Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har de senaste två åren åkt skidor på 5 anläggningar i Norge och 3 i Sverige, och det har varit gratis parkering på samtliga (vilket är en självklar anständighet att det ingår i liftkortet).jaja..håll dig till alperna du ( är ironisk här med)
Bra deal om man gillar cykling. Två dagar i Åre Bike Park så har man tjänat in mellanskillnaden mot Skistar AllDet låter bra, var kan man åka skidor med det kortet maj-oktober?![]()
Skistar är ett publikt bolag, så det är upp till var och en att köpa aktier i bolaget o ta del av alla miljarderna. ( historiskt finns det dock andra bolag på börsen som varit en bättre affär ) Trots den modesta värdeutveckligen så är det en ganska bred aktie med många ägare även om ägarfamiljen sitter med merparten.Expressen kör en fin artikel om vår marknadsdominant:
![]()
Skistar-ilskan: Varför måste vi betala för det?
2024 kan bli en kanonsäsong för skidåkare. Men smakar det så kostar det. För en tvåbarnsfamilj går en vecka i fjällen på över 40 000 kronor. Branschjätten Skistar gläds över högt bokningstryck, men får kritik för höjda priser och påtvingade liftkort under attraktiva veckor. – Skistar har hamnat...www.expressen.se
kort sammanfattning:
- Skistar har genom trixande tillskansat sig 100 tals miljoner i statliga medel för att bygga liftar/flygplats samtidigt som de delar ut miljarder till ägarna.
- Skistar cheferna sitter i sina villor i Lidingö, Bromma och Täby med feta löner. All bekostat med ditt liftkort
- höjda priser, "liftkortstvång" och lite annat smått och gott
Det är väl som Vd:n på din bank? Ingen större skillnad egentligen?Expressen kör en fin artikel om vår marknadsdominant:
![]()
2024 kan bli en kanonsäsong för skidåkare. Men smakar det så kostar det. För en tvåbarnsfamilj går en vecka i fjällen på över 40 000 kronor. Branschjätten Skistar gläds över högt bokningstryck, men får kritik för höjda priser och påtvingade liftkort under attraktiva veckor. – Skistar har hamnat...www.expressen.se
kort sammanfattning:
- Skistar har genom trixande tillskansat sig 100 tals miljoner i statliga medel för att bygga liftar/flygplats samtidigt som de delar ut miljarder till ägarna.
- Skistar cheferna sitter i sina villor i Lidingö, Bromma och Täby med feta löner. All bekostat med ditt liftkort
Det är väl som Vd:n på din bank? Ingen större skillnad egentligen?
?? Är väl bara ett konstaterande att Skistars chefer gör som alla andra chefer?Whataboutism - Wikipedia
en.wikipedia.org
Skistars VD åker i alla fall skidor i Åre, och det är väl bra. Vi råkade hamna i samma liftgondol för ett tag sedan. Inte alla börsbolags VD,ar som är som vem som helst i backen.?? Är väl bara ett konstaterande att Skistars chefer gör som alla andra chefer?
Vad var poängen med "Skistar cheferna sitter i sina villor i Lidingö, Bromma och Täby med feta löner"? Jag fattar inte varför det skulle vara negativt om det går bra för dem.Visst det är säkert hyvens snubbar och tanter etc etc precis som gissningsvis samtliga partiledare om man träffar dem i rätt situation som alla vill tjäna pengar etc etc men det är ju inte poängen och inte grunden i kritiken.
Om man är missnöjd med deras produkter, med priset på dessa produkter och de bidrag som tydligen stöder verksamheten (kan dock inget om det) så kan man tycka att det finns en obalans.Vad var poängen med "Skistar cheferna sitter i sina villor i Lidingö, Bromma och Täby med feta löner"? Jag fattar inte varför det skulle vara negativt om det går bra för dem.
Tyvärr hittar jag ingen anknytning mellan kabinen eller tusenmetaren och om Skistars ledning bor i Bromma/Täby/Lidingö med "feta löner". Företaget verkar göra helt OK resultat och jag antar att anställda får betalt enligt företagets finanssiell prestanda. Nu killgissar jag förstås men jag tror inte att det skulle finnas en ny tusemetare även cheferna jobbade gratis.Typ fixa ersättning till kabinen och tusenmetaren först, höj er lön sedan. Inte vice versa.
Nu killgissar jag förstås men jag tror inte att det skulle finnas en ny tusemetare även cheferna jobbade gratis.
Behöver inte bli så dyrt. Jag var för första gången i Åre på 15 år förra säsongen v.6. Boendet kostade 6000 kr för en vecka i en ski in ski out stuga i björnen för två pers (hade kunnat vara fler och fått ner priset per person), liftkort var omkring 2700 kr, mat handlade vi i Östersund och lagade i stugan så samma pris som hemma, lunch osv hade vi som matsäck. Skidor och sådant hade vi redan och det mesta köpt begagnat billigt. Tror hela resan 6 skiddagar gick på 7500 kr/person inkl resan dit och hem inräknat några öl och en middag.Expressen kör en fin artikel om vår marknadsdominant:
![]()
kort sammanfattning:
Fast är det där Skistars fel? Är förmodligen handhavande fel från familjen.![]()
To barn falt flere meter ned fra skiheis i Hemsedal
Barna er hentet med luftambulanse. Et av barna er alvorlig skadet, opplyser politiet, som også sier at ingenting tyder på at det har vært feil ved anlegget.www.vg.no
Stod väl att kidsen gick i skidskola?Fast är det där Skistars fel? Är förmodligen handhavande fel från familjen.
Edit: enligt folk som såg det i danska tidningar så gled barnen medvetet ut under bygeln när liften hade stoppat.
Ja fast satt i liften med skidläraren som satt längst väck från en elev? Helt normalt förfarande i de flesta skidskolorna. Och så är det Skistars fel? Så om jag storyer i liftkortskassan och ger sig fel pris på ett liftkort så är de Skistars fel?Stod väl att kidsen gick i skidskola?
Vet inte vad som hänt här, men ofta när man har ovana barn i skidskolan så haffar man en vuxen att sitta bredvid och hjälpa till när det ska åkas sittlift.Ja fast satt i liften med skidläraren som satt längst väck från en elev? Helt normalt förfarande i de flesta skidskolorna. Och så är det Skistars fel? Så om jag storyer i liftkortskassan och ger sig fel pris på ett liftkort så är de Skistars fel?
De upplyser oxå från Norge att de inte hade gått på riktigt i liften. Och det förmodligen var orsaken.
Om man finner någon i närheten. Tydligen var lifterna bakom tomma.Vet inte vad som hänt här, men ofta när man har ovana barn i skidskolan så haffar man en vuxen att sitta bredvid och hjälpa till när det ska åkas sittlift.
Fast är det där Skistars fel?
Jag vet bara vad jag läser? Står ingenstans att det är Skistars fel? Men så fort det händer i Skistars område så skall man kasta skit på de.Varför frågar du? Ingen här utom du verkar veta svaret på den frågan.![]()
....att de inte hade gått på riktigt i liften. Och det förmodligen var orsaken.
Polisen har gått ut med att det inte var på anläggning. Det är allt den undersökande myndigheten har sagt.Om ovanstående stämmer, vilket ju ofta händer, så borde kanske liften då ha stoppats av personalen innan barnen hann ut på högre höjder. Det är väl i alla fall en rimlig möjlighet?
Polisen har gått ut med att det inte var på anläggning. Det är allt den undersökande myndigheten har sagt.
Jag har inte på plats men vet att polisen har varit där och undersökt och kommit fram til det resultat.
Men förmodligen äger polisen massa aktier i Skistars och därför maskerar över ett eventuell brist i anläggningen.![]()
Jag skriver bara vad polisen skriver på twitter. Och de skriver det jag skriver.De är ju fantastiskt snabba i Norge, det måste erkännas: "...politiet, jernbanetilsynet og havarikommisjonen..." skulle enligt din länk undersöka saken och mindre än 6 timmar efter olyckan är det hela klart (åtminstone enligt dig) och du vet resultatet.
Det du vill säga är alltså att man inte bör dra förhastade slutsatser?![]()
Rätt glömde att de skrev att det inte var fel på anläggningen.Skistar har tydligen anmält händelsen för undersökning till flera nämnda myndigheter och det är ju utmärkt. Vi kan invänta det?
Du skrev att "Polisen har gått ut med att det inte var på anläggning", kanske saknades ordet "fel", men oavsett det så är väl knappast hela händelseförloppet och ansvarsfrågan klargjorda.
Min poäng är att man inte ska dra förhastade slutsatser åt något håll.
Nu vet jag inte vilken destination du varit på, men merparten av de boenden som kan bokas genom Skistar i Åre o Vemdalen är privatägda bostadsrätter. Det betyder att antal parkeringsplatser är styrt av bostadsrättsföreningar, och inget Skistar enkelt kan fixa. Åre är extremt knepigt då inte ens vi med egna lägenheter har någon garanterad plats, och finns den så kostar det. Vendalen är inte så svårt, så där brukar det gå lösa.Men, en parkeringsplats på 8-10pers stuga är dåligt. Tycker det kunde varit 2 iaf. 5+5 i vanlig personbil.
Lindvallen var vi på. Bodde på Vrilbacken.Nu vet jag inte vilken destination du varit på, men merparten av de boenden som kan bokas genom Skistar i Åre o Vemdalen är privatägda bostadsrätter. Det betyder att antal parkeringsplatser är styrt av bostadsrättsföreningar, och inget Skistar enkelt kan fixa. Åre är extremt knepigt då inte ens vi med egna lägenheter har någon garanterad plats, och finns den så kostar det. Vendalen är inte så svårt, så där brukar det gå lösa.
Eller satsa på Björnrike / Vemdalen så får ni lite större backar oxså.Lindvallen var vi på. Bodde på Vrilbacken.
Diskussionerna i sällskapet talar för att vi kommer bo närmare Experium nästa år dock.
Repellera i La Grave, annars får det vara!Lite lustigt att det dyker upp folk här som har ”Lindvallen”, ”Experium” eller Branäs som referens.
Sidan heter väl ändå Freeride..?
Kanske skulle passa bättre på Familjelivs forum…?
Fast varför stänga ute någon från forumet, alla har vi ju varit nya och oerfarna någon gång?Lite lustigt att det dyker upp folk här som har ”Lindvallen”, ”Experium” eller Branäs som referens.
Det var min absoluta första semestervecka på skidor och tid på skidor. Du är höjden av att bete sig dumt och leka världsmästare.Lite lustigt att det dyker upp folk här som har ”Lindvallen”, ”Experium” eller Branäs som referens.