[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Ok ok. Men iaf @fredw tänkte tanken om det är bättre med mindre bil plus tåg eftersom man reser långt såpass sällan? Då är det kanske lämpligt att svara?
Tillkommer att du får bestämmer dig. Är det för teknisk detaljerat eller politiskt? I min värld utesluter det ena det andra rätt ofta :ROFLMAO:
Helt meningslöst att diskutera vidare.

De som har funderingar på att skaffa elbil och hur det fungerar jmf med fossilbil på skidresor, men fortfarande är tveksamma, är välkomna att skriva sina frågor i PM till mig.
Lägger ingen mer tid på att skriva tips och hjälp i den här tråden som spårade ur fullständigt idag.🔌⚡🚗

Helt meningslöst att diskutera vidare.
det är det säkert om man inte är beredd att ser andras argument och förstår deras tankar.
Som du säger handlar tråden om resor med elbil.
Jag har lärt mig en del hur ni som har elbil tänker kring laddning, även här i tråden. och vilka appar ni använder osv. Tack för det.
Jag försökte dela med mig det jag vet om utsläpp och tekniken. Och inte bara samla "försäljningsargument". Jag tycker inte vi ska övertyga all till varje pris och "sälja in" elbilar. Allt har sin plats. Byter man ska man göra det rätt. Inte alla ska har elbil med 60 mils räckvidd. Jag anses visserligen vara en miljömupp av många, men har ändå en bensinbil. varför? För att det är miljömässigt bättre i mitt fall. Det är ett tekniskt/ vetenskapligt sätt att titta på frågan. Att samla "försäljningsargument" som du skriver är däremot ett politisk/ ekonomiskt sätt att titta på det.
Vi ska inte alla med en gång byta till elbil och tror att vi räddar planeten med det. Det går inte och det räddar inget. Däremot ska vi se över vår sätt att resa. Elbil är en alternativ som gör att vi kan fortsätter resa ganska likt vi gjorde med bensin/ dieselbilar.
Likt som inte alla bensinbilar ska har fyrhjulsdrift och ska kunna dra 1.5 t släp, ska inte alla elbilar har stor räckvidd...

Senast ändrad:
För min del uppskattar jag om både för- och nackdelar får komma fram i en diskussion. Även gärna felaktiga påståenden och uppfattningar - det är ju då man får chansen att lära sig något av andra (åtminstone om man är mottaglig för vad andra tycker).

Kanske det i framtiden blir en utveckling att elbilarna slås ihop till större enheter, kallade "elbussar" som kan bära tyngre batterier. Och att man därefter kopplar ihop flera på rad, sätter på metallhjul för mindre friktion och ställer elbussarna i en rad på den metallräls som redan finns här och där med praktiska elledningar ovanför och kallar dem "tåg"... Vänta nu litet förresten... ;)

Du har ju 100% fel och har inte fattat vad jag skriver.
Jag argumenterar bara för funktion och försäljningsargument.
Precis lika fel som att påståendet ”Elbilens [största] problem ur miljöperspektiv är batterierna. Ju mindre desto bättre [ur miljösynpunkt]. Därav är det (ur miljösynpunkt) bättre att inte har en bil med "för stor" räckvidd.” skulle vara politiskt på något sätt alltså.

Mvh ytterligare en civilingenjör. Som är sambo med en annan civilingenjör. Och jobbar med massor av andra civilingenjörer.

Oavsett politik så instämmer jag inte riktigt i det där med batteriernas storlek. Batteristorleken och bilens tyngd är väl främst något som påverkar räckvidden. Om man tycker att räckvidden är ok för det man tänker använda bilen till (i detta fall delvis långresor) så ska man ju inte avstå från en elbil pga nån sorts teoretiskt resonemang kring att en mindre bil hade varit bättre.
Dessutom är en elbil där 3-4 personer med bagage reser bekvämt mer miljövänlig än om man inte får plats och kanske får åka i två bilar (eller sätta på en takbox om vi talar skidresor). Det gäller även i stan där kanske en större elbil kan få vara ok. Och man ska inte låta det bästa bli det godas fiende.

mvh en avhoppad wannabe civilingenjör

Senast ändrad:
Oavsett politik så instämmer jag inte riktigt i det där med batteriernas storlek. Batteristorleken och bilens tyngd är väl främst något som påverkar räckvidden. Om man tycker att räckvidden är ok för det man tänker använda bilen till (i detta fall delvis långresor) så ska man ju inte avstå från en elbil pga nån sorts teoretiskt resonemang kring att en mindre bil hade varit bättre.
Dessutom är en elbil där 3-4 personer med bagage reser bekvämt mer miljövänlig än om man inte får plats och kanske får åka i två bilar (eller sätta på en takbox om vi talar skidresor). Det gäller även i stan där kanske en större elbil kan få vara ok. Och man ska inte låta det bästa bli det godas fiende.

Problemet är ju att det tyvärr inte är såpass tydligt. Elbil är såklart bättre än bensinbilar men ju större batterien är, desto större blir utsläppen när bilen byggs. Tyvärr är det rätt mycket utsläpp i batteritillverkningen. Räckvidden ska vara rätt för det man ska använda bilen. Att köpa en bil med 60 mil räckvidd som man bara använder max 10 mil och sen kan ladda är inte särskilt miljösmart.

Det är det jag försökte få fram, det är rätt individuel vilken bil som är bäst. Och det är inte så att alla ska ha bilar som kan allt. Särskilt inte när det handlar om elbilar. För alla elbilar finns det en gräns hur mycket de ska köras per år innan de blir bättre än bensinbilar. För bilar med stor batteri ligger den gränsen högre. Det är bra att vara medveten om.
Jag gav ju två exempel, där det i vårt fall var ganska tydligt att gamla bensinbilen är bättre för de få milen vi kör än en elbil med stor batteri. Men det är ett specialfall, såklart.

Senast ändrad:
Tänk om det vore såhär i ett diskussionsforum.

Person 1:
[Långt resonemang i rimlig ton]…miljö…[fortsatt långt resonemang i rimlig ton]

Person 2:
Jag tycker inte att politik hör hemma här. Du är dum.

Person 1:
Oj, det var inte så jag menade, jag hade ingen politisk agenda med mitt långa resonemang i rimlig ton. Tråkigt att du uppfattade det så.

Person 2:
Du har visst en politisk agenda, det bestämmer inte du, det bestämmer jag. Sådetså. Jag hatar dig.

Person 1:
Oj, jag försökte bara i ett långt resonemang i rimlig ton visa på att det finns olika sätt, och att det som är bra för en person inte nödvändigtvis måste vara bra för en annan person.

Person 2:
Jag tänker inte ens vara i samma rum som dig. Om någon vill mig något så får ni höra av er. Jag hatar alla.

Puh, tur att det inte är så.

Tänk om det vore såhär i ett diskussionsforum.

Person 1:
[Långt resonemang i rimlig ton]…miljö…[fortsatt långt resonemang i rimlig ton]

Person 2:
Jag tycker inte att politik hör hemma här. Du är dum.

Person 1:
Oj, det var inte så jag menade, jag hade ingen politisk agenda med mitt långa resonemang i rimlig ton. Tråkigt att du uppfattade det så.

Person 2:
Du har visst en politisk agenda, det bestämmer inte du, det bestämmer jag. Sådetså. Jag hatar dig.

Person 1:
Oj, jag försökte bara i ett långt resonemang i rimlig ton visa på att det finns olika sätt, och att det som är bra för en person inte nödvändigtvis måste vara bra för en annan person.

Person 2:
Jag tänker inte ens vara i samma rum som dig. Om någon vill mig något så får ni höra av er. Jag hatar alla.

Puh, tur att det inte är så.
Eller var det kanske så här?

I ett matlagningsprogram….

Person 1:
Idag ska vi laga ett alternativ till den klassiska svenska köttgrytan kalops, vi ska laga Boeuf Bourguignon, en franskt köttgryta med lite annorlunda ingredienser och smak.

Person 2:
Boeuf Bourguignon innehåller vin som är en alkoholhaltig dryck. Alkohol orsakar allvarliga hälsoproblem som belastar sjukvården och är även en orsak till våld i nära relationer etc….

Person 1:
Nu var det matlagning det skulle handla om, inte alkoholpolitik och samhällsproblem.

Person 2:
Det inte politik, det är vetenskapligt bevisat att alkohol är skadligt för hälsan, och det finns mängder av studier på det. Alkoholens konsekvenser för brottslighet som misshandel är också väl kartlagda och är vedertagna fakta…etc etc…

Person 1:
Det är varken roligt eller möjligt att laga Boeuf Bourguignon i det här matprogrammet längre. De som ändå är intresserade av att prova får gärna kontakta mig för ett recept.

Mja, men från en rent teknisk analys ÄR ju ett mindre batteri bättre om man bara jämför bilarna. Sen måste man se till individens behov ut det större perspektivet - jag bor i Tromsø och kör en eller ett par dagar i veckan längre sträckor för att utöva mina hobbys. Ska jag ha elbil kan det vara motiverat med ett större batteri. Däremot är kanske det rent tekniskt miljömässigt bästa valet för någon som bor i en storstad, har tillgång till bra kollektivtrafik för sina vardagsbehov eller bara kör korta sträckor till vardags se helt annorlunda ut - och det var väl det som var poängen. Det miljömässigt bästa valet är inte alltid för alla den största elbilen med längst räckvidd som man har råd med, för vissa kan det t o m vara bättre med fossilbil om man kör tillräckligt lite och i övrigt använder andra transportmedel.

Sen kan man ju börja snacka beteendevetenskap och hur man ska få folk att ställa om, men det är också absolut så att det inte är säkert att en elbil är ett bättre val än en bensinbil för alla. När jag bodde i Stockholm t ex så skulle det förmodligen ta nånstans runt 50 år för mig av elbilsanvändande med en elbil som skulle vara aktuell för mig att ha här i Tromsø jämfört med om jag bara hade en bensinare med liten motor. Jag körde helt enkelt för lite bil. Det vill säga betydligt längre än den normala levnadstiden för en bil - och att då ha en stor elbil med lång räckvidd skulle vara miljömässigt sämre än att ha en liten bensinbil. Här i Tromsø med hur jag kör är motsvarande siffra runt 3 år istället.

Det miljömässigt bästa valet är olika för olika personer, och det kan vara bra att veta, och det är inte alltid så att en elbil är bästa valet (men förmodligen är det det för ganska många).

Förmodligen lite raljerande inlägg, att skriva långt på telefonen är inte mitt esse...

Mja, men från en rent teknisk analys ÄR ju ett mindre batteri bättre om man bara jämför bilarna.
Om det vore en generell sanning så är ju även dagens minsta elbilar för stora... Jag tänker att man får utgå från behovet för den enskilde kunden varför den typen av jämförelser mellan olika kategorier inte är relevanta. Alla vill helt enkelt inte köpa en liten bil.

Instämmer med det mesta övriga. Men nu är ju alla alternativ snart förbjudna som sagt men för en del av oss kan det mest rationella vara att hålla igång våra redan tillverkade fossilbilar ett tag till. Och oavsett vad vi tycker och skriver i denna tråd verkar det hittills vara så som de flesta beter sig.

Om det vore en generell sanning så är ju även dagens minsta elbilar för stora... Jag tänker att man får utgå från behovet för den enskilde kunden varför den typen av jämförelser mellan olika kategorier inte är relevanta. Alla vill helt enkelt inte köpa en liten bil.

Instämmer med det mesta övriga. Men nu är ju alla alternativ snart förbjudna som sagt men för en del av oss kan det mest rationella vara att hålla igång våra redan tillverkade fossilbilar ett tag till. Och oavsett vad vi tycker och skriver i denna tråd verkar det hittills vara så som de flesta beter sig.
Eller så har man två elbilar‚ en som man kör långt med och en som rullar i stan… 😇🙈😂

(Ja jag vet att det är dumt men man är ju för fasen snudd på en Taxiverksamhet!)

Eller så har man två elbilar‚ en som man kör långt med och en som rullar i stan… 😇🙈😂

(Ja jag vet att det är dumt men man är ju för fasen snudd på en Taxiverksamhet!)
I detta fallet är det dock bättre med en liten elbil och en fossilbil för de få längre resor. Tex en dieselbil som körs på HVO100 är rätt bra för detta eller en bra bensinbil. Räknar man med 1 resa till alperna och en till fjällen på sommaren skulle det förmodligen blir bättre, ur miljösynpunkt.

Människor väljer att köpa, införskaffa och investera utifrån funktion och det som de tycker passar bra för deras behov (eller tycker är kul), inte utifrån ett filosofiskt resonemang som den här tråden har förvandlats till.
Varför är det dumt, finns det ”elbilsbatteristorleksskam” nu också? :ROFLMAO: ;)

EDIT:
Våra båda bilar har batteri för ”lång” räckvidd, den ena bilen används för kort dagspendling och långresor, den andra för enbart kortpendling. Det är skönt att slippa hålla på och ladda var och varannan dag.

Senast ändrad:
Människor väljer att köpa, införskaffa och investera utifrån funktion och det som de tycker passar bra för deras behov (eller tycker är kul), inte utifrån ett filosofiskt resonemang som den här tråden har förvandlats till.

Varför är det dumt, finns det ”elbilsbatteristorleksskam” nu också? :ROFLMAO: ;)
Ha ha! Ja kanske det. Finns nog mer en skam i att behöva att ha två bilar faktiskt. När man köper bil finns det ju som du säger en mängd faktorer som spelar in. Jag skulle säga att ekonomi är den största faktorn för de flesta? Fabian har säkert rätt ur en miljöaspekt om man lyckas följa det till punkt och pricka. Men som i så många andra fall så stämmer inte alltid verkligheten med teorin. Man använder sina grejer på ett annat sätt än det var tänkt eftersom behoven och omvärlden förändras. Det är väl därför det är så många turbindningar och lavinryggsäckar som bara åker omkring i liftsystemet… 😬

Ha ha! Ja kanske det. Finns nog mer en skam i att behöva att ha två bilar faktiskt.
Känner ingen skam överhuvudtaget över det. Skam hade jag känt om jag i stället hade försökt påtvinga min fru två timmars längre restid att förslösa sitt liv på varje dag.
När man köper bil finns det ju som du säger en mängd faktorer som spelar in. Jag skulle säga att ekonomi är den största faktorn för de flesta?
Så är det nog, efter att behov och funktion är uppfyllt.
Fabian har säkert rätt ur en miljöaspekt om man lyckas följa det till punkt och pricka. Men som i så många andra fall så stämmer inte alltid verkligheten med teorin.
Ytterst få människor är intresserade av ett liv som puritaner pga någon inre övertygelse.

Bumpar tråden - vore tacksam för mer input från er som kört elbil till fjäll och alper.
Vad är du ute efter för input?
Kan dela med mig av lite av våra elbils erfarenheter.

Vi kör ej mycket till fjällen med elbil utan snarare bort från fjällen då vi bor i dem. Men att köra långresor med 2 barn och 1 fru och full semester packning har aldrig varit några problem för oss.
Tycker snarare det är ett bekvämare sätt att resa. Man har räknat med och är inställd på stopp för laddning av bilen och då blir kiss, mat eller spring paus inte något som drar ner på planerade restiden. Förutsatt att man gör sina aktiviteter samtidigt som man laddar.
Man blir inte den där stressade föräldern som hetsar att samtliga ska skynda sig så vi kan fortsätta köra som det alltid blev när vi hade bensinbil. Och en stor fördel blir att man efter 10 timmar resa inte är en helt slut och stel människa för att man fått regelbundna pauser för att röra sig. Samt att barnen inte blir lika less.

Angående laddpriser så spelar det ej så jätte stor roll enligt min erfarenhet. Såklart kollar jag "chargefinder" eller liknande så jag tar det billigaste alternativet på platsen, och man lär sig ganska fort vilken app eller liknande man brukar använda för att starta/betala för laddningar. Det är mycket i början då man måste sätta sig in i laddstations djungeln men man lär sig snabbt.

Varför kwh priset på resa inte har så stor betydelse enligt mig är för följande beräkning.
Om vi beräknar 2kwh/mil och man kör 200 mil på resa under ett år och kör 2000 mil på hemma plan så blir det följande:
200 x 2kwh = 400kwh och om man har 1-2 kr dyrare pris per kwh så blir det 400-800 kr dyrare.
Jämfört med på hemmaplan där man har 4000kwh med ett pris på 1 kr/kwh, vilket blir 4000 kr. Då har du en milkostnad på 2 kr milen, jämfört med bränsle som motsvarande bil skulle kosta ca 20 kr milen. (Ska man ha en bil för 4 pers med full packning så behöver det vara en större bil som ofta drar runt liter/milen)
Då helt plötsligt blir de där dyrare priset på 1-2 kr /kwh inte så mycket att prata om.

Idag är laddstationer så pass utbyggt och utbrett vi kan enligt våra erfarenhet köra dit vi vill utan att stöta på problem med att inte hitta ström. Så att behöva oroa sig för att bli stående utan el anser jag vara en fullständigt onödig oro.

Normalt på långkörningar kör vi 1-2h och sedan laddar då bilar tar emot ström snabbast när bilen har lägre procentsats i batteriet. Men detta är ju en smaksak hur man vill göra.

Att vi har hittat en laddstolpe granne till arbetet som har gratis laddning gör ju inte saken sämre för oss. Gratis laddning på hemma plan och betalar nuförtiden endast för ström på resor 😁😁

Vad är du ute efter för input?
Kan dela med mig av lite av våra elbils erfarenheter.

Vi kör ej mycket till fjällen med elbil utan snarare bort från fjällen då vi bor i dem. Men att köra långresor med 2 barn och 1 fru och full semester packning har aldrig varit några problem för oss.
Tycker snarare det är ett bekvämare sätt att resa. Man har räknat med och är inställd på stopp för laddning av bilen och då blir kiss, mat eller spring paus inte något som drar ner på planerade restiden. Förutsatt att man gör sina aktiviteter samtidigt som man laddar.
Man blir inte den där stressade föräldern som hetsar att samtliga ska skynda sig så vi kan fortsätta köra som det alltid blev när vi hade bensinbil. Och en stor fördel blir att man efter 10 timmar resa inte är en helt slut och stel människa för att man fått regelbundna pauser för att röra sig. Samt att barnen inte blir lika less.

Angående laddpriser så spelar det ej så jätte stor roll enligt min erfarenhet. Såklart kollar jag "chargefinder" eller liknande så jag tar det billigaste alternativet på platsen, och man lär sig ganska fort vilken app eller liknande man brukar använda för att starta/betala för laddningar. Det är mycket i början då man måste sätta sig in i laddstations djungeln men man lär sig snabbt.

Varför kwh priset på resa inte har så stor betydelse enligt mig är för följande beräkning.
Om vi beräknar 2kwh/mil och man kör 200 mil på resa under ett år och kör 2000 mil på hemma plan så blir det följande:
200 x 2kwh = 400kwh och om man har 1-2 kr dyrare pris per kwh så blir det 400-800 kr dyrare.
Jämfört med på hemmaplan där man har 4000kwh med ett pris på 1 kr/kwh, vilket blir 4000 kr. Då har du en milkostnad på 2 kr milen, jämfört med bränsle som motsvarande bil skulle kosta ca 20 kr milen. (Ska man ha en bil för 4 pers med full packning så behöver det vara en större bil som ofta drar runt liter/milen)
Då helt plötsligt blir de där dyrare priset på 1-2 kr /kwh inte så mycket att prata om.

Idag är laddstationer så pass utbyggt och utbrett vi kan enligt våra erfarenhet köra dit vi vill utan att stöta på problem med att inte hitta ström. Så att behöva oroa sig för att bli stående utan el anser jag vara en fullständigt onödig oro.

Normalt på långkörningar kör vi 1-2h och sedan laddar då bilar tar emot ström snabbast när bilen har lägre procentsats i batteriet. Men detta är ju en smaksak hur man vill göra.

Att vi har hittat en laddstolpe granne till arbetet som har gratis laddning gör ju inte saken sämre för oss. Gratis laddning på hemma plan och betalar nuförtiden endast för ström på resor 😁😁
Brukar du köra nere på kontinenten med elbilen?
Där kan det vara ganska bra att ha koll på att ha abonnemang på rätt laddoperatör. Det är generellt dyrare där och blir om man inte har koll dyrare än att köra dieselbil.
Norge har lägst laddpriser.

Tack för dina erfarenheter! Förstår allt det där med priset.

Detta är en av anledningarna till att jag tvekar. Ska man stanna efter 1-2 timmar (andra brukar ange 2-2,5 timmar) med en paus på kanske 20 minuter så kommer man inte långt ner mot våra vanliga bil-resmål i Sydeuropa innan det är dags att åka hem igen. Undrar också om din erfarenhet när det gäller tillgång etc även gäller resor i mellan- och sydeuropa?

Detta är en av anledningarna till att jag tvekar. Ska man stanna efter 1-2 timmar (andra brukar ange 2-2,5 timmar) med en paus på kanske 20 minuter så kommer man inte långt ner mot våra vanliga bil-resmål i Sydeuropa innan det är dags att åka hem igen. Undrar också om din erfarenhet när det gäller tillgång etc även gäller resor i mellan- och sydeuropa?
Vi körde ToR Stockholm - Valtellina nu över jul och nyår. Vi har en Tesla vilket innebär att vi använder deras stationer nästan uteslutande. De har väldigt gott om laddstationer i Tyskland och bra tillgång i Schweiz. Vi behövde inte vänta någon gång den sträckan vi körde, och det fanns hela tiden bra alternativ. I Sverige inte riktigt samma erfarenhet.

Vad gäller laddstopp kunde vi även nu på vintern köra lite längre sträckor (runt 3h) i Tyskland och Schweiz när temperaturen var mellan 5-10 grader. Men när det dippar ner mot -10 blir det märkbar skillnad och kortare intervaller mellan laddstoppen.

Senast ändrad:
Vi körde ToR Stockholm - Valtellina nu över jul och nyår. Vi har en Tesla vilket innebär att vi använder deras stationer nästan uteslutande. De har väldigt gott om laddstationer i Tyskland och bra tillgång i Schweiz. Vi behövde inte vänta någon gång den sträckan vi körde, och det fanns hela tiden bra alternativ. I Sverige inte riktigt samma erfarenhet.

Vad gäller laddstopp kunde vi även nu på vintern köra lite längre sträckor (upp emot 3h) i Tyskland och Schweiz när temperaturen var mellan 5-10 grader. Men när det dippar ner mot -10 blir det märkbar skillnad och kortare intervaller mellan laddstoppen.

Hur skulle du se på att turista runt i övriga Italien med en elbil (utanför autostradorna)? Tillräckligt med laddstationer?

Hur skulle du se på att turista runt i övriga Italien med en elbil (utanför autostradorna)? Tillräckligt med laddstationer?
Vågar inte svara på det dessvärre. För några år sedan hyrde vi en Renault Zoe för att köra ned till Modena. Då var det inte så bra med laddstationer tyckte vi. Men även där har det hänt väldigt mycket senaste åren, och man ser fler laddstolpar och stationer. Men jag har dock för lite egen erfarenhet för att våga säga något mer än så.

2-2,5 timmar brukar vi köra det motsvarar också (på Autobahn) maxsträckan.
Laddpaus på 20 min räcker inte (knappt ens på en Porsche Taycan som är en blixtladdare med 800V system).
Laddplanering är A och O (och kalla nerver 🥶), man bör köra laddstatus ner till under 10% för att få riktigt bra fart på laddeffekten, och då laddar man 10-80%. Om jag vill nå ett nästa laddstopp som ligger strax utanför räckvidden så laddar jag till 85-90%. Att påbörja en laddning när man har SOC (state of charge) på 30-40%, är långsamt och ineffektivt.

Utifrån mina erfarenheter är förbrukningen/räckvidden i 130 fart på Autobahn lika bra som i 110 i Sverige. Anledningen är antagligen att vägbeläggningen där är mycket slätare än vår svenska grova asfalt. Förbrukningen ökar annars generellt med kvadraten på hastighetsökningen.
Den längsta Autobahnetapp jag har kört är 28,5 mil.

Ok tack för all input. Litet sugen är man, och även om jag inte behöver nån ny hobby ;) så finns det något i det där laddpusslet som är tilltalande... Fast vi kör nog vår gamla diesel-XC60 ett tag till men det gäller ju att sälja den strax innan turbon rasar ihop typ.
Litet märkligt detta med leasingpriser för elbilar förresten, de varierar ju enormt från månad till månad. Plötsligt dyker det upp nån kampanj som är kanske 20% billigare - ganska mycket på tre år.

Ok tack för all input. Litet sugen är man, och även om jag inte behöver nån ny hobby ;) så finns det något i det där laddpusslet som är tilltalande... Fast vi kör nog vår gamla diesel-XC60 ett tag till men det gäller ju att sälja den strax innan turbon rasar ihop typ.
Litet märkligt detta med leasingpriser för elbilar förresten, de varierar ju enormt från månad till månad. Plötsligt dyker det upp nån kampanj som är kanske 20% billigare - ganska mycket på tre år.
Ja, elbilar är inte lika lättsålda som tidigare, jag fick vänta nästan 1,5 år på min innan den levererades under senvintern (hann med att göra två Norgeresor med den i mars/april). Fruns bil fick vi i höstas på kampanj till dumping price, helt ny (lagerbil) med en veckas leveranstid. Finns många lagerbilar och kampanjer nu.
Mitt råd är nog att leasa, svårt att veta hur mycket elbilarna har utvecklats om tre år, och vad det betyder för andrahandsvärdet. De bästa dumping-kampanjerna är också på leasing

Den längsta Autobahnetapp jag har kört är 28,5 mil.
Vad är den nominella räckvidden av din bil då? Kanske kul att veta hur det står sig mot verkligheten.
Vet att en bekant bruka köra München- Rostock med ett stopp (även i julas då det var runt 0 grad). Sträckan är 78 mil. De gör dock ett långt stopp, oftast lite söder om Berlin. Antar att de laddar till nära 100% då. Bilen är en Skoda Enyaq med 56mil angiven räckvidd.

Brukar du köra nere på kontinenten med elbilen?
Där kan det vara ganska bra att ha koll på att ha abonnemang på rätt laddoperatör. Det är generellt dyrare där och blir om man inte har koll dyrare än att köra dieselbil.
Norge har lägst laddpriser.
Absolut, lite koll bör man ju ha. Men som sagt, om jag betalar mycket per mil de gånger jag är på resa så tjänar jag ändå mångfalt in det på hemmaplan där jag betalar lite och kör största delen av milen.
De flesta brukar ha så, men hakar ändå upp sig på att det måste vara billigt och optimalt på sin semester resa 1 gång per år.

Vi har ej kört så mycket på kontinenten, men ser att andra fyllt i där.
För oss med barn som har mycket energi är 1-2h stillasittande mer än tillräckligt. När vi hade bränsle bil så fick man använda dag 2 till återhämtning då all fokus dag 1 var på att komma fram och att barnen inte ska slåss.
Även fast man försökte innan resan förbereda sig på att vi ska ha en lugn körning och inte stressa, så händer något när man suttit sig bakom ratten och startat köra och stressen går upp i full gas.

Du får införskaffa en NIO, då kan du byta batteri istället för att ladda. Vet dock ej hur deras stationer är placerade.

Hej,

Anekdotiskt men sommarsemestern till kontinenten (Polen, flera stopp i Italien, etc) görs i elbil. Inga problem för vår del. Ca 40 mil mellan laddstopp på 30 min ser inte vi som problem. Gött med en bensträckare.

Räckvidd och laddtider, det överdrivs nog lite här och var.
Några viktiga påverkanspunkter:
Sommartemp vs. vintertemp skiljer ca 30% på räckvidden (för kortsträckor ännu mer), beroende på uppvärmning (kupé och batteri), luftmotstånd (ökar vid låg temperatur) och lägre batteriprestanda vid kyla. Lågenergi elbilssommardäck rullar också mycket snålare än vinterdäcken.
Hastigheten har stor påverkan eftersom luftmotståndet (den huvudsakliga förbrukningen vid Autobahn körning) ökar med kvadraten på hastighetsökningen. Man tjänar ingen tid på att köra 150+ km/h, det blir bara fler laddstopp.
WLTP är en norm för en räckvidd som man nästan aldrig kan uppnå i praktiken, kan användas som relativvärde för att jämföra bilar.
Man laddar aldrig 100% vid laddstopp på långresa, dels pga att det sliter hårt på batteriet, och pga att man inte tjänar någon tid på det. Det tar lika lång tid att ladda från 80-100% som det tar från 10-80%. Ingen elbil kan ladda till 100% på 30 min (den dagen graphen-batterierna gör sitt intåg i elbilar kommersiellt har vi en ny revolution).

Mina långresor gör jag den kalla årstiden eftersom det är skidresor. Det tar mig ca 2h längre restid från Skåne till Österrike, men som någon skrev här tidigare så kommer man fram betydligt mer avslappnad och utvilad, eftersom man är tvungen att ta välbehövliga pauser. Och det är väldigt behagligt att i 130 km/h sväva fram över Autobahn som i ett nästan ljudlöst ”rymdskepp”.
Till Norge är det ännu mer idealiskt att köra elbil.

Kör en rymlig SUV med AWD och ca 52 mil WLTP.

Räckvidd och laddtider, det överdrivs nog lite här och var.
Några viktiga påverkanspunkter:
Sommartemp vs. vintertemp skiljer ca 30% på räckvidden (för kortsträckor ännu mer), beroende på uppvärmning (kupé och batteri), luftmotstånd (ökar vid låg temperatur) och lägre batteriprestanda vid kyla. Lågenergi elbilssommardäck rullar också mycket snålare än vinterdäcken.
Hastigheten har stor påverkan eftersom luftmotståndet (den huvudsakliga förbrukningen vid Autobahn körning) ökar med kvadraten på hastighetsökningen. Man tjänar ingen tid på att köra 150+ km/h, det blir bara fler laddstopp.
WLTP är en norm för en räckvidd som man nästan aldrig kan uppnå i praktiken, kan användas som relativvärde för att jämföra bilar.
Man laddar aldrig 100% vid laddstopp på långresa, dels pga att det sliter hårt på batteriet, och pga att man inte tjänar någon tid på det. Det tar lika lång tid att ladda från 80-100% som det tar från 10-80%. Ingen elbil kan ladda till 100% på 30 min (den dagen graphen-batterierna gör sitt intåg i elbilar kommersiellt har vi en ny revolution).

Mina långresor gör jag den kalla årstiden eftersom det är skidresor. Det tar mig ca 2h längre restid från Skåne till Österrike, men som någon skrev här tidigare så kommer man fram betydligt mer avslappnad och utvilad, eftersom man är tvungen att ta välbehövliga pauser. Och det är väldigt behagligt att i 130 km/h sväva fram över Autobahn som i ett nästan ljudlöst ”rymdskepp”.
Till Norge är det ännu mer idealiskt att köra elbil.

Kör en rymlig SUV med AWD och ca 52 mil WLTP.
Bra inlägg!!

Den enda nackdel jag upplever med elbil är att våra stopp / matintag nu är lite tråkigare eftersom många större laddstationer inte direkt är pittoreskt placerade.

jag tror att det har att göra med 1) Böter inom EU för tillverkande av fossilbilar. Men måste då tillverka en viss mängd elbilar för att kompensera. När dessa inte är sålda vid årets slut kan man göra ett klipp. 2) Marknaden i Kina är tydligen död och USA har satt in höga tullar för import. Kvar finns EU där kinesiska staten går in och subventionerar.
😊

jag tror att det har att göra med 1) Böter inom EU för tillverkande av fossilbilar. Men måste då tillverka en viss mängd elbilar för att kompensera. När dessa inte är sålda vid årets slut kan man göra ett klipp.
Anekdot på den:
för tre år sedan vräkte VW ut sina första ID3;or för 3000kr/mån. Vid den tidpunkten hade jag fått idén om att dra ihop ett gemensamt säsongskort för massa skidorter i Sverige/Norge, vilket skulle kräva många mil bakom ratten.

3000kr/mån var ju ganska lätt att räkna hem i besparad diesel, service mm så jag nappade. Döm om min förvåning när säljaren även erbjöd ett säsongskort i Vemdalen på köpet, om jag slog till innan årsskiftet. Min plan var ju liksom inte att hänga i Vemdalen den vintern...

Jag försökte dribbla med Skistar och VW säljaren för att få ett Skistar All istället. Det slutade med att Skistar laddade ett säsongskort i Åre utan kostnad (tack för den!)

Nu har jag kört ID3;an i tre år/6000 mil och är mycket nöjd. Bäst av allt är att slippa kallstarter och få varm luft direkt från start. Avsaknad av takräcke har jag löst med ett par magnetskidhållare (som jag köpte i Andorra för 27 år sedan). Avsaknad av dragkrok är värre; fortfarande hänvisad till gamla dieselbilen för skoter-topptursäventyren.

Nu handlade tråden om elbil till alperna och där är ID3 i klenaste laget (med sina 42 mil WLTP - drygt hälften i kyla). Då krävs "premium-elbil" typ Tesla, ID4 eller liknande (men då är det helt andra kostnader).

Nu väntar jag på min beställda Cupra Born (egentligen samma bil som ID3).
Kalkyl med privatleasing: 4800kr/mån inkl vinterdäck, helförsäkring och 2000mil/år (dvs 29 kr/mil). Bilen funkar bra för "ski-around" tripper i Skandinavien i alla fall

Kul att höra hur det funkar såpass bra med en av de sämre elbilarna vilket man får säga att iD3 räknas och endå boende "mitt i Sverige" och tycka att det funkar bra.
Sedan så e det hål i huvudet att dom inte har en fungerande dragkrok på elbilar och en som faktiskt kan dra en husvagn eller tyngre släp. De som har dragit med elbil säger att det är överlägset mot andra att dra med.
Vist så får du ladda oftare liksom att jag på en fosilbil tanka oftare men då blir miljönyttan än större med elbil och milkostnaden sjunker i motsvarande grad.

Till ochme
Anekdot på den:
för tre år sedan vräkte VW ut sina första ID3;or för 3000kr/mån. Vid den tidpunkten hade jag fått idén om att dra ihop ett gemensamt säsongskort för massa skidorter i Sverige/Norge, vilket skulle kräva många mil bakom ratten.

3000kr/mån var ju ganska lätt att räkna hem i besparad diesel, service mm så jag nappade. Döm om min förvåning när säljaren även erbjöd ett säsongskort i Vemdalen på köpet, om jag slog till innan årsskiftet. Min plan var ju liksom inte att hänga i Vemdalen den vintern...

Jag försökte dribbla med Skistar och VW säljaren för att få ett Skistar All istället. Det slutade med att Skistar laddade ett säsongskort i Åre utan kostnad (tack för den!)

Nu har jag kört ID3;an i tre år/6000 mil och är mycket nöjd. Bäst av allt är att slippa kallstarter och få varm luft direkt från start. Avsaknad av takräcke har jag löst med ett par magnetskidhållare (som jag köpte i Andorra för 27 år sedan). Avsaknad av dragkrok är värre; fortfarande hänvisad till gamla dieselbilen för skoter-topptursäventyren.

Nu handlade tråden om elbil till alperna och där är ID3 i klenaste laget (med sina 42 mil WLTP - drygt hälften i kyla). Då krävs "premium-elbil" typ Tesla, ID4 eller liknande (men då är det helt andra kostnader).

Nu väntar jag på min beställda Cupra Born (egentligen samma bil som ID3).
Kalkyl med privatleasing: 4800kr/mån inkl vinterdäck, helförsäkring och 2000mil/år (dvs 29 kr/mil). Bilen funkar bra för "ski-around" tripper i Skandinavien i alla fall
där kommer problemet in för mig. 2000 mil är i minsta laget för mig. Kör mellan 3000-4000 mil och då blir det helt plötsligt lite lite dyrare vad jag har funnit…

Kul att höra hur det funkar såpass bra med en av de sämre elbilarna vilket man får säga att iD3 räknas och endå boende "mitt i Sverige" och tycka att det funkar bra.
.
tack!
Kan tillägga att jag bor på 430 möh i Jämtland.
Bakhjulsdrivna Id3 tuggar sig upp de 130 höjdmetrarna från stan upp på Frösöberget i alla fören. Och till fjälls var och varannan helg.

4wd är överreklamerat (om man inte drar tunga släp)

Okej, du har en poäng. Det måste självklart jämföras med bruksvärdet. I övrigt så verkar vi vara helt eniga i att originalinläggets poäng står sig! Sen tror jag du har helt rätt i att det bästa man kan göra är att använda saker så länge som bara möjligt, det gäller ju (med några få undantag) det allra mesta. Bilar, skalkläder, bostäder och stekpannor :)

! Sen tror jag du har helt rätt i att det bästa man kan göra är att använda saker så länge som bara möjligt, det gäller ju (med några få undantag) det allra mesta. Bilar, skalkläder, bostäder och stekpannor :)
håller inte med dig när det gäller bilar:

förvånansvärt många ”miljömuppar” i min bekantskapskrets lägger mycket pengar på eko/närodlat och liknande men tankar gladeligen sin (ofta gamla) bil med bensin/diesel.

Fossila bränslen är, näst kokain, den värsta produkten du kan köpa; bidrar både till co2 utsläpp och vidriga diktaturer

håller inte med dig när det gäller bilar:

förvånansvärt många ”miljömuppar” i min bekantskapskrets lägger mycket pengar på eko/närodlat och liknande men tankar gladeligen sin (ofta gamla) bil med bensin/diesel.

Fossila bränslen är, näst kokain, den värsta produkten du kan köpa; bidrar både till co2 utsläpp och vidriga diktaturer
Håller med. El vs gammal fossilbil är oftast elbilen bättre. Med undantag för fossilbilar som körs riktigt sällan och dieselbilar som körs med hvo100.
Rätt ofta ligger brytpunkten nånstans vid 500 mil/år att elbilen blir bättre än en normalgammal och lika stor bensinbil. Lite beroende på bilderna, såklart. Lite mer om bensinbilen är snål och äldre än snittet, såklart.
Dvs för de allra flesta skulle en elbil vara bättre än bilen de har. Bilar som inte används är helst bensinbilar

Har man dieselbilar är hvo100 en bra alternativ.

Kul att höra att det funkar så bra för dig. Id3an verkar vara en bra storlek.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp