Snälltåget kan inte frakta skidor

kappakomplett

Aktiv medlem
Bokade en resa i mars med Snälltåget till Innsbruck-St Anton. Vill förstås ha skidor med.

När jag går in på deras websida och ska boka skidfrakt (något man inte kunde göra när jag bokade biljetten) så får jag felmeddelande.

Jag ska kontakta kundservice. Det finns inget telefonnummer till kundtjänst.
Antingen ska man chatta via messenger eller skicka mail.

Börjar med messenger och får ett par olika svar från uppenbart olika avsändare.
Först får jag beskedet att skidorna ska bokas in så snart jag betalat via en länk de ska skicka. Någon länk kommer inte.... Skriver igen och får ett "godda yxskaft"-svar. Skriver igen.... får inget svar.

Skckar då ett mail. Får svar att skidfrakt på utresan kan bokas men inte på hemresan. Skriver tillbaka och undrar hur det kommer sig.
Får svar av en annan representant för Snälltåget att det är fullt på hemresan....

Tankarna går till Swiss air med gratis skidfrakt och betydligt kortare restid....
Notera också att skidfrakt med Snälltåget kostar 299 ut och lika mkt hem.
Det blir då också billigare med Swiss.

Har varit med om samma bekymmer. Deras skidfrakt är smidig iom att man bara lastar in det i ett ledigt rum som öppnas när man kommer fram till platsen.

Det du kan göra är att lägga skidorna i ditt egna rum eller ta med det till sittavdelning. Eller testa att lasta in det väl på plats, de andra skidorna kanske inte tar så mycket plats som väntat.

Har varit med om samma bekymmer. Deras skidfrakt är smidig iom att man bara lastar in det i ett ledigt rum som öppnas när man kommer fram till platsen.

Det du kan göra är att lägga skidorna i ditt egna rum eller ta med det till sittavdelning. Eller testa att lasta in det väl på plats, de andra skidorna kanske inte tar så mycket plats som väntat.

Ja, man trodde att frakta skidor för 600 kr tur och retur vore en bra affär för ett tågreseföretag?! Tydligen inte eftersom de kan frakta ner skidorna men inte ta med dem hem.... Eller köper folk på sig en massa plank därnere???

Jag reser själv med enbart sittplats. Dyker jag upp med skidor tror jag det kan bli problem.

Eller har du gjort på detta sätt på Snälltåget, dvs ta med skidor till sittvagnen utan att betala extra för skidfrakt?
Varför gör inte alla det i så fall? Slippa betala 600 kr?

Nej, jag tror inte på den "lösningen", känns som det kan bli stora problem.

Ja, man trodde att frakta skidor för 600 kr tur och retur vore en bra affär för ett tågreseföretag?! Tydligen inte eftersom de kan frakta ner skidorna men inte ta med dem hem.... Eller köper folk på sig en massa plank därnere???

Jag reser själv med enbart sittplats. Dyker jag upp med skidor tror jag det kan bli problem.

Eller har du gjort på detta sätt på Snälltåget, dvs ta med skidor till sittvagnen utan att betala extra för skidfrakt?
Varför gör inte alla det i så fall? Slippa betala 600 kr?

Nej, jag tror inte på den "lösningen", känns som det kan bli stora problem.
Om du har sittplats är det lugnt, då har du egen plats för skidförvaring ovan din plats.

då gånger jag åkt tåg i mellaneuropa ( men har alltid flygit ner) har jag/ sällskapet sonika trykt in baggen där den ryms. Inga klagomål har vi fått. baggen ryms bra på hyllan ovanför. Då jag flygit ner ensam har jag packat allt i skidbaggen+ handbagage, så baggen har varit ordenligt välgödd. Jag skulle kanske boka nervägen o blir de strul på hemvägen dra nån snyftare och ursäkta jag är kvinna o dum turist.

då gånger jag åkt tåg i mellaneuropa ( men har alltid flygit ner) har jag/ sällskapet sonika trykt in baggen där den ryms. Inga klagomål har vi fått. baggen ryms bra på hyllan ovanför. Då jag flygit ner ensam har jag packat allt i skidbaggen+ handbagage, så baggen har varit ordenligt välgödd. Jag skulle kanske boka nervägen o blir de strul på hemvägen dra nån snyftare och ursäkta jag är kvinna o dum turist.

Hehe, din snyftvals skulle säkert gå hem, men föreställ dig istället en bakfull sjuttioårig surkart utan charm! Nej, det kan jag inte räkna med att få igenom...

Nåja, det här resorna med Snälltåget till Alperna är lite mer som tågcharter. Det är inte ett reguljärt linjetåg. Alla som åker kommer direkt från Malmö till Innsbruck och alla (i princip) ska åka skidor. Så skidfrakten är inte som på ett vanligt tåg där du kanske är ensam om att ha skidor med.

Hehe, din snyftvals skulle säkert gå hem, men föreställ dig istället en bakfull sjuttioårig surkart utan charm! Nej, det kan jag inte räkna med att få igenom...

Nåja, det här resorna med Snälltåget till Alperna är lite mer som tågcharter. Det är inte ett reguljärt linjetåg. Alla som åker kommer direkt från Malmö till Innsbruck och alla (i princip) ska åka skidor. Så skidfrakten är inte som på ett vanligt tåg där du kanske är ensam om att ha skidor med.

Tog med mig fyra väskor (skidväska, koffert, två stora ryggsäckar) en gång när jag reste med tåg Göteborg - München (Öresundståg, DSB och DB). Ingen extra betalning för bagage och inga ställda frågor.

Nej men det vore ju märkligt om de ändå inte skulle kunna klämma in ett extra skidpaket på marginalen om man kommer bärande på det. Det är ju knappast begränsat på samma sätt som flygets bagageutrymme. Jag antar att reglerna mest är till för att de ska få ett hum om hur mycket skidor som ska med. Men jag förstår att man kanske inte vill chansa.

Liknande fenomen råkade vi ut för med Lufthansa, där man åtminstone tidigare var tvungen att lokalt få bekräftat att det "finns plats" för skidor, även när de ingick i biljetten som man redan betalat. Litet surt om det "inte finns plats" när man ska hem...

Tog med mig fyra väskor (skidväska, koffert, två stora ryggsäckar) en gång när jag reste med tåg Göteborg - München (Öresundståg, DSB och DB). Ingen extra betalning för bagage och inga ställda frågor.

Det kan säkert fungera på ett vanligt tåg!

Här med Snälltågets alpresor, som går direkt från Malmö till Innsbruck, har ju många, kanske flertalet, skidor med sig. Det är mer som en charterresa och är inte att jämföra med ett tåg i vanlig linjetrafik.

Det är väl därför Snälltåget ordnar separat utrymme för skidor och tar betalt för frakten?
Sen kunde man önska sig att Snälltåget ordnade lika plats för minst lika många skidor som passagerare!
Man undrar också över varför Snälltåget har plats för skidor på nervägen men inte på hemvågen...???!!!

Nej men det vore ju märkligt om de ändå inte skulle kunna klämma in ett extra skidpaket på marginalen om man kommer bärande på det. Det är ju knappast begränsat på samma sätt som flygets bagageutrymme. Jag antar att reglerna mest är till för att de ska få ett hum om hur mycket skidor som ska med. Men jag förstår att man kanske inte vill chansa.

Liknande fenomen råkade vi ut för med Lufthansa, där man åtminstone tidigare var tvungen att lokalt få bekräftat att det "finns plats" för skidor, även när de ingick i biljetten som man redan betalat. Litet surt om det "inte finns plats" när man ska hem...

Ja, du har säkert rätt och det är väl troligt att det skulle gå som du beskriver.

Vad som ändå gör att jag tvekar är att många (tydligen eftersom det inte finns plats) betalar dyrt för skidfrakten. Det är ett tillval till bokningen. Varför skulle de då tillåta att jag klämmer in ett skidfordral. Eller menar du att Snälltåget skulle ta betalt för det på plats? Ja, kanske det skulle kunna gå till så?

Sen är det väl så att man är lite trött på att argumentera med representanter för transportföretag i allmänhet, det må vara flyg, buss eller tåg! Så jag vill inte riskera det.....

Tror jag avbokar Snälltåget (får ett värdebevis som kan utnyttjas på Snälltåget) och flyger ner istället.

tänker att den bakfulla bittra 70 åringen kan vara väl så bra att spela. det mesta brukar gå, nu har jag ju inte åkt snälltåg ner till alperna. men har åkt mycket tåg i europa, å ingen har ju ens reagerat då man lagt ut sovsäcken o sovit i korridoren ( inget att rekomendera för folk över 20..)

Senast ändrad:
Om du har sovkupé och beroende på hur långt ditt bagage är kan det få plats i kupén uppe på bagagehyllan ovanför ingången till kupen eller under nedersta sängraden. Bagage som bokas som tillval antar jag läggs i godsvagnen och att de bedömmer att den är fullastad.
Så här står det på deras hemsida:
1706183439498.png

tänker att den bakfulla bittra 70 åringen kan vara väl så bra att spela. det mesta brukar gå, nu har jag ju inte åkt snälltåg ner till alperna. men har åkt mycket tåg i europa, å ingen har ju en reagerat då man lagt ut sovsäcken o sovit i korridorem ( inget att rekomendera för folk över 20..)

Jo, jag har egna dråpliga minnen av interrailåkning i Europa, men det var 50 år sedan!

Det jag ska ut på nu är ett lite annat upplägg.

"Snälltåget", https://www.snalltaget.se/, är ett företag som kör linjetrafik i Sverige.

Företaget Snälltåget ordnar också speciella tågresor med direkt nattåg från Malmö C till Innsbruck C och vidare med bussförbindelser till diverse orter därnere.

Alla som åker de här Snälltågets Alpresor ska alltså åka skidor. Skidfrakt är ett tillval till bokning och kostar 299 kr ut och lika mycket hem.

Liggplats kostar ganska mycket extra och sovplats ännu mer för att inte tala om egen kupe!

Själv har jag valt sittplats av olika skäl, kanske främst ekonomiska!

Om du har sovkupé och beroende på hur långt ditt bagage är kan det få plats i kupén uppe på bagagehyllan ovanför ingången till kupen eller under nedersta sängraden. Bagage som bokas som tillval antar jag läggs i godsvagnen och att de bedömmer att den är fullastad.
Så här står det på deras hemsida:
Visa bilaga 29673
Ja, precis! Jag har sittplats och får då ta med en resväska mm.
Reser man som jag så står det klart och tydligt att jag måste checka in mina skidor.

Problemet uppstår då för mig att jag kan boka skidfrakt ner men inte hem.

Det är ju helt sjukt!!
Funderar på att avboka helt enkelt. Ska man tvingas att hyra skidor så blir det billigare med flyg.
Man slipper ju då också sitta i en fåtölj hela natten!

Nej avboka inte. Det kommer ordna sig.
Att åka med Snälltåget är inte som att åka ett vanligt tåg. Men det kommer lösa sig. Jag såg framförmig en godsvagn för bagage men det var en kupé. Jag hade inte bokat, kom med största skidfodralet Malmö station skådat. Tot 6par skidor. Enl Snälltåget var det fullt. Men mitt fodral gick in. Betalade 0kr.
Har för mig att jag sa nåt i stil med: "Jag pratade med kundtjänst och de sa att bagagefrakt kunde bokas på plats" (Har verkligen för mig att jag fått denna infon så ljug var det inte men det stämde nog inte i realiteten....).
Vi åkte också sittplats, Det finns lite bagageförvaringshyllor i den vagnen. Det kommer ordna sig. Ett trevligt sätt att ta sig ner till alperna om allt flyter som planerat... God Tur!

här står det bara att skidor ska förvaras i fodral och att de KAN checkas in. Står inte att man inte få ha med de ändå? För cyklar står det rakt av att man inte få ha med de, så det är ok med skidor?

Dock finns ett maxmått för handbagage:
"Resenären har rätt att medföra ett bagage av maxmåttet 55x45x25 cm"

Vet att tex deutsche bahn har liknande regler för maxmått också, dock är det sen ok med sportutrustning som inte är cykar.

här står det bara att skidor ska förvaras i fodral och att de KAN checkas in. Står inte att man inte få ha med de ändå? För cyklar står det rakt av att man inte få ha med de, så det är ok med skidor?

Dock finns ett maxmått för handbagage:
"Resenären har rätt att medföra ett bagage av maxmåttet 55x45x25 cm"

Vet att tex deutsche bahn har liknande regler för maxmått också, dock är det sen ok med sportutrustning som inte är cykar.
Det verkar som om det är speciella regler för nattågen till Innsbruck. Som Koppelman redan citerat står det under Snälltåget alperna :

Förboka incheckning av skidor, antalet är begränsat och kostar 598 kr tur och retur. Maxvikten för ett skidpaket är 10 kg. Pjäxorna tar du med dig till din sittplats/kupé. Reser du i prisnivå sittplats eller bäddplats i delad kupé måste du checka in dina skidor.

Vad gäller övrigt bagage står det på samma ställe:
En resväska, en pjäxbag och ett handbagage per person får medtagas.

Då hade jag nog ringd och sagt att jag ska ha med skidor eller avboka resan, känns ju helt dumt att inte har nog med plats för skidor om nästan alla ska checka in de.

"Du kan också komma i kontakt med oss på telefon 040-669 62 00 alla dagar 09.00–18.00."

PS: Om du skulle avboka med ändå vill resa med tåg går det också med ÖBB nightjet, byte i Hamburg och Köpenhamn dock. Tycker nightjet är lite bättre komfort än snälltåget. Dock behöver man som sagt byta tåg då.

Edit: och om du ändå tänkte resa med sittplats kan du kolla in om det finns en passande "Natt ICE". Deutsche Bahn kör vanliga ICE på natten. Ibland tokbilligt. Men blir ju ett till byte i münchen då, troligtvis.

Senast ändrad:
Detta telefonnummer till kundtjänsten hade jag i mailhistoriken med Snälltåget 040 66 96 200
Ring dom och säg som det är. "Kan jag inte ta med mig mina skidor så avbokar jag".

Edit pucktvåa på den....

Nämn också att Freerides läsare redan är mycket intresserade av hur detta hanteras. Det är ju verkligen sant.

Det senaste jag hörde via mail var följande som svar på varför Snälltåget inte kunde frakta hem skidor.

Hej

Tack för ditt mail!

Det fungerar inte, då det är slutsålt för hemresan.

Med vänliga hälsningar / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Eftersom detta ändå verkade absurt så ringde jag numret jag fick här i tråden.
Efter sedvanlig väntan, nummer x i kön, så fick jag prata med en mkt trevlig representant.

Summan av kardemummam var att detta var konstigt och att chefen som var i Österrike skulle få ett meddealnde om detta.

Bra, då finns det hopp!
Skall tillägga att personalen på resan vi gjorde ToR Österrike var mycket serviceminded, lösningsorienterade och trevliga. Full poäng där!

Tillbaka
Topp