Ser på tabellen ovan att du kanske är ute efter inte superlätta grejer men har tips för lite längre turer ändå: Völkl Rise High 88 (vikt runt 1100 gram beroende på längd). De hette väl VTA 88 Lite tidigare, enligt vissa källor har Völkl bara gjort om ovansidan på samma skida. Testade VTA Lite i Lyngen förra året och blev helt såld, den är verkligen trevlig i princip alla fören som jag testat, och den svänger snabbt om man vill (bra i skog) och bred (127) framtill ger flyt i djupare snö. Den blir lite "sprattlig" när man sladdar på hårt underlag, men det är nog den låga vikten som står för den egenskapen. Den är ju inte egentligen en djupsnöskida som du förstår av bredden. Den är kanske i lättaste laget för dig, jag har en lätt ATK Raider bindning på dessutom så hela set-upen är fjäderlätt för långa dagsturer och för vikten kanon-egenskaper utför, med det inte sagt att en tyngre konstruktion kan bli ännu bättre utför.
Men testade nu i helgen att åka hård pist med dessa superlätta Rise High 88 och dom carvade riktigt bra, och bet i fint. Jag blev väldigt förvånad, verkligen. Åkte först på mina Völkl Deacon 74 pistskidor och fick sedan nästan samma svar med Rise High 88 som är hälften så tunga, hur tusan är det möjligt? Dom gick lugnt och fint i medellånga svängar i relativt hög hastighet, inget kast eller släpp. Jag var i och för sig rädd att mina tech-bindningar skulle trjuv-släppa när jag började stå på som värst, men det hände inte (ATK som sagt). Nu var det inte is, utan bara hård snö efter tö sedan hade det frusit på men ändå. Tror ändå inte att Rise High är rätt verktyg för VM8 en stenhård morgon! Men imponerande ändå för en lätt turskida...
En lite bitigare konstruktion från Völkl som jag tittat på (men inte testat ännu) är BMT 90, den är ju troligen mer allround på grund av ännu mer carbon och solidare konstruktion och den ligger i min önskelista. BC Camox Freebird som nämns ovan är troligen mer allround än mina lättare Völkl, men jag har inte testat dem. Jag har Shift-bindningar på andra skidor men då får man ju släpa på mer tyngd uppför och man sätter inte Shift på ett par superlätta skidor som mina förstås. Men går man inte så långt (eller är stark) så kan ju en tyngre set-up vara att föredra för att få ännu mer stabilitet utför, och med Shift eller liknande på ett par tyngre skidor så funkar de ju säkert jättebra i pisten också.
Jo, en liten sak till: Jag väljer smalare skidor (88 i detta fall) för långtur för att de blir enklare att gå uppför med på skrå på hårt underlag än en bredare skida. Men smal skida har ju nackdelar i djupare snö då förstås, så alla val man gör blir en kompromiss. Jag har längd 170 på Rise High, är 176 lång väger 73 kilo.