Völkl Deacon 75 till Kendo 88/Blaze 86

Hej,

Har spanat lite på Kendo 88 eller Blaze 86 som nästa skida. Gillar ganska långa svängar i 'hög' fart. Tycker Deacon 75 är supersköna men tyckte att tex Deacon 76 som jag provade för några år sedan var klart bättre i långa svängar i hög fart.
Många rekommenderar ju att gå upp i bredd och det känns som att många av de nyare bredare skidorna också är grymt bra i pisten. Det jag har läst är att Kendo 88 är en grymt bra pistskida men kanske något svåråkt. Blaze 86 rekommenderas då som en mycket mer lättåkt skida fast kanske mer inriktad på kortare snabba svängar.

Ska up till Vemdalen V8 och läste lite om Skistar och testskidor men lyckades inte hitta något på nätet om vilka skidor de har eller om man endast kan testa skidor under en testweekend.
Tacksam för input om någon har åkt på Kendo 88 och Blaze 86.

- Nuvarande skidor: Völkl Deacon 75
- Vikt: 95 kg
- Längd: 186
- Åkstil: Långa carvande svängar i pist i ganska hög fart samt lite åkning utanför pisten.
- Erfarenhet. Medel till avancerad. Avancerad i pisten men novis utanför. Åkt i 20 år med resor till alperna för c:a 20 år sedan men numera endast 1-2 veckor i svenska fjällen.

Deacon 75 är ju en ganska typisk hyrskida, så jämfört med den är alla du nämner ett tydligt steg upp.

Utifrån din åkstil och vikt hade jag definitivt gått på Kendo. Det är som du säger en väldigt kompetent pistskida som gillar när det går undan. Den kräver absolut lite mer av åkaren men kommer att gå som på räls på alla underlag. Framför allt kommer du aldrig att slå i taket för vad skidan klarar av.

Blaze är en avsevärt lättare skida vilket gör att den tappar i grepp och dämpning och jag ser då ingen anledning att välja den.

Vill passa på att tillägga: Om du inte har bråttom och vill ha det senaste kommer Völkl att ersätta Kendo 88 med nya Mantra 88 till nästa säsong!

Grymt, stort tack för alla svar!

Det blir definitivt Kendo 88 jag siktar på. Var den jag funderade på först men blev sedan lite avskräckt av en del reviews som bedömde den svåråkt men som ni skriver så är det flera andra reviews som bedömer den som hyfsat lättåkt också.

Det blir definitivt Kendo 88 jag siktar på. Var den jag funderade på först men blev sedan lite avskräckt av en del reviews som bedömde den svåråkt men som ni skriver så är det flera andra reviews som bedömer den som hyfsat lättåkt också.
Völkl har ett speciellt "DNA" som inte tilltalar alla men du har ju redan provat på andra Völkl... och det du skriver om dig själv verkar också passa in väl. Men smaken är som baken och alla skidor från samma märke har förstås inte samma grundkaraktär. Just Kendo (och systern Kenja som fru fredw älskat i olika upplagor sedan 12 år tillbaka) är dock en stadig "testvinnare" som har modifierats upprepat de senaste 10-12 åren och som verkar tilltala många.
Fru fredw började på Kenja när hon åkt skidor i totalt ca 2 år och den lyfte henne direkt upp ett par pinnhål i åkteknik (mindre sladd, mer carv, högre fart, mer stabilitet och trygghet). Hon har testat Blaze 88 men gillade den inte, litet oklart varför. Jag gissar att hon saknade Kenjans stadighet.
Själv har jag Deacon 80 som är mer pistinriktad och knappast kan kallas allmountain (men just därunder).

Nu vill jag inte göra valet svårare för dig, men vill ändå nämna att jag själv valde mellan Kendo 88 och Blizzard Brahma 88 för ett par år sedan. Jag valde till slut Brahma efter att ha åkt på Völkl RTM 81 i många år. Har sedan dess skaffat flera par skidor av båda tillverkarna.

Åker på Kendo 88 och upplever den som väldigt kompetent
Völkl har ju lite olika radier på den fram/mitten/bak så den kommer vara annorlunda mot Brahma, som blir "jämnare" i skärning men i övrigt ganska lika
Båda väldigt fina AM skidor
Kendon är väldigt fartstabil men tillräckligt flexibel för att kunna mata på när det blir puckligt och uppkört

Tillbaka
Topp