Nya skidor för en tungviktare

mrDGriffon

Medlem
Tjena

Tänkte fånga er gemensamma klokhet och erfarenhet.

Jag åker idag på ett par Sky 7 HD 180 cm men med en längd och vikt på 185 cm / 95 kg så upplever jag dem lite för mjuka i högre hastigheter i pisten eller där det är väldigt hårt. Tycker annars om dem i skogsåkningen som är det jag gillar mest.

Nu funderar jag på Faction Prodigy 2.0 183
cm, men jag blir inte riktigt klok. Vissa verkar tycka de är styva och andra för mjuka. Någon som har erfarenhet av dem?

De andra som verkar svårare att få tag på till bra pris är Rustler 9 och K2 Poacher.
Även Armada ARV 94 men den är såå ful bara.

Jag vill ha en lekfull skida, trivs mer i pisten på em när den är uppkörd än på morgonen. Gillar skogsåkning och hoppar gärna en del (även om jag inte gör några freestyletricks).
Men eftersom jag väger en del så får de ju inte vara för mjuka tänker jag.

Tjena

Tänkte fånga er gemensamma klokhet och erfarenhet.

Jag åker idag på ett par Sky 7 HD 180 cm men med en längd och vikt på 185 cm / 95 kg så upplever jag dem lite för mjuka i högre hastigheter i pisten eller där det är väldigt hårt. Tycker annars om dem i skogsåkningen som är det jag gillar mest.

Nu funderar jag på Faction Prodigy 2.0 183
cm, men jag blir inte riktigt klok. Vissa verkar tycka de är styva och andra för mjuka. Någon som har erfarenhet av dem?

De andra som verkar svårare att få tag på till bra pris är Rustler 9 och K2 Poacher.
Även Armada ARV 94 men den är såå ful bara.

Jag vill ha en lekfull skida, trivs mer i pisten på em när den är uppkörd än på morgonen. Gillar skogsåkning och hoppar gärna en del (även om jag inte gör några freestyletricks).
Men eftersom jag väger en del så får de ju inte vara för mjuka tänker jag.
Prodigy 2.0 är i mitt tycke en alldeles för mjuk skida. Parkråttor brukar uppskatta flexet (eller t.o.m. upplever den som hård) men för oss som gillar att åka fortare i varierande före så är den klart mjuk och därmed ostabil. Jag kör istället Faction dictator 4.0 som har i princip samma form prodigyn fast utan twin-tip. Dictatorn (numera Faction Dancer) har till skillnad från Prodigyn fulla dubbla lager metall som kapslar in träkärnan och är en av de styvare skidorna på marknaden. Jag är 170 cm kort, 55 kg lätt och Dictatorn är 185 cm lång. Jag har svårt att se varför man skulle vilja ha mjukare eller mindre skida om målet är att åka fort och stabilt. Med det sagt skulle jag utifrån din beskrivning hellre rekommendera någon av Norse skidor i längsta längd då de är lite mer lekfulla. Norse gör riktigt grymma allsidiga skidor och är gjorda av samma konstruktör som Faction, kan vara dyra men det finns ju alltid begagnat.
Sorry för långt inlägg bara för att säga att Prodigy är mjuk 😒

Edit: Undvik första generationen Norse Freeride som är mjukare än den som säljs idag.

Senast ändrad:
Tack @Gone skiing . Ja det kanske är så med Prodigyn.. Synd bara för den är ju väldigt snygg.
Ska kika på Norse. Har också börjat kika på Blizzard Rustler och Hustle 9 eller 10 och det lutar mer åt 10.

Tack @Gone skiing . Ja det kanske är så med Prodigyn.. Synd bara för den är ju väldigt snygg.
Ska kika på Norse. Har också börjat kika på Blizzard Rustler och Hustle 9 eller 10 och det lutar mer åt 10.
Har tyvärr ingen erfarenhet av nämnda Blizzard skidor men jag tror definitivt att Prodigy 2 är för mjuk för dig enligt den beskrivning du gett.

Börjar verkligen gilla min Rustler 10, mest kört på 11 innan som jag älskar. Har R10 i 180 cm, definitivt inte för mjuka. Mycket kvickare än mina R11 i 188 cm. Du får väl titta på R10 i 186 cm med din vikt. Jag är bara 176 och 70 kg.

Bara en notering om att ts trivs på sina soul7 men vill ha något stabilare i hard pist.

Dictator/dancer är inte ens inom samma riktnummer som den skidan, även om jag håller med om att det är en ruggigt kompetent skida. Få människor har tyckt illa om rustlerserien

Bara en notering om att ts trivs på sina soul7 men vill ha något stabilare i hard pist.

Dictator/dancer är inte ens inom samma riktnummer som den skidan, även om jag håller med om att det är en ruggigt kompetent skida. Få människor har tyckt illa om rustlerserien

Iofs Sky7 HD men instämmer. Den serien är soft. Mycket att utforska på vägen till Dictator.

Instämmer. Att jag ens tog upp Dictatorn var mest för att beskriva mina referensramar när jag säger att Prodigyn är mjuk (det behöver alltså inte nödvändigtvis stämma in på TS trots att han är nästan dubbelt så tung som jag är).
Därför som jag rekommenderade Norse och inte Dictator/Dancer.

Jag slog till på ett par Hustle 10, monterat shift-bindning så får vi se inom kort hur de känns. Är betydligt styvare än mina tidigare skidor i alla fall.

Tillbaka
Topp