Richardandersson
Medlem
Hjälp mig bli en telis. Nybörjartråd
Skistore i Göteborg borde ha både pjäxor och bindningar. Jag åker på Nordica Enforcer 93 med rottefella freeride. Men hade jag köpt Idag hade jag valt 22designs outlaw X
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför hade du valt annan bindning?Skistore i Göteborg borde ha både pjäxor och bindningar. Jag åker på Nordica Enforcer 93 med rottefella freeride. Men hade jag köpt Idag hade jag valt 22designs outlaw X
Kul !Välkommen in exklusiv skara livsnjutare eller dårar beroende på vem du frågar.
Mina Telias är till nästippen ungefär; så ganska kort i jämförelse med big mountain skidor. Kör på ett par line bacon, hade armada arw innan vilka var rätt kul i pisten.
Ett tips som jag uppskattade när jag var ny, är att man skall kliva in i böjen, det vill säga inte dra bak benet utan hela tiden attackera svängarna. Sen att gå så olågt som möjligt. Ser många telisar som försöker nudda backen med skrevet. Är man duktig och vill åka effektivt så snabba byten, korta svängar och lite mindre knäböj…
Har aldrig haft utlösningsfunktion på mina bindningar. Dock ändå flugit ur dom några gånger. Men eftersom man alltid har benen böjda, så är knät mycket mer stabilt och risken för slitna ligament är mycket mindre. Men knäskydd skulle jag av egen erfarenhet varmt rekommendera. Alltid
Lycka till. Som telemarkare och snowboardåkare kan jag verkligen inte förstå varför man någonsin skulle välja skidor framför telis. Måste vara ren lathet antar jag…![]()
Tycker freeride bindningen är stel jämfört med outlaw XVarför hade du valt annan bindning?
Jag har 42,5-43 i EU och har nu gamla Scarpa T2 i 26,5. Nya Scarpa T1 Pro passar i 27, för rätt längd men jag behöver ev gå upp till 27,5 för bredden (större plastskal 27,5 jämfört med 27). Med 42 skulle jag nog ändå se till att få prova storlekar på Scarpa-pjäxorna.Tack för all hjälp och input.
Jag kommer beställa så jag har grejer till påskens fjällresa. Om jag inte ändrar mig så blir det denna set up.
Fischer ranger 90 163 cm (jag 170)
Rottefella freedom long
Scarpa tx pro size mondo 27 (har 42 i eu )
Det är det sammanlagda bästa tipsen jag kan få ihop via forum, youtube och GoogleHar någon nåt säga så säg nu eller tig i all evighet
![]()
Med din skostorlek och vikt rekommenderar Rottefella inställning 1 på blåa fjädrarna (från manualen)nu har jag fått grejerna! Jag vet det finns andra bra nätbutiker också men jag kan rekommendera sport conrad. Snabb leverans, dom svarar på mail snabbt och verkar seriösa
Jag kommer förmodligen prova mina grejer på onsdag
En fråga om inställning på freeride bindningen. (Ja det slutade med en freeride trots allt)
Är det helt tok att ha på inställning 1 om man väger nätta 62kg och är nybörjare? Blåa rör. Finns det nån risk tror ni som löser för lätt?
Dum fråga men som inte är given. Tycker för övrigt det är alldeles för otydliga manualer med. Är det dom två vita inbuckningarna som ska vara visarna för siffrorna? Visst ska man skruva när bindningen är i öppet läge och skoplattan är i bottenläge?Med din skostorlek och vikt rekommenderar Rottefella inställning 1 på blåa fjädrarna (från manualen)
Skulle du känna att de löser för lätt kan du ju alltid skruva upp dem lite, men jag skulle börja på den rekommenderade inställningen![]()
Jag kör nog på motsatt metod. Mycket snabba korta hoppande svängar och skidorna rakt ner. När man är nybörjare så blir det ofta långa svängar där man går djupt och långsamt. Men det är tyngre för benen tycker jag. Visst man blir andfådd av att köra snabbt, men det känns mindre i benen. Sen hjälper det att ha en ursäkt att pausa i 1-2 gånger i varje backe. "Nej nej, jag är inte trött, jag skall bara stå har dubbelvikt och kippa efter andan en stund medans jag väntar på min dotter/son/fru/kompis (eller valfri annan bortförklaring)".Jag har köpt grejer och testat en gång nu
Det var mycket stelare än de hyrgrejer jag provade på sportlovet haha. Jag antar det är naturligt men shit det var lite jobbigt för knäna. Men jag hoppas alla grejer mjukar till under åren jag kör
Och tusan vad svårt det var att åka telis i uppåkt pist med vårsnö som först smält och sen blivit frusen igen. Det blev bara en kamp. Inte mycket till glädjeKändes lite snopet när man hade nya grejer och var peppad.
Pjäxorna kändes bra
Bindningen är rejäl och gedigen. Men verkar tung
Skidan kändes jättebra. 84 i midja. Jag tycker det carvar för mycket men beror säkert på dålig tyngdöverföring.
Svårt det är att göra bra ”lead change” när det är brant, isigt eller uppåktMärkte dock att det går lättare om man har lite tålamod innan man byter ben
Vet inte var du bor men närmaste fjäll för mig som har Telemarks lärare är Hovfjället. Där är det också lätt hitta andra telis åkare. Jag precis som du ny med 5 dagar åkande på telis.Vilka ställlen känner ni till att det finns pt för Telemark? Verkar inte finnas i ”mina” fjäll![]()
Jag körde sönder mina knän när jag tävlade i alpint (kombinationen av rotation, böjning och mycket kraft sliter hårt) men kan åka Telemark utan problem. Eftersom man bara böjer och inte vrider knät är det skonsammare för leden men jobbigare för musklerna. Så kör på med telisarna.Jag har läst någonstans att Telemark har den lägsta skadefrekvensen på knän av alla snösporterna, med hänsyn tagen till den aningen mindre grupp som kör telis.
En lite ovetenskaplig spaning apropå skaderisk, jag har hållit på med alpint hela livet som åkare, tränare mm. Av de jag känner som kört alpint (alltså tävlat) är mer än 50% knäskadade, oftast korsband. Jag känner ingen telisåkare som har skadat knät på telisar.Jag körde sönder mina knän när jag tävlade i alpint (kombinationen av rotation, böjning och mycket kraft sliter hårt) men kan åka Telemark utan problem. Eftersom man bara böjer och inte vrider knät är det skonsammare för leden men jobbigare för musklerna. Så kör på med telisarna.
Mina knän gick sönder när jag var 19 (korsband), har inte opererat knäna, är nu 55 och har kört telisar sedan jag var 19.
Det räcker att byta fjädrarna. Fjädrarna finns i Medium och Large på samma sätt som som bindningarna. (Pjäxor beroende på märke i storlek 26,5MP och större passar i Large bindning) Jag rekommederar att du först kollar att det finns gott om fett i fjäderhylsan, skruvar ner de blå fjädrarna på 1,5 av 5, flexar dem hårt i 30 minuter och om det inte blir bättre då så kan du fundera på att byta till gröna fjädrar. För de alla flesta brukar blå fjädrar fungera efter ett tag.Edit; behöver man bara byta powertubes eller även powerboxen?
Det här med förspänning på telemark är väldigt intressant. Jag upplever att det handlar väldigt mycket om att matcha bindningen mot skidan och underlaget. På mina hårdaste raceskidor kör jag med röda fjädrar och på de lite mjukare blå. Är det is i backen händer det att också att jag skruvar upp spänningen. Kommer man sedan på skär över en fläck lösare snö upplever jag att det är stor risk att innerskidan släpper i bak. Jag har gått på niten att köra alldeles för hårda bindningar på för mjuka skidor, det gick knappt att åka. Kändes som att innerskidan böjdes uppåt i bak och tappade hela tiden snökontakten. Det gör också skillnad för rörelseomfånget i bindningar hur man ställt fjädern. Om man ligger väldigt högt på t.ex. en grön fjäder kan det vara klokt att köra blåa istället på en låg inställning.Edit; behöver man bara byta powertubes eller även powerboxen?
Själv köpt begagnat. Premiär varit nu under nyår. Extrem pt med Linken bindning och scarpa t2.Liten rapport från telenooben
Det känns rätt så stelt att köra med rottefella freedride och ny scarpapjäxa fortfarande. Men ok, dom har gått sammanlagt ca 15 ggr i pisten. Hoppas det mjuknar upp lite grann. Tycker det funkar bra men hade nog önskat en lite mer mjukt känsla i åkningen.
Jag har nog frågat förr men uppdaterar lite. Alltså detta med att välja skidort. Vad har ni för tankar kring vecka 1? Jag är sällan riktigt nöjd. Väder, kyla, vind, snösäkerhet känns alltid utmanade denna årstid. I år körde vi i Branäs. Då det helt klart fortfarande är små barn som bestämmer i familjen. Jag är själv sugen på Fjätervålen men är helt klart osäker på om dom har en dansande maskot med egen låt?
MVH Niklas