Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oh, det här hade varit intressant att se på någon typ av skiss. Och elasticitetsvärden, var hittar man sånt? (Alltså ärligt nyfiken, inte bara dryg).Griffon säger jag. Jag tycker framförallt allt uppåtrörelsen och elasticiteten i häldelen är bättre jämfört med Attack.
Elasticitetsmåtten i mätetal anges i millimeter. Det går att hitta för i princip alla bindningar, antingen hos tillverkarna eller i tex Blisters bindningsguide (https://blisterreview.com/gear-reviews/blister-alpine-ski-binding-guide). De måtten anger hur långt bindningen rör sig i sidled i tån och i höjdled i hälen innan de släpper. Måtten är bara en del av kakan dock. Känslan i rörelsen går inte att mäta utan är en subjektiv bedömning i stor mån. Både Attack och Griffon har samma mått i form av 30mm fram och 16mm bak. De gör det dock på helt olika sätt, i hur kraften känns längs rörelsen.Oh, det här hade varit intressant att se på någon typ av skiss. Och elasticitetsvärden, var hittar man sånt? (Alltså ärligt nyfiken, inte bara dryg).
Jag har sett liknande elasticitetslistor tidigare, tack för länk.Elasticitetsmåtten i mätetal anges i millimeter. Det går att hitta för i princip alla bindningar, antingen hos tillverkarna eller i tex Blisters bindningsguide (https://blisterreview.com/gear-reviews/blister-alpine-ski-binding-guide). De måtten anger hur långt bindningen rör sig i sidled i tån och i höjdled i hälen innan de släpper. Måtten är bara en del av kakan dock. Känslan i rörelsen går inte att mäta utan är en subjektiv bedömning i stor mån. Både Attack och Griffon har samma mått i form av 30mm fram och 16mm bak. De gör det dock på helt olika sätt, i hur kraften känns längs rörelsen.
Det är just känslan i kraftkurvan som jag föredrar med Griffon. Den är seg och trög i uppåtrörelsen och vresar emot rejält. Den tar därmed slag otroligt bra för att vara en 13-bindning enligt min erfarenhet. Attack är betydligt ”mesigare” att kliva i och det känns lite samma åt andra hållet också. Den har mer känslan av att det är en jämn kraft och sen släpper allt på en gång med ett ljudligt klick.
Är man bekväm av sig kan det ju vara bra att veta att Griffon är MYCKET tyngre att kliva i och ur jämfört med Tyrolia, särskilt med DIN över 10. En Marker ur Royal-serien (Griffon och Jesper mfl)ställd på 13 eller är stavböjartung att öppna. Störigt säger en del. Förtroendeingivande säger jag.