Sliter pjäxorna mot varandra när jag åker - vad göra?

PederL

Medlem
Jag har ett par relativt nya Atomic Hawx Ultra XTD 120 som jag använder både för att tura och i pist. Problemet jag har (och alltid haft med pjäxor oavsett märke egentligen) är att jag sliter på pjäxorna genom att stålkanten på skidan "hyvlar" av pjäxan. Anledningen är dels att jag har en stil som är relativt tätt mellan benen, och dessutom att jag lutar ganska mycket när jag carvar så inre skidans stålkant kan komma åt ytterskidans pjäxa. Resultatet blir alltså att insidan hyvlas bort om jag inte förstärker dem på något sätt, och här kanske det finns någon som har bra idéer.

Det jag gjort själv med i stort sett alla mina gamla pjäxor är att lägga på epoxilaminerat glasfibernät/matta där slitaget sker och lite runt detta. Har man tur så sitter det fast, och då hyvlar jag på denna förstärkning istället och lägger på ett nytt lager när det behövs. Har också testat med kolfibernät/epoxy på mina förra pjäxor som är gjorda i samma material som mina Atomic, och det har hållit bra. Största problemet med att hyvla bort insidan på pjäxorna är att inte enbart plasten hyvlas utan även den runda "metall-leden" som binder skaftet på skon till underdelen. Och blir den tillräckligt sliten så kanske man kan råka ut för att skaftet lossnar till slut. Och pjäxor vill man ju ha några säsonger, och inte byta bara för att insidan hyvlas bort lite för fort.

Det negativa när man lägger på epoxy/fiber är ju att pjäxan blir lite tyngre (inte jättebra när man ska tura), men jag måste nog acceptera det eftersom jag inte är beredd att göra något åt min smala skidföring, den är som den är.

Tips på andra sätt att förstärka insidan av pjäxan? Andra med samma problem som löst det på annat sätt?

Säger till dig som jag säger till frun efter fredags groggarna. Sära på benen…
Fast av dig kanske jag slipper lavetten…
Skämt åsido så kanske det är tekniken som behöver slipas.

Tack för tipset! Sära något ner på benen försöker jag ibland, men jag lyckas sådär. Jag klistrar inte benen ihop förstås, men tillräckligt mycket för att hyvla pjäxor i djup carving så troligen är det lite fel på tekniken, speciellt om inte många fler upplever liknande problem. En liten kommentar bara: Av erfarenhet är det bäst i djupare snö (och smalare skidor speciellt) att hålla tight mellan skidorna, men jag tror inte det är där jag hyvlar pjäxor - det är i pist främst.

Jag var vuxen när jag lärde mig åka skidor och hade en katastrofal position med både kropp och skidor. Stod för långt bak och hade skidorna för brett. Skidlärarens första fråga efter ett åk var om jag åkt bräda tidigare, vilket är sant.
Några tillfällen med skidlärare fixade till det, kan absolut vara värt att fundera på.

Problemet jag har (och alltid haft med pjäxor oavsett märke egentligen) är att jag sliter på pjäxorna genom att stålkanten på skidan "hyvlar" av pjäxan. Anledningen är dels att jag har en stil som är relativt tätt mellan benen, och dessutom att jag lutar ganska mycket när jag carvar så inre skidans stålkant kan komma åt ytterskidans pjäxa.
Såhär tolkar jag det du skriver:

För att kunna skapa så hög vinkel mot snön som möjligt när man carvar måste man lyfta innerbenet/knät uppåt, snett framåt, så att innerskidan i extremfallet hamnar i höjd med knäskålen.
Gör du inte det utan bara vinklar båda skidorna, samtidigt som du lutar dig, kommer skidan tillslut spänna/skava mot pjäxan. Lutar du ännu mer än vad du gör idag fungera innerskidan som en hävstång mot pjäxan och du tappar allt grepp på ytterskidan.

Det jag ser som den smartaste lösningen är att förbättra skidtekniken. Antingen genom ett par lektioner. Eller titta på YouTube klipp och sedan träna själv. Be en kamrat filma dig när du åker så ser du snabbt vad som behöver justeras.

Tack för goda råd! Huvudproblemet är nog att jag sätter för stor del av trycket på ytterskidan i svängen, borde lägga något mer på innerskida så att jag får carv på bägge skidorna. Den tekniken kräver nog lite bredare mellan skidorna i svängen. Till dess jag får till detta teknikskifte så förstärker jag insidan på pjäxan med lite epoxy/glasfiber så jag inte hyvlar bort all plast. Kanske är mitt problem lite ovanligt och jag håller med - det beror ju på min nuvarande skidteknik.

Har följt tråden lite perifert, men skulle vara intressant att se hur mycket material du hyvlar av. I stort sett alla begagnade pjäxor jag sett/köpt till mina tre aktivt åkande ungar har skav på insidan. Dock inget som kräver att man lägger på ny plast. Men här verkar det vara stora mängder som skavts av.

Är osäker på om det är ett högt tryck på ytterskidan som är problemet för dig. En bred stance är en förutsättning för detta. Kanske är det en omedveten rörelse, att du i en viss del av rörelsen för ihop fötterna och gnager av material. Skulle börja med att be någon kompis filma dig när du åker och kolla om du ser något i din rörelse som kan generera kontakt mellan skida och pjäxa. Sedan kan ju alltid en lektion vara nyttig.

Tack för goda råd! Huvudproblemet är nog att jag sätter för stor del av trycket på ytterskidan i svängen, borde lägga något mer på innerskida så att jag får carv på bägge skidorna. Den tekniken kräver nog lite bredare mellan skidorna i svängen. Till dess jag får till detta teknikskifte så förstärker jag insidan på pjäxan med lite epoxy/glasfiber så jag inte hyvlar bort all plast. Kanske är mitt problem lite ovanligt och jag håller med - det beror ju på min nuvarande skidteknik.
Hold your horses
Man kan inte ha för mycket belastning på ytterskidan, det är liksom den som styr svängen, vill du svänga/carva mindre så kan du belasta innern lite mer.
Belastningen på skidan kommer att göra att den böjer sig och då svänger.

Bredden mellan skidorna är lite kontextuell, lutar det väldigt lite och du vill åka en skärande sväng så kan du åka smalt, eller om du vill åka en mer sladdnde eller stryande sväng, lutar det mycket och/eller går fort och du vill carva så måste du ha en bredare stance men framförallt ett ganska rakt ben och ett väldigt böjt ben, har du två raka ben och lutar så kommer du stå på innerskidan.

Ett exempel på hur mycket vinklar ser ut:

Och ett exempel på smal stance:

Hur gör man djup carving med benen så tätt ihop?

Man lyfter på innerbenet. Massor. Och ser till att ha sjukt välslipade kanter.
Nedan är bilden på Alex roterad 82 grader så att hans ytterben blir lodrätt i bilden. Då syns det tydligt att även han har benen ruskigt tätt ihop. Och där har vi också alla en stance att öva på när zoom-mötena blir för tråkiga.

alex.PNG

Nedan är bilden på Alex roterad 82 grader så att hans ytterben blir lodrätt i bilden. Då syns det tydligt att även han har benen ruskigt tätt ihop. Och där har vi också alla en stance att öva på när zoom-mötena blir för tråkiga.

Visa bilaga 30106
Alex min teamrider på den gamla goda tiden.

Han har en bra teknik måste man säga. Såg han i ramis förra veckan där man fick se en del bra svängar..

Visa bilaga 30106
Föreställde mej att man carvade djupt och hade fötterna precis bredvid varandra.
Men benen kan ju vara ihop utan att fötterna är det 😂

Nej alltså jag kan ju inte carva djupt med fötterna tätt (speciellt om det är brant), det är fysiskt omöjligt att skapa de vinklar som behövs. Och jag har även absolut störst tryck på ytterskidan, och för att vara ärlig så vet jag inte exakt i vilket läge jag skaver med stålkanten på insidan pjäxan men jag ser på pjäxorna att det händer (inget jag vet när det händer men får gissa). Tror det händer mer när det är hårt och brant.

Det jag menade tidigare var att jag sätter ibland noll tryck på innerskida och att jag till och med lyfter den lite oavsiktligt, och det kan vara då jag hyvlar pjäxan ibland? Noll tryck på innerskida tror jag generellt är fel teknik, kolla in en world cup tävling och se att de flesta åkarna sätter mest tryck på ytterskida men att de även utnyttjar innerskidan mot snön. I en bra carvingsväng ser man ju tydliga spår efter bägge skidorna. Med lite mer mellanrum mellan pjäxorna i svängen kanske man undviker denna kontakt stålkant/pjäxa, så värt att testa. Det är bara svårt att ändra en annars ganska bra carvingteknik (tycker jag att jag har), och min kanske lite för smala skidföring sitter i ryggmärgen numera men det är aldrig försent att bli ännu bättre i sin teknik förstås.

Till dess jag ändrat teknik som kanske avstyr problemet så har jag nu fäst tunn epoxyförstärkt kolfiber på insidan pjäxa och den verkar hålla även vid belastning (den ramlar inte av menar jag)

Nej alltså jag kan ju inte carva djupt med fötterna tätt (speciellt om det är brant), det är fysiskt omöjligt att skapa de vinklar som behövs. Och jag har även absolut störst tryck på ytterskidan, och för att vara ärlig så vet jag inte exakt i vilket läge jag skaver med stålkanten på insidan pjäxan men jag ser på pjäxorna att det händer (inget jag vet när det händer men får gissa). Tror det händer mer när det är hårt och brant.

Det jag menade tidigare var att jag sätter ibland noll tryck på innerskida och att jag till och med lyfter den lite oavsiktligt, och det kan vara då jag hyvlar pjäxan ibland? Noll tryck på innerskida tror jag generellt är fel teknik, kolla in en world cup tävling och se att de flesta åkarna sätter mest tryck på ytterskida men att de även utnyttjar innerskidan mot snön. I en bra carvingsväng ser man ju tydliga spår efter bägge skidorna. Med lite mer mellanrum mellan pjäxorna i svängen kanske man undviker denna kontakt stålkant/pjäxa, så värt att testa. Det är bara svårt att ändra en annars ganska bra carvingteknik (tycker jag att jag har), och min kanske lite för smala skidföring sitter i ryggmärgen numera men det är aldrig försent att bli ännu bättre i sin teknik förstås.

Till dess jag ändrat teknik som kanske avstyr problemet så har jag nu fäst tunn epoxyförstärkt kolfiber på insidan pjäxa och den verkar hålla även vid belastning (den ramlar inte av menar jag)
Kan man få se lite bilder på dessa skavsår och dess lagningar?

Ja detta kräver bilder. Att det blir lite skav och märken på insidan är ju helt normalt, har även sliceat upp insidan av brallor, men ”avhyvlat” så det behöver epoxyförstärkas! Det låter unikt. Som tidigare inlägg, smal skidföring är att föredra i de allra flesta fall (blir ”brett” med vinklar och inlut) och du ska stå på yttern genom sväng, i princip 100% när trycket är max så jiddra inte med det.

Jag kan visa förstärkning på mina pistpjäxor (Atomic Hawx 130) eftersom jag har dem här. Åkt på dem kanske fem dagar i varierande temperatur sedan kolfibern/epoxin lades på och man ser lite "hyvling" på epoxin men den är hårdare än plasten i pjäxan vad det verkar och står emot bra. Men det som är största bekymret är egentligen att jag skaver den stora "nit" som håller ihop överdel av pjäxa med underdel, där vill jag inte att det ska gå för långt. Jag får lägga på lite runt om där jag "hyvlar" eftersom annars poppar förstärkningen loss (av erfarenhet). Några lager kolfiber är det, men inte för tjockt så förstärkningen kan flexa lite med pjäxan. Antar att det beror lite på vilken plast som används i pjäxan så fäster epoxi lite olika, men på denna pjäxa väldigt bra verkar det som (får framtiden utvisa). Tycker inte att pjäxan är nämnvärt hårdare efter denna förstärkning vilket jag är glad för, den är hård nog ändå. Har tyvärr inget foto på "före", har börjat kleta på epoxy/kolfiber även på turpjäxorna.

På turpjäxorna blir det knepigare, jag vill där inte plasta in "niten" eftersom pjäxan skall flexa fritt när man går upp. Så där har jag börjat med att lägga förstärkning runt om niten för att skydda den. Ja, mycket strul för att jag har nått konstigt för mig när jag åker. Samtidigt alltid lite kul att slabba med epoxy och kolfiber!
kolfiberförstärkning.jpg

Jag kan visa förstärkning på mina pistpjäxor (Atomic Hawx 130) eftersom jag har dem här. Åkt på dem kanske fem dagar i varierande temperatur sedan kolfibern/epoxin lades på och man ser lite "hyvling" på epoxin men den är hårdare än plasten i pjäxan vad det verkar och står emot bra. Men det som är största bekymret är egentligen att jag skaver den stora "nit" som håller ihop överdel av pjäxa med underdel, där vill jag inte att det ska gå för långt. Jag får lägga på lite runt om där jag "hyvlar" eftersom annars poppar förstärkningen loss (av erfarenhet). Några lager kolfiber är det, men inte för tjockt så förstärkningen kan flexa lite med pjäxan. Antar att det beror lite på vilken plast som används i pjäxan så fäster epoxi lite olika, men på denna pjäxa väldigt bra verkar det som (får framtiden utvisa). Tycker inte att pjäxan är nämnvärt hårdare efter denna förstärkning vilket jag är glad för, den är hård nog ändå. Har tyvärr inget foto på "före", har börjat kleta på epoxy/kolfiber även på turpjäxorna.

På turpjäxorna blir det knepigare, jag vill där inte plasta in "niten" eftersom pjäxan skall flexa fritt när man går upp. Så där har jag börjat med att lägga förstärkning runt om niten för att skydda den. Ja, mycket strul för att jag har nått konstigt för mig när jag åker. Samtidigt alltid lite kul att slabba med epoxy och kolfiber!
Visa bilaga 30165
På den där bilden syns ju inget ovanligt?

Vet inte helt vad du menar med "ovanligt", förstärkningen ligger ju ovanpå det jag hyvlat + ovanpå den stora nit som håller ihop överdel/underdel av pjäxan. Tror niten kan vara gjord i aluminium för den slits rejält när man kommer åt med stålkanten plus plasten runtom niten. Det enda ovanliga på bilden borde ju vara förstärkningen, den syns ju tydligt på bilden i alla fall? Det var den jag kunde visa, eftersom jag dolt skador under denna. Som sagt, inga bilder på hur skon såg ut innan.

Jag lägger på lite nytt epoxi på den när förstärkningen blivit sliten, men i nuläget är det inte mycket mer än det lilla slitaget som syns på bilden så bara att köra ett tag till. Jag har kört samma metod på tidigare pjäxor, har tyvärr slitit pjäxor på insidan ganska länge och på mina gamla Tecnica så ramlade till slut grejen som höll ihop överdel/nederdel på skon ur på ena skons insida, lyckades fixa detta i Åre men det var ju struligt. Så jag försöker att vara lite pro-aktiv nu och smeta på skydd i tid. Men som sagt, ett lite unikt problem kan det vara, i alla fall bland de som svarat här.

Syftet med tråden var i första hand att kolla om någon med samma problem löst detta på annat sätt, jag har tidigare haft problem med att förstärkningen i epoxi släpper (inte konstigt när det är kallt och man trycker stålkanten i förstärkningen), och tänkte att någon kanske hade alternativ metod som var värd att testa. Det funkar i alla fall inte med något mjukt, det slits ju direkt. Jag har inte kommit på nått bättre själv än det jag visat, och fördelen med epoxi är ju att det är mjukare än stålkanten så stålkanten inte slits på samma sätt som om jag hyvlar aluminium med den (antar jag). Möjligen skulle man kunna fästa epoxi/kolfiber-förstärkningen mot plasten med något dunderlim som kanske binder bättre och är elastiskt, men har ingen koll på vad som skulle kunna funka. Naturligtvis skulle det vara bäst att inte slå stålkanten i pjäxan titt som tätt, ska jobba på det!

I vilket fall - tack för tips på carvingteknik och beskrivande bilder!

Det jag menar är att man ser inget slitage på den bilden du har lagt upp?

Men jag har aldrig sett slitage på insidan överhuvudtaget så att en pjäxa går sönder på grund av det.

Men som du själv skriver så är det nog bristfällig teknik för dig så jag skulle investera pengarna i en skidlärare…

Nej, att man inte ser slitage beror ju som sagt på en relativt nypålagd förstärkning. Nu kan jag även visa en bild på mina turpjäxor, som jag använder då och då i pist också (det är ju rejäla turpjäxor). Jag testade nu att bara lägga kolfibern över det område där jag hyvlat men inte över niten på grund av att pjäxan ska flexa i uppförsläge. Nu är kolfibern/epoxy högre än själva niten, få se om det räcker för att jag inte ska komma åt niten med stålkanten framöver. Har använt pjäxorna ett år (men inte alla skiddagar, har ju mina pistpjäxor dessutom), men man ser tydligt på bilden att jag skavt en del på aluminiumdelen av niten, och som sagt jag vill inte att det ska få gå för långt. Det är en stålskruv i mitten av niten, den har inte tagit skada men stålkanten mår nog inte så bra istället när man är uppe och glider med den över niten. Niten var svartmålad från början.

Ingen verkar ju stött på problemet men visar ändå, har inte åkt nått med dessa ännu sedan ja la på förstärkningen. Ett lager kolfiber över plast-hyvlingen och två där jag vill ha en liten upphöjning i närheten av (snett framför) niten.

Och visst förstår jag att ändring i tekniken skulle eliminera problemet. Kanske skulle låta någon filma mig när jag carvar så jag ser var i svängen detta händer, jag gissar att det kan vara när man avlastar mellan svängarna, eftersom det inte kan ske mitt i svängen då man har skidorna en bra bit ifrån varandra. Möjligen då som jag skrev tidigare att jag mister trycket helt på innerskidan och den dansar iväg en sväng upp på ytterskidans pjäxa. Får undersöka detta på egen hand eller ta hjälp att undersöka framöver, till dess det är löst får jag fortsätta med detta kladdande på pjäxorna. Var lyckliga att ni slipper just detta lilla udda ilandsproblem i alla fall!

turpjäxor förstärkning.jpg

Nej, att man inte ser slitage beror ju som sagt på en relativt nypålagd förstärkning. Nu kan jag även visa en bild på mina turpjäxor, som jag använder då och då i pist också (det är ju rejäla turpjäxor). Jag testade nu att bara lägga kolfibern över det område där jag hyvlat men inte över niten på grund av att pjäxan ska flexa i uppförsläge. Nu är kolfibern/epoxy högre än själva niten, få se om det räcker för att jag inte ska komma åt niten med stålkanten framöver. Har använt pjäxorna ett år (men inte alla skiddagar, har ju mina pistpjäxor dessutom), men man ser tydligt på bilden att jag skavt en del på aluminiumdelen av niten, och som sagt jag vill inte att det ska få gå för långt. Det är en stålskruv i mitten av niten, den har inte tagit skada men stålkanten mår nog inte så bra istället när man är uppe och glider med den över niten. Niten var svartmålad från början.

Ingen verkar ju stött på problemet men visar ändå, har inte åkt nått med dessa ännu sedan ja la på förstärkningen. Ett lager kolfiber över plast-hyvlingen och två där jag vill ha en liten upphöjning i närheten av (snett framför) niten.

Och visst förstår jag att ändring i tekniken skulle eliminera problemet. Kanske skulle låta någon filma mig när jag carvar så jag ser var i svängen detta händer, jag gissar att det kan vara när man avlastar mellan svängarna, eftersom det inte kan ske mitt i svängen då man har skidorna en bra bit ifrån varandra. Möjligen då som jag skrev tidigare att jag mister trycket helt på innerskidan och den dansar iväg en sväng upp på ytterskidans pjäxa. Får undersöka detta på egen hand eller ta hjälp att undersöka framöver, till dess det är löst får jag fortsätta med detta kladdande på pjäxorna. Var lyckliga att ni slipper just detta lilla udda ilandsproblem i alla fall!

Visa bilaga 30186
Ja detta var ett ovanligt problem. Pressar du insidan av pjäxan hårt mot en uppvinklad skida då? Eller kanske är det ett j-a hålligång på afterski :) Du får tänka på vad som händer "där nere" nästa gång du skidar.

Beror det inte på att du lyfter innerskidan när du går in/ut ur sväng eller något liknande?

Typ som på bilden nedan:

1707835628417.png

Jomen precis, nått sånt kan det vara men jag är inte medveten om att jag lyfter den så högt i så fall även om jag sätter allt tryck på ytterskidan i extremfall och "tappar" innerskidan lite i de fallen.
Kan också vara att när man går ur svängen (där man haft långt mellan skidorna på grund av inåtlutning, nästan rakt ytterben och mycket böjt innerben) så precis innan jag rullar över i ny sväng kanske det händer eftersom jag normalt har tätt mellan benen just i den positionen mellan svängar. Så någonstans där precis innan "transition" till ny sväng (där jag för samman benen igen) så skulle faktiskt innerskidans kant skala emot ytterskidans pjäxa i vissa svängar. Återstår att undersöka, som sagt!

Tillbaka
Topp