Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Kanske dags att plocka bort den från pistkartan? Jag förstår att den inte är helt värdelös men att ha den kvar är på gränsen till falsk marknadsföring.

Kanske dags att plocka bort den från pistkartan? Jag förstår att den inte är helt värdelös men att ha den kvar är på gränsen till falsk marknadsföring.

Varför då? Efter reparationen har den ju ytterligare 2 månader kvar i drift, innan liftarna stänger för den här skidsäsongen.

Tyvär inte ovanligt att kabin står stilla under vintermånaderna med hårt väder. Brukar funka bra framåt mars - april och inte minst på sommaren. Om jag lyckas få något åk med kabin under december- februari ser jag det som ren bonus.

Varför då? Efter reparationen har den ju ytterligare 2 månader kvar i drift, innan liftarna stänger för den här skidsäsongen.

Ja, när/om delarna kommer tillbaka från "Sveitch"... ;) ...och när/om vädret tillåter reparation... ...och sportloven är över. Denna vackra kabinbana är tyvärr inte byggd för det klimat och väder som finns på den plats där den är... byggd. Det är inte första gången den står still.

Det bildas otroligt mycket is på Kabinbanan eftersom den har två bärlinor samt en dragvajer. Inte alls byggd för klimatet på Åreskutan och trots charmen med Kabinbanan så kommer en framtida gondol ändra förutsättningarna helt då det är enklare att få bort is från en gondol med lägre stolpar och en vajer som rör sig.

Man ska precis se det, som Bobski skriver, som en bonus när den är öppen dec-feb.

Ja, när/om delarna kommer tillbaka från "Sveitch"... ;) ...och när/om vädret tillåter reparation... ...och sportloven är över. Denna vackra kabinbana är tyvärr inte byggd för det klimat och väder som finns på den plats där den är... byggd. Det är inte första gången den står still.
En skidort med ett skidberg på 1000 fhm och det svinrika lift-(fastighetsbolaget) är för snålt för att bygga en ordentlig lift dal till topp som det anstår en skidort med ett sådant berg. Vilka skidorter i Alperna har sådana skitliftar dal-topp?
Fast ”alpklass” anser sig lift-(fastighetsbolaget) tillhöra när det gäller liftkortspriser.

Ibland undrar jag om någon som skriver här ens försöker att följa med i vad som händer i Åre.

"Stora" Skistar vill helst riva Kabinbanan och ersätta den med Skutgondolen medan byn helst inte vill det och skapat en enorm opinion mot dom planerna. Dessutom, förutom den gigantiska kostnaden för att bygga den nya liften tillkommer även kostnader för att riva den gamla, inklusive alla fundament och liknande. Utöver det ska ju såklart markägare och myndigheter ge tillstånd till både bygge och rivning. Så det är inte bara att smälla upp en ny lift, det finns mängder med fallgropar längs vägen, plus tiden det tar.

För inte så värst många år sedan öppnade inte Kabinbanan förrän till sportloven, vädret ansågs helt enkelt för hårt på Skutan för att ens fundera på öppning innan dess. Nu har ju vädret inte ändrat sig men kraven från gästerna ökat markant. Sedan har vi ju den lilla grejen med liftkortspriserna, ja...

Och apropå Alperna så nog fasen finns det gamla liftar där med, jag har sett exakt samma konstruktion som Kabinbanan på flera ställen där nere. Sedan om det är bra eller dåligt är en helt annan sak.

Nu får du ta och kamma dig. Hade ni i skåne haft hälften att den vind som blåste i januari här, så hade inte inte bara fått trafikkaos utan TurningTorso hade vikt sig på mitten, ni hade inte hamnat i Danmark om ni tagit Öresundsbron utan i gränslandet mellan Polen och Litauen, och alla äpplen från Österlen hade hamnat på den sibiriska tundran.
Lite mycket att begära att kabinbanan ska bort bara för att det friskade i lite i byarna någongång

Nu får du ta och kamma dig. Hade ni i skåne haft hälften att den vind som blåste i januari här, så hade inte inte bara fått trafikkaos utan TurningTorso hade vikt sig på mitten, ni hade inte hamnat i Danmark om ni tagit Öresundsbron utan i gränslandet mellan Polen och Litauen, och alla äpplen från Österlen hade hamnat på den sibiriska tundran.
Lite mycket att begära att kabinbanan ska bort bara för att det friskade i lite i byarna någongång
Och då blåste det inte ens på riktigt. Ivar däremot, då blåste det på riktigt.

Tack för värdefull insiderinfo. Ja låt kabinen och de intressanta industrihistoriska mekaniska underverken i Tväråvalvet hänga tills de ramlar ner av sig själv som tusenmetaren (men förhoppningsvis inte i huvudet på någon). Det är kanske ett billigt sätt att riva dem. Visst, det finns säkert tusen anledningar att vänta tills dess.
Jag har varit i Åre/Duved ca 20 gånger och haft verklig nytta av kabinen en enda gång. Eller två. Men den gör ju sig bra på pistkartan som ser väldigt tom ut om inte kabinen finns, men mer verklighetsanpassad vad gäller funktionen.

Jaha, det är Åreborna själva som stretar emot. Vad tror ni att de flesta kommer till Åre för? Att höra er berätta hur fint det är däruppe på skutan när kabinen går (vilket den tyvärr inte gör just nu, och oj inte heller gondolen just nu, för vi har ju inte samma väder som i Skåne...)?

För övrigt är kaoset på E22 i vintras en pinsam skandal som jag verkligen hoppas att vi lyckas göra något åt så att det inte händer igen. Errare humanum est, perseverare diabolicum

Årebor är kända för att streta emot allt som gör att man i grunden kan bo där uppe- turister. Nyinflyttade anammar fort den hatande livsstilen och ser naturen där uppe som sin.

Tills länsstyrelsen menar att den tillhör renägarna..

Vad tror ni att de flesta kommer till Åre för? Att höra er berätta hur fint det är däruppe på skutan när kabinen går (vilket den tyvärr inte gör just nu, och oj inte heller gondolen just nu, för vi har ju inte samma väder som i Skåne...)?
För tusende gången: liftarna i högzon går att köra i betydligt hårdare väder än när de stänger. Man stänger lika mycket för gästernas säkerhet. Som exempelvis nu när byn är fullproppad med sportlovsfirare med tveksam åkförmåga, jag tror inte SLAO tycker att det är en skitbra idé att leta efter bortvillade danskar i Tväråvalvet när det blåser halv storm och sikten är mindre än noll.

Nerisning är däremot en helt annan sak. Men det är också svårt att skydda Skutan mot fuktiga isstormar från Atlanten, oavsett vilka liftar man bygger. Men det är väl också tanken med Skutgondolen, att bygga den på ett mer skyddat ställe. Om den någonsin kommer att byggas då förstås.

Kabinbanan må ha stått hela vintern fram till nu, det är sant. Men Gondolen har gått sedan mitten av november utan några större avbrott.
...de intressanta industrihistoriska mekaniska underverken i Tväråvalvet hänga tills de ramlar ner av sig själv som tusenmetaren (men förhoppningsvis inte i huvudet på någon).
Vad är det för skillnad på liftarna i Tvärå jämfört med alla andra, lika industrihistoriska släpliftar som byggdes över hela svenska fjällen på 80- och 90-talen? Vad för modern konstruktion borde stå där i stället och som klarar av vädret bättre?

Milda makter. Det är Åreborna som stretar emot?! Min världsbild har fått sig en törn. Känner nästan sympati med Skistar.

Edit: Jag förstår det där att vädret däruppe ibland inte går att åka i och det går inte att göra något åt. Men ibland handlar det mest om vind som kommer och går, och om det hade gått att snabbt ta sig ända upp på skutan direkt från byn och/eller från en mellanstation så hade högzonen definitivt blivit tillgänglig under en större del av säsongen.
Att jag klagar beror mest på att jag av egen erfarenhet sett kabinen och Tväråvalvet stå stilla alldeles för ofta trots åkbart väder. Jag gissar att det bl. a. beror på att de är utdaterade. Och kabinens kapacitet är ändå alldeles för låg.
Fast egentligen struntar jag i varför utan konstaterar bara att jag idag förlorat allt hopp om förbättring.

Senast ändrad:
Okej, vi som bor här är lite konstiga, så är det bara, vi bor ju här.
Ett litet olyckligt problem som uppstår om man bott här länge, är att man får lite förståelse för hur saker och ting funkar i just Åre
Hur bra eller dåligt det kan vara med ny liftar tillexempel, och vilka liftar som faktiskt är bra.

Kabinbanan är Åres bästa lift. Så är det bara
Jag har de senaste 10 åren åkt den vintertid kanske 5gånger, max, skulle ärligt tro att det är betydligt mindre än så faktiskt
En av anledningarna är att den är fullbelagd mest hela tiden, kön att åka med den är lång och den avgår för sällan. VILKET gör den till den absolut bästa liften av alla på hela skutan.
Att ersätta den med en snabb gondol som matar upp folk på berget är nog det mest korkade någon kan komma på om man inte är ekonom på Skistar och bara gör allt för att få nästa kvartalsrapport bra med snygga siffror
Ska erkännas att jag nog är lite egoistisk, men att trängas i tunnelbanan i Stockholm är inte någon favorit, inte heller en solig lördag på Kiviksmarknad eller ett fullsatt Ullevi under en Håkan Hellström konsert.

Jag är mer nöjd över att kunna åka upp på toppen en fin dag, kolla mig runt lite och sen välja vart jag vill åka och åka där. Lite så ungefär

Okej, vi som bor här är lite konstiga, så är det bara, vi bor ju här.
Ett litet olyckligt problem som uppstår om man bott här länge, är att man får lite förståelse för hur saker och ting funkar i just Åre
Hur bra eller dåligt det kan vara med ny liftar tillexempel, och vilka liftar som faktiskt är bra.

Kabinbanan är Åres bästa lift. Så är det bara
Jag har de senaste 10 åren åkt den vintertid kanske 5gånger, max, skulle ärligt tro att det är betydligt mindre än så faktiskt
En av anledningarna är att den är fullbelagd mest hela tiden, kön att åka med den är lång och den avgår för sällan. VILKET gör den till den absolut bästa liften av alla på hela skutan.
Att ersätta den med en snabb gondol som matar upp folk på berget är nog det mest korkade någon kan komma på om man inte är ekonom på Skistar och bara gör allt för att få nästa kvartalsrapport bra med snygga siffror
Ska erkännas att jag nog är lite egoistisk, men att trängas i tunnelbanan i Stockholm är inte någon favorit, inte heller en solig lördag på Kiviksmarknad eller ett fullsatt Ullevi under en Håkan Hellström konsert.

Jag är mer nöjd över att kunna åka upp på toppen en fin dag, kolla mig runt lite och sen välja vart jag vill åka och åka där. Lite så ungefär

Måste erkänna att jag inte ser logiken här. Påminner litet om argumenten mot Öresundsbron en gång.

Du tycker att kabinen är bra eftersom den har låg kapacitet, så att det blir köer till den, vilket gör att du inte vill/kan använda den, vilket är bra eftersom du inte gillar köer? 🧐

Eller att den är bra för att den inte är bra på att göra det som är den enda anledningen till dess existens, att frakta folk upp på skutan?

Trevlig helg! Fin plats ni bor på.

Senast ändrad:
.Kabinbanan är Åres bästa lift. Så är det bara
känner tacksamhet att jag bodde i Åre hela lågkonjunkturens 90-tal då vi loopade helåk med kabinen mest varje dag (däremot är jag väl lite bitter att jag inte köpte en bostadsrätt för typ 1 kr. Jo, det är sant, de gick för det -93).

Om jag inte tar fel, så firar Tväråvalvsliftarna 50 år i år..? (kabinen byggdes något år senare)

känner tacksamhet att jag bodde i Åre hela lågkonjunkturens 90-tal då vi loopade helåk med kabinen mest varje dag (däremot är jag väl lite bitter att jag inte köpte en bostadsrätt för typ 1 kr. Jo, det är sant, de gick för det -93).

Om jag inte tar fel, så firar Tväråvalvsliftarna 50 år i år..? (kabinen byggdes något år senare)
Du får se tillbaka på att det var trevligare att hyra utav Bosse än att köpa på gamla HSB :D

På den gamla goda tiden så gick det dessutom att åka utanför, nu är det mer och finare lössnö i pisten vid 10tiden än på baksidan som redan är uppåkt

Du får se tillbaka på att det var trevligare att hyra utav Bosse än att köpa på gamla HSB :D

På den gamla goda tiden så gick det dessutom att åka utanför, nu är det mer och finare lössnö i pisten vid 10tiden än på baksidan som redan är uppåkt
Men vafan, känner alla mig på detta forum?? 🤣

(Bosses garage -det var tider det ;)

Måste erkänna att jag inte ser logiken här. Påminner litet om argumenten mot Öresundsbron en gång.

Du tycker att kabinen är bra eftersom den har låg kapacitet, så att det blir köer till den, vilket gör att du inte vill/kan använda den, vilket är bra eftersom du inte gillar köer? 🧐

Eller att den är bra för att den inte är bra på att göra det som är den enda anledningen till dess existens, att frakta folk upp på skutan?

Trevlig helg! Fin plats ni bor på.
Nja, var kanske lite otydlig, klart man inte gillar köer, så är det, men föredrar att köa nere vid påstiget utav liften än uppe vid avstig.
Det är en sån sak som gör att man inte alltid är nöjd över att man effektiviserar liftarna men inte bygger fler nerfarter, Olympialiften var en bra lift som gjorde att det var trevligt att åka runt Gästrappet och så, visst, det var lite kö ibland men det gjorde inte så mycket. Så tog de bort den och ersatte den med VM8:an, snabb och effektiv som tusan, och det blev helt värdelöst att åka Gästrappet pga alla som ska trängas nerför den backen.
Kom precis hem från kvällsåkning i just den liften, en av fördelarna med att bo här ;) ... VC liften, fantastiskt långsam, men trevlig, man han lösa många problem i den liften, och diskutera konstiga inlägg på freerides forum, nu är det Stjärnliften och kaos i Stjärnbacken. Sen finns det bra nya liftar, hela sadelområdet är riktigt bra med de nya liftarna, så allt var inte bättre förr...

Mem som sagt, är man här några dagar/år så kanske man inte ser helheten på samma sätt som en gammalgubbe som bor här permanent 😀

Och då blåste det inte ens på riktigt. Ivar däremot, då blåste det på riktigt.
Jan var också en elak fan!💨
IMG_1301.jpeg

Ganska kul text/Köprek (?)
(Undrar om skribenten är aktiv här på forumet..?)

Öppen artikel!

Öppen artikel!

Tänkte precis klippa in den. :D

Öppen artikel!

Låter som ett kul knäck det där? Paramilitär konsult som förhandlar med troll! 🧌 Får lite James Bond/Apocalypse Snow-vibbar. 😎

Skistar VDn har nyligen kommit med ett antal häpnadsväckande påståenden.
Man kan fråga sig om han ljuger medvetet eller om han har så här dålig koll.
Här är några:

- Skistars vd om priserna på liftkorten, 'vi är billigast i Sverige' - Afv (Finwire)
2024-02-19 08:14

- "en solsemester kostar det dubbla mot en högsäsongsvecka i fjällen och en semester till alperna tre gånger så mycket" (man får väl anta att han menar på Skistar resort..)

- "Åre kommer vara snösäkert de kommande 50 åren"

- "Hade inte Skistar funnits hade inte Åre haft en Hälsocentral av den storleken, ingen järnvägsstation..."

- "jag skulle säga att vi är det mest prisvärda alternativet för den som har råd att åka på semester"

- "jag vet inte om vi höjer liftkortspriserna till nästa säsong, men skulle inte bli förvånad om vi inte gör det"

Här är några:

- "jag vet inte om vi höjer liftkortspriserna till nästa säsong, men skulle inte bli förvånad om vi inte gör det"

Just det sista påståendet är kanske inte så häpnadsväckande......utan ganska förväntat 🙄

Här är några:
Det är ju inte 1 april idag, så lite ”fact check” kanske vore på sin plats…
- Skistars vd om priserna på liftkorten, 'vi är billigast i Sverige' - Afv (Finwire)
2024-02-19 08:14
Bullshit.💩
- "en solsemester kostar det dubbla mot en högsäsongsvecka i fjällen och en semester till alperna tre gånger så mycket" (man får väl anta att han menar på Skistar resort..)
Bullshit.💩
Jag betalar i Alperna för två pers ca 35’ för en vecka inkl. boende på 3* fullservicehotell, liftkort, färjebiljetter, bilkörning, hotellövernattning längs vägen, alla måltider på restaurang.
Kan jag få allt det hos Skistar under en högsäsongsvecka för 12’?
- "Åre kommer vara snösäkert de kommande 50 åren"
Bullshit.💩
Vet han något som ingen annan vet?
- "Hade inte Skistar funnits hade inte Åre haft en Hälsocentral av den storleken, ingen järnvägsstation..."
Järnvägsstationen fanns där långt före Skistar.
Hade inte Skistar funnits så hade liftsystemet drivits av någon annan.
- "jag skulle säga att vi är det mest prisvärda alternativet för den som har råd att åka på semester"
Bullshit.💩
:unsure:

Det verkar vara väldigt svårt att bygga nya liftar i Sverige i intervjun, men väldigt enkelt att bygga bostäder i fjällen. Känns ju tvärtom i alperna. jag tycker det är intressant, undrar hur de kan bygga nya liftar hela tiden i t.ex. Zermatt? Har de ingen mark-och miljödomstol? Jag kan ingenting om reglerna där så genuint nyfiken.

Det verkar vara väldigt svårt att bygga nya liftar i Sverige i intervjun, men väldigt enkelt att bygga bostäder i fjällen. Känns ju tvärtom i alperna. jag tycker det är intressant, undrar hur de kan bygga nya liftar hela tiden i t.ex. Zermatt? Har de ingen mark-och miljödomstol? Jag kan ingenting om reglerna där så genuint nyfiken.
Det är enormt långa processer att bygga liftar även i Alperna. Jag pratade till exempel med ansvariga för bikeparken i Verbier som berättade att det tar minst sju år att få tillstånd att bygga en enkel singletrack på berget där den befintliga liftanläggningen ligger. Tänk då vilken process det är att bygga en lift på samma berg.

Så det är verkligen inte "bara" i Sverige som det är svårt att få tillstånd att bygga liftar. Att det är enklare att bygga bostäder har nog med faktumet att man har färre markägare att ta hänsyn till och förhandla med, och att liftar inte sällan dras i terräng som antagligen anses som känsligare ur miljösynpunkt (kan jag tänka mig).

Det är enormt långa processer att bygga liftar även i Alperna. Jag pratade till exempel med ansvariga för bikeparken i Verbier som berättade att det tar minst sju år att få tillstånd att bygga en enkel singletrack på berget där den befintliga liftanläggningen ligger. Tänk då vilken process det är att bygga en lift på samma berg.

Så det är verkligen inte "bara" i Sverige som det är svårt att få tillstånd att bygga liftar. Att det är enklare att bygga bostäder har nog med faktumet att man har färre markägare att ta hänsyn till och förhandla med, och att liftar inte sällan dras i terräng som antagligen anses som känsligare ur miljösynpunkt (kan jag tänka mig).

Tack, antog lite att det pågick en massa i bakgrunden som man inte känner till.

Är priset per åkbar löpmeter så är de nog bland de billigaste om inte jus billigaste. Hur många löpmeter får man med Scandinavian skipass?
Och slår man dessutom ut det på antal möjliga åkdagar som Åre erbjuder per säsong så blir det ännu billigare, men det går ju räkna på många sätt. De som bara åker någon högsäsongsvecka / år räknar nog annorlunda.

Är priset per åkbar löpmeter så är de nog bland de billigaste om inte jus billigaste. Hur många löpmeter får man med Scandinavian skipass?
Ska det mätas i åkbar löpmeter så behöver det tas hänsyn till hur mycket som är öppet/åkbart. Skiljer sig en del på öppningsvecka och stängd topp och när alla nedfarter är öppna.
Är det endast pisterna som räknas som åkbara eller är det allt som är åkbart.

Snödjup

Tillbaka
Topp