer kontrollerad i pist som jag åker mestadels ?

//Martin

Flytta runt bindningarna och se vad som känns bäst. Små justeringar är väl enklast.
Kolla även kanterna, är det skitvasst ända ut it tip/tail så kan det bli lite bråkigt. Jag brukar slipa en mindre aggressiv vinkel där.

Nosen är ju ganska bred så jag brukar köra med ganska mkt vikt på främre foten i början av sväng (i pisten) för att få fint skär.
Jag tycker ju som sagt att brädan är väldigt lätthanterlig och har inte ens ändrat på vinklarna sen jag körde första åket...

//Martin
Det kan nog behövas mer än att par åk. Det är rätt stor skillnad mellan brädorna. Har inte testat Horrorscope men skulle gissa att TF kräver lite mer engagemang, korrekt initierad sväng som snowgod är inne på osv.

Har du åkt mkt och har bra teknik? Van vid camber?

//Martin
Du bör ju skaffa ett par bättre bindningar och framför allt boots. Burton Moto är ju en mjuk instegs boot. Sikta på något som är lite styvare. Jag kör på ett par vans infuse men testa om du kan hitta något som passar din fot och ger dig stödet du behöver. Kör själv samma bräda som dig är 169 cm lång, och tycker verkligen det är en kul bräda men den kräver ju lite mer än en "vanlig freestyle bräda" då den är lite bredare än tex horrorscope. Riktigt kul bräda att både hoppa och carva med.

Senast ändrad:
Du bör ju skaffa ett par bättre bindningar och framför allt boots. Burton Moto är ju en mjuk instegs boot. Sikta på något som är lite styvare. Jag kör på ett par vans infuse men testa om du kan hitta något som passar din fot och ger dig stödet du behöver. Kör själv samma bräda som dig är 169 cm lång, och tycker verkligen det är en kul bräda men den kräver ju lite mer än en "vanlig freestyle bräda" då den är lite bredare än tex horrorscope. Riktigt kul bräda att både hoppa och carva med.
Det är inget fel på Flow..!

Nej vissa gillar ju det. Men om en har ett par Burton Moto i ett par styvare flow antar jag att det blir samma resultat som i "vanliga" bindningar.
Burton Moto är bra skorna, och Flow är jätte bra bindningar! Man behöver styva pjäxor, om man vill åka med forward vinklar/stance och djup ec carving, men annars inte. Jag föredrar Flow för nästan allt, men inte för litet extremare brantåkning. (Kan vara svårt att fästa bindningar på en smal liten klippa och där under är en no fall zone.)

Burton Moto är bra skorna, och Flow är jätte bra bindningar! Man behöver styva pjäxor, om man vill åka med forward vinklar/stance och djup ec carving, men annars inte. Jag föredrar Flow för nästan allt, men inte för litet extremare brantåkning. (Kan vara svårt att fästa bindningar på en smal liten klippa och där under är en no fall zone.)
Ja men hårdheten i burton moto(3/10) är verkligen en begränsning när man åker på något som är lite styvare eller bredare oavsett om man har flow eller ej. Bootsen är det viktigaste i kraftöverföringen mellan muskelkrafterna och motståndskrafterna i snön. Har du hård bräda, hårda bindningar och mjuka boots så är det bootsen som blir avgörande för hur din utrustning kommer prestera och åkaren såklart ;)

Tack för alla svar!

Har åkt en del sista åren så jag hanterar Capita brädan ganska bra..men den är lite fladdrig i högre farter så det var därför jag kikade på en annan bräda.

Jag har kollat och jag hade ca 5 cm bredare på stance måttet jämfört med gamla brädan..har nu monterat den smalare.
Har bara kört brädan i lite taskig tö snö också vilket kanske inte gör det lätt åkt..

Men jag ska prova igen imorgon och se om justeringar blev till det bättre :)

Jag testade båda idag och jag har mycket svårt att hantera KORUA brädan medans Capita brädan gör som jag vill..har jag monterat något helt galet? Det är två olika brädor det förstår jag med Capita brädan är mycket rappare att lägga på kant och i högre fart går den lättare att hantera 😬
20240217_103654.jpg

Det kanske är en synvilla men på bilden ser det ut som du har väldigt smal stance och att främre bindningen är monterad långt bak..?
Prova att flytta den framåt!

Jag testade båda idag och jag har mycket svårt att hantera KORUA brädan medans Capita brädan gör som jag vill..har jag monterat något helt galet? Det är två olika brädor det förstår jag med Capita brädan är mycket rappare att lägga på kant och i högre fart går den lättare att hantera 😬Visa bilaga 30276
Hur är kanterna? Försök att detuna kanterna ca. 10-15 cm från bredaste delen av nosen ner, och ca. 5 cm av bredaste delan av tailen upp.

Det kanske är en synvilla men på bilden ser det ut som du har väldigt smal stance och att främre bindningen är monterad långt bak..?
Prova att flytta den framåt!
Jag har ungefär lika stance mått på båda och det känns bra. Jag har monterat den bakre så långt fram jag kan och då blev placering på främre så här på den nya.
Känns tokigt att börja slipa kanterna på en ny bräda 🤔

Jag har ungefär lika stance mått på båda och det känns bra. Jag har monterat den bakre så långt fram jag kan och då blev placering på främre så här på den nya.
Det är inte alls konstigt att gå över kanterna på en ny bräda, sällan det är superbra från fabrik. Jag tycker det är fullt normalt.

Skulle laborera lite med både stance och vinklar och se om det blir bättre eller sämre.

Ny bräda? Om brädan är ny, man MÅSTE kolla kanterna och detuna litet! Jag tror just det här kan vara ditt problem. Efter fabriken kan kanterna vara vad som helst.

Ja men hårdheten i burton moto(3/10) är verkligen en begränsning när man åker på något som är lite styvare eller bredare oavsett om man har flow eller ej. Bootsen är det viktigaste i kraftöverföringen mellan muskelkrafterna och motståndskrafterna i snön. Har du hård bräda, hårda bindningar och mjuka boots så är det bootsen som blir avgörande för hur din utrustning kommer prestera och åkaren såklart ;)
Vet en som åker bräda i vandringsskor och är en av dom bästa vi har haft i Sverige. Styvare kängor är inte alltid lösningen.

Gissar att frågeställaren måste vänja sig till en bräda helt olik den gamla eller kanske bara inte rätt för honom.
Att gå från en mjuk jibbräda till en styv svängbräda är en ganska stor skillnad i hur dom känns att åka på.
Vikten är ett bättre mått hur en bräda kommer kännas att åka på än längd. Två lika långa personer men som det skiljer 40kg mellan kommer troligen uppleva olika känsla av samma bräda.

Vet en som åker bräda i vandringsskor och är en av dom bästa vi har haft i Sverige. Styvare kängor är inte alltid lösningen.
Ja det finns ju stålmän och kvinnor som inte är som oss andra. Men håller med dig om att det bästa är att åka lite mer på brädan och se om man "vänjer sig" stort steg mellan horrorscope och TF. 1 cm bredare låter som ganska lite men kan upplevas som natt och dag. Jag var ute och rastade min TF i Källviksbacken i helgen. Riktigt bra allroundbräda.

Bilagor

• 417475754_1092012955378133_7823878135372173839_n.jpg
    417475754_1092012955378133_7823878135372173839_n.jpg
    75.2 KB · Besök: 101
Senast ändrad:
Jag ska absolut ge den mer tid, tror att det helt enkelt är en annan värld som jag inte är van med. Gissar att den blir en roligare typ av bräda i lite ny snö och mjukare underlag än en isig pist 🤔

Är det någon annan vinkel på bindningarna som är mer 'rätt' än 15/-3 lämpligt på TF?

Jag ska absolut ge den mer tid, tror att det helt enkelt är en annan värld som jag inte är van med. Gissar att den blir en roligare typ av bräda i lite ny snö och mjukare underlag än en isig pist 🤔

Är det någon annan vinkel på bindningarna som är mer 'rätt' än 15/-3 lämpligt på TF?
Jag tycker den funkar riktigt bra i isig pist. Den kan dock vara lite obehaglig när det är riktigt hårt och ojämnt utanför pisten. Vinkeln spelar nog inte så stor roll, det är mycket av en smaksak. Se dock till att bindningarna(och bootsen) är centrerade på brädan tå - till häl. Tyckte det var svårt att avgöra hur det ser ut på bilderna som du la upp tidigare.

//Martin
Tack för alla svar!

Har åkt en del sista åren så jag hanterar Capita brädan ganska bra..men den är lite fladdrig i högre farter så det var därför jag kikade på en annan bräda.

Jag har kollat och jag hade ca 5 cm bredare på stance måttet jämfört med gamla brädan..har nu monterat den smalare.
Har bara kört brädan i lite taskig tö snö också vilket kanske inte gör det lätt åkt..

Men jag ska prova igen imorgon och se om justeringar blev till det bättre :)

Med reservation för att jag sannolikt har betydligt mindre erfarenhet än dig eftersom jag bara åkt en handfull säsonger så hade jag liknande utmaningar som dig. Jag bytte upp mig från en Capita Outerspace Living när den började bli märkbart fladdrig när min kärlek för fart växte och jag började carva. Capita Mercury (med Salomon Highlander som var betydligt "styvare" än tidigare bindningar) blev uppgraderingen och jag kämpade rätt länge för att bli kompis med den nya set up'en. Känslan var liksom din att jag inte bestämde över Mercuryn och att jag fick kämpa mer med den än med OsL'n. Det gick liksom inte att fjösåka med Mercury'n på samma sätt och jag behövde vara betydligt mer "aktiv". Den var liksom inte lika förlåtande som OsL'n.

Jag skruvade lite på stance och vinklar och så ändrade jag min teknik en del efter oombedda (men behövliga) råd från duktigare bekanta. Men det som framförallt gjorde att det släppte och att jag nu är skitnöjd med brädan var att jag bara nötte, nötte och nötte. Hade tänkt att göra mig av med gamla brädan men behöll den ändå för vid vissa förhållanden är den faktiskt lite "roligare" att åka på.

Notera dessutom att skillnaden mellan mina brädor är betydligt mindre än mellan dina. Nu har jag bara läst mig till skillnaderna men det verkar både vara två helt olika profiler och den nya verkar vara betydligt styvare så även om du säkert är en bättre åkare än mig så ska du kanske förvänta dig att behöva justera tekniken något. Hur du ev. ska justera tekniken är dock låååångt över min kunskapsnivå :)

Förutom allt som redan sagts i tråden kanske en lektion med en vass lärare kan ge dig något matnyttigt?

Med reservation för att jag sannolikt har betydligt mindre erfarenhet än dig eftersom jag bara åkt en handfull säsonger så hade jag liknande utmaningar som dig. Jag bytte upp mig från en Capita Outerspace Living när den började bli märkbart fladdrig när min kärlek för fart växte och jag började carva. Capita Mercury (med Salomon Highlander som var betydligt "styvare" än tidigare bindningar) blev uppgraderingen och jag kämpade rätt länge för att bli kompis med den nya set up'en. Känslan var liksom din att jag inte bestämde över Mercuryn och att jag fick kämpa mer med den än med OsL'n. Det gick liksom inte att fjösåka med Mercury'n på samma sätt och jag behövde vara betydligt mer "aktiv". Den var liksom inte lika förlåtande som OsL'n.

Jag skruvade lite på stance och vinklar och så ändrade jag min teknik en del efter oombedda (men behövliga) råd från duktigare bekanta. Men det som framförallt gjorde att det släppte och att jag nu är skitnöjd med brädan var att jag bara nötte, nötte och nötte. Hade tänkt att göra mig av med gamla brädan men behöll den ändå för vid vissa förhållanden är den faktiskt lite "roligare" att åka på.

Notera dessutom att skillnaden mellan mina brädor är betydligt mindre än mellan dina. Nu har jag bara läst mig till skillnaderna men det verkar både vara två helt olika profiler och den nya verkar vara betydligt styvare så även om du säkert är en bättre åkare än mig så ska du kanske förvänta dig att behöva justera tekniken något. Hur du ev. ska justera tekniken är dock låååångt över min kunskapsnivå :)

Förutom allt som redan sagts i tråden kanske en lektion med en vass lärare kan ge dig något matnyttigt?
Mycket intressant inlägg..jag är nog på samma båt som dig tror jag. Jag har nog inte förstått att det är en helt annan åkning på denna bräda innan köpet vilket blev överraskande 😬
Men jag ska verkligen ge den chansen för jag tror att den kan erbjuda en rolig upplevelse i lite mer snö och mjukare underlag än stenhårda isiga backar som jag bara testat den i än..har aldrig varit ett fan av detta isiga underlag 😊

Har gett Korua TF några åk senaste dagarna och börjar gilla den nu..den är snabb (snabbare än jag) 😁
Nu är man sugen att kanske peta in ett par styvare boots i leken och se om det blir ännu roligare kanske 😊
Något tips på Boa skor som ni gillar ?

Har gett Korua TF några åk senaste dagarna och börjar gilla den nu..den är snabb (snabbare än jag) 😁
Nu är man sugen att kanske peta in ett par styvare boots i leken och se om det blir ännu roligare kanske 😊
Kul att det funkar för dig. Jag kör alltid med vanlig traditionell snörning även om mina nuvarande Vans Infuse har boa också. Så jag kan tyvärr inte ge så bra hjälp här. Men om du tycker att burton passar dig bra kanske du kan titta på någon av deras varianter som är lite styvare än Moto. En boot som många åker med är ju Ion. Men boots är ju viktigast att de passar på foten, spelar ingen roll hur hårda eller mjuka de är om de inte passar. Ta en tur till närmsta butik och testa. Sen köper du självklart av den butiken också och beställer inte online så stödjer du den svenska snowboardsceenen också =)

Ja, ju hårigare bräda desto hårdare boots och bindningar.

Svårt att rekommendera boots som sagt. Jag har nog testat ett tiotal boots de senaste åren pga kinkiga fötter, men det hjälper ju inte dig om du inte har likadana fötter som mig. Jag har ganska smala fötter och anklar, och högt insteg. Ride är nog dom som passar mig bäst. Nitro, Nidecker och Vans funkar. Burton, 32, Salomon och K2 funkar inte alls.

Boa is the shit. Snörning funkar hyfsat men tar mer tid. Speed lace tycker jag är skit, framför allt nitros.

Tycker Moto funkar fint på den mjukare brädan med mjukare bindningarna. Men på den nya så får jag inte riktigt hälen att sitta stabilt vilket känna sådär.

Gällande stance vinklarna är +15 / 0 en rimlig position på dom eller vinklar man alltid någon grad på bakre foten?

Tycker Moto funkar fint på den mjukare brädan med mjukare bindningarna. Men på den nya så får jag inte riktigt hälen att sitta stabilt vilket känna sådär.

Gällande stance vinklarna är +15 / 0 en rimlig position på dom eller vinklar man alltid någon grad på bakre foten?
Det är en väldigt vanlig stance, många kör så. Men vill du testa något annat så gör det, man kan ju alltid byta tillbaka. =)

Tillbaka
Topp