Tyrolia Attack 14 eller MARKER GRIFFON 13 ID??

glued

Medlem
Vilka bindningar är bättre för Fischer Ranger 102?

TYROLIA ATTACK 14​

MARKER GRIFFON 13 ID​

Du kommer några mm närmre skidan med attack. Annars är dessa bindningar motsvarande varandra men olika märken. Ta den du får till bäst pris.

Griffon säger jag. Jag tycker framförallt allt uppåtrörelsen och elasticiteten i häldelen är bättre jämfört med Attack.

Griffon säger jag. Jag tycker framförallt allt uppåtrörelsen och elasticiteten i häldelen är bättre jämfört med Attack.
Oh, det här hade varit intressant att se på någon typ av skiss. Och elasticitetsvärden, var hittar man sånt? (Alltså ärligt nyfiken, inte bara dryg).

Oh, det här hade varit intressant att se på någon typ av skiss. Och elasticitetsvärden, var hittar man sånt? (Alltså ärligt nyfiken, inte bara dryg).
Elasticitetsmåtten i mätetal anges i millimeter. Det går att hitta för i princip alla bindningar, antingen hos tillverkarna eller i tex Blisters bindningsguide (https://blisterreview.com/gear-reviews/blister-alpine-ski-binding-guide). De måtten anger hur långt bindningen rör sig i sidled i tån och i höjdled i hälen innan de släpper. Måtten är bara en del av kakan dock. Känslan i rörelsen går inte att mäta utan är en subjektiv bedömning i stor mån. Både Attack och Griffon har samma mått i form av 30mm fram och 16mm bak. De gör det dock på helt olika sätt, i hur kraften känns längs rörelsen.

Det är just känslan i kraftkurvan som jag föredrar med Griffon. Den är seg och trög i uppåtrörelsen och vresar emot rejält. Den tar därmed slag otroligt bra för att vara en 13-bindning enligt min erfarenhet. Attack är betydligt ”mesigare” att kliva i och det känns lite samma åt andra hållet också. Den har mer känslan av att det är en jämn kraft och sen släpper allt på en gång med ett ljudligt klick.

Är man bekväm av sig kan det ju vara bra att veta att Griffon är MYCKET tyngre att kliva i och ur jämfört med Tyrolia, särskilt med DIN över 10. En Marker ur Royal-serien (Griffon och Jesper mfl)ställd på 13 eller är stavböjartung att öppna. Störigt säger en del. Förtroendeingivande säger jag.

Jag tycker båda funkar bra. Attack brukar gå att hitta billigare.

Gillar dock denna lilla detalj med Griffon, snöskrapan på tådelen som funkar mycket bra för att få bort snö under pjäxan:
1705217683272.png

Elasticitetsmåtten i mätetal anges i millimeter. Det går att hitta för i princip alla bindningar, antingen hos tillverkarna eller i tex Blisters bindningsguide (https://blisterreview.com/gear-reviews/blister-alpine-ski-binding-guide). De måtten anger hur långt bindningen rör sig i sidled i tån och i höjdled i hälen innan de släpper. Måtten är bara en del av kakan dock. Känslan i rörelsen går inte att mäta utan är en subjektiv bedömning i stor mån. Både Attack och Griffon har samma mått i form av 30mm fram och 16mm bak. De gör det dock på helt olika sätt, i hur kraften känns längs rörelsen.

Det är just känslan i kraftkurvan som jag föredrar med Griffon. Den är seg och trög i uppåtrörelsen och vresar emot rejält. Den tar därmed slag otroligt bra för att vara en 13-bindning enligt min erfarenhet. Attack är betydligt ”mesigare” att kliva i och det känns lite samma åt andra hållet också. Den har mer känslan av att det är en jämn kraft och sen släpper allt på en gång med ett ljudligt klick.

Är man bekväm av sig kan det ju vara bra att veta att Griffon är MYCKET tyngre att kliva i och ur jämfört med Tyrolia, särskilt med DIN över 10. En Marker ur Royal-serien (Griffon och Jesper mfl)ställd på 13 eller är stavböjartung att öppna. Störigt säger en del. Förtroendeingivande säger jag.
Jag har sett liknande elasticitetslistor tidigare, tack för länk.

Det här med känsla spelar en viss roll, det håller jag verkligen med om. Har inte åkt eller känt på Tyrolias friåkningbindningar, men Marker Jester känns och låter betydligt mer dova och kraftfulla än exempelvis Marker Squire. Det är något i konstruktionen, inte bara olika kraftiga fjädrar. Av alla bindningar jag åkt med gillar jag mina Look PX18 mest när det gäller känsla och ljud. Känslan är viktig, men bara delvis.

Intressant att Salomons gamla tå har så hög elasticitet i sidled, det är ju typ hela pjäxbredden. Vad betyder det egentligen, att den aldrig löser? Utan fjädrar ut 52 mm och återgår till ursprungsläget?

Har kört med både Griffon och Attack 2, Har bättre erfarenhet av att Attack löser ut när den ska, känns mer solid och distinkt när man kliver i också, när man har justerat in rätt förspänning på Griffon så tar sulan bak i spetsarna på häldelen innanan den går ner i rätt läge, dvs väldigt tajt att få i pjäxan, då tar det ju även i när bindningen ska lösa ut, kanske det som gör att det känns annorlunda/segare när den löser ut. Men det är nog hugget som stucket vilken du väljer

Min son har Attack. Är det någon annan som har problemet att tådelen är utsliten så att det i stort sett saknas kant för läppen på pjäxan. Verkar bara vara att kassera. Redan från börjar har ju Griffon mycket mera kant för läppen.

Tillbaka
Topp