Hjälp med nya lagg, Salomon Rocker2 2016 mot vadå?

Duffer

Medlem
Söker lite hjälp här tänker jag. Har sedan 2016 åkt på Salomon Rocker2 191cm (2016 modellen) och varit ORIMLIGT nöjd med den skidan för hela berget.

Nu mitt dilemma. Är på jakt efter nya trotjänare men söker helst samma/likvärdiga egenskaper i de nya som finns hos Rocker2an. Så skulle mest vilja ha lite inputs här.

Har sneglat en del på QST blank alternativt QST 106. Men som sagt, söker lite erfarenhet här :)

Allt gott!

Så hade du 100, 108 eller 122 breda? Gissar på 108. Jag har bara provat en tidigare variant av den som var 122.

Känns som du borde prova lite olika eftersom du var så nöjd med den du körde på. Många nya skidor verkar ha väldigt kort svängradie som Blank. Undrar själv om det ändrar egenskaperna mycket. Kanske roligare i pist främst.

Känns som du borde prova lite olika eftersom du var så nöjd med den du körde på. Många nya skidor verkar ha väldigt kort svängradie som Blank. Undrar själv om det ändrar egenskaperna mycket. Kanske roligare i pist främst.
Jo precis, det senaste jag testade var Rossignol Sender 106 årets modell nere i Frankrike. Då i 186 längd. Kul skida men saknade rockerprofilen som är så tydlig på R2an. Därför det lutar lite antingen Blanken eller alternativt BC 110 men är rädd att BC 110 är lite för "lekfull" jag är ändå 194 cm lång och relativt stadig på 90kg.

Konstigt tips kanske, men jag följer en youtuber som gick från just Salomon Rocker2 till Nordica Unleashed 114. Har själv inte åkt någon av dessa, därav brasklapp, men Unleashed 98 är iaf bra. Finns även i 108.

Om det är just den långa rockern du gillar med R2 finns det ju såklart skidor som är närmare rent geometriskt, men min bild är att modernare skidor i den kategorin ofta har spann under foten.

Jag har några år på Salomon Rocker2 122 förut som jag fullkomligt älskade i mjuk snö. Av de skidor jag kört efter det är det Extrem Opinion serien 108 / 118 samt Norse The Freeride 110 som varit mest lika i känslan. Norse mest, kan verkligen mäta sig med Rocker2 s egenskaper och känsla i puder.

Jag köpte nya skidor i vintras och blev Dynastar M Free 108 i 192 längd. Är riktigt nöjd och de har fungerat bra för hela berget! Är 191 cm lång och väger närmare 90 kg och för mig känns de stabila, men samtidigt lekfulla.

Har inte åkt något på Salomon Rocker2 så kan inte jämföra där tyvärr.

Jag köpte nya skidor i vintras och blev Dynastar M Free 108 i 192 längd. Är riktigt nöjd och de har fungerat bra för hela berget! Är 191 cm lång och väger närmare 90 kg och för mig känns de stabila, men samtidigt lekfulla.

Har inte åkt något på Salomon Rocker2 så kan inte jämföra där tyvärr.
Har slängt ett öga på dem. Rocker-profilen ser väldigt likvärdig ut som på R2an. Samt du och jag verkar ligga nära varandra rent fysiskt också, bra input. Tack!

Dynastar M Free
Salomon Blank
Fischer Ranger 108

Är de 3 modellerna jag blängt mest på :)

Fischer Ranger 108

Är de 3 modellerna jag blängt mest på :)
Lite off topic, men är det någon mer som upplever att nya Fischer Ranger-serien är lite av en vattendelare? Den är ju väldigt hyllad bland duktiga åkare och i diverse tester. Jag var själv förväntansfull innan jag skulle testa 108:an, men jag kom inte alls överens med den, speciellt inte i pisten. Sedan dess har alla jag pratat med om skidan antingen hyllat den eller ratat den. Ser inte att det skulle ha med vikt eller åkförmåga att göra heller - alla jag pratat med är avancerade åkare men i olika viktklasser. Såklart inget konstigt med att olika människor gillar olika skidor, men jag har aldrig upplevt så vitt skilda åsikter om någon annan skida tidigare.

Antar att det jag vill säga är: testa först! :giggle:

Lite off topic, men är det någon mer som upplever att nya Fischer Ranger-serien är lite av en vattendelare? Den är ju väldigt hyllad bland duktiga åkare och i diverse tester. Jag var själv förväntansfull innan jag skulle testa 108:an, men jag kom inte alls överens med den, speciellt inte i pisten. Sedan dess har alla jag pratat med om skidan antingen hyllat den eller ratat den. Ser inte att det skulle ha med vikt eller åkförmåga att göra heller - alla jag pratat med är avancerade åkare men i olika viktklasser. Såklart inget konstigt med att olika människor gillar olika skidor, men jag har aldrig upplevt så vitt skilda åsikter om någon annan skida tidigare.

Antar att det jag vill säga är: testa först! :giggle:
Intressant, jag fick höra på Udéns när jag var där för något år sedan när de varit och testat Just Ranger 108 att de skulle välja den framför te x Blanken alla dagar i veckan.

Men beror säkerligen otroligt mycket på vem du frågar Och alla skidtester verkar ju prisa just ranger serien.

Rocker2 108 var nästan en förbannelse eftersom den var så bra, tyckte länge inte att jag hittade någon skida som jag fann likvärdig. Tills jag testade Black Crows Atris. Stark rek!

Tillbaka
Topp