Mjukare skidor.. "gubbskidor" Rekommendation?

Richard_73

Medlem
Någon som har bra rekommendation på lite mjukare gubbskidor?.. fyllt 50 nu, och åkt skidor hela livet, så avancerad/bra åkare. Ute efter en all mountainskida.., Åkt på BBR, och Extrem p100, osv tidigare..

Salomon QST 92? Völkl Kanjo?
Varför frågar du - känner du att de skidor du haft nu är litet för krävande? Eller vill du ha något liknande de du haft?

Senast ändrad:
Salomon QST 92? Völkl Kanjo?
Varför frågar du - känner du att de skidor du haft nu är litet för krävande? Eller vill du ha något liknande de du haft?
Tack för tips.
Ja, det är och blir nog mer och mr Piståkning.. i längre fart, kraft och tempo framöver.. Så en skida mer anpassad för det tänkte jag mig. 75% pist , 25% lössnö/offpist.. typ. Kanske minst 90 i midjan ändå ?!

Ja vill du åka litet utanför pisterna tror jag inte du behöver gå under 90 mm, särskilt som du redan är van vid breda skidor.
Men varför inte provhyra litet olika skidor och prova dig fram? Det kostar litet men eftersom smaken är som baken så är det ovärderligt om man kan provåka först.
Eller köpa begagnade, om du inte är nöjd så gör du ingen jätteförlust om du säljer dem vidare efter en säsong, och om du är nöjd så.. ja då vet du!

Line Vision 98 kanske? Svängiga, lättåkta och så är de ganska lätta så blir smidigt att gå till och från liften 😊

Som drygt 61-årig gubbe så har jag 4-par skidor jag varvar mellan.
66mm Head WC rebels iSLR, bra att träna teknik med
78mm Stöckli Laser AX - helt suverän allroundskida som beter sig som en betydligt bredare skida i stökiga pister
88mm Nordica Enforcer, användes när det är hårt underlag då Laser AX har en enda brist, lite klent isgrepp
98mm Rossignol Black OPS, mina mjukaste skidor. Carvar bra med hyfsat isgrepp och funkar fint vid sidan av pisten eller när det är högigt.
Skulle jag bara ha ett par skulle det vara Stöckli Montero AR 175cm.
Men bara för du fyllt 50 behöver du väl inte köpa några gubbskidor?

Som drygt 61-årig gubbe så har jag 4-par skidor jag varvar mellan.
66mm Head WC rebels iSLR, bra att träna teknik med
78mm Stöckli Laser AX - helt suverän allroundskida som beter sig som en betydligt bredare skida i stökiga pister
88mm Nordica Enforcer, användes när det är hårt underlag då Laser AX har en enda brist, lite klent isgrepp
98mm Rossignol Black OPS, mina mjukaste skidor. Carvar bra med hyfsat isgrepp och funkar fint vid sidan av pisten eller när det är högigt.
Skulle jag bara ha ett par skulle det vara Stöckli Montero AR 175cm.
Men bara för du fyllt 50 behöver du väl inte köpa några gubbskidor?
Tack för svar och bra tips!
Nej, du har rätt "gubbskidor" kanske var ett alltför vagt begrepp här, haha.
Mer utifrån att jag nog inte åker lika hårt, galet, kraftfullt och intensivt numera... så skidvalet behöver anpassas efter det tänker jag.

Tur att man är bara 49bast än så länge och såvida behöver inte köpa några gubbskidor än. Ska man ha bara en skida för all åkning med åkkunskaper enligt din beskrivning, så skulle jag aldrig köpa någon mjuk allround skida för de presterar absolut ingenting när det är hårt eller mjukt i underlaget. Jag vill säga med detta att du behöver inte backa ned med prestandan av din lagg bara för att du fyller år och att du känner inte dig så farthungrig längre, men din välslipad åkteknik klarar du av att köra med tuffa skidor fortfarande och samtidigt noutamassa av dem. Jag kommer inte att rekommendera några skidor eftersom jag känner inte dig och vet inte hur du åker. Men du kommer säkert att få bra tips om skidor som du bör prova. Köp inga skidor utan att prova dem först.

Senast ändrad:
…men din välslipad åkteknik klarar du av att köra med tuffa skidor fortfarande och samtidigt noutamassa av dem. …

Jag instämmer i övrigt men det är nog där en del av oss ”självlärda gubbar” skiljer oss åt. Jag är 55+, pigg och ambitiös, springer nog ännu en mil under 45 minuter men jag tror att bristande teknik skiljer mig från alla ex-skidlärare, ex-säsongare och ex-tävlingsåkare som finns och som nog utgör en stor del av Freerides läsarkrets. Som kan kompensera visst åldrande med god teknik?
Kanske du hör dit? Jag hör dit när det gäller simning (ex tävlingssimmare) men inte på skidor. Är ofta den ”bäste” i mitt skidsällsksp men har haft långa uppehåll och ofta bara fått en skidvecka per år.
Jag läser mellan raderna att Richard kanske är mer åt mitt håll och det finns väl en anledning till att han uttrycker sig som han gör i sitt inlägg.

Mina Völkl Deacon 80 är för mig på gränsen mellan att vara utvecklande, lagom utmanande och ibland alltför utmanande. Om jag drar upp farten, kanske mer än jag egentligen vill, då är de/vi på topp. Men ofta tar jag det litet lugnare, och jag känner då ibland att skidorna vill mer än jag. Och det vore ju konstigt om inte alla de med mer gedigen bakgrund föredrar något andra skidor än jag.
Men vi är ju alla överens om att testning är den bästa vägen.

Kan konstatera att Blizzard Bonafide blev för krävande för mig. Ersattes med minst lika styva Enforcer 88, men en helt annan shape gör dom betydligt mindre krävande.
Så Bonafide rekommenderar jag inte 😉

Senast ändrad:
Jag säger som vanligt Enforcer 93 (eller dess efterföljare jag ej provat). Funkar bra till "allt", vill man stå på kan man göra det, vill man slaska runt går det åxå, bra isgrepp, men går som rena ångloken genom ojämheter.

Så man kan göra lite som man vill, när man vill med dom. Jag känner inte jag behöver pruta så mycket pistsmiskandet, för det går bra med dom här, både på för- och eftermiddagen. Men vill man cruisa lite lugnt så är det bara att göra det, utan att behöva anstränga sig eller noja för underlaget, dessa käkar allt.

Men testa själv, bara du vet om det passar dig. : )

Jag är inne på mitt 56:e år och kör sedan förra säsongen på Salomon QST 92 och är helnöjd. Hade förmånen att prova många olika skidor förra säsongen men hittade aldrig några som kändes mer allround än QST 92. Men att kalla dom för ”gubbskidor” håller jag inte med om. Mina två söner kör också på QST92😀!

Jag är inne på mitt 56:e år och kör sedan förra säsongen på Salomon QST 92 och är helnöjd. Hade förmånen att prova många olika skidor förra säsongen men hittade aldrig några som kändes mer allround än QST 92. Men att kalla dom för ”gubbskidor” håller jag inte med om. Mina två söner kör också på QST92😀!
Tidiga gubbar?😂

Jag instämmer i övrigt men det är nog där en del av oss ”självlärda gubbar” skiljer oss åt. Jag är 55+, pigg och ambitiös, springer nog ännu en mil under 45 minuter men jag tror att bristande teknik skiljer mig från alla ex-skidlärare, ex-säsongare och ex-tävlingsåkare som finns och som nog utgör en stor del av Freerides läsarkrets. Som kan kompensera visst åldrande med god teknik?
Kanske du hör dit? Jag hör dit när det gäller simning (ex tävlingssimmare) men inte på skidor. Är ofta den ”bäste” i mitt skidsällsksp men har haft långa uppehåll och ofta bara fått en skidvecka per år.
Jag läser mellan raderna att Richard kanske är mer åt mitt håll och det finns väl en anledning till att han uttrycker sig som han gör i sitt inlägg.

Mina Völkl Deacon 80 är för mig på gränsen mellan att vara utvecklande, lagom utmanande och ibland alltför utmanande. Om jag drar upp farten, kanske mer än jag egentligen vill, då är de/vi på topp. Men ofta tar jag det litet lugnare, och jag känner då ibland att skidorna vill mer än jag. Och det vore ju konstigt om inte alla de med mer gedigen bakgrund föredrar något andra skidor än jag.
Men vi är ju alla överens om att testning är den bästa vägen.
Som jag försöker att säga är att vi har olika bakgrund - och mål i livet, så jag vill bara betona att man behöver inte sluta med högprestation bara för att man blir äldre. Och därmed kommer jag inte rekommendera några som helst lagg för någon.
Vill man ha hjälp med inköp av lagg, så träffar gärna er vid en skidtestarhelg eller liknande.

Jag är ju tydligen gubbe om man räknar som dig.

Kör nästan bara Extrem Fusion 95. I allt från i Romme Alpins hårda pister till puder där jag hittar det. Mjuk skida? Lite oklart men den är inte superstyv tycker jag men det kan nog @Glisseur svara bättre på. Har betydligt styvare skidor i min quiver som jag får jobba mycket mera med. Men som allroundskida skulle jag verkligen säga den. Inte ofta du får höra mig säga att det finns en skida som kan allt men det här den skidan som är tätaste på den skidan jag har test så länge.

Kör nästan bara Extrem Fusion 95. I allt från i Romme Alpins hårda pister till puder där jag hittar det. Mjuk skida? Lite oklart men den är inte superstyv tycker jag...
Kul. Jag valde faktiskt mellan just Extrem Fusion 95 och K2 Pinnacle 95 på skidtestet, med Enforcer 93 distanserad på 3'e plats. Men efter lunch var backen uppskrapad till nästan is och de två första skidorna förlorade greppet helt, medan Enforcerna bet riktigt bra forfarande. Därav mitt val. Dom två andra var något mer lekfulla, men Enforcer kunde verkligen hantera allt, även isiga backar. Har inte ångrat mig.

Men jag är bara en halvkass amatör iofs. : )

Kul. Jag valde faktiskt mellan just Extrem Fusion 95 och K2 Pinnacle 95 på skidtestet, med Enforcer 93 distanserad på 3'e plats. Men efter lunch var backen uppskrapad till nästan is och de två första skidorna förlorade greppet helt, medan Enforcerna bet riktigt bra forfarande. Därav mitt val. Dom två andra var något mer lekfulla, men Enforcer kunde verkligen hantera allt, även isiga backar. Har inte ångrat mig.

Men jag är bara en halvkass amatör iofs. : )
Enforce är väl iofs inte en ”mjuk” skida? Är det inte riktigt mycket metall i den? (Jag gillar den men hellre Fusion för mig)

Enforce är väl iofs inte en ”mjuk” skida? Är det inte riktigt mycket metall i den? (Jag gillar den men hellre Fusion för mig)
newplot.png

Har inte Endre på EVI mätt upp på liknande sätt? Har för mig att jag såg nåt i FriFlyt för ett antal år sen.
Blev överraskad när jag flexade sambons sons QST92 184. Känns rejält styva.

Dock rejält överraskad av att mina K2 Pinnacle 95 får så höga värden på styvhet. Det har jag aldrig upplevt dem som.
Blister beskriver skidans styvhet:
"As was the case with the Annex 98, the Pinnacle 95’s tips are a good bit softer than its tails, while the center of the ski and the area behind the boot is very stiff."

Enforcer 93 185 cm - Pinnacle 95 184 cm - QST 92 184 cm (2023).

Screenshot 2024-01-28 at 10.45.13.png

OBS: Detta är bara en källa, dina egna observationer kan vara olika.

Gubbskidor på 50? Hur tidigt får ni gå i pension i Sverige? Någon, som är 50, har fött, hmmm, 1974. Så, i Finland, får hen gå i pension i nästan 67 års ålder. Jag bara funderar. Om man börjar tänka på i 50 års ålder, att man är redan en gammal långsam gubbe, hur i hela världen orkar man ännu jobba för fullt 17 år till?

Så, köp de snabbaste skidor du kan hitta, och åk fortare än ingen annan!

Har inte Endre på EVI mätt upp på liknande sätt? Har för mig att jag såg nåt i FriFlyt för ett antal år sen.
Blev överraskad när jag flexade sambons sons QST92 184. Känns rejält styva.
Jo det stämmer. Jag tror det var som en del av Endres examensarbete som han började mäta flex i skidor och att det blev en del av friflyts skidtest process.

Nä, jag har aldrig påstått att Enforcer är mjuka heller. :)
Dom är tyngre och styvare, vilket gjorde att jag valde dom för isgreppet och stabiliteten. Så dom är inte riktigt lika lekfulla som de alternativ jag hade, men tillräckligt kul och lättåkta ändå. Tycker jag, smaksak förstås.

Nä, jag har aldrig påstått att Enforcer är mjuka heller. :)
Dom är tyngre och styvare, vilket gjorde att jag valde dom för isgreppet och stabiliteten. Så dom är inte riktigt lika lekfulla som de alternativ jag hade, men tillräckligt kul och lättåkta ändå. Tycker jag, smaksak förstås.
Tänkte mest på trådstartarens fråga 🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️

Gå på Stöckli AX, grymt register och smiskar pist och uppkört. Så imponerad av denna skida. Stöckli wrt är vassare i pisten, bästa jag kört.
I lössnö har jag Ross Soul 7, hoppas de håller länge!
Detta från 70-årig gubbe, men f-n inte dö än😃

Jämfört med P100 och BRB är det betydligt styvare?
Säkerligen är det så, men P100 eller BBR är inte nämnda som styva skidor. Jag utgår från skidåkarens bakgrund som åkare och inte ifrån några nämnda lagg. Jag tycker att TS tar och provar lite olika skidor inom kategorin som han tros behöva skidor till. Med detta vill jag säga att, har man varit en aktiv skidåkare tidigare så kan det blir tråkigt om man köper s.k. allround skidor som är lättåkta eller t.o.m åker av sig själva.

Säkerligen är det så, men P100 eller BBR är inte nämnda som styva skidor. Jag utgår från skidåkarens bakgrund som åkare och inte ifrån några nämnda lagg. Jag tycker att TS tar och provar lite olika skidor inom kategorin som han tros behöva skidor till. Med detta vill jag säga att, har man varit en aktiv skidåkare tidigare så kan det blir tråkigt om man köper s.k. allround skidor som är lättåkta eller t.o.m åker av sig själva.
Utgick från att han i ursprungsfrågan var ute efter mjukare skidor än de han hade åkt på och då nämnde dessa två som exempel. 🤷🏼‍♂️

Utgick från att han i ursprungsfrågan var ute efter mjukare skidor än de han hade åkt på och då nämnde dessa två
Jag förstår det. Men är dessa nämnda skidor jämförbara med dagens lagg överhuvudtaget? Jag betonar fortfarande att man provar olika skidor och främst då när det är isigt - eller påsnöad pist, för att hitta en skida som passar en erfaren skidåkare. På nypistad backe kan man åka med miniskidor i princip.

Jag förstår det. Men är dessa nämnda skidor jämförbara med dagens lagg överhuvudtaget? Jag betonar fortfarande att man provar olika skidor och främst då när det är isigt - eller påsnöad pist, för att hitta en skida som passar en erfaren skidåkare. På nypistad backe kan man åka med miniskidor i princip.
Ja med tanke på att P90 produceras fortfarande och den är uppbyggd lika som p100 har jag för mig? :)

Det bästa är alltid att testa så klart men inte säkert att möjlighet alltid finnes.

Snödjup

Tillbaka
Topp